Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, GtiGtr said:

Er vel formidlingssalg som oftest Car4Sale driver med, så pass på litt der ang garantier og reklamasjoner.  Ser dei fraskriver seg mykje ansvar om en skal tru på denne artikkelen:  Tesla-mareritt: - Kjøpt katta i sekken

Kanskje like greit å kjøpe den direkte med eier? 😛 

Huff, leste det. Så på en bil derfra men la fort fra meg tanken etter å ha lest den artikkelen 😅

Skrevet
2 timer siden, GtiGtr skrev:

Er vel formidlingssalg som oftest Car4Sale driver med […] Kanskje like greit å kjøpe den direkte med eier? 😛 

Det er gull at de selger på vegne av kunde, for da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og man kan reklamere til både selger og mellommann (med mindre mellommann uttrykkelig har gitt beskjed om at de ikke hefter solidarisk med selger). Det er skikkelig vinn-vinn situasjon for kjøper, og langt bedre enn å kjøpe direkte fra selger uten mellommannsleddet. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Det er gull at de selger på vegne av kunde, for da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og man kan reklamere til både selger og mellommann (med mindre mellommann uttrykkelig har gitt beskjed om at de ikke hefter solidarisk med selger). Det er skikkelig vinn-vinn situasjon for kjøper, og langt bedre enn å kjøpe direkte fra selger uten mellommannsleddet. :) 

Sant det, men ofte så blir det jo en omstendelig prosess som en gjerne vil være foruten.  Og det står jo somregel i annonsene og i kontrakt at dei ikkje er solidarisk ansvarlige. Selger trur dei selger bilen uten at det er mulig å få reklamasjona så då blir det jo bare surr og steile fronter. Bedre da å kjøpe med en forhandler som faktisk gir garanti, eller billigere med privatpersonen og vite kva en har å forholde seg til. :)   Har snakket med et par stk som har hatt bilen i kommisjon som har fått beskjed at det var bedre for dei som selger som har blitt ganske sjokkert når det ikkje alltid stemmer. 

Car4Sale har jo tydeligvis dette i kontrakta på Tesla-saken over her, og som kjøper så hadde eg styrt unna en forhandler med en slik tekst på en bruksbil til 350.000kr. : 

«kjøretøyet er brukt, og at dette innebærer slitasjer, feil, og et utvidet behov for vedlikehold sammenlignet med et nytt kjøretøy, selv kort tid etter overtakelse».

Det skal sies at det er jo firma som selger i kommisjon som også tilbyr garanti til kjøpere og er redelige, så ikkje ment som at all kommisjonssalg er "svindel" :) 

Skrevet
20 minutter siden, Saltkjelen skrev:

…med mindre forhandler/mellommann trekker opp en NAF kontrakt hvor oppdragsgiver står som selger. Er annonsen også merket med at forhandler ikke er solidarisk ansvarlig med selger så kommer man heller ikke så langt vil jeg tro.

Skrevet
7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

…med mindre forhandler/mellommann trekker opp en NAF kontrakt hvor oppdragsgiver står som selger. Er annonsen også merket med at forhandler ikke er solidarisk ansvarlig med selger så kommer man heller ikke så langt vil jeg tro.

Men det er uansett forbrukerkjøpsloven som er gjeldende i et slikt tilfelle, og da vil man ha en ufravikelig lov og inntil fem års reklamasjonsfrist mot selger, fremfor to års reklamasjonsfrist og en fravikelig kjøpslov å forholde seg til. 

Om selgeren «ikke skjønte» at han solgte under forbrukerkjøpsloven, spiller i og for seg liten rolle for kjøperen. Reklamasjonssaker (selv i kjøpslovsammenheng) ender ofte i rettsapparatet uansett, og da er det jo - for kjøpers del - straks hyggeligere å stille der med et bedre lovgrunnlag enn man ville hatt ellers. :) 

Skrevet (endret)

Du har nok rett i jussen, men du er vel enig i at det er bedre å kjøpe en bil med mer tydelighet før kjøp av bilen, istedet for å sitte med retstvister i etterkant? 😛  Ergo kjøp en bil med en seriøs selger som i det minste tar det ansvaret som loven pålegger dei :) 

Endret av GtiGtr
Skrevet
39 minutes ago, Saltkjelen said:

Men det er uansett forbrukerkjøpsloven som er gjeldende i et slikt tilfelle, og da vil man ha en ufravikelig lov og inntil fem års reklamasjonsfrist mot selger, fremfor to års reklamasjonsfrist og en fravikelig kjøpslov å forholde seg til. 

Om selgeren «ikke skjønte» at han solgte under forbrukerkjøpsloven, spiller i og for seg liten rolle for kjøperen. Reklamasjonssaker (selv i kjøpslovsammenheng) ender ofte i rettsapparatet uansett, og da er det jo - for kjøpers del - straks hyggeligere å stille der med et bedre lovgrunnlag enn man ville hatt ellers. :) 

Eneste grunnen til at så mange bileiere hopper på såkalt kommisjonssalg er nok kun fordi de ikke vet hva det innebærer. Holder man ikke tungen i rett munn, så risikerer man å betale en mellommann penger for å påta seg et større reklamasjonsansvar. Mye bakdeler for å slippe å lage finn-annonse selv der altså....

Car4Sale har for øvrig denne teksten i annonsene sine:

image.png.e13d9b1d90f27c6dbe56f0c045fe2187.png

Går man inn på nettsiden deres står det imidlertid at de tilbyr begge deler.

Skrevet
1 time siden, GtiGtr skrev:

Du har nok rett i jussen, men du er vel enig i at det er bedre å kjøpe en bil med mer tydelighet før kjøp av bilen, istedet for å sitte med retstvister i etterkant? 😛  Ergo kjøp en bil med en seriøs selger som i det minste tar det ansvaret som loven pålegger dei :) 

Ja, der er vi selvfølgelig helt enige. Det beste er å kjøpe av pålitelige aktører, men på sett og vis er det likevel ikke så ille å kjøpe en bil i kommisjonssalg om forhandler er på trynet - all den tid man kan gå rett på selger med svært gode vilkår. :) 

32 minutter siden, *MrB* skrev:

Eneste grunnen til at så mange bileiere hopper på såkalt kommisjonssalg er nok kun fordi de ikke vet hva det innebærer. Holder man ikke tungen i rett munn, så risikerer man å betale en mellommann penger for å påta seg et større reklamasjonsansvar. Mye bakdeler for å slippe å lage finn-annonse selv der altså....

Car4Sale har for øvrig denne teksten i annonsene sine:

image.png.e13d9b1d90f27c6dbe56f0c045fe2187.png

Går man inn på nettsiden deres står det imidlertid at de tilbyr begge deler.

Ja, det er smått ganske sprøtt at man faktisk velger å gå denne veien. Du betaler penger for å påta deg reklamasjonsansvar etter en av de beste forbrukervennlige lovverkene som finnes. At forhandler velger å påta seg det fulle og hele ansvar er nok et avtalerettslig forhold mellom selger og mellommann. Skulle mellommann likevel ikke gjøre opp et reklamasjonskrav med kjøper, kan kjøper likefullt gå direkte på selger ettersom forbrukerkjøpsloven er ufravikelig til ugunst for forbruker (kjøper). 

Skrevet
6 minutes ago, Saltkjelen said:

Skulle mellommann likevel ikke gjøre opp et reklamasjonskrav med kjøper, kan kjøper likefullt gå direkte på selger ettersom forbrukerkjøpsloven er ufravikelig til ugunst for forbruker (kjøper). 

DET vet nok ikke mange om. Det visste ikke jeg heller.

Skrevet
16 minutter siden, *MrB* skrev:

DET vet nok ikke mange om. Det visste ikke jeg heller.

Nei, og dette kommuniseres nok (bevisst) svært dårlig fra de profesjonelle mellommennene. Tegnet opp en rask illustrasjon som viser de to forskjellige måtene et mellommannssalg kan foregå. Det er umulig å kutte leddet mellom selger/eier og kjøper.

Kommisjon.thumb.jpg.6b933e964654bfb2b68a88c34889ab9f.jpg

Skrevet

Etter at jeg ved en tidligere anledning her på Bimmers (takk!) selv ble gjort oppmerksom på hvilken juss som gjelder rundt kommisjonssalg/formidlingssalg etc, så tar jeg meg selv i å glise litt i barten når jeg ser slike salgsformer til støtt og stadighet på finn. At folk er villige til å betale opp mot 20000kr for å pådra seg ansvar iht forbrukerkjøpsloven er for meg uforståelig. 

Skrevet

Grunnen er enkel. Folk flest er dårlige på og bruke sin reklamasjonsrett, så risikoen er ikke fryktelig høy. I tillegg er folk flest idioter, og betaler gjerne langt mer for en bil om den er kjøpt av en forhandler. Selvom forhandleren tar elendige bilder, skriver masse bullshit i annonsen og generelt fremstår useriøs. Tilogmed biler med nybilgaranti skal folk på død og liv betale ekstra for og kjøpe via forhandler 

Skrevet
7 minutter siden, Skulebollen skrev:

Grunnen er enkel. Folk flest er dårlige på og bruke sin reklamasjonsrett, så risikoen er ikke fryktelig høy. I tillegg er folk flest idioter, og betaler gjerne langt mer for en bil om den er kjøpt av en forhandler. Selvom forhandleren tar elendige bilder, skriver masse bullshit i annonsen og generelt fremstår useriøs. Tilogmed biler med nybilgaranti skal folk på død og liv betale ekstra for og kjøpe via forhandler 

Det gir jo faktisk mening å kjøpe bil fra en forhandler eller en profesjonell part, da man handler med forbrukerkjøpsloven. Det som derimot ikke gir mening, er å selge bilen med mellommann slik at man selger i forbrukerkjøpsloven - og attpåtil betale penger for det. Kjøper du en bil hos forhandler med to års gjenværende nybilgaranti til 13.02.2027, vil du på toppen av det ha ytterligere tre år til 13.02.2030 med reklamasjonsrett. Hadde den samme bilen vært solgt av en privatperson, ville garanti- og reklamasjonsrettighetene dine endt 13.02.2027. Ettersom bil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet, tenker jeg at risikoen for å selge bil som privatperson gjennom forbrukerkjøpsloven er nokså høy. Jeg forstår i alle fall godt at folk betaler ekstra for denne rettigheten. 

Skrevet

Hvor mye kan du egentlig reklamere på som du reelt vil vinne fram på, ved og klage på en bil du kjøpte for 4 år siden, som da var gått 30.000km.? Og som hadde nybilgaranti første 2 årene i ditt eigerskap. Samtidig som du har kjørt bilen 16.000 i året?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...