Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ser stadig både i5 og i7, men i4 er det jo en drøss av.

Ser stadig noen 850 også, grom lyd i disse.

BMW sier selv, at de skal ha den samme fortjeneste pr solgte EV som for ICE, det er jo den eneste fornuftige tilnærmingen.
Ikke slik Ford surrer med, som taper flere hundre tusen pr solgte Mustang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de klarer grei avanse på i4 med de prisene de kjører nå, så burde det være rom for å pushe i5 med mer aggressiv prising også. En i5 40 fully charged med M-pakke og ellers greit utstyr til 699 f.eks. I dag havner den vel langt over 800k om man konfigurerer en middels+ utstyrt bil selv om jeg ikke husker feil. Det er den rett og slett ikke verdt i forhold til I4.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

https://www.bmwblog.com/2024/07/27/bmw-leads-in-electric-vehicle-sales/

Ser ut til at Audi og MB taper mot BMW om dagen.

Jepp. Leste dette, https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0443729EN/bmw-group-posts-strong-growth-in-fully-electric-vehicles-and-upper-premium-segment-in-first-half-of-2024 .

De gjør det bra med M-avdelingen også. Med nye i5 Touring tror jeg BMW vil treffe flere med sin elektriske drivlinje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i5 har fått en konkurrent! Audi har lansert A6 e-tron, inntil 750 km rekkevidde, 270 kw lading og pris fra 660 000,-. Det er ganske bra tall kontra i5 for å si det mildt…

Dog må jeg si at jeg foretrekker designet på i5/5-serie fremfor denne. G61 ser mer normal ut, denne A6en ble for mye såpestykke. Fossilversjonen bytter navn til A7 og kommer som egen modell, blir sikkert mye finere enn denne. Så Audi kjører samme gate Mercedes og kjører to linjer med samme biltyper. En linje med den elektriske versjonen som ser helt noldus ut, samt en linje med ICE versjonen som er dritlekker. Er vel en grunn til at BMW lykkes så mye bedre med elbil salget enn sine konkurrenter, gi folk de kjente og trygge modellene de kjenner og gi de valget om drivlinje.

IMG_2119.thumb.jpeg.0db691bd607e06c6aaf96c4c20afbb00.jpeg

IMG_2120.thumb.jpeg.155afdfdf3f0c8c19de961d409559da8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

BMW i5 har fått en konkurrent! Audi har lansert A6 e-tron, inntil 750 km rekkevidde, 270 kw lading og pris fra 660 000,-. Det er ganske bra tall kontra i5 for å si det mildt…

Dog må jeg si at jeg foretrekker designet på i5/5-serie fremfor denne. G61 ser mer normal ut, denne A6en ble for mye såpestykke. Fossilversjonen bytter navn til A7 og kommer som egen modell, blir sikkert mye finere enn denne. Så Audi kjører samme gate Mercedes og kjører to linjer med samme biltyper. En linje med den elektriske versjonen som ser helt noldus ut, samt en linje med ICE versjonen som er dritlekker. Er vel en grunn til at BMW lykkes så mye bedre med elbil salget enn sine konkurrenter, gi folk de kjente og trygge modellene de kjenner og gi de valget om drivlinje.

IMG_2119.thumb.jpeg.0db691bd607e06c6aaf96c4c20afbb00.jpeg

IMG_2120.thumb.jpeg.155afdfdf3f0c8c19de961d409559da8.jpeg

Ikke enig her, synes nye A6 e-tron ser bra ut og har jo en rekke fordeler. En S6 Etron ser ut til å være rundt 300’ billigere enn M60, og S6 har luftfjæring med hev og senk, lader raskere og lenger rekkevidde. Så jeg sliter med å se hvem som kjøper en overpriset M60. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lars S skrev:

Ikke enig her, synes nye A6 e-tron ser bra ut og har jo en rekke fordeler. En S6 Etron ser ut til å være rundt 300’ billigere enn M60, og S6 har luftfjæring med hev og senk, lader raskere og lenger rekkevidde. Så jeg sliter med å se hvem som kjøper en overpriset M60. 

Det er jo dagens teknologi (Audi) vs gårsdagens teknologi med BMW i5.

Så når Audi også kan banke BMW når det gjelder pris, blir det vanskelig å stille opp med noe annet en subjektive småseire hos BMW. 

Interiøret hos Audien syns jeg var utdatert og gimmick fokusert, men tallene er brutale og nært pinlige for BMW i5’n.
Dette var jo en ventet model/konkurrent, men greit å se nivået på premium EV pr 2024 på en dedikert BEV plattform.

Noe spent på om rekkevidden er som vanlig optimistisk som fra VW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den nye A6-en ser for høy og lubben ut. I5-en sliter med litt av den samme den og, men jeg synes tross alt det er løst bedre enn på A6-en. Jeg antar grunnen er at batteripakken tar så stor plass i gulvet og den trenger høyden for å klarere den.

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audien utklasser i5 på design etter min mening. Den ser rett og slett ganske bra ut etter dagens standard. Og om pris og specs er reelle, så er det kun merkelojalitet som tipper det i favør i5 her. Tipper aggressive i5-kampanjer er rett rundt hjørnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte nye A6, en elegant tysk bil :) Audi har også fått hengslingen på bakluken opp på taket i Sportback-utgaven og ikke typisk sedan, noe som gjør den mer egnet som familiebil for de som ikke vil ha stasjonsvogn. Smart trekk. Avanten har en vekt på 2250kg(ink. fører) og nyttelast på 500kg, og med hengervekt på 2100kg også så gjør Audi det bra. Prismessig vil det nok balle på seg noen hundretusener om man ønsker litt utstyr. Mulig BMW er treig, men de som følger litt med vet at Neue Klasse også vil være solid, og fortsette å ha fokus på den kjøregleden og egenskapene BMW er kjent for. Med NK skal bilene bli lettere, rekkevidden bli lengre og ladetiden kortere. Alt gjenstår å se såklart, men lovordene er bra. Med det sagt så virker jo A6 ut ifra spesifikasjonene til å være et bedre kjøp enn i5 her og nå, men klarer A6 å by på samme kjøreglede? Ofrer gjerne rekkevidde for kjøreglede og kjøreegenskaper.

For å gjøre innlegget relevant til tråd så publiserte BMW dette igår:

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0444009EN/think-global-–-act-local-for-local:-where-the-bmw-group-will-make-its-next-generation-of-high-voltage-batteries

og dette idag:

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0444104EN/“the-heart-of-e-mobility-at-the-bmw-group”

Jeg fant det iallefall interessant. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars S skrev:

Ikke enig her, synes nye A6 e-tron ser bra ut og har jo en rekke fordeler. En S6 Etron ser ut til å være rundt 300’ billigere enn M60, og S6 har luftfjæring med hev og senk, lader raskere og lenger rekkevidde. Så jeg sliter med å se hvem som kjøper en overpriset M60. 

Ja smaken er forskjellig. Det jeg reagerer på er at det skjer for mye i fronten, det er liksom kaotisk. Videre er det for mye bil under vinduslinja, glasshuset er for lavt slik at proporsjonene blir veldig merkelige. Hekken avslører slektskapet med VW iD7 alt for mye. For all del ingen stygg bil, men G61, nye Skoda Superb, E-klasse og nye Passaten løser stasjonsvogn design på en bedre måte. Synes faktisk at ID7 også ser bedre ut, selv om også er proporsjonene er helt på bærtur sammenliknet med nye Passat. 

Ellers som du påpeker så blir dette en pinlig affære for BMW, og jeg fryder meg storveis og full av skadefryd. Nå får de endelig en smekk på fingrene som viser for dem selv at produktet dems er middelmådig. Først salgstallene hittil som på både i5 og ICE modellene har vært langt under forventningene, og nå at hovedkonkurrenten slår så knallhard tilbake. Kan det nå gå opp for BMW at de har gått på tidenes smell med 5-serien? Sånn at vi kan få ett nytt produkt som holder den tekniske og kvalitetsmessige standard vi 5-serie kunder opp igjennom generasjonene har blitt vant til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

BMW i5 har fått en konkurrent! Audi har lansert A6 e-tron, inntil 750 km rekkevidde, 270 kw lading og pris fra 660 000,-. Det er ganske bra tall kontra i5 for å si det mildt…

Dog må jeg si at jeg foretrekker designet på i5/5-serie fremfor denne. G61 ser mer normal ut, denne A6en ble for mye såpestykke. Fossilversjonen bytter navn til A7 og kommer som egen modell, blir sikkert mye finere enn denne. Så Audi kjører samme gate Mercedes og kjører to linjer med samme biltyper. En linje med den elektriske versjonen som ser helt noldus ut, samt en linje med ICE versjonen som er dritlekker. Er vel en grunn til at BMW lykkes så mye bedre med elbil salget enn sine konkurrenter, gi folk de kjente og trygge modellene de kjenner og gi de valget om drivlinje.

IMG_2119.thumb.jpeg.0db691bd607e06c6aaf96c4c20afbb00.jpeg

IMG_2120.thumb.jpeg.155afdfdf3f0c8c19de961d409559da8.jpeg

Ser ut som ID designet har smittetilfeller fra folkevogn dessverre

ID bilens må være den stlrste fadesen til vw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fredrik 90 said:

Ja smaken er forskjellig. Det jeg reagerer på er at det skjer for mye i fronten, det er liksom kaotisk. Videre er det for mye bil under vinduslinja, glasshuset er for lavt slik at proporsjonene blir veldig merkelige. Hekken avslører slektskapet med VW iD7 alt for mye. For all del ingen stygg bil, men G61, nye Skoda Superb, E-klasse og nye Passaten løser stasjonsvogn design på en bedre måte. Synes faktisk at ID7 også ser bedre ut, selv om også er proporsjonene er helt på bærtur sammenliknet med nye Passat. 

Jeg synes var et mye mer ryddig og enklere frontparti enn i5 (spesielt M60) har - der det virkelig skjer alt for mye. For mye bil under vinduslinja kjenner vi til også for i4, men her har BMW løst det smart ved å ha nedre del av bilen svart - det er et designgrep som får bilen til å virke slankere. FrodeD her som hadde en i4 fikk dette partiet lakkert, og da ser det plutselig ut som for mye bil under vinduslinja etter mitt syn:

image.png.7358a8e76304b037fecbe8ad9d0e3266.png

image.png.c473383e59a3768b6f06895814c85c1d.png

Her skal BMW med i5 virkelig få brynt seg. Bør definitivt komme noen kampanjer snart, sammen med i4 40e xdrive stasjonsvogn. Synes også interiøret i A6'en ser mer spiselig ut enn i5, gjenstår å se hvordan det er å ta og føle på. Designmessig synes jeg A6'en så utrolig bra ut. Tydelige Audi Avant-gener. Ja, rund i formene, men ikke MB EQ såpestykke. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Det er ikke noe problem med høy vinduslinje så lenge fasongen på bilen og proporsjonene stemmer slik de gjør på G26. Men når nye A6 ser ut som ett kneippbrød så hjelper ikke akkurat ei høy vinduslinje…

Interiørmessig så synes jeg det dødt løp mellom dem, men det er nok kanskje å håpe på noe mer premium utførelse av materialene på A6 kontra G61. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...