Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, liffi skrev:

Stemmer det 👀
 

mener papirene jeg har i min tilsier en annen pris ny. Org skriv fra 94.. skal sjekke når jeg er på lageret neste gang. Mener det var lavere men kan ta feil

Aner ikke hvordan de kommer frem til listeprisen, om de tar snittprisen fra en ribbet utgave til fullspekket. Rabatter er vel heller ikke tatt med 🤷🏼‍♂️ Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jo min E34 solgt ny i Tyskland, men ser at om den hadde vært norsk så hadde den kostet 481 000,- i 1994. Så pluss for metallic, Executive pakke, Airbag på passasjer side, skinnseter, midtarmlene, 2 soners automatisk klima, valnøtt lister og kassettspiller. Noe av dette inngikk kanskje i Executive pakka, men jeg antar at bilen ville kostet rundt 600 000,- i 1994. Det var mye penger for en 520i, kanskje derfor de få E34 som er solgt nye i Norge er relativt spartansk utstyrt. Når det er sagt, så fikk man jo enn hel del kvalitet for de pengene. Jeg mener, bilen surrer og går ennå snart 30 år etter 😀 Ikke tale om at dagens BMWer blir så gamle, med mindre man virkelig hiver mye penger på dem for å holde de på veien. Med elektrifiseringen så vil også levetiden synke drastisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ja, E34 holder seg godt :) 

Ja det må jeg si, E34 er helt konge biler spør du meg 😀 Jeg kommer ALDRI til å bli lei av E34, selv om jeg bare har hatt en og det en kjip 520i. Den modellen der har oldschool look og sjarm, likevel så er den så tidløs å kjøre 😀 Nei jeg skal eie E34 til jeg dauer, om det så bare blir den gamle 520en min 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2022 den 20.43, Fredrik 90 skrev:

https://www.nrk.no/sorlandet/bil-kjorte-av-veien-og-inn-i-hus-1.16146768

Jeg må si jeg synes det er merkelig hvordan det er mulig å få til dette med en ny Volvo 🤔 Disse bilene er så proppfulle av sikkerhetssystemer at det er rart at den kan kjøre over ett jorde, igjennom en hage og ende opp igjennom grunnmuren på ett hus….uten at bilen aktiverer noe som kan forhindre ulykken. Jeg mener, min G30 klikker hvis jeg kjører for nære bilen foran…og den bremser for hindringer. Jeg antar at denne ulykken skyldes medisinske årsaker, men slikt burde vel Føreroppmerksomhets overvåkingen forhindre? Ut av sporene på plenen så har ikke bremsene vært aktivert.

Eller er det en kreativ måte å lage garasje i kjelleren på? 😅

Det får man til ved å deaktivere alle fører systemer fra skjermen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Shattered skrev:

Lurer på hva touringen kosta ny :P Var sikkert enda mer. 

1994 var noen år før dieselbiler blandt folk flest begynte å bli populært. Den gangen var det stort sett kun taxier, selgere og ellers noen ganske sære personer som kjørte diesel som personbiler. Diesel var virkelig billig, men så var også utvalget av personbiler med fornuftige dieselmotorer lite. Det var stort sett kun MB, BMW og PSA (den gangen kun Peugeot og Citroën) som kunne levere slike motorer.

Jeg kjøpte min første dieselbil i 1997 og har stort sett holdt meg til dieselbiler siden. Det var en Peugeot 406 2,1 TDSV Break (stasjonsvogn) med PSA's fine og slitesterke XUD11 motor med 12 ventiler. Den ytet 109 HK og 250 Nm. En svoger hadde også denne motoren i en 406 og klarte langt over 500K kilometer uten annet enn alminnelig service. Da var bilen over 15 år gammel og full av rust her i Danmark.

I 1997 kom også de første dieselbilene med det såkalte common rail direkte innsprøytnings systemet. Dette medførte et gjennombrudd for dieselmotorene ved at de ble vesentlig sterkere, fikk en flatere dreiemoment kurve og ble generelt mer komfortable og økonomiske å kjøre. Alfa-Romeo 156 ble den første bilen med en slik dieselmotor tett fulgt av MB W202. BMW og PSA fulgte opp året etter med hhv. M57D30 og DW10 (HDi) motorene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2022 den 19.25, papertiger skrev:

Det er første gang jeg ser den bilen live, en utgave av en A6-generasjon jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har sett. Jeg kan faktisk tørre å påstå at jeg har sett flere RS6’er av siste generasjon (med sin RS7-front) enn A6er.

Forhørte meg litt rundt akkurat dette her, da jeg personlig har sett én A6 Allroad bli levert ut hos oss ila 2022, som jeg attpåtil klargjorde :P Det var trauste greier med lite utstyr og 2 liter tdi. 

Fra og med neste år forsvinner så og si alle "vanlige" fossilbiler fra modellportelføljen hos Møller. A1, Q2, Q3, A4, A6 (ikke TFSI-E mener jeg å huske), samt Q7 og Q8. RS bilene består. 

Var vel tre grunner til hvorfor dette skjer:

- Miljøperspektivet. Alt skal være elektrisk.

- Tilgang til deler for slike biler begynner å bli dårlig. For Q7/Q8 sin del var det snakk om at kvoten for biler som kan leveres for neste år, allerede er fylt opp med biler bestilt og som skulle vært levert i 2022. 

- Etterspørselen etter slike biler er rett og slett lav. Var snakk om at 3% av kontraktinngåelsene for 2022 var slike biler. Det blir selvfølgelig påvirket av politikken som kjøres i Norge, og henger igjen sammen med første punkt. Alt skal være elektrisk...

Men mistenker også at det er et fjerde punkt her. Har blitt kommunisert fra litt høyere hold i organisasjonen at marginene blir mindre i fremtiden for å være mer konkurransedyktige. Sier seg selv at man må selge det som det er mest fortjeneste i. 

Er litt trist å traske rundt i nybilhaller hos diverse merkeforhandlere og støte på den samme bilen, bare i en annen farge. For vår del er det en A3-Tron blant 10-15 E-Tron og Q4. En sjelden gang dukker det opp en RS bil for å pryde bilparken litt, men det er ikke ofte. Er dessverre den veien det går enten man liker det eller ikke :)

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...