Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har opplevd det samme med andre biler. Var ganske bestemt på å kjøpe Cayman/718 ved sist bilkjøp men klarte ikke å finne riktig sittestilling. Så rett inn i vindusramma.

I BMWen brukte jeg 10 sek på å justere sete og så stemte bare alt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God søndags formiddag! Spørsmål. Hva er forskjellen mellom Quick Detailer og Hurtigvoks? Jeg bruker å gå over etter (nesten) hver vask med Meguiars Ultimate Quik Detailer

image.jpeg.23f47bdb4eb609c18891c92a84533705.jpeg

og trodd kanskje dette også var en voks, men så ser jeg at det finnes samme men som heter Quik Wax. For å påpeke så er dette kun brukt for å opprettholde beskyttelse og få en ekstra blank bil etter vask. Den inngår ikke som eneste beskyttelse etter polering.

Eksempelvis:

Hva er forskjellen på disse 3?

https://www.garasjetid.no/meguiars/g14422/meguiars-ultimate-quik-detailer-fjern-forurensinger-og-skap-glans-650ml

https://www.garasjetid.no/meguiars/g200526/meguiars-hybrid-ceramic-detailer-769-ml

https://www.garasjetid.no/meguiars/g17516/meguiars-ultimate-quik-wax-sprayvoks-for-enkel-beskyttelse-450ml

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick detailere vil jeg si er en gruppe av ting du sprayer på etter vask som klistrer seg på lakken og gir hydrofobisk effekt - at vann preller av. De voksbaserte er som ordet tilsier basert på voks, mens enkelte har keramiske/syntetiske elemter i stedet for å oppnå effekten.

Mange brands selger produkter som er ganske like hverandre med små variasjon, så hva som fungerer best er litt hipp som happ. Hvor lenge de varer kommer også stort sett an på hvor rent underlaget var, det vanligste er at man har litt urenheter igjen etter vask, så det man påfører løsner fra bilen etter en stund og man mister effekten, ikke nødvendigvis at den ene har så mye bedre varighet enn den andre. 

Jeg har f.eks. brukt Sonax sin og den varer nå rundt 1-2 måneder og gjør bilvasken litt lettere neste gang. 

Endret av E.C.
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Okei, takk! Er et hav av produkter, så en prøver å finne en oppskrift som fungerer. Jeg har brukt den Meguiars der og vært fornøyd, men veldig holdbar er den ikke. Likevel er den prikken over i’en for å få bilen ekstra blank og fin etter vask. Den Sonax der så bra ut, men den skal på våt bil. Det er noe med det å gå over på tørr bil, da får en tatt eventuelle helligdager også som en oppdager :lol: Men kanskje jeg skal gi den et forsøk likevel 🤔

Eventuelt denne:

CG Hydrospeed Ceramic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg takler svært dårlig at folk gir meg fingern i trafikken når det er dem som har driti seg ut eller brutt trafikkreglene 😡 Her skal dere få tre senario:

Jeg kjører i venstre fil på motorveien i ca 125 km/t. Innhenter en trailer som har en Volvo XC40 liggende tett bak, med ca to billengde avstand så legger den Volvoen seg ut…rett foran meg. Jeg blinker to blink med langlys, responsen fra Volvoen er at han høgger inn bremsen så jeg nesten kjører i hekken på ham. Når traileren er passert så legger han seg over i høyre fil og sitter klar med fingern i vinduet i det jeg passerer. Jeg kunne få lyst til å stoppe fyren, midt på motorveien å rive av ham huet!! Heldigvis er jeg feig 😂

Neste er en tre-armet rundkjøring, jeg er inne i rundkjøringen og skal rundt. Fra høyre kommer en Yaris med ei kjerring i, ho bare presser seg inn men jeg får stoppet hun ettersom jeg alt var på vei rundt og dette er en rundkjøring med en fil. Jeg tuter, hun viser finger….hva faen liksom? Hun ligger bak meg en km til jeg skal svinge av, da tuter hun som en gal i det jeg svinger av. 

Siste er en utkjørsel til hovedvei hvor man har vikeplikt for biler som kommer fra venstre. Det er skiltet med vikeplikt skilt og det er hvite trekanter på asfalten. Jeg kommer langs hovedveien som er ei rettstrekke med 50 sone, jeg kjører vel 60 km/t. Ut fra denne sideveien kommer ei jente i en E39 sedan og bare kjører rett ut, jeg bråbremser og holder inne tuta. Ho stopper med bilen halvveis ut i kjørebanen, ruller ned ruta å begynner å kjefte på meg at jeg er en "satans idiot". Da ryker faktisk strikken min, jeg stormer ut bilen mens jeg meget høylydt spør hva i helvete hun tror holder på med. Hun gir meg fingern og spinner avgårde 😡

Folk altså.. Man kan alle gjøre feil, selv de mest opplagte feil kan man gjøre. Har gjort det selv, mange ganger. Men jeg er nå iallfall skrudd sammen sånn at når jeg vet jeg har gjort en åpenbar feil, så prøver jeg å være ydmyk nok til å legge meg flat. I disse tilfellene over her er det jo liksom ikke noe tvil. Jeg er sikker på jeg ikke er alene om slike opplevelser 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Har den siste tida sett diverse M57 swaps, men denne her var ny for min del.

M57 i en MB Sprinter koblet til en ZF8HP girkasse.  

FB_IMG_1668428389625.thumb.jpg.6e9a65ef6a715c3fbe6ecc2ddb9f91f3.jpgFB_IMG_1668428394375.thumb.jpg.c2eef8debef4c3d00bc4f618b119304c.jpg

Det må jo bli en kjekk arbeidsbil det 😊

Dvs dette må jo være en litt eldre Sprinter for de nyere har jo kjekke motorer og girkasser mener jeg

Men gøy å se disse motorene blir satt inn i forskjellige biler .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinter får man jo med V6 diesel i fra fabrikk så akkurat den ser jeg ikke vitsen med. Men M57 f eks i eldre BMW eller som han med 2x M57 i båten sin synes jeg er kult 👍 Var en polakk som jekka motoren ut av en E60 535d og inn i en helt standard og originalt utseende E34, det var tøft og gjennomført 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Daniel. skrev:

Var vel en i England som satt en M57 i en nyere Transit også  😅

Virker som det er litt mer fritt frem med modifikasjoner på bil i UK kontra resten av Vest-Europa/EU. Ser stadig forskjellige motorbytter, turbokonverteringer eller andre syke bygg. Ikke en gang har jeg hørt noen bekymre seg for hva som skjer under en MOT, kontra hvor folk i Norge pisser i buksa bare dem kjører forbi SVV med eksosstusser som ser noe uoriginale ut. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Ikke en gang har jeg hørt noen bekymre seg for hva som skjer under en MOT, kontra hvor folk i Norge pisser i buksa bare dem kjører forbi SVV med eksosstusser som ser noe uoriginale ut.

Å joda, ser stadig folk er redde for MOT når det gjelder DPF delete og den slags.

Men virker som det fortsatt er muligheter der for å finne folk som kan se litt vekk i fra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Å joda, ser stadig folk er redde for MOT når det gjelder DPF delete og den slags.

Men virker som det fortsatt er muligheter der for å finne folk som kan se litt vekk i fra ting.

Hmm... mulig jeg har fått et glorifisert bilde av enkelte youtubere 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...