Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutter siden, Skulebollen skrev:

Fruens i3 120ah er umulig og bli kvitt vertfall, må vel ned i 140-150k skal den forsvinne. Med ny service og eu..

Rart S skal vere så mye dyrere 🤔 ligger 608 i3 for salg.. føler ikke akkurat at det er selgers marked

Personlig mener jeg i3S og i3 med sportspakke er en betydelig bedre bil å kjøre enn en vanlig i3, og i tillegg får man fordelen av at bilen virker litt mer unik/tøff med de små elementene. For deres del tror jeg dessverre at bilen i utgangspunktet er priset for høyt mtp. kilometerstand og at dere selger som privatperson. Geografisk beliggenhet kan også være en medvirkende faktor for hvor lettsolgt en bil er. Som et konstruktivt tips, ville jeg nok revet av sølvstripen og tatt noen nye, flotte bilder til våren. 

For eksempel konkurrerer dere med denne: https://www.finn.no/mobility/item/393013326?ci=1 og denne: https://www.finn.no/mobility/item/394053483?ci=13

18 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Saltkjelen en av foreldrene i barnehagen jobber i Audi. Under en fuktig kveld her nå på nyåret røpet vedkommende at han fraråder alle å kjøpe brukt Audi elbil og hybrid. Til og med Tesla er bedre. Kjøper har høy sannsynlighet for å måtte ut med store summer. De nye Q6 og A6 skal være vesentlig bedre, men de er såpass ny at man ikke har fått testet de skikkelig. Så det var litt morsomt å høre. Det er mye feil og det hele vitner om et hasteprodukt, enn så mye "billig" luksus bruktbilene er. Så kan vi sitte å si BMW er treige, men de har iallefall gjennomprøvde produkt, selv med litt småfeil innimellom. :) 

Ja, jeg tenker prisen også gjenspeiler bilens kvalitet. Selv hadde jeg nok gått for en Holmenkollhamster om det stod mellom en slik og en e-tron, men her er jeg sannsynligvis inhabil til tusen. :) 

Skrevet (endret)

@Saltkjelen

Ja blir ikke en bil solgt er prisen for høy, er ikke verre enn det. Takker for konstruktive tips, men klarer ikke engasjere meg i bilen🙈

Jeg er bare ikke vandt med og tape 30-40% av bilens verdi på 2 år😅 Derfor er jeg ikke enig i annenhåndsverdien på i3. 

Dette ville jo aldri skjedd med en fossilbil.

Vi må uansett ha en i3 eller etron igjen til høsten for fruens pendling, så den kan vel likegreit stå og se mindre pen ut på parkeringsplassen frem til den tid🤭

Endret av Skulebollen
Skrevet
1 time siden, Skulebollen skrev:

@Saltkjelen

Ja blir ikke en bil solgt er prisen for høy, er ikke verre enn det. Takker for konstruktive tips, men klarer ikke engasjere meg i bilen🙈

Jeg er bare ikke vandt med og tape 30-40% av bilens verdi på 2 år😅 Derfor er jeg ikke enig i annenhåndsverdien på i3. 

Dette ville jo aldri skjedd med en fossilbil.

Vi må uansett ha en i3 eller etron igjen til høsten for fruens pendling, så den kan vel likegreit stå og se mindre pen ut på parkeringsplassen frem til den tid🤭

Nå som BMW har gitt oss G60/G61 5-serie, er det all grunn til å engasjere seg i i3 som oppleves som rene 7-serien i forhold. :D 

Fjerner du sølvstripen, får du jo en litt penere mindre pen bil på gårdsplassen, så det i seg selv kan jo være en motivasjon. :P 

Ad verditap, er vel faktisk ikke 30-40% stort mer enn hva som er vanlig uavhengig drivlinje? 7-serien jeg hadde tapte seg i alle fall godt og vel 50% på halvannet år, men det vil jo finnes tilfeller som er både hyggeligere og verre enn dette. Og naturligvis enkelttilfeller som ikke samsvarer med det generelle markedet av en eller annen grunn. :) 

Skrevet

Første jeg gjorde på konas i3 var å rive av den sølv folien 😅

Skrevet
4 minutter siden, liffi skrev:

Første jeg gjorde på konas i3 var å rive av den sølv folien 😅

Satt den godt 🤔 varmepistol og sitrusrens?

Skrevet

Vel. Jeg gjorde det ikke men han som la på coating på den, men satt vel ikke så godt tror jeg men da var bilen kjørt rett fra forhandler å hjem - 30 min ! 

Skrevet
26 minutter siden, Skulebollen skrev:

Satt den godt 🤔 varmepistol og sitrusrens?

Den er superenkel å dra av. Enten etter at bilen har stått i sola litt eller med en hårføner. Det setter seg heller ikke særlig med limrester igjen, men eventuelle limrester tar du med sitrusrens eller label off fra Biltema. 

Skrevet

Når det kommer til konebil så tror jeg at jeg hadde tatt sjansen og kjøpt e-tron, hadde iallfall valgt den foran i3 any day….problemer eller ei. Finnes ikke noe elektrisk fra BMW jeg kunne tenkt meg, måtte i såfall være en i4 40e men de ligger fortsatt oppe på 400 000 tallet. Og da er det mye fossilt jeg heller vil ha…så da blir det til at kona fortsetter å kjøre X5 hybrid. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, papertiger skrev:

Mulig @///M-ini95 har noe å komme med her, men det er vel det jeg også har hørt. Veldig attraktivt med en slik bil til de pengene da!

Kjølevæskelekkasje internt i motor kan forekomme på både motor fremme og bak, men er etter min erfaring noe som utvikler seg til et havari i større grad foran enn bak. 

Motor bak har en ekstern beholder hvor "overlødig" kjølevæsken samles, der hvor motor fremme har et internt kammer. Vet ikke eksakt forskjellen i størrelse på disse, men den bak rommer muligens rundt 300ML før den renner over. Største problemet med elmotorer på E-tron er bak, og i majoriteten av tilfellene er det snakk om ulyd. Dessverre finnes det ikke reservedeler for overhaling av motor/girkasse bak, så løsningen blir komplett skifte. 

Jeg opplever det som veldig tilfeldig hvor mye kjølevæske som kommer ut av motorene under 2 år/30 000 km service. Har sett tilfeller hvor det ikke er en dråpe å finne, og noen ganger hvor det nærmer seg full. Majoriteten av gangene derimot kommer det ingenting ut av motor fremme, og beholderen bak er under halvfull. 

Ulyd fra drivverk bak er noe som typisk skjer når bilen nærmer seg 100 000 km, men har sett noen få tilfeller allerede ved 60 000km. Et trent øre hører når utviklingen starter, og bare så det er sagt, så kan jeg telle med en hånd hvor mange som blir taua inn med havari bak pga ulyd. De går som oftest lenge med den ulyden, men for folk flest er det jo ikke et alternativ å kjøre rundt med en bil som høres ut som en gammel trikk. Vi har begynt med mye goodwill på E- tron motorer, av den enkle grunn at man før eller siden må innrømme at produktet ikke er godt nok.

En annen dyr utgift er SX6 modulen i HV batteriet, men denne går heldigvis under 8 år/160 000 km garantien ettersom den er en del av HV batteriet. 

Med tanke på hvor mange av disse som er solgt, antall som ligger til salgs kontinuerlig, så er det ikke rart at prisnivået er slik det er. At attpåtil E50 er den den usexy varianten, med lavere rekkevidde, motoreffekt og ladehastighet gjør jo ikke underverk på prisen. 

Siden vi først er på et BMW forum, så kan man jo dra paralleller til N47 motoren. Alle vet jo at den også er en tikkende bombe, likevel kjøper jo folk biler med den motoren også. Totalpakken fra en E-tron er uten tvil bra til den prisen man betaler, dog er det potensialet for diverse "småfeil" som kan gjøre eierskapet irriterende over tid. Men som med alt annet, noen opplever ikke en shit, og andre eier definisjonen på mandagsbil.

En ting som kan være verdt å ha i bakhodet, er at disse bilene ble en gang i tiden kjøpt av "alle". Noe som betyr at noen av disse bilene har hatt et hardt liv, eid av folk som ser på bil som fremkomstmiddel og ikke noe som helst annet. Det knekkes plater under biler over lav sko, og riper på batterikasser så langt øyet kan se. Dette til tross for at man kjører SUV med muligheten for å endre bakkeklareringen med opptil 76mm...

Kunne sikkert skrevet en stil om disse bilene på både godt og vondt, men lar det være med dette. Folk får heller skyte meg en PM eller huke tak i meg in person for mer dybdeprat. Er tross alt et BMW forum dette her, så skal holde Audi til et minimum 😅

Edit:

Om jeg ikke formulerte meg godt nok vedrørende "kjølevæske delen", så er en del av servicen å tømme disse "kamrene". Biler med overkjørte serviceintervaller er i fare for havarier i elmotorene fordi kjølevæske kan finne veien inn der den ikke skal. 

Biler som av en eller annen grunn har for vane å tømme kjølevæsken i større grad i disse beholderne, kan ha godt av kortere intervaller. Litt som N47 og oljeskiftintervallene.

 

 

 

 

 

 

Endret av ///M-ini95
Skrevet

Enig, dette var faktisk ganske interessant å vite. Audi e-tron er en såpass vanlig bil i norsk bilfauna at før eller siden så vil våre veier krysses av en e-tron. Enten ved kjøp selv, nær familie, venner eller kolleger.

Men det at elbiler er så mye mer driftsikre enn fossilbiler, fordi det er så få deler har vel fått seg ett skudd for baugen. Man kan kikke bak ett hvert merkeverksted og man ser elbiler som står brakk i påvente av deler som må lages. Mange av de står på sommerdekk nå i februar fordi de har stått så lenge.

 

Skrevet
8 hours ago, Fredrik 90 said:

Enig, dette var faktisk ganske interessant å vite. Audi e-tron er en såpass vanlig bil i norsk bilfauna at før eller siden så vil våre veier krysses av en e-tron. Enten ved kjøp selv, nær familie, venner eller kolleger.

Men det at elbiler er så mye mer driftsikre enn fossilbiler, fordi det er så få deler har vel fått seg ett skudd for baugen. Man kan kikke bak ett hvert merkeverksted og man ser elbiler som står brakk i påvente av deler som må lages. Mange av de står på sommerdekk nå i februar fordi de har stått så lenge.

 

Det stemmer jo at de er mer driftssikre enn fossile. At det står en del elbiler til service kan jo være mange grunner til. Skader etter ulykke, rens av bremser, forsikringsoppgjørsom ikke er i orden m.m.  Og nå finnes det mange elbiler i Norge og mange begynner å bli eldre. Det selges svært få nye fossilbiler, og mange av de som trenger service setter man hos andre verksteder enn merkeverksted, dersom det ikke gjelder garanti. Bare ved Mekonomen hos oss, står det jo en haug av fossilbiler... 

Jeg har fossilbiler pga. Det selvfølgelig er morsommere om man har noe utover det vanlige. Men å kjøre en 520d eller 320d, er jammen i meg en nedtur om man har hatt elbil. 

Kona sin tidligere model y hadde rullet nesten 110k km uten noe som helst feil eller stor slitasje på bremser eller skiver. Null feil på nav test, kke at det er en garanti for at noe kan være galt, men iaf. en pekepinn. Etter endret jobbsituasjon for hun så ble det en I3 120, for en morsom bil for pengene! Nesten sikker på at den kommer til å gå å gå i flere år uten noe behov for noe. 

Nye M3 med el blir spennende, og min påstand er at den kommer til å ta rotta på de andre M bilene. Og skal ikke forundre meg om jeg bestiller en slik også.

Fossilbiler som er utover vanlig kommer til å få lov til å vare, så fremt de blir tatt vare på, men tviler på at de blir noe daily bil, men som kosebil og banekjøring. Akkurat  som hester 😉

Og du skal selvfølgelig få lov til å mene det du mener, men så lenge bilfabrikkene fortsetter å utvikle elbiler, så blir de bare bedre å bedre 👍 

 

Skrevet
2 timer siden, LP760 skrev:

Det stemmer jo at de er mer driftssikre enn fossile. At det står en del elbiler til service kan jo være mange grunner til. Skader etter ulykke, rens av bremser, forsikringsoppgjørsom ikke er i orden m.m.  Og nå finnes det mange elbiler i Norge og mange begynner å bli eldre. Det selges svært få nye fossilbiler, og mange av de som trenger service setter man hos andre verksteder enn merkeverksted, dersom det ikke gjelder garanti. Bare ved Mekonomen hos oss, står det jo en haug av fossilbiler... 

Jeg har fossilbiler pga. Det selvfølgelig er morsommere om man har noe utover det vanlige. Men å kjøre en 520d eller 320d, er jammen i meg en nedtur om man har hatt elbil. 

Kona sin tidligere model y hadde rullet nesten 110k km uten noe som helst feil eller stor slitasje på bremser eller skiver. Null feil på nav test, kke at det er en garanti for at noe kan være galt, men iaf. en pekepinn. Etter endret jobbsituasjon for hun så ble det en I3 120, for en morsom bil for pengene! Nesten sikker på at den kommer til å gå å gå i flere år uten noe behov for noe. 

Nye M3 med el blir spennende, og min påstand er at den kommer til å ta rotta på de andre M bilene. Og skal ikke forundre meg om jeg bestiller en slik også.

Fossilbiler som er utover vanlig kommer til å få lov til å vare, så fremt de blir tatt vare på, men tviler på at de blir noe daily bil, men som kosebil og banekjøring. Akkurat  som hester 😉

Og du skal selvfølgelig få lov til å mene det du mener, men så lenge bilfabrikkene fortsetter å utvikle elbiler, så blir de bare bedre å bedre 👍 

 

Jeg tror at dette er en sannhet med store modifikasjoner, det ser vi jo egentlig ganske klart og tydelig. Det skal ikke mye til før en elbil står, det er færre deler ja men det later til at den har lettere for å stoppe helt opp hvis noen av disse delene feiler. Jeg vil mene at det er lettere å få en fossil bil på veien igjen, både pga at man i større grad kan utføre kvikk fix eller bruk av overhalte deler. Hos mange bilprodusenter så er elbiler fortsatt en nisjeprodukt, og da blir det i noen tilfeller utfordringer med deletilgangen. 

Nye M3 blir får sikkert ytelser som overgår det meste av fossile M biler, men hvor spennende er det egentlig i det lange løp? For meg så er iallfall lyd og følelse halve moroa og her kommer selvsagt nye M3 til kort som med alle andre performace elbiler. Hva som skjer med fossilbiler ut over det vanlige biler er ikke lett å spå, men i Norge så ser vi hvor veien går. i EU og resten av verden så er signalene ganske klare på at fossile hverdagbil skal ingen vei. Jeg er jo en del i Tyskland og det slår meg at her så har man sluttet å snakke om fossile biler som noe man skal slutte med. I Norge så omtaler man jo disse bilene nå litt som man omtaler det å røyke, det er liksom noe man er på vei bort ifra. I Tyskland og USA så er stemmingen en helt annen, der er det mer fossilbiler og elbiler i skjønn forening. Sånn burde det vært i Norge også. 

Nå som også samtlige bilprodusenter har skrotet sine elbil mål så kommer det til å gå mer penger av budsjettene til videreutvikling av fossil teknologi for å holde disse motorene innenfor stadig strengere utslippsnormer. Det vil bety at selv om elbiler skal utvikles videre så kommer denne utviklingen nå til å gå saktere. Så har du EU som i utgangspunktet har satt en sluttdato for salg av fossilbiler innen 2035, men nå kommer de selv på banen å foreslår å enten flytte denne frem 5-10 år eller åpne opp for ladbare hybrider og fossile biler som kan kjøres på HVO diesel eller e-fuel...noe mer eller mindre alle ICE biler kan alt i dag. Så ja, dette bør vel være en liten øye åpner for mange i Norge som i alle år har slukt rått at media og politikere mener at elbil er den eneste løsningen for fremtidig persontransport. 

Skrevet
42 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg tror at dette er en sannhet med store modifikasjoner, det ser vi jo egentlig ganske klart og tydelig. Det skal ikke mye til før en elbil står, det er færre deler ja men det later til at den har lettere for å stoppe helt opp hvis noen av disse delene feiler. Jeg vil mene at det er lettere å få en fossil bil på veien igjen, både pga at man i større grad kan utføre kvikk fix eller bruk av overhalte deler. Hos mange bilprodusenter så er elbiler fortsatt en nisjeprodukt, og da blir det i noen tilfeller utfordringer med deletilgangen. 

Nye M3 blir får sikkert ytelser som overgår det meste av fossile M biler, men hvor spennende er det egentlig i det lange løp? For meg så er iallfall lyd og følelse halve moroa og her kommer selvsagt nye M3 til kort som med alle andre performace elbiler. Hva som skjer med fossilbiler ut over det vanlige biler er ikke lett å spå, men i Norge så ser vi hvor veien går. i EU og resten av verden så er signalene ganske klare på at fossile hverdagbil skal ingen vei. Jeg er jo en del i Tyskland og det slår meg at her så har man sluttet å snakke om fossile biler som noe man skal slutte med. I Norge så omtaler man jo disse bilene nå litt som man omtaler det å røyke, det er liksom noe man er på vei bort ifra. I Tyskland og USA så er stemmingen en helt annen, der er det mer fossilbiler og elbiler i skjønn forening. Sånn burde det vært i Norge også. 

Nå som også samtlige bilprodusenter har skrotet sine elbil mål så kommer det til å gå mer penger av budsjettene til videreutvikling av fossil teknologi for å holde disse motorene innenfor stadig strengere utslippsnormer. Det vil bety at selv om elbiler skal utvikles videre så kommer denne utviklingen nå til å gå saktere. Så har du EU som i utgangspunktet har satt en sluttdato for salg av fossilbiler innen 2035, men nå kommer de selv på banen å foreslår å enten flytte denne frem 5-10 år eller åpne opp for ladbare hybrider og fossile biler som kan kjøres på HVO diesel eller e-fuel...noe mer eller mindre alle ICE biler kan alt i dag. Så ja, dette bør vel være en liten øye åpner for mange i Norge som i alle år har slukt rått at media og politikere mener at elbil er den eneste løsningen for fremtidig persontransport. 

Tror mye av grunnen til at Tyskland og politikere der nede må snu når det gjelder elbilutviklingen skyldes at de ikke klarer å henge med på utviklingen og for å redde arbeidsplasser. Fagorganisjoner står ekstremt sterkt i Tyskland. Jeg tror dessverre at så lenge fokuset er at fossilt skal vekk innen X år globalt, og Kina spesielt bare vokser og vokser innen den industrien, så tror jeg mange gamle merker må kutte ned veldig eller det værste slå seg konkurs.
Men nok av avsporing i denne kanalen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...