Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Prisene for brukte fossile biler er jo helt ville i noen tilfeller. Dette er en Volkswagen Touareg som er regget i 2018, altså straks 7 år gammel med rustne hjulbolter også skal de ha 800 løk for den? Er ikke det helt sykt? Hvorfor skal denne koste 100 000 MER enn en to år nyere X5 45e med lavere kilometerstand?

Bruktbil til salgs: Volkswagen Touareg - 2019 - Svart - 286 hk - SUVOffroad | FINN.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Prisene for brukte fossile biler er jo helt ville i noen tilfeller. Dette er en Volkswagen Touareg som er regget i 2018, altså straks 7 år gammel med rustne hjulbolter også skal de ha 800 løk for den? Er ikke det helt sykt? Hvorfor skal denne koste 100 000 MER enn en to år nyere X5 45e med lavere kilometerstand?

Bruktbil til salgs: Volkswagen Touareg - 2019 - Svart - 286 hk - SUVOffroad | FINN.no

Det er jo en Q7/Cayenne med 3.0 TDI og jeg må si jeg faktisk liker den, skiller seg positivt ut på veien. Ikke uenig i at 45e er et bedre alternativ, men ren fossil og unik er den i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fupsaker skrev:

Det er jo en Q7/Cayenne med 3.0 TDI og jeg må si jeg faktisk liker den, skiller seg positivt ut på veien. Ikke uenig i at 45e er et bedre alternativ, men ren fossil og unik er den i alle fall. 

Jeg liker også bilen, men selv om den deler plattform med Q7/Cayenne så synes jeg denne prisen er helt på jordet. Det er VW tross alt, og tilbake i 2018 så kosta den kanskje ny 1,1 mill ferdig spekket...skal skal den være billigere i dag 7 år og snart 90 000 km senere. 

Jeg er med på at fossile biler, særlig diesel holder seg godt i pris. Men for meg så virker det som om noen forhandlere overvurderer dette en god del. I markedet over 700 000,- er det vanskelig å selge bruktbil uansett om det er diesel, bensin eller elbiler. Samme med BMW sin satsing på å importere haugevis med nesten nye 520d som de skal selge for 900 000 kr stk...ingen av de som ligger på finn og har ligget der en god stund er solgt. Jeg mener at det går en grense for hva folk er villige til å betale for en dieselbil, alt vokser ikke til himmels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg liker også bilen, men selv om den deler plattform med Q7/Cayenne så synes jeg denne prisen er helt på jordet. Det er VW tross alt, og tilbake i 2018 så kosta den kanskje ny 1,1 mill ferdig spekket...skal skal den være billigere i dag 7 år og snart 90 000 km senere. 

Jeg er med på at fossile biler, særlig diesel holder seg godt i pris. Men for meg så virker det som om noen forhandlere overvurderer dette en god del. I markedet over 700 000,- er det vanskelig å selge bruktbil uansett om det er diesel, bensin eller elbiler. Samme med BMW sin satsing på å importere haugevis med nesten nye 520d som de skal selge for 900 000 kr stk...ingen av de som ligger på finn og har ligget der en god stund er solgt. Jeg mener at det går en grense for hva folk er villige til å betale for en dieselbil, alt vokser ikke til himmels.

Ikke helt uenig. se bare på RR Sport og Velar, for samme årsmodell og tilsynelatende samme motor er de rundt 600-650k.... Og det frister i så måte mer. ;) Men den Touaregen er bøs altså. Men den mangler litt på Cayenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Prisene for brukte fossile biler er jo helt ville i noen tilfeller. Dette er en Volkswagen Touareg som er regget i 2018, altså straks 7 år gammel med rustne hjulbolter også skal de ha 800 løk for den? Er ikke det helt sykt? Hvorfor skal denne koste 100 000 MER enn en to år nyere X5 45e med lavere kilometerstand?

Bruktbil til salgs: Volkswagen Touareg - 2019 - Svart - 286 hk - SUVOffroad | FINN.no

Du av alle (som driver i bilbransjen) burde jo vite at registreringsdato bare er en særnorsk formalitet hos SVV og ikke noe som har rot i virkeligheten med bilens faktiske årsmodell. Bilen er straks seks år gammel (om vi regner fra registreringsdato, aner ikke når den aktuelle bilen er produsert og noe om VAGs modellsystem for øvrig) og prisen er vel helt fair sammenlignet med hva tilsvarende konkurrenter ligger til? Man kan handle 2019 X5 30d for 800-830 000, men da har de gjerne gått 30-50 000km mer og kjøpes av en privatperson. At en ren ICE-bil er dyrere enn en hybridbil er jo ikke noe spesielt overraskende. Snarere tvert imot er vel egentlig snaue 100 000kr mer mot en ren ICE-bil kontra en hybridbil - i den store sammenhengen - relativt gunstig? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Du av alle (som driver i bilbransjen) burde jo vite at registreringsdato bare er en særnorsk formalitet hos SVV og ikke noe som har rot i virkeligheten med bilens faktiske årsmodell. Bilen er straks seks år gammel (om vi regner fra registreringsdato, aner ikke når den aktuelle bilen er produsert og noe om VAGs modellsystem for øvrig) og prisen er vel helt fair sammenlignet med hva tilsvarende konkurrenter ligger til? Man kan handle 2019 X5 30d for 800-830 000, men da har de gjerne gått 30-50 000km mer og kjøpes av en privatperson. At en ren ICE-bil er dyrere enn en hybridbil er jo ikke noe spesielt overraskende. Snarere tvert imot er vel egentlig snaue 100 000kr mer mot en ren ICE-bil kontra en hybridbil - i den store sammenhengen - relativt gunstig? :) 

Min tanke er at bilen kom på veien i 2018 og ble solgt til 2018 pris, da må jeg si at verditapet har vært relativt gunstig. At du synes bilen er fair priset er greit nok, der er vi helt klart uenige. At man må betale mer for en X5 30d er helt naturlig da BMW er BMW og VW er VW, X5en er så klart en bedre bil på alle mulige måter. Og det er derfor jeg synes dette eksemplet her er helt på jordet prismessig. 

Hvis vi ser ut ifra ståstedet til en bilkjøper i denne kassen, altså ikke entusiaster som oss men folk som liker fin bil vil ha seg en fin nyere premium SUV. Da tror jeg drivlinje spiller mindre rolle, så for de alle fleste så tror jeg ikke du skal tillegge om det er ICE eller hybrid så mye vekt. Da er det heller prisen, tallene og driftsøkonomien som spiller en større rolle. Det er iallfall min erfaring med dette.

Sett slik så kan da en bilkjøper i dette segmentet enten kjøpe tidligere nevnte Touareg eller det kan kjøpe denne som koster 100 000,- mindre:

Bruktbil til salgs: BMW X5 - 2020 - Grå - 398 hk - SUVOffroad | FINN.no

For 100K mindre får man da:
Ett år nyere
Lavere km stand
BMW=premium følelse
Mer hestekrefter (394 hk vd 286 hk)
Potensielt lavere driftsutgifter
Fordelen med god elektrisk rekkevidde
Bedre servicenettverk (vil noen ha noe som helst med VAG å gjøre, at på til betale 100K mer for det?)
Mer utstyr  
Nyere og bedre teknologi
Bunnsolid motor (3,0 TDI motoren har to regkjeder i bakkant av motor som er kjent for å strekke seg for å neven noe) 
Ett av markedets bedre hybridsystem

Nå er sikkert jeg litt farget av at jeg har en X5 45e, men uansett så har nå den bilen plassert seg litt som en målestokk i dette segmentet. Særlig her i Norge så da blir det naturlig å sammenlikne med 45e. Jeg mener derfor at nevnte Touareg ikke er gunstig priset, prisforskjellen på 100K ned til en X5 45e forsvarer ikke det faktum at bilen er en diesel. For noen kjøpere kanskje men for majoriteten der ute så vil ikke det spille noen rolle når det er snakk om såpass med penger. Husk på at skal man finansiere dette så er renten på bruktbil stort sett over 8%, da blir 100 000 kr ekstra dyrt.   
 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Vel, @Snagg30 blir det Alpina på deg?

Jeg synes du skrev engang at du var "ferdig med biler som er vanskelig å selge".
Så jeg synes ikke du skal slippe tanken på i4 M50: https://www.finn.no/mobility/item/375478589?ci=10
Tenk så fornøyd samboer du vil ha som har varm bil hver morgen, selv i uisolert garasje.
Tenk gliset når hun turer forbi Tesla-eiere som tror de har verdens raskeste biler og tenk street-cred du får av ungene på skolen og i barnehagen. De synes nemlig i4 er tøff og ser ut som en racerbil - jeg har flere referanser på dette punktet. 
Du selv skal jo kjøre Ford Ranger med bilhenger og når du ikke gjør det så har du M3 og 911.
Og en som bor over fjorden nord for deg så er jeg pliktig til å tråkke deg på foten, ergo Ford = dritt.
Ligger en flott en på Hell også: https://www.finn.no/mobility/item/382853486?ci=16

Jeg prøvde å verve deg til Tesla-samfunnet, men det var tapt sak. Der var du fornuftig. Hvis du ombestemmer deg så har jeg verve-link slik at jeg kan kjøpe ubertøffe Tesla-effekter og du får 5000,- i avslag. #nybilgaranti
 

:D
 

IMG_4410.gif.7a078be4cc59a412dd59811b23b1e3ba.gifIMG_4408.thumb.jpeg.2fd3c82f7dfbd0ccb09e452eaa4d9103.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Når bilen er kjøpt og til hvilken pengeverdi den er handlet i, er jo i og for seg irrelevant ved et salg. Man må slutte å tenke på hva bilen ble solgt for i transaksjon A når det er transaksjon B man skal kjøpe bilen i. Alt som omhandler transaksjon A er egentlig helt irrelevant når man har kommet til det punktet hvor B er aktuelt. Bilen har hatt et lavt verditap - heldig for kjøper A, mindre heldig for kjøper B. Sånn fungerer kjøp og salg - noen vinner, andre taper. At man betaler mer for en X5 30d understreker nettopp poenget mitt i at bilen - relativt sett og med hvilken klasse bilen konkurrerer i - er riktig priset. Om man mener det er billig, dyrt, younameit, blir en subjektiv sak - som i og for seg er helt greit. Det endrer imidlertid ikke det objektive.

Hvis vi ser fra bilkjøpers ståsted, finnes det folk som har like store innvendinger mot en spesifikk type drivlinje som du har mot elektrisk drivlinje, og som følgelig ikke vil kjøpe seg en hybridbil. Disse kjøper da en bensin- eller dieselbil - for eksempel den angjeldende bilen. Om bilkjøper er opptatt av driftsøkonomi, er det nok betydelig flere faktorer som vurderes enn at en hybridbil potensielt sett kan kjøre 10 mil elektrisk. Det kan være annenhåndsverdi, en vurdering av den generelle kjøringen, om det dras mye tilhenger, risikoen for kostnader med to forskjellige drivlinjer etc.

Interessant nok står jeg i et innbytteforslag på en 2019 X5 40i - med fabrikkny motor for 5 000km siden, så ordet bunnsolid kan nok tas og føles på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Vel, @Snagg30 blir det Alpina på deg?

Jeg synes du skrev engang at du var "ferdig med biler som er vanskelig å selge".
Så jeg synes ikke du skal slippe tanken på i4 M50: https://www.finn.no/mobility/item/375478589?ci=10
Tenk så fornøyd samboer du vil ha som har varm bil hver morgen, selv i uisolert garasje.
Tenk gliset når hun turer forbi Tesla-eiere som tror de har verdens raskeste biler og tenk street-cred du får av ungene på skolen og i barnehagen. De synes nemlig i4 er tøff og ser ut som en racerbil - jeg har flere referanser på dette punktet. 
Du selv skal jo kjøre Ford Ranger med bilhenger og når du ikke gjør det så har du M3 og 911.
Og en som bor over fjorden nord for deg så er jeg pliktig til å tråkke deg på foten, ergo Ford = dritt.
Ligger en flott en på Hell også: https://www.finn.no/mobility/item/382853486?ci=16

Jeg prøvde å verve deg til Tesla-samfunnet, men det var tapt sak. Der var du fornuftig. Hvis du ombestemmer deg så har jeg verve-link slik at jeg kan kjøpe ubertøffe Tesla-effekter og du får 5000,- i avslag. #nybilgaranti
 

:D
 

Jeg kan trumfe den vervelinken med inntil 8500,- i rabatt. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

@Fredrik 90

Når bilen er kjøpt og til hvilken pengeverdi den er handlet i, er jo i og for seg irrelevant ved et salg. Man må slutte å tenke på hva bilen ble solgt for i transaksjon A når det er transaksjon B man skal kjøpe bilen i. Alt som omhandler transaksjon A er egentlig helt irrelevant når man har kommet til det punktet hvor B er aktuelt. Bilen har hatt et lavt verditap - heldig for kjøper A, mindre heldig for kjøper B. Sånn fungerer kjøp og salg - noen vinner, andre taper. At man betaler mer for en X5 30d understreker nettopp poenget mitt i at bilen - relativt sett og med hvilken klasse bilen konkurrerer i - er riktig priset. Om man mener det er billig, dyrt, younameit, blir en subjektiv sak - som i og for seg er helt greit. Det endrer imidlertid ikke det objektive.

Hvis vi ser fra bilkjøpers ståsted, finnes det folk som har like store innvendinger mot en spesifikk type drivlinje som du har mot elektrisk drivlinje, og som følgelig ikke vil kjøpe seg en hybridbil. Disse kjøper da en bensin- eller dieselbil - for eksempel den angjeldende bilen. Om bilkjøper er opptatt av driftsøkonomi, er det nok betydelig flere faktorer som vurderes enn at en hybridbil potensielt sett kan kjøre 10 mil elektrisk. Det kan være annenhåndsverdi, en vurdering av den generelle kjøringen, om det dras mye tilhenger, risikoen for kostnader med to forskjellige drivlinjer etc.

Interessant nok står jeg i et innbytteforslag på en 2019 X5 40i - med fabrikkny motor for 5 000km siden

Det er greit nok dette, jeg er enig i at opprinnelig pris sånn sett er irrelevant for ett brukt salg. Prisen er det markedet er villige til å betale, også er spørsmålet om markedet er villige til å betale det som forlanges for den aktuelle bilen. Det tror absolutt ikke jeg. Særlig sett i lys av hva som kan kjøpes for mindre penger som egentlig er like bra eller bedre i noen tilfeller.

Poenget mitt som ikke helt ser ut til å synke inn er at for de aller fleste så vil en X5 45e fungere like bra som en diesel Touareg….og det til 100K mindre. Det at bilen er hybrid står seg som en svært liten barriere når alternativet er mye dyrere dieselbil eller elbil. Man vil helt klart ha noen kjøpere som ikke vil ha hybrid, men hvis man ser på mengden biler som omsettes i dette segmentet så tilhører de ett mindretall. Biler som XC90 T8, X5 45e, GLE 350e og Ford Explorer som alle er hybrider omsettes i greit tempo og har lav ståtid på Finn.no. Det er noe annet enn hva man kan si om overprisa dieselbiler i samme segment som har gått for langt. Det er iallfall min erfaring som driver med dette, så om du på tross av det velger å være uenig så får vi enes om å være uenige 😀

B58 er en bunnsolid motor, det er det ingen tvil om. Ikke feilfri selvsagt men det er det jo ingenting som er. Slå til på den X5en så får du en fabelaktig bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig element her er at nettopp Touareg er VW sin toppmodell, det er ikke BMW X5 45E.
Det gjør noe i seg selv, samtidig finnes det få og det gjør etterspørselen høyere, da stiger også pris parallelt.

Et annet essensielt punkt, som en kanskje glemmer litt bort, er at det trolig finnes personer der ute som er like entusiaster av VAG, som vi er av BMW.
Da spiller det fint liten rolle om en får en X5 hybrid til 100k mindre.

For hva jeg vet, kan denne modellen fra VW ha samme «bruktbil symptomene» de fleste F31 330d / F11 530d har på Finn.no. Dette er straks 15 år gamle biler med km på godt over 200k til over 300 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...