Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, laffe skrev:

 @Marius2002 Prisen blir det prisen blir, man er som regel glad så lenge det er en lader ledig når man er ute på tur😅

Men regnestykket ditt er nok rett med de forutsetningen du har tatt.. 

ja, prisen blir det den blir, det var bare et forsøk på å forstå at jeg brukte Mer sine priser :) Men okei, takk! Da vil et regnestykke på 100 mil sett at man lader 0-100 også før start på hurtiglader bli omtrent slik(i3 120Ah går WLTP 310km, men vi er i fossilbilens favør og sier 200km)

0-20-40-60-80-100(ved ankomst) 6x250=1500,-. Interessant 🤔

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

ja, prisen blir det den blir, det var bare et forsøk på å forstå at jeg brukte Mer sine priser :) Men okei, takk! Da vil et regnestykke på 100 mil sett at man lader 0-100 også før start på hurtiglader bli omtrent slik(i3 120Ah går WLTP 310km, men vi er i fossilbilens favør og sier 200km)

0-20-40-60-80-100(ved ankomst) 6x250=1500,-. Interessant 🤔

Å beregne hvor mye det koster å lade er veldig relatert til strømpris der og da, hvem leverandør (og evt rabatt), temperatur og hvor mye suppe batteriet har fra før en begynne å lade.

Men grovt sett koster (ser på mine egne fakturaer og legger med den siste) ca 250.- gir deg da i dette tilfellet ca 40kW.

23C491A1-C54E-425E-8849-A687C5C115D3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde Taycan turbo så var den dyrere og drifte enn 730d ved bruk av hurtiglading og en  dieselpris 25kr literen

 

Skal pimpe opp Porschen som bryllupsbil med noen hvite striper frempå panseret og skrive Nygift på bakruta.. Er det noen som har tips til tusj og bruke for og skrive på ruta som går fint og vaske vekk? Og kanskje en plass hvor jeg kan handle/bestille striper til panser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002: regnestykket ditt er nok riktig. Det eneste som kan være litt avvikende her er telling av kwh. Jeg vil tro at de som selger strømmen teller hva de har levert, ikke hva du har fylt på. Så med et tap på rundt 10% kan det bli litt avvik på hvor mange kwh du kjøper og hvor mange som havner i selve batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i Elbilforeningen og har 2 forskjellige ladebrikker derfra.  Den gamle svarte må man selv registrere hver enkelt operatør man ønsker å ha avtale med men med den nye blå brikken trenger man bare å forholde seg til elbilforeningen. De har fått avtale med en håndfull operatører som ligger inne på brikken. Mer er ikke med på brikken ihvertfall foreløpig men blant de som er med koster hurtiglading fra 5.20,- og opptil 6.10,- pr kwh i Norge. Ingen minuttpris å forholde seg til her. Med min egen i3 som bruker ca 1.5kwh pr mil med min type kjøring så koster det fra 7.80,- til 9.15,- å kjøre ei mil og hurtiglade langs veien. Baserer det i all hovedsak på hjemmelading men hurtiglader om jeg er på lengre turer med i3. Den rekker ca 20 mil med 94ah batteri. 

Ladeklubben: Prisoversikt - Norsk elbilforening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Synes ikke det er videre billig å hurtiglade Mach-e Long Range heller, ikke dyrere enn diesel men ikke langt unna. 

Jeg ladet uten avtale på en Mer lader igår, det skal være en av de dyrere alternativene. Man får en samlerabatt som man ikke kommer unna, men jeg lader typ 1 gang i mnd på hurtiglader.

Resultatet ble 18.7KW, eller 10 mil om du vil - for 90 kroner med min iX3.

Du kan lade dyrere på Ionity, ved å aktivt ikke gå for noen tilbud og lade drop-in vil samme ladeøkt koste 140-150kr med min bil. Det vil bli noe billigere med Mach-E regner jeg med.

Med en X3 30d ville jeg brukt ca 150 kroner i drivstoff med en pumpepris på 26 kroner

Men, det er en grunn til at det er tjokkfullt på alle bensinstasjoner nå med en gang det er litt billigere. Den samme konkurransen finner du hos elbilene. Du kan, om du er heldig - spare etpar kroner pr liter med fossilbilen din.

Med elbil er det mulig å redusere disse beløpene ganske enkelt med en mobiltelefon og etpar minutter fritid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hpi skrev:

Jeg er med i Elbilforeningen og har 2 forskjellige ladebrikker derfra. 

Du er kanskje klar over det men ved å støtte elbilforeningen økonomisk så støtter du også en organisasjon som aktivt jobber mot at du fritt kan nyte din fantastiske F01 750i. Elbilforeningen jobber ikke bare for å legge til rette for elbileiere, men de jobber også for dårligere kår for oss som velger å kjøre fossilt. Med sine over 110 000 medlemmer så begynner de å få en stemme som høres inn i politikkens verden. 

Vi liker gjerne å se på hva Amcar har fått til for oss bilentusiaster, det er en del. Når man da ser på dette og samtidig at de kun har 25 000 medlemmer så lever bilentusiastenes eksistens mye mer på elbilforeningens nåde enn vi tør å tenke på…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Du er kanskje klar over det men ved å støtte elbilforeningen økonomisk så støtter du også en organisasjon som aktivt jobber mot at du fritt kan nyte din fantastiske F01 750i. Elbilforeningen jobber ikke bare for å legge til rette for elbileiere, men de jobber også for dårligere kår for oss som velger å kjøre fossilt. Med sine over 110 000 medlemmer så begynner de å få en stemme som høres inn i politikkens verden. 

Vi liker gjerne å se på hva Amcar har fått til for oss bilentusiaster, det er en del. Når man da ser på dette og samtidig at de kun har 25 000 medlemmer så lever bilentusiastenes eksistens mye mer på elbilforeningens nåde enn vi tør å tenke på…

Ved nybilkjøp av en elektrisk BMW får man 1 års gratis abn av bl.a elbilforeningen, noe jeg også har.

Man får også lading ved enkelte ladestasjoner osv osv.

Elbilforeningen jobber jo for elbilen, så får amcar foreningen jobbe for sin nisje.

La oss ikke få for mye politikk og synsing av hva gitte organisasjoner er for eller mot.

Et spm ble stilt og det ble gitt et svar med dokumentasjon, bra levert til @Hallgrim86

👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fylte opp M2en på lørdag fikk jeg oppgitt rekkevidde på 200km 😄 .

Den er litt sur etter å ha brukt 1200kr. 

Skal det være noe poeng i bensin/diesel nå så må det være noe sprekt/spesielt. Å kjøre rundt med en 100hk fossil nå er bare ikke hensiktsmessig.  

Men håper for alle sin del at drivstoffprisene blir mer humane. Burde vært ned mot halvparten av hva de er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Elbilforeningen jobber jo for elbilen, så får amcar foreningen jobbe for sin nisje.

La oss ikke få for mye politikk og synsing av hva gitte organisasjoner er for eller mot.

Et spm ble stilt og det ble gitt et svar med dokumentasjon, bra levert til @Hallgrim86

👍🏻

Hvorfor skal vi bare la ting ligge når det handler litt om politikk og kanskje er bitte litt ubehagelig? Elbil foreningen jobber for elbilen og jobber mot at at det skal bli mer tungvindt med fossilbil. Sånn er det!

Amcar sin nisje som du velger å kalle det er hele den norske bilhobbyen og entusiast bevegelsen. Jeg skjønner at du har lagt bilhobbyen på hylla, men vi er ganske mange andre som favner om den 😀 Amcar jobber for å tilrettelegge for alle, glem navnet "amcar" og relasjonen til kun amerikanske biler. BMW CCN og de fleste andre merkeklubber er nå tilsluttet amcar-organisasjonen. Amcar jobber ikke mot elbilen, men de jobber mot ett bilsamfunn hvor det er plass til både elbiler og entusiastbiler. Like viktig som å bygge flere ladestasjoner er det å sikre tilgang på 98 oktan, retten til å skru på bilen selv og gunstige importavgifter på eldre entusiastkjøretøy. Alt dette og mere til jobber Elbilforeningen mot, just saying 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lars89 skrev:

Når jeg fylte opp M2en på lørdag fikk jeg oppgitt rekkevidde på 200km 😄 .

Den er litt sur etter å ha brukt 1200kr. 

Skal det være noe poeng i bensin/diesel nå så må det være noe sprekt/spesielt. Å kjøre rundt med en 100hk fossil nå er bare ikke hensiktsmessig.  

Men håper for alle sin del at drivstoffprisene blir mer humane. Burde vært ned mot halvparten av hva de er nå.

Fylte for 2200 og fikk 171km rekkevidde 😬 og da var ikke tanken tom en gang🙈 

Brukte en plass mellom 10 og 15.000 kr. I drivstoff på to ettermiddager på Rudskogen pluss turen til og fra.. Har ikke orket rekne nøyaktig på det 🙈

 

Men det skal jo koste litt og vere kar, ingen med svær Yacht som skryter over hvor billig den er og drifte 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...