Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen på forumet som driver med vinterlagring av biler, eventuelt kjenner noen som gjør det? Eller kanskje har plass selv mot betaling til å oppbevare E36’n? For pr nå har jeg to alternativ, hadde ordnet plass men fikk beskjed fra de som skulle ta i mot bilen at det var behov for bil trekk fordi der er katter som liker å hoppe på bilene.
 

Alternativ nr 2 er at jeg kjenner godt dattera til Weenas og har fått tilbud om å parkere min bil i lag med samlingen som han har som for øvrig hadde vært kult men siden det skiller oss ganske mange milliarder i formue så er det noe kostbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er litt hevngjerrige også. I går da jeg og fruen satt ved middagsbordet så hoppet katten hennes elegant opp på bordet. Jeg gav den en liten smekk og hun hoppet ned igjen.

Gjett hvem som lå på taket på G20en min en time etterpå :lol: Hun pleier å ligge på panoramataket på X2en til fruen :P 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snagg30 skrev:

Er det noen på forumet som driver med vinterlagring av biler, eventuelt kjenner noen som gjør det? Eller kanskje har plass selv mot betaling til å oppbevare E36’n? For pr nå har jeg to alternativ, hadde ordnet plass men fikk beskjed fra de som skulle ta i mot bilen at det var behov for bil trekk fordi der er katter som liker å hoppe på bilene.
 

Alternativ nr 2 er at jeg kjenner godt dattera til Weenas og har fått tilbud om å parkere min bil i lag med samlingen som han har som for øvrig hadde vært kult men siden det skiller oss ganske mange milliarder i formue så er det noe kostbart. 

Det er faktisk ikke så lett å finner vinterlagring synes jeg. Jeg leiter etter en plass til Alpinaen, men det er ikke lett. Mange av de som lagrer biler har så mange krav som jeg ikke gidder å gå med på. En jeg snakket med krevde at man monterte ut batteriet for å minske faren for brann, for så vidt greit nok det men jeg gidder ikke å demontere halve bagasjerommet for å ta det ut. Jeg skal også ha muligheten til kunne ta ut bilen på noen turer i løpet av vinteren, det er ofte helt tørt på veien selv i Januar og da har bilen godt av å lufte seg. Aldri start en vinterlagret bil uten å kjøre den, enten lar man den stå ustartet til våren eller så må man ut å kjøre for å varme opp og få sirkulasjon i alle oljer. En bil kan fint stå vinteren igjennom uten å startes :)

Mitt alternativ er å få leid en garasjeplass, helst med tilgang på en stikk-kontakt så man kan koble til en vedlikeholdslader. Men finnes det noen nettside for hvor man kan leie garasjeplasser i nærområdet? Tenkte å ringe noen borettslagsbestyrere og høre om de vet om noen beboere som ikke bruker sin garasjeplass og kunne tenke seg å tjene noen kroner på den over vinteren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er faktisk ikke så lett å finner vinterlagring synes jeg. Jeg leiter etter en plass til Alpinaen, men det er ikke lett. Mange av de som lagrer biler har så mange krav som jeg ikke gidder å gå med på. En jeg snakket med krevde at man monterte ut batteriet for å minske faren for brann, for så vidt greit nok det men jeg gidder ikke å demontere halve bagasjerommet for å ta det ut. Jeg skal også ha muligheten til kunne ta ut bilen på noen turer i løpet av vinteren, det er ofte helt tørt på veien selv i Januar og da har bilen godt av å lufte seg. Aldri start en vinterlagret bil uten å kjøre den, enten lar man den stå ustartet til våren eller så må man ut å kjøre for å varme opp og få sirkulasjon i alle oljer. En bil kan fint stå vinteren igjennom uten å startes :)

Mitt alternativ er å få leid en garasjeplass, helst med tilgang på en stikk-kontakt så man kan koble til en vedlikeholdslader. Men finnes det noen nettside for hvor man kan leie garasjeplasser i nærområdet? Tenkte å ringe noen borettslagsbestyrere og høre om de vet om noen beboere som ikke bruker sin garasjeplass og kunne tenke seg å tjene noen kroner på den over vinteren :) 

Nei noen har mye krav som passet meg svært dårlig, ene store utleieren hadde krav om å levere inn bil ved fast dato og det var umulig å nå bilen frem til Mai… Men nå har jeg funnet meg et naust et steinkast unna med innlagt strøm som jeg disponerer helt alene og fritt for 1000kr pr måned så da ordnet det seg ypperlig for min del denne gang :) når vi først snakker om vinterlagring, noe jeg må huske på? Mener å huske det blir anbefalt å fylle tanken med 98 men nå står bilen med full tank med 95. Er det nødvendig å kjøre tom for også fylle opp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et naust??? :whut:
 

car-rust.jpg


Min prosedyre før lagring:

- God vask og tørk utvendig og innvendig. Kjøretur etter vask for å unngå rustne bremser.

- Fyll ekstra luft i dekkene 

- Full tank. Jeg kjører bare på med 95 okt.

- Glipe på vinduene 

- fjerner matter og batteri

- Fuktsluker i kupeen stående på gulvet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, StigJ skrev:

Et naust??? :whut:
 

car-rust.jpg


Min prosedyre før lagring:

- God vask og tørk utvendig og innvendig. Kjøretur etter vask for å unngå rustne bremser.

- Fyll ekstra luft i dekkene 

- Full tank. Jeg kjører bare på med 95 okt.

- Glipe på vinduene 

- fjerner matter og batteri

- Fuktsluker i kupeen stående på gulvet. 

 

Takk for råd! Nå bor jeg i havgapet med mye vær og vind så om bilen står i et innredet naust med trekk over tror jeg ikke det gjør noe mer skade enn å stå ute her hjemme når den ikke står vinter lagret? Mulig jeg bommer med den tankegangen 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er faktisk ikke så lett å finner vinterlagring synes jeg. Jeg leiter etter en plass til Alpinaen, men det er ikke lett. Mange av de som lagrer biler har så mange krav som jeg ikke gidder å gå med på. En jeg snakket med krevde at man monterte ut batteriet for å minske faren for brann, for så vidt greit nok det men jeg gidder ikke å demontere halve bagasjerommet for å ta det ut. Jeg skal også ha muligheten til kunne ta ut bilen på noen turer i løpet av vinteren, det er ofte helt tørt på veien selv i Januar og da har bilen godt av å lufte seg. Aldri start en vinterlagret bil uten å kjøre den, enten lar man den stå ustartet til våren eller så må man ut å kjøre for å varme opp og få sirkulasjon i alle oljer. En bil kan fint stå vinteren igjennom uten å startes :)

Mitt alternativ er å få leid en garasjeplass, helst med tilgang på en stikk-kontakt så man kan koble til en vedlikeholdslader. Men finnes det noen nettside for hvor man kan leie garasjeplasser i nærområdet? Tenkte å ringe noen borettslagsbestyrere og høre om de vet om noen beboere som ikke bruker sin garasjeplass og kunne tenke seg å tjene noen kroner på den over vinteren :) 

Her må man spørre seg om det er utleier eller leietaker som er kravstor.. 

Når han ber om og fjerne batteriet er det for og unngå risiko for brann.. 😉

At du nekter og bruke 5 min på og fjerne ett par deksler i bagasjerommet før vinterlagring sier vel mer om deg...

Det at du ønsker og kjøre bilen varm i ny og ne er en annen sak som jeg er enig i👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Snagg30 skrev:

Takk for råd! Nå bor jeg i havgapet med mye vær og vind så om bilen står i et innredet naust med trekk over tror jeg ikke det gjør noe mer skade enn å stå ute her hjemme når den ikke står vinter lagret? Mulig jeg bommer med den tankegangen 

Ja kanskje ikke. Jeg så bare for meg bølgeskvulp mot dekkene :lol:
Bare husk å få tak i et pustende trekk slik at det slipper ut fukt og ikke det blir stengt inn innunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste med vinterlagring er å få bilen under tak og ikke kjøre den i saltsesongen. Det er mange ulike råd som er ute og går, noen kanskje mindre nyttige enn andre. Her er min tanker:

  • Vaske bil. Det er i grunn aldri feil og ikke minst hyggelig å sette seg inn i en ren bil på våren. Å kjøre en tur etter vask for å få tørket bremsene og få vannet til å renne ut av kriker og kroker er også lurt. Det pleier dog ikke å være noe krise å sette inn bil med våte bremser, da du ikke tilfører noe mer fuktighet av betydning under lagring. Det lille av overflaterust går av i første kjøretur, bare ikke forvent full bremseeffekt ved første tråkk.
  • Full tank. Dette gjelder først og fremst gamle biler. De du går forbi og det lukter bensin lang vei, sånn som Corvetten fra 70-80-tallet som naboen min hadde kjøpt. Når den stod i garasjen så luktet du den. Der er ikke tanken like tett som på en moderne bil. Disse vil være mer utsatt for kondens. Luften rundt oss bærer på vann (luftfuktighet) og større volum av luft i tanken vil kunne tilføre mer luft/fuktighet. Noe som også fører oss til andre del problemstillingen, 95 eller 98 oktan. I utgangspunktet har ikke oktantall noe å si her, med 95 har som regel 5% etanol, mens 98 er fri for etanol. Åpenbart blander etanol seg med bensin og alle som har drukket litt vodka har fått med seg at etanol også blander seg med vann. Da har vi en slags kondensfjerner light (vanlig kondensfjerner er en annen alkohol, isopropanol). Spørsmålet er om det egentlig er bra eller dårlig. Hvis du har bensin uten etanol så vil kondensen/vannet legge seg nederst i tanken, blir det mye vann så vil kanskje ikke bilen starte. Sånn sett vil jeg si at om man fyller 98/etanolfritt så bør man ha fullest mulig tank, men igjen primært for eldre og "utette" biler. Personlig så fyller jeg full tank med drivstoffet som jeg bruker til vanlig.
  • Luft i dekka. Lurt å sjekke, men mange kjører gjennom hele sommeren uten å sjekke lufttrykk. Dekkene vil ikke lekke noe mer når de står lagret. Det viktigste er å sjekke trykket før man kjører ut igjen på våren.
  • Koble av batteriet. Det reduserer risikoen for brann. Et godt batteri vil også kunne holde ut hele lagringssesongen uten vedlikeholdslading om det er fulladet før du kobler det fra. Det er slik de står i butikkene i flere måneder/år. Hvis spenningen detter under 12.3-12.4V så er det nok lurt å lade en tur for å ikke risikere tap av kapasitet over tid.
  • Fuktsluker i bilen er greit, koster ikke all verden. Det er dog forskjellige typer og jeg har gått på en smell der jeg "hadde en sprekk åpen" og avfukteren ender egentlig med å avfukte hele lokalet, den ble også overfylt og nasty (Biltema sin fuktsluker). Jeg har landet på å ha alle dører og vinduer igjen og å ha en liten avfukter på innsiden. Kan man sjekke status underveis og tørke/bytte ved behov så er nok det det aller beste.
  • Starte opp bilen midt på vinteren for å brumme litt? Personlig ser ikke jeg poenget og tenker at det heller er en mental greie for folk. Det blir neppe noe særlig forskjell verken den ene eller den andre veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Her må man spørre seg om det er utleier eller leietaker som er kravstor.. 

Når han ber om og fjerne batteriet er det for og unngå risiko for brann.. 😉

At du nekter og bruke 5 min på og fjerne ett par deksler i bagasjerommet før vinterlagring sier vel mer om deg...

 

Der øynet du en sjanse til å komme med noe oppgulp, det varte jo en stund siden sist ;)  

Som jeg skrev, så er det greit nok at man fjerner batteriet for å minske faren for brann. Men jeg regner med at du har forståelse for at det ikke er noen god løsning å gjøre dette hver gang man har lyst til å ta ut bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å leie ut lagringsplass til bil og båter er jo blitt stadig mer populært og skjønner jo lett at alle utleietakere har ulike preferanser på hva de ønsker .

Sikkerhet står jo selvsagt i høysetet for alle og enhver ,og alle med 2 % iq skjønner det 😎

Han jeg lager bil hos har to kjepphester og det :

-Batteri ikke tilkoplet 

-Null drivstoff lekkasjer .

Så var dette med fasiten på hva som er rett lagringsmetode da .

Både @E.C. og @StigJ skriver jo det som hvertfall jeg føler er riktig .

For min del er det bare å få tømt bil for alt ,vaske ,fylle bensin og sette den på plass .

Den står dønn i 7 mnd og har aldri hatt noe problem hverken med bremser eller oppstart .

Dog har jeg ikke presenning over bil ,noe jeg ikke trenger der den står .

Men som å ta batteri helt ut ,skjønner jeg ikke helt vitsen med da men😊

Jeg mener kabler lever jo ikke og krabber tilbake på polene med bilen er produsert av Stephen King .

En annen funfact er at ifjor ,så glemte jeg å fylle full tank og der var kun 20 liter og den overlevde det og .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Snagg30 skrev:

Er det noen på forumet som driver med vinterlagring av biler, eventuelt kjenner noen som gjør det? Eller kanskje har plass selv mot betaling til å oppbevare E36’n? For pr nå har jeg to alternativ, hadde ordnet plass men fikk beskjed fra de som skulle ta i mot bilen at det var behov for bil trekk fordi der er katter som liker å hoppe på bilene.
 

Alternativ nr 2 er at jeg kjenner godt dattera til Weenas og har fått tilbud om å parkere min bil i lag med samlingen som han har som for øvrig hadde vært kult men siden det skiller oss ganske mange milliarder i formue så er det noe kostbart. 

 

Rett utenfor Ørsta har vi Liadal Lager, stort lager som blir brukt til vinterlagring av campingvogner, bobiler og veteranbiler. Hadde nok hatt min E36 der om jeg ikke hadde mulighet for gratis lagring hos svigers.

Bare et tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...