Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Kommer nok til Norge som elektrisk og ladbar hybrid. Vil nok tro at bensin og diesel også vil bli tatt inn, selv om dette ikke lenger er noe volum i Norge så er det noen få som fortsatt skal ha fossil femmer. Nye X1 tas jo inn med alle drivlinjer. 

Men det reklameres bare for elektrisk drivlinje i desse dager nesten uansett merke. Men der spørs nå som dem skal bli dyrere hvordan El bil salget generelt blir då. For meg betyr det lite då eg fremdeles skal ha fossil bil lenge enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Alfred trovåg skrev:

Men det reklameres bare for elektrisk drivlinje i desse dager nesten uansett merke. Men der spørs nå som dem skal bli dyrere hvordan El bil salget generelt blir då. For meg betyr det lite då eg fremdeles skal ha fossil bil lenge enda.

Ja det er de elektrisk variantene som markedsføres, men dette tror jeg nok henger sammen med at 80 prosent av bilsalget er elektrisk og sånn sett vil annonsen treffe flere potensielle kunder. Ny salget av elbiler vil nok få seg en knekk nå, og vi skal ikke se bort ifra at folk heller vurerer en nyere brukt bil fremfor å slå til å kjøpe helt ny. NAF spår økt etterspørsel etter nyere brukte fossile biler bla, men jeg tror dette også gjelder nyere elektriske biler. Nordmenn har fått smaken på elbil, og får man ikke kjøpt den ny så fins det nyere brukt. Personlig er ikke dette noe jeg ønsker, så jeg vurderer egentlig å kjøpe nyere brukt diesel igjen. Kan ikke se at 5-serie Touring med firehjulstrekk og sekser diesel skal gå av moten på bruktmarkedet med det første...iallfall ikke sånn ting utarter seg nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er de elektrisk variantene som markedsføres, men dette tror jeg nok henger sammen med at 80 prosent av bilsalget er elektrisk og sånn sett vil annonsen treffe flere potensielle kunder. Ny salget av elbiler vil nok få seg en knekk nå, og vi skal ikke se bort ifra at folk heller vurerer en nyere brukt bil fremfor å slå til å kjøpe helt ny. NAF spår økt etterspørsel etter nyere brukte fossile biler bla, men jeg tror dette også gjelder nyere elektriske biler. Nordmenn har fått smaken på elbil, og får man ikke kjøpt den ny så fins det nyere brukt. Personlig er ikke dette noe jeg ønsker, så jeg vurderer egentlig å kjøpe nyere brukt diesel igjen. Kan ikke se at 5-serie Touring med firehjulstrekk og sekser diesel skal gå av moten på bruktmarkedet med det første...iallfall ikke sånn ting utarter seg nå.  

Det samme tenker eg også. Nå blir der en liten stund til eg bytter ut 540 en vår. Har lyst både på facelift 540 med id7. Men også m550d før den forsvinner helt.🙂 så ja får hva det blir når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Alfred trovåg skrev:

Det samme tenker eg også. Nå blir der en liten stund til eg bytter ut 540 en vår. Har lyst både på facelift 540 med id7. Men også m550d før den forsvinner helt.🙂 så ja får hva det blir når den tid kommer. 

Jeg har søk ute på G31 540d LCI, jeg liker faceliften av denne bilen utrolig bra 👍 Fineste BMW designet på mange år 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info rundt "Dee":

https://www.bmwblog.com/2023/01/04/bmw-dee/

Dette forblir visstnok en konseptbil, men mye av teknologi og design kommer til å dras over i produksjonsmodeller. Om noe fra Neue Klasse ser ut i nærheten av noe sånn som dette gleder jeg meg til 2025! Perfekt kompaktbil.

bmw-dee-images-02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Mer info rundt "Dee":

https://www.bmwblog.com/2023/01/04/bmw-dee/

Dette forblir visstnok en konseptbil, men mye av teknologi og design kommer til å dras over i produksjonsmodeller. Om noe fra Neue Klasse ser ut i nærheten av noe sånn som dette gleder jeg meg til 2025! Perfekt kompaktbil.

bmw-dee-images-02.jpg

Den dagen du bytter ut F11’n for dette her så takker jeg for meg og forlater forumet :P

«Now, E Ink is so advanced, it can be used to display emotions, messages, or even a digital avatar of the driver.» en av grunnene til at jeg misliker tesla er fordi den lager prompe lyder. La en bil være en bil, vi trenger ikke avtarer som lyser opp i mørket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en tråd også om BMW-snakk, så forsøker jeg meg her heller enn å opprette ny tråd. Vurderer å gjøre litt endringer i bilparken, så hører gjerne på innspill fra dere andre om resonnementene mine fremover. 

Sannsynligvis kommer jeg til å selge M4'en etter sommerferien, da jeg rett og slett synes det tar for mye tid med to biler, og to og et halvt år med M-bil vil ha gitt meg nok glede til å ha krysset av dette på min bucket list. Og F11'en har jeg nå hatt i ni år, den nærmer seg 13 år gammel, og jeg begynner å bli litt lei av småting som stadig dukker opp. Vil bruke tiden min på noe annet enn å risikere fire-fem verkstedbesøk i året fremover på å fikse småplukk. 

De bilene jeg har hatt opp til vurdering opprinnelig, men skrotet i den videre vurdering, er følgende:

• G05 X5 45e. Liker utseende på denne både utvendig og innvendig, men har holdt seg vel bra i pris. Synes totalpakken her blir for dyr, når man i tillegg må drasse rundt på et batteri. Liker også å sitte lavere enn det en SUV kan tilby. 
  • F31/F34 LCI 318i/320i. Pene biler som ser ut som en skikkelig BMW. Interiøret fremstår imidlertid noe umoderne, så dette vil bli et for stort steg ned fra F11 og F82. Vanskelig å finne velutstyrte modeller på bruktmarkedet. 
  • F90 M5. Rå bil, skulle gjerne prøvekjørt en for å få et skikkelig inntrykk, men disse ligger også fortsatt høyt i pris. Jeg er for glad i stasjonsvogn til å svi av så mye penger på en sedan. Hadde denne kommet som F91 hadde valget for neste bil vært såre enkelt - men dessverre.
  • F12 6-serie. Tøff bil jeg gjerne kunne tenkt meg, men fravær av hybrid gjør at man får lite valuta for pengene uansett motorisering i Norge. 

Det jeg har landet på å vurdere videre er to karosserier, nemlig G21 og G30/G31. 

• G21 3-serie touring har fått seg et skikkelig løft innvending kontra sin forgjenger. Mye finere interiør enn G3X. Liker godt skjermene og dette er en bil som ser ut til å ha langt livsløp så vil kanskje ikke fremstå utdatert med det første. M340i synes jeg er for dyr. Det åpenbare valget her er 330e, men litt skeptisk til hybrid og mindre bagasjerom. Bør kunne få et greit brukt eksemplar for rundt en halv million mot sommeren. 
  • G30 5-serie sedan er kun aktuell som pre-LCI (fordi touring ikke kom i hybrid før LCI). Gir rett og slett ganske bra valuta for pengene. Får fine eksemplarer fra 2018 for rundt 350 000 kroner. xDrive har aldri vært nødvendig for meg. Ulempen er selvfølgelig at jeg ønsker touring, men hvor mye ekstra skal en betale for noen ekstra liter med bagasjerom? Er tross alt ikke slik at jeg har noe daglig behov for denne plassen. Med retrofit av LCI baklykter og Live Cockpit blir dette en flott bil som kan rulle rundt på veien 3-4 år til og fortsatt se moderne ut. 
  • G31 pre-LCI, enten 540i eller 530d, til nøds en meget godt utstyrt 530i. Her får jeg i "pose og sekk" - slipper å drasse rundt på batteri (full størrelse på bagasjerom) og en motorsterk bil. Er imidlertid et tankekors at prisene skal få seg en knekk når nye G6X 5-serie (inkl. i5) snart slippes. Begrenset utvalg i Norge, må vurdere å importere i så fall. En fin utgave med mye utstyr ser ut til å havne rundt 600 000 kroner - er det verdt 250 000 opp kontra en G30 530e?
  • G31 LCI 530e. Meget pen bil å se på, ingen tvil om det. Men interiøret gir meg ikke noe særlig og relativt uinspirerende å kjøre til den prisen. Pre-LCI er omtrent vel så pen. Generelt skeptisk til å kjøpe LCI fordi man er mot slutten av en designepoke og bilen blir alltid noe utdatert når ny modell slippes.

Så har vel egentlig landet på at dersom jeg gjør endringer i bilparken så blir det enten å kjøpe en grei G30 530e pre-LCI som en "ventepølse" jeg kan ha i et par år for å se an hva som skjer med G61, eller så blir det å slå til på en godt utstyrt G31 pre-LCI 540i (eller 530d) med et eierperspektiv på tre til fem år. Skal heller ikke avskrive G21 330e helt, men skeptisk til at denne bilen er verdt å betale en del mer for enn G30 om jeg først skal gå for hybrid. 

Om noen har erfaring med disse bilene eller innspill til vurderingene, eventuelt andre alternativer (også andre bilmerker er aktuelle), kom gjerne med innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Walkabout skrev:

Siden dette er en tråd også om BMW-snakk, så forsøker jeg meg her heller enn å opprette ny tråd. Vurderer å gjøre litt endringer i bilparken, så hører gjerne på innspill fra dere andre om resonnementene mine fremover. 

...

Hva med en 530i? Denne ble nylig solgt, mye bil for pengene:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283603668

Like godt utstyrt 530d er fort 100k ekstra

Endret av KireS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout

Er egentlig i litt samme båt selv, jeg lurer veldig på G61 selv men ettersom denne først kommer i 2024 og jeg da kan kjøpe ett år gammel i 2025 så jeg ha noe i mellomtiden. 

Mitt forslag til deg vil være en G31 540i pre LCI, dette er en bil som gir veldig mye valuta for pengene. G30/31 med diesel sekser er veldig høyt priset, jeg tror nok dette markedet skal noe ned. En 540i er jo også det perfekte kompromisset mellom M4en og F11 som du har i dag, B58en er en fantastisk motor som yter fantastisk men også bruker lite. G21 er også ett bra forslag, men jeg synes at M340i blir for dyr og at den opplevde kvaliteten ikke forsvarer prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, KireS skrev:

Hva med en 530i? Denne ble nylig solgt, mye bil for pengene:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283603668

Like godt utstyrt 530d er fort 100k ekstra

Ja, denne hadde jeg på Favoritter-listen min, men beige skinn er en dealbreaker for meg dessverre. Utenom det en veldig riktig spekket bil. Går fint å kjøpe en 530i istedenfor 540i dersom utstyr og pris tilsier det. En annen farge på interiøret, så hadde nok den der vært en meget aktuell kandidat :) 

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Mitt forslag til deg vil være en G31 540i pre LCI, dette er en bil som gir veldig mye valuta for pengene. G30/31 med diesel sekser er veldig høyt priset, jeg tror nok dette markedet skal noe ned. En 540i er jo også det perfekte kompromisset mellom M4en og F11 som du har i dag, B58en er en fantastisk motor som yter fantastisk men også bruker lite. G21 er også ett bra forslag, men jeg synes at M340i blir for dyr og at den opplevde kvaliteten ikke forsvarer prisen. 

Ja, G31 540i pre-LCI står ut for meg også, men det eneste jeg spør meg om er om det er verdt rundt 250 000 ekstra kontra en G30 530e pre-LCI. Særlig når det kommer ny 5-serie om ikke lenge, med i5 touring, så tror jeg da at en G31 540i vil få et merkbart høyere prisfall enn en G30 530e som allerede er lavt priset. Hjertet sier G31 540i, men lommeboka sier foreløpig G30 530e. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Walkabout skrev:

Ja, denne hadde jeg på Favoritter-listen min, men beige skinn er en dealbreaker for meg dessverre. Utenom det en veldig riktig spekket bil. Går fint å kjøpe en 530i istedenfor 540i dersom utstyr og pris tilsier det. En annen farge på interiøret, så hadde nok den der vært en meget aktuell kandidat :) 

Ja, G31 540i pre-LCI står ut for meg også, men det eneste jeg spør meg om er om det er verdt rundt 250 000 ekstra kontra en G30 530e pre-LCI. Særlig når det kommer ny 5-serie om ikke lenge, med i5 touring, så tror jeg da at en G31 540i vil få et merkbart høyere prisfall enn en G30 530e som allerede er lavt priset. Hjertet sier G31 540i, men lommeboka sier foreløpig G30 530e. 

Legg merke til at du får en godt utstyrt M340i G21 inn for litt over 700k slik det er nå og litt mer for bedre utstyrte modeller. :) Ser jo ut til at du kan ha bil lenge uten å gå nevneverdig i minus.. G31 Pre-lci 540i kommer inn på ca 640, her får du bedre biler allerede i Norge, f.eks. BMW 5-serie | FINN.no som så ganske bra ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ønsket en bil uten småtull og hyppige verkstedbesøk, hadde jeg nok i alle fall droppet alt som heter hybrid og som er eldre enn fem år gammelt. Rett og slett en vanvittig kompleks sak, der to drivlinjer som overhodet ikke har noen forutsetninger for å fungere 100% sømløst med hverandre, skal fungere sømløst. Jeg har flere kompiser som jobber på verkstedet hos forskjellige forhandlere som fraråder kjøp av hybridbil - rett og slett fordi de ofte er belemret med feil og er dyre å reparere.

Det er omtrent tre år siden X5 45e kom på banen, så nå i disse tider og det neste halve året er det nok mange X5 45e som skal leveres tilbake etter endt leasing. Jeg tror disse bilene får seg en real knekk om litt, så er det hybrid som er aktuelt ville jeg nok satset på dette. 

Selv tror jeg en nyere BMW med rekkesekser under panseret vil oppleve et mindre prisras enn biler uten - spesielt nå som det stort sett er rekkefirere og elektrisk det går i. En ser jo gjerne hva en godt motorisert E9x og F3x fortsatt koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...