Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Evopower jeg er enig ang. hjulskift, jeg ser på å IKKE skifte hjul selv som latskap. Dekkhotell også er bare noe for å håve inn peng. Man bruker 20-50 minutt på å bytte alle fire hjul, alt etter type bil og verktøy, erfaring osv... Det har man tid til en søndags formiddag. Samtidig det å lagre hjul, de tar under en kvadratmeter med gulvplass, alternativt henge på vegg. :)

Så får heller naboen se på meg som smålig og fattig, mens jeg ser på han som en lat jævel...

Å betale ned en bil på 10 år er i bunn og grunn lite lønnsomt, med mindre du vet du skal ha bilen ihvertfall 6-7 av de 10 år, da verditapet er større enn du klarer å betale ned hvert år. Skal du "tjene" noe må du betale ned hele bilen på 5 år eller kortere. Jeg tror 7 år er det som er mest vanlig. Da går du ca. i null helt til etter 4-5 år, da kan du få igjen litt. Dette er helt grovt, mye annet spiller inn, men det er ikke langt unna virkeligheten. :) 

@Hansh Kult! :D Det blir sikkert skikkelig moro!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Evopower 

 

Måtte jo hatt bilen like lenge som lånet var da. Har man kjøpt seg ny, egenspeca 5 serie så hadde jeg aldri solgt den. Og lån på 10 år er dumt med tanke på renteutgiftene, men ikke alle har råd å betale ned en bil til 700k på 5 år når egenkapitalen hadde vært lik 0.

Jeg bruker 2 timer på hjulskift, men da smører jeg opp bremser og rengjør/spyler med høyttrykk og duller og steller. Setter inn bolter med kobberpasta osv :) Fin søndagsgesjeft. Godt det er flere som bytter selv!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88 Leasingselskapene får store rabatter hos bilprodusentene/importørene og dette er ikke så merkelig siden både volumet av biler og omløpshastigheten stiger kraftig når leasing blir vanlig og populært. Umiddelbart ser jeg bare fordeler ved dette bortsett fra nettopp den følelsesmessige delen i forhold til tradisjonell personlig bilinteresse. De brukte 2-3 år gamle leasingbilene blir ofte solgt til private i Danmark, men mange blir også eksportert og solgt i utlandet (nyere biler til land som Polen, mens eldre biler primært blir solgt lenger sydover i østeuropa og midtøsten).

Det som driver det private boligsalget i Norge er tradisjoner og verdistigning. Det har normalt vært slik i Danmark også, men finanskrisen endret dette slik at det idag er har blitt mer vanlig å leie bolig. Slik vil det ganske sikkert etterhvert bli i Norge også. I land som Sverige, Tyskland, Nederland, Sveits etc. er andelen av folk som leier bolig mye større enn i Norge og Danmark. En viktig fordel med å leie bolig er at folk lettere kan flytte ved bytte av jobb og dette har hatt stor betydning for bl.a den tyske økonomien og velstandsøkningen. De har ikke en opphopning av mange mennesker i og rundt et par store byer som bl.a i Norge, men mange mellomstore byer og en god infrastruktur som sprer befolkningen og økonomisk vekst over hele landet. Dette hadde ikke vært mulig uten en stor andel av folk som leier bolig. Det ene utelukker imidlertid ikke det andre iom. at det selvfølgelig finnes folk som eier en bolig (som leies ut), men selv leier en bolig.

@Evopower Hvis man liker å eie en bil i mange år er dette uten tvil det mest lønnsomme, men slik har det egentlig alltid vært spesielt hvis man kan skru på bilen selv. Det som kan forstyrre dette bildet i fremtiden er stadig nye offentlige reguleringer (avgasskrav, miljøsoner, påbudt sikkerhetsutstyr etc.), ny teknologi, begrensninger når det gjelder tilgang til deler og ikke minst ekstra miljøavgifter på gamle biler som vi har her i Danmark. Eldre biler som f.eks E46 og E39 med dieselmotor er stort sett faset ut fra markedet i Danmark og det begynner å bli få tilsvarende modeller fra E90 og E60 generasjonen.

Folk flest er ikke dumme, men derimot økonomiske rasjonelle. Jeg vil heller si at folk flest har en god evne til å tenke økonomisk istedenfor å la seg styre av følelser. En av utfordringene med leasing er at man hele tiden skal være oppmerksom på nye tilbud og muligheter i markedet. Konkurransen blandt selskapene er hard og kreativiteten stor når det gjelder å sy sammen nye tilbudspakker til kundene enten det dreier seg om redusert innbetaling, månedlig kostnad, utstyr på bilene, forsikring, fleksibilitet når det gjelder bytte eller oppgradering av bilene, fleksibilitet når det gjelder kjørelengde etc.

De fleste leaser ikke en dyr BMW eller Mercedes-Benz, men bilmodeller som f.eks Passat/Tiguan, Peugeot 308 SW og Nissan Quashqai. BMW vil gjerne være med på leken med F31 og det blir leaset mange slike, men volumet er langt fra like stort som med de andre modellene. Når det gjelder dyrere biler er imidlertid BMW store på leasing, men dette er en spesiell del av markedet der innbetalingen er relativt høy (40000-50000 kroner) og den månedlige leasingytelsen tilsvarende høy (13000+ kroner). Dette er en god del mer enn hva folk flest er villig til å betale for en leasingbil.

Holdningsendring på godt og vondt er veldig viktig. Jeg fikk et tilbud fra Citroën om at de gjerne ville oppbevare mine dekk for 1200 kroner pr. år alt inkludert (oppbevaring, vask, balansering etc.). Jeg tenkte at denne prisen tilsvarer prisen av to helt nye dekk til bilen (premuimdekk i dimensjonen 195/65-15 er billige) og takket pent nei. Jeg har alltid selv skiftet dekk på mine biler og kan gjerne forstette med dette til jeg blir gammel. Utfordirngen er imidlertid å finne et verksted som legger om dekk på felg uten å stikke av med min fortjeneste.

Jeg er også av den gamle skolen når det gjelder å ta vare på ting, men jeg ser også fordeler med nye økonomiske løsninger. Man kan ta ansvar for tingene selv, men man kan også for en relativt liten sum penger frigjøre seg fra både risiko og bekymringer enten det gjelder biler eller boliger. Folk lever i nuet og tar for seg av livets gleder på en helt annen måte enn tidligere. Vi kan imidlertid snakke hva disse gledene egentlig bør være med hensyn til økonomisk, miljømessig og etisk holdbarhet, men det er en annen diskusjon... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg stikker innom den lokale bilopphøggern av og til for å se om det står en E34 der med noe jeg trenger. I dag ble jeg rett og slett skikkelig sjokkert da jeg så hva som sto der i haugevis, hele plassen var mer eller mindre full av biler som er ca 2-10 år gamle. Biler du slettes ikke forventer å finne på dynga, nyere Outlandere, Golf, F11, E60, A4 B8, V70 til og med ett par Leaf. Alle mer eller mindre skadede biler som stammer ifra Olsen Bil konkursen, det meste blir kjørt rett på dynga. Aldri før har vel snittalderen hos høggern være lavere, er vel sånn det kommer til å se ut her først om ti år :P 

https://www.nrk.no/sorlandet/bedragerisiktet-mener-medias-dekning-er-skjev-1.13352708

Det som er litt trist er at Olsen selv var en ihuga Opel samler, han hadde massevis av hele og gamle Opler. Disse bilene ser ikke bobestyrer og kreditorer noe verdi i så de blir spiker alle sammen, rett og slett jævelig synd... Jeg tok ikke bilder der inne, men fant disse i media av biler på vei til høggern.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, FredrikE24 skrev:

Noen som har skrudd litt M88 her? Sliter litt med at den går altfor feit på tomgang, avgassmålinger som er spinnville. Går som bare det ellers. 

Tror Morty999 har vært en del borti de motorene. Kanskje han kan hjelpe? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian skal på nytt sette standarden! Hakka 9 er siste produktet fra Ivalo i Finland. Dekket er det første (?) Med 2 forskjellige sett pigger. Trekantete pigger i midten av dekket og torx lignende pigger i ytterkantene.

Disse får prøves en gang :) 

hakkapeliitta-9-suv.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt for jævlig hvis de høgger Opeler ala strøkne Senator B. Håper virkelig høvdingen hos den lokale høggern sier stopp og tar vare på denne, kjenner jeg blir skikkelig forbanna bare av å se bildet.... Det norske bruk & kast-samfunnet vi har i dag ligner ikke grisen - alt skal gå i pressa på grunn av våres nye religion - miljøet. Etniske nordmenn liker å skryte av at de ikke tror på Gud, men sannheten er at de har byttet ut Gud med "miljøet" - dette er det folk snakker om 24-7 og legger pengene sine i helt uten tankegang. Fascinerende å se hvor lett man kan hjernevaske folk på bare 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Werther skrev:

Det er helt for jævlig hvis de høgger Opeler ala strøkne Senator B. Håper virkelig høvdingen hos den lokale høggern sier stopp og tar vare på denne, kjenner jeg blir skikkelig forbanna bare av å se bildet.... Det norske bruk & kast-samfunnet vi har i dag ligner ikke grisen - alt skal gå i pressa på grunn av våres nye religion - miljøet. Etniske nordmenn liker å skryte av at de ikke tror på Gud, men sannheten er at de har byttet ut Gud med "miljøet" - dette er det folk snakker om 24-7 og legger pengene sine i helt uten tankegang. Fascinerende å se hvor lett man kan hjernevaske folk på bare 10 år.

Fant ett bilde til av Oplene de kjørte bort.. Den på planet er vel en Manta A, synd å se slike biler forsvinne...

image.jpeg

Det er klart at bilene er ikke strøkene, men de er absolutt ikke der at de fortjener å bli vraket. Jeg synes det er rart at ikke noen lokale Opel entusiaster har tatt grep om å få sikkret seg disse bilene. Hos huggern sto det noen Kadetter, Ascona, Commodore, var også ett par Senatorer ifra sent 80 tall. Problemet er at de som nå eier disse bilene (bobestyrer) er en gjeng papirflyttere som ikke gidder å bruke tid på å annonsere og finne kjøpere til disse bilene. De hadde kanskje tjent noen tusenlapper på å gjøre det, men det enkleste er å kjøre alt på dynga å få vrak panten. Slikt er uhyre trist å se for oss bilentusiaster, unasett hvilket merke det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at de skjønner verdien av bilene og legger de ut på det åpne markedet. Det blir for dumt å hugge en bil når du fint kan få 20 000 kr+ for flesteparten. Selv den avbildete Ascona B 2d har en viss verdi hvis den er grei for rust, i hvertfall hvis det er en original 1.9S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...