Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, sveigis skrev:

Jeg liker å se erfaringene deres med disse bilene og kjenner virkelig på meg at jeg har lyst til å få til noe nå etterhvert eller straks om dere vil .

Kan ikke noe for det ,men er noe eget med den doble eksosen og det tunge svevet i disse bilene ,rett og slett musikk i ørene 😊

Dobbel eksos (altså to rør ut på den ene siden) betyr 325i eller 328i. Såvidt jeg husker har 320i og 323i kun et rør ut (i alle fall originalt). Jeg husker at dette irriterte meg litt på både E30 320i og E36 323i. Spesielt på E36 323i var dette litt merkelig siden motoren var like stor og nesten like sterk som på 325i.

Ellers er jeg helt enig med deg i at E36 med en stor rekkesekser (325i, 323i og 328i) ga på godt og vondt et litt tungt inntrykk når man kjørte bilene (spesielt 328i). Man merket at rekkesekseren var der for å si det på den måten, men også at den ville noe. Man kan jo bare forestille seg hvordan Alpina E36 B8 4.6 må ha vært i denne sammenhengen med en stor og tung V8 motor på 333 HK og på den tiden massive 470 Nm. Topphastigheten var forøvrig iht. Alpina over 280 Km/t :)

Et annet poeng med disse modellene er at lydisoleringen i E36 var noe helt annet enn i dag. Man hørte motoren og den var alltid tilstede uten at det ble trettende/slitsomt. Rekkesekseren dominerte bilen og dette synes jeg at var temmelig kult.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sveigis skrev:

Jeg liker å se erfaringene deres med disse bilene og kjenner virkelig på meg at jeg har lyst til å få til noe nå etterhvert eller straks om dere vil .

Kan ikke noe for det ,men er noe eget med den doble eksosen og det tunge svevet i disse bilene ,rett og slett musikk i ørene 😊

Det står vel en forfallen grønn Norsksolgt E36 328i Touring i en carport i Lillesand, hvis ikke den har blitt spiker. Sist jeg så den trengte den litt pleie men absolutt ett utgangspunkt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det står vel en forfallen grønn Norsksolgt E36 328i Touring i en carport i Lillesand, hvis ikke den har blitt spiker. Sist jeg så den trengte den litt pleie men absolutt ett utgangspunkt 👍

Jaha…Det betyr at vi må på snokerunde neste uke 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Spørsmål vedr. understell på F20 1-serie som har gått 145 000 km:
Skal ha den inn på verksted for følgende jobb:
-PPK
-Bytte av bremser rund baut (har liggende alt, blir levert med)
-Bytte av et topplager framme (fikk med 1 stk til bilen når jeg kjøpte den, Meyle, kjøper nok ett til fra Eurodel da begge bør byttes samtidig)

Når da topplageret må byttes, burde da også noe annet byttes i samme slengen mens en har denne sammenstillingen demontert og bilen har gått snaue 150k?

Et verksted (BMW-ekspert) sier at en like greit kan bytte demperne når alt uansett er demontert.
Et annet verksted (lokal Mekonomen) sier de sjelden bytter demperne (med mindre de er gåene selvsagt), men at fjærene ofte byttes samtidig på denne km-standen pga de opplever av og til at de siger og får tretthetsbrudd. Og at de anbefaler å bytte stab-staget samtidig. 

Noen her som har noen innspill eller meninger rundt dette?

Med M sport understell er det kun OEM dempere som gjelder, så de er ca 2000kr stk. Dersom fjærene bør byttes samtidig er jeg fristet til å sette på Eibach-fjører i stedet for, disse senker 25/30 foran/bak.

Hvis de godtar at du tar med deler selv vil foreslå å bare bytte alt da det er relativt rimelig med deler på f.eks Eurodel.

Bedre å kjøpe inn "for mye" enn at verkstedet plutselig finner ut at de må ha fler deler og tar 3x så mye betalt for de.

Tretthetsbrudd i fjær har jeg sett helt nedi 30000km så det er jo uforutsigbart når det skjer, men på Bmw går jo gjerne fjæra inn i dekk/felg så absolutt lurt å bytte disse hvis det ikke er gjort før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig og spesielt den første E36 325i varianten skal piskes før den yter ordentlig, men da kommer den også temmelig bra. Maksimalt dreiemoment for M50B25 motoren (E36 325i i perioden i 1991-92) er 245 Nm ved hele 4700 rpm. Til sammenligning klarer M52B25 motoren i E36 323i det samme ved 3950 rpm.

M52B28 motoren i E36 328i har den samme boringen, men lengre slaglengde for å gi et større slagvolum enn M52B25 motoren (2793 cm3 vs 2494 cm3). Dette betyr imidlertid også at M52B28 motoren er mindre villig til turtallsendringer enn M52B25 motoren. Jeg mener at E36 323i er sweet spottet blandt de alminnelige E36 variantene. M52B28 motoren har et maksimalt dreiemoment på 280 Nm ved 3950 rpm.

Ja, hadde en samoblå 92’ 325i coupe på midten av 90’ tallet, minnes et bilde av bilen der jeg hadde Marlboro Classic klær, det var tider.
BMW var ikke noe man så på hvert hjørnet, så var litt mer spesielt å kjøre.

😂

Som Fredrik nevner - måtte den jages for å yte. Mens 323i (legendariske tallrekke) og 328i er mer fleksible og «rundere»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en E36 320i, den i likhet med 323i har et enkelt rør for eksos ja. 325i og 328i har dobbelt. Lyden i 320en var veldig bra, særlig i det den passerer 4500rpm. Har også hatt en 520i med 2.2L M54 og lyden der var absolutt ikke det samme. Det er noe eget med lydene fra de gamle 3-seriene med 6er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

Hatt en E36 320i, den i likhet med 323i har et enkelt rør for eksos ja. 325i og 328i har dobbelt. Lyden i 320en var veldig bra, særlig i det den passerer 4500rpm. Har også hatt en 520i med 2.2L M54 og lyden der var absolutt ikke det samme. Det er noe eget med lydene fra de gamle 3-seriene med 6er.

Tror katalysatoren(e?) ødelegger mye for lyden på M54. Har hørt på en del klipp av M54 biler med byttet grenrør og der høres de mye bedre ut, samt mer lik den "gode gamle" lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ja, hadde en samoblå 92’ 325i coupe på midten av 90’ tallet, minnes et bilde av bilen der jeg hadde Marlboro Classic klær, det var tider.
BMW var ikke noe man så på hvert hjørnet, så var litt mer spesielt å kjøre.

😂

Som Fredrik nevner - måtte den jages for å yte. Mens 323i (legendariske tallrekke) og 328i er mer fleksible og «rundere»

 

Ja, spesielt på 80-tallet fantes det ikke en BMW på hvert hjørne, men også på 90-tallet var BMW en relativt sjelden bil (litt som Jaguar i dag). På 2000 tallet tok det imidlertid av og BMW ble etterhvert et bilmerke som Ford og Opel var på 60, 70 og 80-tallet (altså populære bilmerker for folk flest).

Vedr. Marlboro Classic klær så husker jeg dette og jeg kjøpte et par handsker i 1988/89 (tror jeg at det var). Disse handskene hadde jeg faktisk frem til for noen få år siden. Fantastisk kvalitet selv om de av en eller annen grunn alltid luktet av desinfisering/klor (litt som med militære depot klær). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sveigis skrev:

Ja jeg er villig til å ta hva som helst ,bare det er håp for den jeg finner .😊,for det er bestemt at det blir neste prosjekt altså e36 .

Men når det blir vites ikke .😊

 

Du vet jo like så godt som meg at 3 serie er alt for smått for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars89 skrev:

Hvis de godtar at du tar med deler selv vil foreslå å bare bytte alt da det er relativt rimelig med deler på f.eks Eurodel.

Bedre å kjøpe inn "for mye" enn at verkstedet plutselig finner ut at de må ha fler deler og tar 3x så mye betalt for de.

Tretthetsbrudd i fjær har jeg sett helt nedi 30000km så det er jo uforutsigbart når det skjer, men på Bmw går jo gjerne fjæra inn i dekk/felg så absolutt lurt å bytte disse hvis det ikke er gjort før.

 

Jeg skifte hele forestillingen min på x5 ved 182kkm, utenom dempere da. De er elektroniske. Gjorde det samme på min e61 ved 152kkm. Men igjen så hater jeg driftsstopp.

Noen bytter mer enn andre på enkelte situasjoner. Men hva som er rett er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89 @Otis

Begge verksteder er åpne for at jeg har med deler selv. Det baller fort på seg, det ene drar det andre med seg. Skal demperne foran byttes sammen med fjørbeinslageret, så kan fjørene byttes samtidig, men da vil jeg heller hive på et sett Eibach Pro Kit til 2000kr enn OEM M sport til 3x prisen. Og da må jo det samme gjøres bak - så kan vel demperne tas der også da med det samme 😂 som man spør får man svar. Hadde det nå en gang vært tilgang på Sachs dempere eller andre gode rimeligere, men det er kun OEM på M sport til denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde defekt demper HF på min E61. Endte opp med komplette fjærbein foran og komplette dempere bak. Sparte litt på å kjøpe Sachs M-sport og Bilstein B6 bak, samt finne best mulig pris på disse og vente ut tilbud, men ble allikevel nesten 15k i deler. Arbeidet gjort i garasjen hjemme. Det er som du selv er inne på gode muligeher til å balle på i det uendelige. Ting går i stykker, men noen ting kan vare ganske lenge også, så et alternativ for deg kan jo faktisk være å bare bytte det som er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.

Ender fort opp med enten a) bytte kun det nødvendige eller b) bytte hele sulamitten. Ser Autodoc har Bilstein B12 på tilbud kun i dag (!!) til ca 8500kr (19% rabatt), og det er billigere enn prisen av 4x M sport dempere + Eibach Pro kit som fort ender på over 9000kr. Men så fort klarer jeg ikke å bestemme meg tror jeg, og B12 er kanskje vel i overkant på en 116i med en verdi på vel 100 lapper 🙃 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...