Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Noen nye biler er det faktisk ganske mye å hente på å importere fra Sverige. I tråd med at drivstoff prisene nesten har doblet seg de siste ukene så tar man seg jo i å kikke litt på noen alternativer og hva de koster. For meg så blir det jo da ladbar hybrid, primært 545e...og her er det penger å spare på import.

Billigste på Finn.no er denne 2021 modellen til 929 000,-

BMW 5-serie | FINN.no

Fra Sverige så får man inn denne demokjørte 2022 modellen for 792 000,- ferdig på skilt.....det er over 130 000 kr i differanse!! :) 

BMW 545e xDrive Sedan Aut M-Sport | DEMOBIL | H&K | Aktiv fa säljes i Göteborg | Blocket

En demokjørt til som kommer inn for ca 813 000,-

BMW 545e xDrive Sedan Aut M-Sport | DEMOBIL | H&K | Head-up säljes i Mölndal | Blocket

Fra Tyskland? Ikke galt det heller, denne 21 modellen kommer inn på 819 000,- 

BMW 545e xDrive Lim. Aut. EU6d M Sport Laser Navi GD als Limousine in Berlin (mobile.de)

Altså rundt regnet er det 100 000 kr å spare på å importere en G30 545e, meget interessant :) 

M340ix er ikke vits, de er grovt regnet ca 100k dyrere i Sverige enn i Tyskland. Men G30 545e kunne vært artig med så mye å spare. Burde være mulig å ha gratis bil noen måneder da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fupsaker skrev:

M340ix er ikke vits, de er grovt regnet ca 100k dyrere i Sverige enn i Tyskland. Men G30 545e kunne vært artig med så mye å spare. Burde være mulig å ha gratis bil noen måneder da. 

Er det restriksjoner med eksport av el og hybrider fra Sverige.  

Det var snakk om å endre betingelser for å selge biler ut av Sverige. Link til krav for å få utbetalt miljøbonus.

Kvdbil er Sveriges største markedsplass for bruktbilauksjon, med over 200.000 kontrakter mellom kjøper og selger. På sin hjemmeside skriver firmaet at de ikke lenger vil selge miljøbonusbiler utenlands.

promemorian-klimatbonusbilar-ska-vara-registrerade-i-fem-ar (regeringen.se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt interessant dette med å importere hybridbil. Jeg brukte for en stund siden litt tid på å sette meg inn i 545e og markedet på disse i inn og utland, og fikk samme aha-opplevelse som deg @Fredrik 90:D Engangsavgift på den nette sum av 15000kr tror jeg det var?

At KVD ikke vil exportere miljøbiler er vel noe de selv står for? Er forslaget som @Ampera linket til trådt i kraft?

Forøvrig har jeg lagt 545e litt på is foreløpig, usikker på om det er riktig bil for vårt kjøremønster. Skulle vært samme rekkevidde som X5 45e.. 

Jeg skulle gjerne lånt en 545e en hel dag eller mer for å få den testet skikkelig. Det holder ikke med 45min prøvetur her for min del, disse hybridene må man lære seg å bruke riktig dersom det skal være besparende. Først når man har funnet ut av dette vet man om det er riktig bil for sitt eget kjøremønster. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

M340ix er ikke vits, de er grovt regnet ca 100k dyrere i Sverige enn i Tyskland. Men G30 545e kunne vært artig med så mye å spare. Burde være mulig å ha gratis bil noen måneder da. 

Det er noen kroner å spare på en M340i fra Sverige også, billigste i Norge er en 2020 modell til 799 000.

BMW 3-serie | FINN.no

Denne 2020 modellen kommer inn fra Sverige på ca 716 000,-

BMW M340 i xDrive Sedan Navigation / Dragkrok säljes i Sundsvall | Blocket

Dette er en 2021 modell M340i Touring, den kommer inn på 811 000. Fortsatt ikke ille med tanke på hva en Touring står til i Norge. Ingen til salgs akkurat nå, men de har jo stått til opp under 900 000,-

BMW M340 i xDrive Touring M-Sport Värmare Panorama hk säljes i Nyköping | Blocket

Er ikke så ille fra Tyskland heller synes jeg, denne 2021 modellen kommer inn for 724 000. Litt kjedelig spekk kanskje, men noe å tjene er det jo samtidig som utvalget er veldig mye bedre :) 

BMW M340i xDrive Vernasca GlasSD Virtual SHZ Kam 19" als Limousine in Neuss (mobile.de)

 

1 time siden, Ampera skrev:

Er det restriksjoner med eksport av el og hybrider fra Sverige.  

Det var snakk om å endre betingelser for å selge biler ut av Sverige. Link til krav for å få utbetalt miljøbonus.

Kvdbil er Sveriges største markedsplass for bruktbilauksjon, med over 200.000 kontrakter mellom kjøper og selger. På sin hjemmeside skriver firmaet at de ikke lenger vil selge miljøbonusbiler utenlands.

promemorian-klimatbonusbilar-ska-vara-registrerade-i-fem-ar (regeringen.se)

I følge forhandleren i Sverige så skulle det gå bra å ta bilen ut av Norge til den prisen, men han påpekte at denne praksisen er innført. Mest sannsynlig så har nok disse forhandlerne funnet ett smutthull, han var ikke så snakkesalig rundt det..hehe :D  Denne aktuelle bilen gikk jo som demobil, da er det forhandleren som har fått den bonusen...de velger jo selv hva de vil selge bilen for og hvem de ønsker å selge til. 

Uansett så var det jo ikke så stor forskjell i forhold til å ta inn en tilsvarende bil fra Tyskland heller, litt mer styr da det er lenger vekk dog. Og man får ikke Cold Clima, men den kan man klare seg uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er noen kroner å spare på en M340i fra Sverige også, billigste i Norge er en 2020 modell til 799 000.

BMW 3-serie | FINN.no

Denne 2020 modellen kommer inn fra Sverige på ca 716 000,-

BMW M340 i xDrive Sedan Navigation / Dragkrok säljes i Sundsvall | Blocket

Dette er en 2021 modell M340i Touring, den kommer inn på 811 000. Fortsatt ikke ille med tanke på hva en Touring står til i Norge. Ingen til salgs akkurat nå, men de har jo stått til opp under 900 000,-

BMW M340 i xDrive Touring M-Sport Värmare Panorama hk säljes i Nyköping | Blocket

Er ikke så ille fra Tyskland heller synes jeg, denne 2021 modellen kommer inn for 724 000. Litt kjedelig spekk kanskje, men noe å tjene er det jo samtidig som utvalget er veldig mye bedre :) 

BMW M340i xDrive Vernasca GlasSD Virtual SHZ Kam 19" als Limousine in Neuss (mobile.de)

 

I følge forhandleren i Sverige så skulle det gå bra å ta bilen ut av Norge til den prisen, men han påpekte at denne praksisen er innført. Mest sannsynlig så har nok disse forhandlerne funnet ett smutthull, han var ikke så snakkesalig rundt det..hehe :D  Denne aktuelle bilen gikk jo som demobil, da er det forhandleren som har fått den bonusen...de velger jo selv hva de vil selge bilen for og hvem de ønsker å selge til. 

Uansett så var det jo ikke så stor forskjell i forhold til å ta inn en tilsvarende bil fra Tyskland heller, litt mer styr da det er lenger vekk dog. Og man får ikke Cold Clima, men den kan man klare seg uten. 

Jeg er helt enig, Fredrik. Det burde være mulig å ha en litt attraktivt utstyrt slik en periode uten at det koster deg noe mer enn Finn-annonsen pluss noen gode bilder. Men det er skremmende for mange at prisene på drivstoff akkurat nå er så høye at den skremmer fanden på flatmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tankegang, men er det egentlig så lukurativt som man skal ha det til? Av hva jeg ser er gjerne de svenske bilene dårligere utstyrt enn en tilsvarende norsk, og man får til gjengjeld kun to år med nybilgaranti versus fem år her hjemme. Om man planlegger å ha bilen i fem-seks-syv år spiller det kanskje ingen rolle, men å kjøpe for å flippe en bil uten garanti kan jeg neppe se på som god butikk? Jeg hadde i alle fall lagt på 70 000kr (man får sikkert prutet ned de norske bilene litt) for å få en bil med tre år gjenværende nybilgaranti og bedre utstyrsnivå enn en svensk bil med dårligere utstyrsnivå uten garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Jeg er helt enig, Fredrik. Det burde være mulig å ha en litt attraktivt utstyrt slik en periode uten at det koster deg noe mer enn Finn-annonsen pluss noen gode bilder. Men det er skremmende for mange at prisene på drivstoff akkurat nå er så høye at den skremmer fanden på flatmark. 

Ja absolutt, her er det penger å hente enten om man vi flippe bilen etter noen måneder eller kjøpe bil for å beholde. På en 545e så kjøper man seg jo litt tid på verdifallet når bilen er 130 000 kr billigere enn tilsvarene bil i Norge. Det er jo rundt regnet ett års eller halvannet i tap på en slik bil.

Drivstoff prisene skremmer nok de fleste, og jeg tenker jo litt på hva som skjer med bruktprisene på brukte fossilbiler om dette vedvarer. Entusiastbilene er jeg ikke så redd for, de vil folk være ute etter uansett men vanlige biler slik som min 540d kan man lure litt på. På en annen side så kan jeg ikke se for meg at alle bruktbilkundene løper å kjøper brukte elbiler, derfor er kanskje ladbar hybrid en greie?

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Spennende tankegang, men er det egentlig så lukurativt som man skal ha det til? Av hva jeg ser er gjerne de svenske bilene dårligere utstyrt enn en tilsvarende norsk, og man får til gjengjeld kun to år med nybilgaranti versus fem år her hjemme. Om man planlegger å ha bilen i fem-seks-syv år spiller det kanskje ingen rolle, men å kjøpe for å flippe en bil uten garanti kan jeg neppe se på som god butikk? Jeg hadde i alle fall lagt på 70 000kr (man får sikkert prutet ned de norske bilene litt) for å få en bil med tre år gjenværende nybilgaranti og bedre utstyrsnivå enn en svensk bil med dårligere utstyrsnivå uten garantier.

Det er ikke noe automatikk i at svenske biler er dårligere utstyrt, men nordmennene er generelt sett flinkere til å spekke opp biler enn svensker. Jeg synes ikke min "svenske" 540d er dårlig utstyrt, og svenskene har blitt flinkere til dette de også. 5 års nybilgaranti kan man kjøpe via BMW i Norge, dette kunne jeg få for 17 000 kr hos Bavaria når jeg importerte min bil i 2019. En kjøpt nybilgaranti er ikke store kostnaden når man tar i betraktning hva man sparer på f eks en 545e, enten man skal flippe eller beholde bilen. For mitt vedkommende så er det ikke snakk om flipp, men for å eie i 3-4 år. Jeg hadde nok kjøpt en garanti, og fortsatt spart over 100 000 kr på å kjøpe en 545e i Sverige. Det er ikke nødvendig å bruke mer penger enn man må 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja absolutt, her er det penger å hente enten om man vi flippe bilen etter noen måneder eller kjøpe bil for å beholde. På en 545e så kjøper man seg jo litt tid på verdifallet når bilen er 130 000 kr billigere enn tilsvarene bil i Norge. Det er jo rundt regnet ett års eller halvannet i tap på en slik bil.

Drivstoff prisene skremmer nok de fleste, og jeg tenker jo litt på hva som skjer med bruktprisene på brukte fossilbiler om dette vedvarer. Entusiastbilene er jeg ikke så redd for, de vil folk være ute etter uansett men vanlige biler slik som min 540d kan man lure litt på. På en annen side så kan jeg ikke se for meg at alle bruktbilkundene løper å kjøper brukte elbiler, derfor er kanskje ladbar hybrid en greie?

Det er ikke noe automatikk i at svenske biler er dårligere utstyrt, men nordmennene er generelt sett flinkere til å spekke opp biler enn svensker. Jeg synes ikke min "svenske" 540d er dårlig utstyrt, og svenskene har blitt flinkere til dette de også. 5 års nybilgaranti kan man kjøpe via BMW i Norge, dette kunne jeg få for 17 000 kr hos Bavaria når jeg importerte min bil i 2019. En kjøpt nybilgaranti er ikke store kostnaden når man tar i betraktning hva man sparer på f eks en 545e, enten man skal flippe eller beholde bilen. For mitt vedkommende så er det ikke snakk om flipp, men for å eie i 3-4 år. Jeg hadde nok kjøpt en garanti, og fortsatt spart over 100 000 kr på å kjøpe en 545e i Sverige. Det er ikke nødvendig å bruke mer penger enn man må 😀

Ofrer nok ikke i4 for 545e nå uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, fupsaker skrev:

Ofrer nok ikke i4 for 545e nå uansett. ;)

Nei men jeg vurderer å ofre 540d for en 545e… Hadde egentlig ikke tenkt å bytte nå, og heller ikke til G30 545e nå rett før det kommer ny femmer. Men prisene på 540d har holdt seg bra, jeg ville fått igjen pengene jeg gikk inn med når restlånet var nedbetalt ved ett salg nå. Så jeg kunne fått en 2021/22 modell 545e til samme pris og kostnad som 540en med halve drivstoff kostnaden. Vi får se hvordan dette utarter seg frem mot sommeren. 

Behold i4en, jeg synes ikke elbil er så dumt nå som jeg gjorde for tre uker siden…spillereglene har forandret seg drastisk for å si det midt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er ikke noe automatikk i at svenske biler er dårligere utstyrt, men nordmennene er generelt sett flinkere til å spekke opp biler enn svensker. Jeg synes ikke min "svenske" 540d er dårlig utstyrt, og svenskene har blitt flinkere til dette de også. 5 års nybilgaranti kan man kjøpe via BMW i Norge, dette kunne jeg få for 17 000 kr hos Bavaria når jeg importerte min bil i 2019. En kjøpt nybilgaranti er ikke store kostnaden når man tar i betraktning hva man sparer på f eks en 545e, enten man skal flippe eller beholde bilen. For mitt vedkommende så er det ikke snakk om flipp, men for å eie i 3-4 år. Jeg hadde nok kjøpt en garanti, og fortsatt spart over 100 000 kr på å kjøpe en 545e i Sverige. Det er ikke nødvendig å bruke mer penger enn man må 😀

Neida, det er nok like individuelt med utstyrsnivå som her, men jeg sammenlignet de svenske bilene som ble linket til mot den billigste norske. For de svenske gikk det i mangel på laserlys, takluke, skinntrukket dashbord, delskinn etc. Tatt disse forholdene i betraktning var i alle fall ikke de svenske bilene spesielt mye bedre priset enn den norske.

Har du informasjon om garantien? Når jeg googler dette finner jeg ingen treff, og i mine øyne høres det rart ut at BMW Norge er villig til å påta seg tre års garanti til en lav sum og på en bil de ikke har noen fortjeneste på.

Er for øvrig helt enig i at det ikke er nødvendig å bruke mer penger enn man må, men her føler jeg man sparer seg til fant (gitt at bilen er dårligere utstyrt og at man ikke har garanti på bilen) med de regnestykkene som kommer frem her. Det er ikke mange verkstedbesøkene som skal til før besparelsen er spist opp. Et annet moment er også at en svensk bil nyere enn fem år vil være mindre verdt enn en tilsvarende norsk bil som har garantiene intakt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Neida, det er nok like individuelt med utstyrsnivå som her, men jeg sammenlignet de svenske bilene som ble linket til mot den billigste norske. For de svenske gikk det i mangel på laserlys, takluke, skinntrukket dashbord, delskinn etc. Tatt disse forholdene i betraktning var i alle fall ikke de svenske bilene spesielt mye bedre priset enn den norske.

Har du informasjon om garantien? Når jeg googler dette finner jeg ingen treff, og i mine øyne høres det rart ut at BMW Norge er villig til å påta seg tre års garanti til en lav sum og på en bil de ikke har noen fortjeneste på.

Er for øvrig helt enig i at det ikke er nødvendig å bruke mer penger enn man må, men her føler jeg man sparer seg til fant (gitt at bilen er dårligere utstyrt og at man ikke har garanti på bilen) med de regnestykkene som kommer frem her. Det er ikke mange verkstedbesøkene som skal til før besparelsen er spist opp. Et annet moment er også at en svensk bil nyere enn fem år vil være mindre verdt enn en tilsvarende norsk bil som har garantiene intakt. :) 

De bilene som ble linket til er kun eksempler, kanskje dårlige eksempler med de ble plukket ut i full fart. For 545e sin del så er det ikke noen problem å finne biler som har det du lister opp, og likevel få en stor besparelse kontra en norsk bil. Som sagt så fant jeg min bil, og selv om den mangler skinntrukket dasjbord (som jeg lever fint uten) så synes jeg den er godt utstyrt. Ett annet moment er at 545e har vel kun vært i salg ett knapt år, så utvalget i brukt vil nok øke etterhvert. Men ja, det er snodig at selv demobiler i Sverige mangler f eks laser lys.

Jeg har ikke noe mer informasjon ang garantien, men han på Bavaria var veldig på meg at det måtte jeg ha. Forhandleren som tok inn bilen for meg ville også gi meg 5 års nybilgaranti, men det regner jeg med er noe de kjøper fra andre steder.

Så lenge man skal ha bilen til seg selv og kjøre den over flere år så føler jeg ikke at man sparer seg til fant. For min del så selger jeg bilen igjen når den stort sett er over 5 år, og da ville vært utenfor Norges garantien likevel. Jeg er enig i at en norsk bil er mer attraktiv når den er nyere enn 5 år, men etter dette så skal det ikke ha noe å si for verdien av bilen.  Men når vi snakker om en besparelse på langt over 100 000 kr, og med kjøp av en god garanti (pluss forsikring) så synes iallfall jeg det er en no brainer. Men det forutsetter selvsagt at man har bilen til den bikker 5 år, og det er det ikke sikkert jeg har hvis jeg kjøper en såpass ny bil. Vi får se 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakker man om et langsiktig perspektiv (les: å beholde bilen selv etter at en norsk nybilgaranti hadde gått ut), så gir det absolutt mening å importere (selv om man kan gå på en litt kjipere kostnadssmell ved det som kunne vært en garantisak). 

Det blir uansett spennende å se hva du ender opp med. Personlig liker jeg G3x/F90 LCI mer og mer - til tross for Skodalysene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...