Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Neida, helt greit poeng det. Samtidig er det vanskelig å vite om tennpluggene som selges på Biltema er dårlige, før man har prøvd de selv eller har lest andres erfaringer. Dessuten bør det være mulig å merke om motoren går såpass feil etter et pluggbytte, at motoren skal ta skade av det. 
 

Jeg har ingen planer om å kjøre den E46-en i 100 000 km til. Så at enkelte regner hjem det å bruke ekstra penger på originaldeler, trenger ikke å være riktig for alle :)

Endret av wSax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje rar men jeg kjøper aldri en bil som jeg tenker at jeg må skynde meg og selge igjen. Flesteparten av bruksbilene mine har jeg hatt minimum 10 år før jeg tenker på evt. salg. Z4en nærmer seg 10 år nå så der kan jeg begynne og tenke på et bytte i løpet av et par år. Vi er nok forskjellig og godt er vel det.

Men på snakk om lange skifteintervaller. Luftfilteret på Z4en er også ca. 100 000km, det var jeg veldig skeptisk til men jeg tok det opp og sjekket når jeg hadde kjørt ca. 60 000 og det så ut som nytt. De må jo ha gjort noe riktig når de konstruerte den luftfilterboksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes E46 touring er en superfin bil, og jeg kunne godt tenkt meg å beholde den i flere år. Men jeg begynner å innse at jeg ikke klarer, eller gidder, å sveise rust så ofte som skal til, for å holde en E46 på veien. Nå er målet å ta det verste av rust på bilen, samt å bytte noen vedlikeholdsdeler. Så får jeg heller skaffe meg en nyere bil om noen år, når jeg trenger bil for å komme meg på jobb hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, wSax skrev:

Synes E46 touring er en superfin bil, og jeg kunne godt tenkt meg å beholde den i flere år. Men jeg begynner å innse at jeg ikke klarer, eller gidder, å sveise rust så ofte som skal til, for å holde en E46 på veien. Nå er målet å ta det verste av rust på bilen, samt å bytte noen vedlikeholdsdeler. Så får jeg heller skaffe meg en nyere bil om noen år, når jeg trenger bil for å komme meg på jobb hver dag. 

Skal du ha E46, må du legge en pen sum med penger på bordet for å slippe rustsveisingen og det er strengt tatt ikke en e46 verdt med mindre det er stor motor i den. Coupene er å foretrekke der føler jeg mtp rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er sikkert, når man har en aldrene bil som begynner å bli slitt så hjelper det iallfall ikke på situasjonen å hive på den en haug med dårlige billigdeler. Det er ikke sånn at du får mindre problmer da, du graver deg bare et dypere hull.

Jeg kjørte motsatt strategi da jeg kjøpte min E34 520i for 18 000 kr for nå snart 10 år siden. Jeg kjøpte kvalitetsdeler, ordentlig olje, plugger og annet til vedlikehold. Jeg har vedlikeholdt denne bilen i løpet av 10 år slik det var meningen at den skal vedlikeholdes fra den var ny. Ja jeg kunne tatt noen snarveier og brukt billigere deler, men så har bilen til gjengjeld alltid fungert. Den har, på tross av å være 26 år gammel gitt meg utrolig lite problemer. 

Hvis du skal kjøre en gammel BMW så må bør man bruke deler av noe kvalitet. Hvis meningen er å ha billig bilhold så har du feil bil. Det er ikke noe som heter å få i pose og sekk, du får ikke en billig bil med rekkesekser og bakhjulstrekk som samtidig kan vedlikeholdes til samme pris som en gammel Toyota. Men, om du putter litt kvalitet i delene og vedlikeholdet så blir den fort like driftssikker som en gammel Toyota. E46 med bensin sekser er jo en usedvanlig solid og pålitelig kombinasjon...så lenge den får riktig stell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv bilen og kjøp en annen og spar pengene de pluggene og rustbehandling koster. Jeg har ikke skiftet plugger på noe annet enn mopeden og Jawaen, men de sliter jo plugger. Kan ikke si jeg har sett antydning til slitasje verdt utskiftning på noen moderne bil enda. Vet om biler som gikk fint som bare det på plugger som var satt inn på fabrikken da den havna på skroten.

Jeg kjører gammal rustholk selv, og jeg er villig til å utbedre ting av mekanisk art hvis det feiler. Utover det, så bare kjører jeg. Det er billigst.

Kjøper også bare billigdeler. Det billigste Koed kan tilby. Bortsett fra olje og filter. Det er bare noen hundrelapper som skiller uansett.

 

Det sklei litt ut. Men konklusjonen er at man ikke bør kjøpe Brisk. Bedre å la være da egentlig. Bortsett fra det holder de fleste billigdelene til normal bruk. Min erfaring med Brisk er at det sitter originalt på Jawa(jeg tror Brisk er Tsjekkisk?) og det funker jo aldri. Samme på gressklippere og motorsager med Biltema-plugg(Brisk). Rart hvor lettstartet det ble med NGK.

Jeg har i skrivende stund 65 000km på forstillingen min som kostet 1250 spenn. Litt flaks, men fortsatt helt fint å kjøre på, og ikke en lyd.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil koster, så spørs det hvor mye en skal legge i det. Jeg tenker ofte at prisen på delene skal gjenspeile seg i verdien på bilen. I den grad det er mulig. Det er litt slik at en gammel bruksbil som ikke har den store verdien(målt i penger, affeksjonsverdien er nok større) ikke trenger de dyreste delene. Bare den er på veien og fungerer.

Og motsatt; vi ser dessverre alt for ofte dyre biler som er kostet på styling, tuning og felger, men kjører rundt på de kjipeste dekkene på markedet. Da kan man begynne å lure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Slavearbeider'n Absolutt. Jeg skal være forsiktig med å mene noe om rustbeskyttelsen på E46, men jeg synes det går ganske mange rustne E46 rundt omkring, i forhold til E60 for eksempel. 

 

@Fredrik 90 Joda, å kjøpe deler av billigste sort er ikke alltid et regnestykke som alltid er lønner i lengden. Men dårlige tennplugger, som diskusjonen begynte med, gjør ikke at bilen detter sammen. En 19 år gammel E46 har større problemer enn hvilke tennplugger som sitter på den, for eksempel rust. Det er flott at du har klart å holde en gammel E34 på veien såpass lenge, men da hadde du kanskje et godt utgangspunkt. Igjen, hvor mye man påkoster biler, må ses på i forhold til tilstanden på bilen. 

 

@FredrikE24 Som nevnt, jeg lytter når folk har konkrete erfaringer å komme med, det var derfor jeg spurte :) Bilen ble kjøpt for å ha noe å skru litt på i ferier, samtidig som den skal være litt artig å kjøre med, så den blir nok ikke kastet. En rusten E46 ser plutselig så utrolig shabby ut, så noe av rusten har jeg lyst til å ordne. 

Jeg har også god erfaring med å kjøpe OEM eller "alternativ fra anerkjent leverandør" fra Koed, noe som har fungert utmerket på alle BMW-ene jeg har hatt. Denne E46-en kommer også til å få slike deler. Tennpluggene ble vurdert fordi de var billige, og fordi jeg tenkte at å lage en tennplugg umulig kunne være vanskelig. Der tok jeg visst feil :P 

 

 

Endret av wSax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en veldig merkelig ting å si spør du meg. Med en slik usikkerhet på kvalitet hadde jeg aldri kjøpt en bil fra selskapet. 

«Vel, enten kjøp den helt i begynnelsen, eller når produksjonen når et stabilt nivå, sier Musk i intervjuet.»

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/56LxPO/kvaliteten-varierer-med-produksjonstempo-innroemmer-musk?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre at kvalitetsproblemer med oppramping av produksjonsfart kan ligge nærmere sannheten enn man ønsker å tro for mange bilmerker (og også for andre typer produkter). Men spesielt for de som er relativt ferske, som Tesla. Forskjellen her er vel at sjefen sjøl faktisk går ut å anerkjenner problemet. Ingen andre enn Musk hadde innrømt noe slikt, uansett hvor sant eller usant det måtte være.

Det er vel nokså anerkjent her inne også (med visse unntak) at det er sikrere å kjøpe en LCI-utgave der en del "snagg" (eeeeeyyyyyh!) fra produksjonen har blitt rettet opp i.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

...Når ikke alltid BMW varter opp med det vi vil ha, så kommer franskmennene i form av både Renault og Citroën/DS på banen med lekre konsepter og produksjonsklare biler, her representert ved DS 4 E-tense som lanseres til høsten:

Ja det er godt man har forskjellig smak. For ett rot er det jeg tenker når jeg ser designet på den der. Usikker kvalitet og veldig usikker andrehåndsverdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er godt man har forskjellig smak. For ett rot er det jeg tenker når jeg ser designet på den der. Usikker kvalitet og veldig usikker andrehåndsverdi

Designet er etter min mening både spennende og lekkert. Franskmennene tør i det minste å gå helt nye veier med designet og det er bra. At moderne franske biler har spesielt dårlig kvalitet er en myte. Jeg har hatt virkelig mange franske biler og kan underskrive på dette. Man kjøper heller ikke en Citroën med tanke på andrehåndsverdien. Bilene koster det halve av en relativt billig BMW og tapet vil uansett bli betydelig mindre enn ved kjøp av en ny BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Fredrik 90 said:

Ja det er godt man har forskjellig smak. For ett rot er det jeg tenker når jeg ser designet på den der. Usikker kvalitet og veldig usikker andrehåndsverdi

Det er jammen godt. 

For dette var noe av det absolutt lekreste jeg har sett av nylanseringer den siste tiden. Rotete design er vel det siste adjektivet jeg ville brukt til å betegne det designet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...