Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde også planer om å se på i5, men tidene var litt ugunstige. Ellers er det jo fullt forståelig - dårlige økonomiske tider kombinert med det som ser ut til å være den dårligste 5-serien (sett med BMW øyne) i senere tid (teknisk såvel som estetisk) bidrar ikke akkurat til rushtrafikk utenfor forhandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Tror bil markedet i Norge er litt mettet nå, folk har handlet seg ferdig på dyre premiumbiler. 

Det kan hende, uten at jeg vet :) Det spys jo ut kinabiler og andre rimelige modeller som uten tvil er mye bil for pengene. En får jo en fin brukt 2021 Polestar 2 Long Range til rett over 400’ med en edruelig km.stand. Så det er klart at å betale en million mer for noe som gjør samme jobben og faktisk ikke er alt for langt unna hverandre i kvalitet sitter langt inne. Det var lettere før da kvalitet og pris stod mer hånd i hånd. Men. Kinabilene får slakt for sviktende multimedia. Altså dårlig kvalitet på skjerm og ymse DAB-problemer. Samtidig er ikke kvaliteten i toppsjiktet heller. I tillegg får man jo i4M50 fullspekka pent brukt til 800’ og "godt nok" til 700’ som er en halv en under i5M60. Så ja, ser ikke helt hva i5 kan gjøre bedre enn i4 til den prisforskjellen. Men klart, det er sikkert mer skinn, høyere kvalitet på materiale og mer komfortrettet. BMW i4 er iallefall i en helt annen liga enn de billige elbilene på markedet, alt fra komfort, støydemping og kvalitet. Åpne/Lukk en dør på TM3 og så gå til en i4 å gjør det samme, det er så stor forskjell at en ikke skulle tro det. :) Det er også kommet er par i7 til i byen og Taycan kryr det av, så noe penger er det hos folk. Traff på en brand new Model X Plaid på søndag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var på visning i Bergen helgen som var. Jeg hadde tenkt meg innom, men det passet dessverre ikke. Hovedgrunnen for å gå er at jeg liker å se ting på nært hold før jeg konkluderer endelig mtp design, materialvalg osv, men foreløpig må jo si den ikke akkurat vokser på meg. Dette skulle jo være den mest tradisjonelle modellen i dagens sortiment, men likevel klaffer det liksom ikke helt i mitt hode.

På toppen av det hele har 40-modellen kun 1500kg hengervekt. 100kg mindre enn i4. Det er for dårlig.

G6X var en høyaktuell bil for min del, og jeg har delvis trødd vannet med den gamle E60'en i påvente av lansering, men nå fremstår egentlig G3X som mer aktuell. Bedre bil for mindre penger. (Jeg trenger ikke el. Er åpen for alle drivlinjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Marius2002 said:

så noe penger er det hos folk.

De som "sitter godt i det", kan nok fortsette ganske uforstyrret med svak krone, økt rente, dyrere strøm osv, Disse vil også fortsatt kjøpe dyre biler. Men det store bilrushet som har vært de siste årene er takket være helt vanlige folk, som har strukket strikken langt etter tider med lav rente, bra lønnsvekst og elbiler som plutselig gav masse ytelse for pengene. Fellesnevner for disse bilene er at belåningsgraden er høy, og det er dette markedet som nå virker å være mettet/tørket inn.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, *MrB* skrev:

. Fellesnevner for disse bilene er at belåningsgraden var høy. Det er dette markedet som nå virker å være mettet/tørket inn.

Enig. Da er f.eks. En pent brukt Polestar 2 kommet ned i en fornuftig pris brukt og det virker som en solid bil med god kapasitet på henger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars89 skrev:

Noen som skal på forhåndsvisning av i5 da?

Jeg var og kikket i dag. Det var et bra opplegg de hadde, og veldig kul presentasjon inni traileren - så det skal de ha honnør for. Jeg synes bilen ser bedre ut enn på bildene, men sliter litt med å la meg begeistre veldig. Spesielt DRL i frontlysene ser lite inspirerende ut. Sedan er uansett ikke aktuelt for meg, så avventer touringen for å se. Tror touring kan rette opp baken mye, og gi finere proporsjoner. Men det er et ganske stort avvik utvendig og innvendig fra G3X, så de oppleves nok litt gamle når denne lanseres og begynner å rulle ut på veiene. De hadde plassert en G30 LCI og en G31 LCI utenfor, samt at jeg knipset et bilde av min F11 pre-LCI for sammenligning. Frister ikke veldig å selge min F11 for 150 000 kroner, og punge ut over 1,1 mill. på toppen av det for en i5 G61 M60e. Men G99 M5 tror jeg kan bli knallbra. 

289345E7-B18B-47CA-BD8D-CD3B68402C43.jpeg

DF5D046E-29C8-4E39-AB36-26396998A681.jpeg

07A36B8D-AF4D-48B8-81C9-37ABE64172FD.jpeg

19BE4159-CDC5-44E7-B0CC-DDEF7695DE11.jpeg

63B5DEB7-C086-4F84-9A0A-67DE45F4B074.jpeg

BB481C25-30DF-4E3A-997F-A36E888944E1.jpeg

AD095DE2-8900-44E3-9500-0590997CD47F.jpeg

B15CF431-54FE-44BD-B109-E044E0F14133.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *MrB* skrev:

G6X var en høyaktuell bil for min del, og jeg har delvis trødd vannet med den gamle E60'en i påvente av lansering, men nå fremstår egentlig G3X som mer aktuell. Bedre bil for mindre penger. (Jeg trenger ikke el. Er åpen for alle drivlinjer).

Jeg tror at for oss som ikke må ha el så vil en G31 LCI med sekser diesel kanskje være den beste 5-serien man får tak i nå. Jeg tror iallfall det, fordi selv om diesel liksom snakkes ned og ut så er det faktum at en LCI med B57 motor er en vanvittig bra totalpakke. 

Jeg er interessert i G61 Touring i 550e versjon (R6+ladbar hybrid). Men jeg holder litt igjen til jeg ser bilen, har kjørt den og sett om jeg kan leve med skjermen og den antatte simplere interiør finishen. Skal jeg være helt ærlig så liker jeg nye W214 E klasse ganske bra, kommer i en pen stasjonsvogn også. Denne nye E klassen skal derimot ikke tas til Norge pga mangler el alternativ. Så det skal bli spennende å se, liker jeg ikke G6x så blir kanskje G3x LCI den siste nyere bilen jeg kommer til å eie. Jeg ser for meg at herifra blir bilene bare styggere, touch skjermene større og skal man ha noe med skikkelig fossilmotor så snakker vi M5 segment. Jeg håper jeg kommer til å like G6x og jeg skal legge godviljen til 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra opplegg. Mye sære folk som kommer og ser på sånne opplegg.

Vanvittig irriterende at bilen ikke hadde softclose. Og alt for mye sort pianolakk. Kunne heldigvis endre interiørbelysning til orange.IMG20230629172801.thumb.jpg.fa032392bb07c9191b1f1abccecb6044.jpg

IMG20230629172619.thumb.jpg.a30ba62890430a468eb346bfe26d7e13.jpgIMG20230629172631.thumb.jpg.d71b1805f57119211c25e03378e4dc0c.jpg

M2 var overraskende grei så lenge man ikke ser den bakfra. Hjelper med en fin farge. 

IMG20230629165757.thumb.jpg.cc1bbf1b97453b84a8245e7d83e7fa6f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Noen tenker sikkert det er kult, men i en businessedan som 5-serie?

Er det tacky eller temmelig harry på norsk. Jeg forstår heller ikke hva BMW tenker på om dagen, men såvidt jeg forstår selges nå ca. 55% av BMW's totale produksjon i Kina og USA (samlet) der Kina alene avtar ca. 40% av produksjonen. Ergo må man jo tro at slikt er kult i Kina og at dette er årsaken til at BMW gjør slikt og ellers har fått en stil som ligger temmelig langt vekk fra hva vi er vant til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Saltkjelen skrev:

Skal bli spennende å se den live, men det er stadig nye ting som følger i rekken "Why, BMW, WHY?!?". Og dagens why er det røde MOMO-merket i toppen av rattet. Noen tenker sikkert det er kult, men i en businessedan som 5-serie?

Ja, det var noe av det første jeg la merke til. Også i en 5 serie.. Synes ikke løsningen uten rødt merke er all verden heller. Blir mang sømmer..

image.png.958798eb3d842ad9527f170be78c822b.png

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello Ja, det fremstår som ekstremt rotete. Heldigvis lager BMW en fin utgave av dette rattet i U11 X1 og U06 2-serie Active Tourer, slik at man kan få ettermontert et ratt som ser bra ut (synd man har fjernet rattvarmeknapp og div. kjøreassistentknapper). Ellers forstår jeg ikke greia med "boost"-hendel som BMW nå åpenbart har fått en fetish for. Fungerte det ikke bra slik det gjorde på i4 og iX?

Både M-rattet og sportsrattet i U11 og U06 ser bra ut, synes jeg:
BMW-iX1-1-1-1920x1280.jpeg
bmw-x-series-ix1-cp-design-interior-desk

@Fredrik Ja, det er intet annet enn harry. Ekstremt harry. Ser for meg hvor lekkert det blir med Individual Merino Tartufo og rød stripe midt på rattet. Det er rett og slett pinlig og gir meg litt følelsen av at BMW befinner seg i en eller annen pubertal æra hvor de ikke vet forskjellen på hva som er opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er rett og slett pinlig og gir meg litt følelsen av at BMW befinner seg i en eller annen pubertal æra hvor de ikke vet forskjellen på hva som er opp og ned.

Jeg er selvfølgelig enig med deg, men jeg tenker også at BMW helt sikkert egentlig vet forskjell på hva som er harry og ikke. Det er kundene (altså primært de kinesiske) som ikke vet forskjellen og alt BMW gjør er selvfølgelig å produsere det kundene vil ha.

Vil man ha bevis for dette og ikke minst hvilken vanskelig posisjon BMW og de andre tyske bilmerkene befinner seg i kan man lese denne artikkelen.

https://www.politico.eu/article/volkswagen-mercedes-bmw-berlin-will-slam-the-brakes-on-frances-car-war-with-china/ 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sliter fortsatt med å lage en pålitelig Launch Controll ser jeg 🤣 Ny RS6 Performance med 630 hk og 850 nm er lansert slik at RS6en ikke lenger skal latterliggjøres i diverse dragrace. Og det går bra for Audien så lenge LC i M5 trøbler…vanvittig godt bitt i veibanen fra stillestående på RS6en. Men når LC funker i M5 så er få biler som klarer å ta den, særlig i høyere hastigheter så drar den som en rakett 👍 E63 AMG? Hvilken bil var det igjen 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...