Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk permiteringsvarsel i dag selv. Heldigvis ble det sånn at alle med stilling servicetekniker skal jobbe annenhver uke, så har da heldigvis 50% stilling som jeg har å gå til. Jeg er av typen som blir fryktelig lett rastløs, så alt i alt en god løsning på en kjedelig tilstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, papertiger skrev:

Korona aside, er det noen som vet om norske strømmetjenester som har The Americans sesong 4? Netflix har av en eller annen merkelig grunn sesong 3 og 5, men ikke 4.

Det var rart, forferdelig dårlig at de ikke kan ha komplette serier. Dette er noe som har irritert meg lenge med Netflix. Ta kontakt med dem å hør hva det er.

The Americans er en knallbra serie, virkelig  noe av det bedre der ute nå 👍
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Forøvrig betegnende å se pressekonferansen fra Danmark ifht tiltak mot Corona virus, så tydelig og bestemt, deretter se Bent Høye og en «helseekspert» uttale seg og egentlig bagatellisere hva alle så komme.
Det er pinlig å være Norsk enkelte ganger, det øyeblikket der var en av dem,  dessverre.

Heldigvis har Norge våknet og gjort enkelte grep, kanskje burde det vært tatt i bruk ennå sterkere midler?

Fortalte ungene under en tale Erna hadde ved skolestengingen, at dette er deres Tsjernobyl, dette er noe som blir laget filmer om og som blir snakket om i tiår fremover. 
Personlig tror jeg det blir langt heftigere og at enkelte ting man tok for gitt preCorona tiden, at etter Corona utbruddet har lagt seg, at enkelte rutiner/vaner/ting vil bli endret for alltid.

 

Ja... den relativt nye danske sosialdemokratiske regjeringen har vært veldig resolutt fast og beslutsom i forbindelse med corona krisen. Såpass at selv de borgerlige partiene har blitt imponert og er 100% enige. Her i Danmark er stort sett alt stengt (bortsett fra matvareforretninger), men vi har ennå ikke utgangsforbud (det kommer trolig).

Jeg er forøvrig helt enig i at corona krisen på mange måter er vårt tids Tsjernobyl selv om situasjonen nå i praksis faktisk er mer alvorlig. Da reaktoren på atomkraftverket i Tsjernobyl eksploderte i 1986 fikk vi vite veldig lite og det tok lang tid før noen (selv myndighetene i Norge) skjønte konsekvensene. Det hele var temmelig surrealistisk og at f.eks jorden i hagen eller på hytta kunne være radioaktiv tok det lang tid før noen skjønte.

Nå er situasjonen en annen og vi ser direkte bilder fra f.eks Italia hvor alvorlig situasjonen er. Jeg tror også at man om et par år kommer til å snakke om tiden før og etter corona krisen. Økonomien vil endres og måten vi lever og arbeider på ditto. Jeg tenker f.eks at mange flere kommer til å jobbe hjemmefra når arbeidsgiverne nå ser at dette fungerer og at de kan spare mange penger. Flexjobbing vil også bli mye mer alminnelig og mange firmaer som i dag har fysiske forretninger vil legge alt om til kun å være online. Det vil bli betydelig færre restauranter og mye av nattelivet vil bli arrangert via nettet og på lukkede forsamlinger (bare for å nevne noen eksempler).

Jeg tenker også at det generelle fokuset vil bli et annet (i det minste for en periode) der nære verdier teller mer enn flyktige verdier. Status og flashing av velstand tror jeg helt bestemt vil falle bort til fordel for nøkternhet og fornuft (igjen bare for å nevne et eksempel).

Når dette er nevnt tror jeg at den store økonomiske utfordringen i tiden fremover er å unngå en større deflasjon der folk holder på pengene i forventning om at varer og tjenester blir billigere pga. konsekvensene av corona krisen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formula 1 Drive to survive er faktisk en av de bedre seriene der ute i dag. Til og med kona spurte her en kveld om vi ikke kunne sette på den!

@Fredrik 90 etter litt googling ser det ut at Amazon prime US har hele serien tilgjengelig. Men det er akkurat det - tilgjengelig i US og ikke i Noreg..

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TRF skrev:

Ikke noe hjelp i svaret mitt, men syntes også The Americans var noe av det bedre i  senere tid :)

Knallbra serie, med en skuffende finale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har bestilt/skal bestille ny bil fra BMW? Evt. tysk premium generelt? Fikk varsel i dag om at Porsche Taycan 4S går opp 75.000 i grunnpris pga. eurokursen..... (ikke for de som har tegnet kontrakt selvfølgelig)

Pris på BMW må da få en liten opptur nå den også?

Euroen var på hele 13kr i går ☠️. I dag ligger den på 11.94kr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig "flaks" at du ikke blir pålagt å betale disse 75000,-. Det er mange som har bestilt bobil om dagen som har fått en lite hyggelig ekstraregning på noen hundretusen, da et vanlig vilkår i kontrakten der er endring i pris grunnet valutaendring påfaller kunden.

Forskjellen er nok som du skrev tidligere at bilen din allerede er betalt fra Porsche Norge/forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Noen her som har bestilt/skal bestille ny bil fra BMW? Evt. tysk premium generelt? Fikk varsel i dag om at Porsche Taycan 4S går opp 75.000 i grunnpris pga. eurokursen..... (ikke for de som har tegnet kontrakt selvfølgelig)

Pris på BMW må da få en liten opptur nå den også?

Euroen var på hele 13kr i går ☠️. I dag ligger den på 11.94kr....

I min kontrakt forbeholder de seg retten til å justere prisen ved endring av avgifter, kursendringer etc., men gir likevel mulighet til å gå fra kontrakten dersom prisendringen er over 6%. For X5en jeg p.d.d. har i bestilling, utgjør 6% prisøkning rundt 70 000kr. Meg bekjent vil BMW justere sine priser 10-15% innen nær framtid, men tilbakemeldingen jeg har fått er at det heller ikke her vil være tilbakevirkende kraft. Dog vil dette sikkert være individuelt i forhold til hvem selgeren er, forhandler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord så er sjansen stor for at X5 45e kommer til å starte på rett rundt millionen da? Tipper de som allerede har kjøpt og fått levert ny bil nå er ganske fornøyd.

Selv er jeg sjeleglad jeg ikke skal handle noen bil nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

om man er uberørt økonomisk i tiden framover og er ute etter bruktbil så blir det vell ikke bedre for bilhandling

Hvis du skal beholde bilen i lang tid er dette korrekt nok, men på kortere sikt kan du risikere at verditapet blir betydelig større enn normalt. Hele bilmarkedet vil få seg en knekk (nye som brukte biler) og hvis markedet flommes over av bruktbiler fordi alle vil ut av døren på samme tid vil verdien på bilene fort falle betydelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...