Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Utvilsomt mye premium BMW for pengene.

Du har kjørt noen km med denne Fredrik, hva tenker du om helheten så langt?!

Ja jeg har kjørt 16 000 km med min siden jeg fikk den i Mars. Bortsett fra noe småtteri som fukt i lykter, defekt motor til panoramatak og ei ladeluke som har vært vanskelig å åpne så har bilen fungert helt topp. Disse tingene ble rettet på nybilgaranti. Kan vel fint dele det opp i fem gode ting og fem dårlige.

Det gode:

* Bra opplevd kvalitet, føles som en tvers igjennom påkostet premiumbil. 

* Hybrid systemet er utrolig bra og sømløst. Går ca 80 km elektrisk og det synes jeg er innafor. 

* Veldig bra kjøreegenskaper. Går som på skinner på Autobahn, veldig komfortabel i daglig bruk. Luftfjæringen funker bra på dette område.

* Bilen er romslig, føles mer romslig innvendig enn Cayenne og XC90.

* Jeg synes X5 45e det er utrolig mye bil for pengene. Jeg betalte mindre for denne enn hva jeg gjorde for min G30 540d i 2019, likevel føler jeg at jeg har fått mye dyrere og finere bil. Veldig fornøyd med økonomien i dette eierskapet.

Så til fem negative.

* Forbruket på Autobahn er for høyt, med jevnt 150 km/t så drar den 1,2 l på mila. Det er for mye synes jeg. Ca ved 135 km/t så bikker den literen. 

* BMW har konstruert bilen så idiotisk at man ikke kan slå av det at tenninga slår seg av når man går ut av bilen f eks når man stopper ved postkassa. Da slår alt seg av, rattet og setet trekker seg tilbake. Så når man skal kjøre igjen så må alt gå tilbake i posisjon og det tar akkurat så mange sekunder at det irriterer meg. Man kan heller ikke slå av den forferdelige "humme" lyden når man kjører elektrisk i lav hastighet. 

* I lave hastigheter over f eks fartsdumper så føles bilen vel mykt satt opp. Da føles den veldig tung, nesten litt som en amerikansk bil (noe i og for seg er)

* Innstegslistene med bakbelyst M logo får veldig lett riper og ser veldig shabby ut når man åpner døra. Jeg bytta mine og fikk de foliert med PPF. 

* Usikkerheten rundt holdbarheten på bilens luftfjæring. Jeg frykter at dette kan bli en stor utgiftspost, BMW og luftfjæring er jo ingen god kombinasjon.

Alt i alt en konge bil som tydeligvis er populær på bruktmarkedet av en god grunn. For meg så er dette ett perfekt kompromiss mellom ren fossilbil og elbil, pakket inn i ett tiltalende utseende og bygget som en premiumbil skal. En av de siste virkelig fine og gode BMW modellene før nedturen til merket startet 

9 timer siden, fupsaker skrev:

Den hadde kjipe lys om ikke annet da. ;) Men nå begynner det nærme seg noe..

Ja i det lavere prissegmentet så må man nok akseptere at både laserlys, panorama og komfortseter mangler. Men det ser ut til at de fleste ble solgt med M-sport, HUD, ACC og hengerfeste så dette er viktige ting som også er på plass i de billigere bilene. Og for veldig mange så føles den likevel som ett solid steg opp hvis man f eks kommer fra en X3 eller ett annet merke.

Skrevet

Tja, gått som drosje da. Sikkert en del hurtiglading, småkjøring og ikke minst sitte med varmen på om vinteren slik at batteriet brukes uten at km-er loggføres. 

Ikke imponerende, men ikke overraskende heller.

Skrevet
36 minutter siden, E.C. skrev:

Tja, gått som drosje da. Sikkert en del hurtiglading, småkjøring og ikke minst sitte med varmen på om vinteren slik at batteriet brukes uten at km-er loggføres. 

Ikke imponerende, men ikke overraskende heller.

ble litt overrasket. Hadde håpt og trodd at batteriet skulle tåle den type slitasje bedre. Blir jo investert noen summer i batteriteknologi om dagen. Hvis dette er som i mobil/pc verden, så slites det nok raskere fra 70 til 50% enn 90 til 70%. Ergo den bilen her må ratt byttes batteri på om ikke alt for mange år. 

Skrevet

Samtidig så er det én bil, så litt vanskelig å gjøre statistikk med sample size = 1. Mulig det står bedre til, i snitt. Vet ikke hva de koster nye, men 200k er vel ikke all verden for en såpass ny bil med fortsatt 50 kwh kapasitet?

Skrevet

Er så tullete dette her, hva om drivstoff tanken på en fossilbil krympet jo eldre og lengre bilen går. Da hadde det blitt ramaskrik 😂 

Skrevet

Jeg har aldri skjønt sladding av skilt på biler man skal selge i deler. Med mindre bilen er stjålet eller begjært tvangssolgt. Denne her er registrert som vraket, hvordan funker dette? Kan man kjøpe hele vrak fra høggeren, selge deler fra disse og levere karosseriet tilbake som skrapmetall, uten vrakpant? Vedkommende har lagt inn litt innsats i å sladde skilt, men ble dessverre slått av søledammen på første bilde:

 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/360513665?

Skrevet
26 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg har aldri skjønt sladding av skilt på biler man skal selge i deler. Med mindre bilen er stjålet eller begjært tvangssolgt. Denne her er registrert som vraket, hvordan funker dette? Kan man kjøpe hele vrak fra høggeren, selge deler fra disse og levere karosseriet tilbake som skrapmetall, uten vrakpant? Vedkommende har lagt inn litt innsats i å sladde skilt, men ble dessverre slått av søledammen på første bilde:

 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/360513665?

Føler det fortjener å ligge her, her var han god som du nevnerIMG_3445.thumb.jpeg.dae130e94b823b1a99f8287edcbf1f95.jpeg

Skrevet
13 timer siden, E.C. skrev:

Jeg har aldri skjønt sladding av skilt på biler man skal selge i deler. Med mindre bilen er stjålet eller begjært tvangssolgt. Denne her er registrert som vraket, hvordan funker dette? Kan man kjøpe hele vrak fra høggeren, selge deler fra disse og levere karosseriet tilbake som skrapmetall, uten vrakpant? Vedkommende har lagt inn litt innsats i å sladde skilt, men ble dessverre slått av søledammen på første bilde:

 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/360513665?

Det hørtes spesielt ut ja, tidligere kunne man jo kjøpe ut bil fra forsikringselskapet sitt, det er ikke lenger mulig etter som jeg har forstått, det er heller ikke mulig og kjøpe bilvrak fra høgger, kanskje bilen er erklært vraket men at den verken er levert inn til høgging eller at den heller ikke har vært forsikret med annet enn ansvarsforsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...