Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter det eg har lest av andre sine erfaringer så er det en bra motor, spesielt om du unngår å ta ut for mye på tuning. Hyppige oljeskift å se opp for typiske bmw olje og kjølevæske lekkasjer.

Forstått det slik at det har vore noen rådelager havari, som 'kan' ha vore pga hard kjøring før motoroljen er rett temperatur, eller pga hard banekjøring, eg siterer Google:  it's usually because of high lateral sustained Gs during track driving. The fix is the S55 oil sump parts swap. Det er altså ikke et stort problem vi snakker om her.

Er direkte innsprøytning så man burde nok vurdere valnøttblåsing av ventilene når bilen har gått litt, men det skal visst vere noe bedre enn på N54.

Personlig hadde eg ikkje vore redd for å kjøpe N55, tvert imot, kunne godt tenke meg e82 med N55 å manuell kasse.

 

 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Peak skrev:

eller 35i motoren N55

Gjenganger her er også at profilreim ryker som følge av oljelekkasje fra oljefilterhus. Det som i 9/10 tilfeller skjer, er at reima suges inn forbi veivhjulet/simring og havner i bunnpannen. Dette fører til tett oljesil, og til slutt havari grunnet "oil starvation". 

Holder man et øye etter lekkasjer derifra og utbedrer det raskt, så bør det ikke utgjøre en fare. 

https://www.autoscopecarcare.com/bmw-forum/bmw-serpentine-belt-sucked-inside-engine/

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dette generelt sett er stabile motorer. Tuning av denne blir nok ikke aktuelt annet enn eksos og luftfilter.
 

@///M-ini95Interessant at du nevner dette, så bilen hadde noe eksponert olje rundt oljefilterhus (som i filmen under) og tenkte jeg skulle søke litt rundt dette. Er dette samme jobben du henviser til? Dette må isåfall tas en nærmere titt på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peak skrev:


 

@///M-ini95Interessant at du nevner dette, så bilen hadde noe eksponert olje rundt oljefilterhus (som i filmen under) og tenkte jeg skulle søke litt rundt dette. Er dette samme jobben du henviser til? Dette må isåfall tas en nærmere titt på.

 

Jepp, er akkurat den jobben der. Hvilke og hvor mange pakninger du trenger avhenger av hvilken oljekjøler du har, men prosessen er 99% lik. Er det spor av olje der, så er det ingen vits å utsette det. Hadde byttet både pakninger til oljefilterhuset + reima for å være på den sikre siden. 

Det som er veldig viktig, og som ikke blir påpekt i videon, er at man egentlig  kinne motoren med dyser/coiler plugget ut slik at du får olje i systemet igjen før motoren starter. Har lest tilfeller hvor folk har opplevd havari ikke lenge etter en slik jobb, og da er fellesnevneren at motoren ble startet med en gang. 

Jeg gjorde denne jobben sammen med en kompis på hans 640i, og der endte alt godt. Dro vel motoren på starteren 5-6 ganger i 10 sekunder. Vi endte med å måtte løsne på innsuget igjen da det ikke tettet skikkelig og førte til motorlampe grunnet falskluft. Bortsett fra det, svært kurant jobb :)

https://www.fcpeuro.com/blog/bmw-si-b11-09-15-preventing-your-n55s-demise-with-oil-system-priming

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

For et kompetent forum! Her øses det av kunnskap etter et enkelt spørsmål om erfaringer med F25 med N55. Er bare å ta av seg hatten. Grunn nok til å holde seg til BMW dette her. 🙌

For å bidra selv: når jeg holdt på å kjøpe en 2014 F31 335ix med N55 motoren og leste meg opp på denne var lekkasje fra oljefilterhuset en av tingene som gikk igjen som burde utbedres. En annen ting var chargepipe i plast som blir sprø og sprekker (i flensen?). Anbefales å bytte til aftermarket i annet materiale. Om det er likt på F25 vet jeg ikke, me verdt å sjekke. Ellers har @Geir Anders vel noen år på baken i en F31 335ix, så muligens han også kan bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å se slik kunnskap, vit at dette settes stor pris på. 

Hva anslår du av tidsbruk på denne jobben @///M-ini95? Kostnadene utover tid virket ikke til å være helt det store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Peak skrev:

Hva anslår du av tidsbruk på denne jobben @///M-ini95? Kostnadene utover tid virket ikke til å være helt det store?

Tjah om det er første gang man gjør noe sånt, men har noe skru erfaring fra før, så vil jeg sagt et par timer fra start til ferdig. Da tar jeg utgangspunktet i at man ser en video underveis, krangler med litt plast som ikke løsner, og surfer etter tiltrekningsmoment. Er litt demontering på toppen som må til for å komme til alle 6 coiler + stikkere til dyser. Så uansett hvor rask man er med skifte pakningene, så er det alltids noe annet som gjør at tiden flyr. 

Mener pakningene alene er snakk om noen hundre kroner, så delekostnaden er beskjeden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2024 den 21.58, BMWE39turbo skrev:

Etter det eg har lest av andre sine erfaringer så er det en bra motor, spesielt om du unngår å ta ut for mye på tuning. Hyppige oljeskift å se opp for typiske bmw olje og kjølevæske lekkasjer.

Forstått det slik at det har vore noen rådelager havari, som 'kan' ha vore pga hard kjøring før motoroljen er rett temperatur, eller pga hard banekjøring, eg siterer Google:  it's usually because of high lateral sustained Gs during track driving. The fix is the S55 oil sump parts swap. Det er altså ikke et stort problem vi snakker om her.

Er direkte innsprøytning så man burde nok vurdere valnøttblåsing av ventilene når bilen har gått litt, men det skal visst vere noe bedre enn på N54.

Personlig hadde eg ikkje vore redd for å kjøpe N55, tvert imot, kunne godt tenke meg e82 med N55 å manuell kasse.

Det sies også at bakhjulstrekkere har større risiko for dette med oil starvation når motoren/bilen utsettes for høye G-krefter, da de ikke har noe form for "oil pan baffle" (aner ikke hva dette heter på norsk), mens bunnpanner som er brukt på xDrive biler enten har det eller i hvertfall har et bedre design enn de som er på bakhjulstrekkere sin motor.

Har selv drevet å lest en del på N55 fordi jeg egentlig skulle kjøpe en bil med det etter F11n (men det ødela jo selgeren for), og jeg sitter med et inntrykk av at de eldste N55 utgavene er de man ser oftest med rådelager havari, og at de scenarioene som går igjen oftest er de som både du og @///M-ini95 nevner.

Altså under banekjøring eller andre aktiviteter som øker faren for oil starvation, eller at det skjer i forbindelse med bytte av oljefilterhus pakning. Der har det vært en del som har gått på en smell og endt opp med havari etter første prøvetur o.l.

Folk flest anbefaler å gå for biler med EWG N55, og det er vel generelt sett de fra 2014 og oppover.

Her har du f.eks en 2014 535i med over 300.000 miles på seg, og den ser ut til å kun ha fått vanlig vedlikehold og bytte av slitedeler.

https://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1902495

Stemmer og det @papertiger sier, den originale chargepipen er i plast (sjokk), og anbefales å oppgradere til alu da de originale er kjent for å sprekke.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet motoren har vært byttet på denne etter en hendelse som nevnt tidligere, noen måte å se om den nye motoren er fra 2014 og utover?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peak skrev:

Vet motoren har vært byttet på denne etter en hendelse som nevnt tidligere, noen måte å se om den nye motoren er fra 2014 og utover?

 

Må nesten se på turboen om det er en vakuumklokke eller elektrisk kobling. Er trangt og vanskelig å se, men vet du hvor og hva du skal se etter, så bør man klare å få en ide. 

PWG

pwg-or-ewg-v0-vzjt2m2kegjb1.thumb.jpg.d746c8755293012fbea76668b04bb7e4.jpg

EWG

xdpo3u9fz5h21.thumb.jpg.fbce1c6c149afb13d8c6b6f94d6427fe.jpg

Meg bekjent går anbefalningene på EGW > PWG mest på at førstnevnte er bedre for trimming. Noen har vel ment at oil starvartion problemene er mindre utbredt på EWG motorene, men husker ikke eksakt hva begrunnelsen bak dette er. 

Ellers har @Daniel. et svært godt poeng vedrørende oljepannen på Xdrive. 

01659025327.thumb.jpeg.ab916da9f9c1f6639f8650f32edc6a54.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. Jeg ville sagt at bunnpannen mangler skvalpeblekk og at oljen skvalper i motoren ved kraftig kurvetagning. På noen motorer anbefaler de jo med litt ekstra olje i motoren hvis man kjører på bane. Det er ikke bare BMW som kan ha dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2024 den 20.17, papertiger skrev:

Altså.

For et kompetent forum! Her øses det av kunnskap etter et enkelt spørsmål om erfaringer med F25 med N55. Er bare å ta av seg hatten. Grunn nok til å holde seg til BMW dette her. 🙌

For å bidra selv: når jeg holdt på å kjøpe en 2014 F31 335ix med N55 motoren og leste meg opp på denne var lekkasje fra oljefilterhuset en av tingene som gikk igjen som burde utbedres. En annen ting var chargepipe i plast som blir sprø og sprekker (i flensen?). Anbefales å bytte til aftermarket i annet materiale. Om det er likt på F25 vet jeg ikke, me verdt å sjekke. Ellers har @Geir Anders vel noen år på baken i en F31 335ix, så muligens han også kan bidra. 

Chargepipe sprekker garantert i innfestningen, rundt C-klippen. Alle N55 har denne i plast, og bør bare byttes med engang, med VRSF feks.  Det er mye snakk om rådebank og oil starvation her ser jeg.. noe jeg vil påstå ikke er normale problemer, men heller worst case. Ja det finnes tilfeller, men om man bruker bilen sin "normalt", så er dette trolig ikke noe å bekymre seg for. Hadde vel min i 6 år, alle årene med ESS Tuning. Lest meg opp mye, sett mange videoer. Vil heller si at det som er normalt på N55 er chargepipe, svetting fra oljehuset (og påfølgende reim), toppdekselpakning og veivhusventilasjon i toppdekslet. De to sistnevnte er vel ikke unikt for N55 akkurat. Kjøper du en N55 som er godt fulgt opp med vedlikehold, hadde jeg ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2024 den 8.51, Rune-K skrev:

Det er ikke bare BMW som kan ha dette problemet.

Det stemmer godt .

Folk som trimmet Opel før / nå har det samme problemet .

Det som var vanlig på disse spesielt om man satte i c20 let eller xe i ascona / Manta så brukte man bunnpannepakning fra Vectra A 2.0 .den var det skvalpeskjold i pakning og case closed 😎.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Du trykker på mine ømme punkter når du nevner Senator B 😬 Jeg vet sannelig ikke hvorfor men jeg synes de bilene der er så kule. Ikke er Senator B noen pen bil og en tilsvarende BMW er en langt bedre bil. Men likevel så liker jeg dem, det er noe herlig "stor Tysk 80 talls sedan" over den 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...