Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, liffi skrev:

Kompis har E70 30d å den snittet 1.1

min X5M snittet 1.4. Så var da ca 3kr forskjell på pumpa ( bensin billigst ). Da er det ganske mer stas og kjøre M bil for "samme" prisen pr mil . 

En E70 X5 30d snitter på 0,74 liter per mil på blandet kjøring. En E70 X5 M snitter på samme øvelse på 1,39 liter per mil. Om vedkommende med 30d snitter på 1,1 liter per mil, så er høyrefoten ekstremt tung og det er i alle fall ingen morokjøring med X5 M til dette forbruket. En kan jo selvsagt diskutere hvor morsomt det er å kjøre en M-bil uten å benytte potensialet som bor i bilen. Om potensialet utnyttes med en tilsvarende tung høyrefot som i 30d, er nok forbruket på X5 M også deretter.

Søkte for moroskyld opp realistisk forbruk på E70 X5 M. Sakset fra en tilfeldig tråd der eierne svarte på sine forbruk:
Person 1 - 13,5 mpg/mi = 1,75 l/mil, blandet kjøring med motorvei
Person 2 - 11 mpg/mi = 2,11 l/mil, moderat kjøring med noe by
Person 3 - 16 mpg/mi = 1,47 l/mil, motorvei
Person 4 - 13,8 mpg/mi = 1,7 l/mil, blandet kjøring, 50% motorvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vingerei skrev:

Joda, jeg er enig med deg. Men virker litt okay med bensin mtp å slippe diesel pumpe havari. Er jo et spørsmål om hvor mye km man kjører i året også :) 

Jeg synes absolutt ikke faren for dieselpumpe havari er ett argument for å ikke velge diesel i en stor SUV. Vel har det vært noen tilfeller av dette, men det har absolutt ikke vært utbredt. De som har fått slikt havari har vært flinke til å rope høyt og lage oppstyr…naturligvis da det er en kjempe kostnad. Jeg vil tro en motor/maskinskade forsikring skal ta seg av dette. 

Det er helt greit at du synes bensin kan være fint i en SUV, jeg er for så vidt helt enig. Bensin blir aldri feil uansett hva slags bil det er snakk om 😀

2 timer siden, liffi skrev:

Kompis har E70 30d å den snittet 1.1

min X5M snittet 1.4. Så var da ca 3kr forskjell på pumpa ( bensin billigst ). Da er det ganske mer stas og kjøre M bil for "samme" prisen pr mil . 

Men dette blir jo litt for enkelt å hevde vel?😅 Hvordan er disse målingene utført, er det snakk om samme kjøremønster, samme kjørestil osv? Det skal ikke mer til enn at din kompis har en tung gassfot og du har en lettere fot og man oppnår denne forskjellen. 

En E70 X5 30d (235 hk) har ett oppgitt snittforbruk på 0,81 liter per mil. Lavere for 245 hk varianten. 

En E70 X5M har ett oppgitt snittforbruk på 1,39 liter per mil…ganske identisk til det du har av forbruk. 

Så enten et det noe steingalt med den X5en til din venn, eller så har han en usedvanlig tung høyrefot 😂😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes absolutt ikke faren for dieselpumpe havari er ett argument for å ikke velge diesel i en stor SUV. Vel har det vært noen tilfeller av dette, men det har absolutt ikke vært utbredt. De som har fått slikt havari har vært flinke til å rope høyt og lage oppstyr…naturligvis da det er en kjempe kostnad. Jeg vil tro en motor/maskinskade forsikring skal ta seg av dette. 

Det er helt greit at du synes bensin kan være fint i en SUV, jeg er for så vidt helt enig. Bensin blir aldri feil uansett hva slags bil det er snakk om 😀

Men dette blir jo litt for enkelt å hevde vel?😅 Hvordan er disse målingene utført, er det snakk om samme kjøremønster, samme kjørestil osv? Det skal ikke mer til enn at din kompis har en tung gassfot og du har en lettere fot og man oppnår denne forskjellen. 

En E70 X5 30d (235 hk) har ett oppgitt snittforbruk på 0,81 liter per mil. Lavere for 245 hk varianten. 

En E70 X5M har ett oppgitt snittforbruk på 1,39 liter per mil…ganske identisk til det du har av forbruk. 

Så enten et det noe steingalt med den X5en til din venn, eller så har han en usedvanlig tung høyrefot 😂😅

Grunnen til at jeg tenker på bensin, er pga mitt kjøre mønster med mye småkjøring/bykjøring, men hvor jeg også drar campingvogn på 2 tonn noen ferie turer,  og henger av og til. Kjører omlag 12-13 tkm i året, og da blei bensin litt aktuelt igjen. Har alltid hatt lyst til å på bmw med sekser maskin . Diesel er fornuftig på mange plan, og det er flest å velge i. Hadde jeg kjørt 20 tkm+ hadde jeg valgt diesel uansett. (Men skal innse det at X5 med V8 blir med drømmen😅😅)
 

Når man skal kjøpe brukt (slik jeg skal) så må man tenke over flere problem stillinger, og diesel pumpe havari er ett av de. Hvor utbredt dette er vet jeg ikke, men man gjør seg sine tanker. Maskinskade forsikring , helt klart et must. Står mellom F15, F11, og G31. Som du har nevnt før, så er G31 en mye mere moderne bil, og sikkert plukket av noen feil som F11 hadde.
 

Gøy å følge med, og skrive litt her på bimmers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Hva tenker du er en mer fornuftig pris?

Nei det har jeg ikke så mye grunnlag til å uttale meg om.

Syns bare disse generelt holder seg kunstig høyt i pris når folk fortsatt krever opp mot 400k og til tider mer enn det, men bør ikke si det for høyt for da kommer fanboysa etter deg.

Men bilen ser jo ganske pen ut, og DKG gir nok en bedre opplevelse enn vanlig converter automatkasse.

N55 har og et fint lydbilde i motsetning til N54. Rødt skinn er og tøft.

Er også positivt at dette er en bil som ikke er tatt inn fra United States of Salvage titled cars

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

@Fredrik 90
 

var 2015 X5m F85

men min fot er desidert ikke lett 😂 forbruket mitt varierte fra 1.2 - 1.6 alt etter hvor å åssen kjøring selfølgelig! 
 

mye mulig det er noe galt med hand men dette er tall vi bare hentet ut fra ca lik kjøring ut - inn nesodden og utifra OBC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 499k og halvparten av bildene sist jeg så den, så den er på vei ned i full fart. Må nok slå av en del til og ta noen skikkelige bilder for å få den unna.

Jeg har sett ting og tang til salgs på finn der folk selger noe etter "bestefar" etc. og jaggu meg er det enkelte som ikke aner hva ting er verdt. Brukt momentnøkkel fra Biltema til 5x nypris osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...