Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Kvasi skrev:

Noen som har nerdet seg opp på hvilken TV det er verdt å bruke penger på for tiden?   Kjennes ut som bokstavene glir over i hverandre og blir bare grøt når jeg prøver å lese meg opp  :P 
Skal i ei vanlig stue og brukes mest til random tvtitting, men film/gaming vektlegges mest og det må være 120hz.

Anser meg selv som over gjennomsnittet opptatt av TV og skjerm kvalitet, tenker da spesifikt på inputlag / 120hz / HDR / UHD, når nye konsollene kom på markedet måtte jeg kjøpe meg TV som fikk ta utnytte av konsollene. Det var ikke mange på markedet med HDMI 2.1 (120hz) på den tiden så valget falt på LG 65NANO90, denne kan du lese om i testen under. Den kom på delt 2 plass, er svært fornøyd! Rimelig er den og. Den gir alt man trenger å enda mer, svært god til gaming. De andre kan vær hakket bedre med tanke på inputlag men om du ikke gamer hardcore fps spill så merker du det nok ikke. 

https://www.tek.no/samletest/i/aPPyyd/65-tv-2020

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å nørde skikkelig ut før du kjøper deg tv, burde du sjekke ut https://www.rtings.com/tv
Rtings.com tester ut alt fra blendre til støvsugere, men denne delen av nettsiden er dedikert for testing og rating av diverse tver. Under kategorien tools så har man 8 forskjellige verktøy som kan blant annet sammenligne tver eller finne ut hvilken tommer som passer best ettersom hvor langt unna du sitter tven. Sistnevnte er veldig handy, menneskeøyet kan bare oppfatte tettheten mellom pikslene fra visse avstander, noe som betyr at man må sitte relativt nærme en stor 4k tv for å kunne begynne å se imperfeksjonene.
Du har også ett verktøy som hjelper deg å velge tv utifra lysstyrken i rommet, hvor i rommet man sitter og ser på tven, og til slutt hva den skal brukes til.
Nå har jeg bare nevnt to av verktøyene, men anbefaler deg absolutt å ta en titt på de 6 andre for å få en grei oversikt over hva som passer deg og dine forhold best. De skriver også en hel del artikler, og har blant annet en om 60hz vs 120hz, som jeg ser dere har pratet om lengre opp i diskusjonen :)

Alt i alt en bra nettside med mye god informasjon, verdt titten hvis man syntes slikt er morsomt. 

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med utførelse av PKK på en bil som har avskiltingsbegjær? Grunnen er manglende PKK :P 

Blir det mye styr å få den godkjent om man allerede har leverert inn skiltene i forkant? Leste for noen år siden en som ble skikkelig kasteball mellom verksted som ikke ville godkjenne grunnet mangel på skilt og SVV som ikke ville levere ut skilt før PKK var ok. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en Caddy stående som skulle vært godkjent for et par år siden og som jeg skal fikse en del på før jeg leverer inn til PKK.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, StigJ skrev:

Hvordan er det egentlig med utførelse av PKK på en bil som har avskiltingsbegjær? Grunnen er manglende PKK :P 

Blir det mye styr å få den godkjent om man allerede har leverert inn skiltene i forkant? Leste for noen år siden en som ble skikkelig kasteball mellom verksted som ikke ville godkjenne grunnet mangel på skilt og SVV som ikke ville levere ut skilt før PKK var ok. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en Caddy stående som skulle vært godkjent for et par år siden og som jeg skal fikse en del på før jeg leverer inn til PKK.  

 

Altså mange av disse bilene jeg har fikset opp de senere årene har vært sånn som du beskriver med din caddy .

Jeg har aldri opplevd noe problem med dette .

Jeg har bare kontaktet verksted for visning ,gjort det og hentet ut skilt på Biltilsynet .

Så lenge bil var godkjent så gikk det så greit at .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Altså mange av disse bilene jeg har fikset opp de senere årene har vært sånn som du beskriver med din caddy .

Jeg har aldri opplevd noe problem med dette .

Jeg har bare kontaktet verksted for visning ,gjort det og hentet ut skilt på Biltilsynet .

Så lenge bil var godkjent så gikk det så greit at .😊

Så du har da levert inn skiltene og tatt de ut igjen gratis etter ok PKK? Var det da avskiltingsbegjær på de også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, StigJ skrev:

Så du har da levert inn skiltene og tatt de ut igjen gratis etter ok PKK? Var det da avskiltingsbegjær på de også?

 

Altså et eksempel her :

Tds var der begjær på når vi kjøpte .

Skiltene var da levert inn av forrige eier.

Jeg fikset feilene som da var ,men kontroll var jo gått ut for lengst så ny måtte taes.

Jeg måtte bestille nye skilt til bilen husker jeg ,men etter at bil var kontrollert så var det bare å hente ut skilt ja .

Så lenge bil har gått gjennom en eu kontroll så skal det jo være iorden selv om den er begjært avskiltet feks ved en manglende eu .

Er skilt eldre enn et halvt år ,så makuleres de vel og Stig .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god info @sveigis Da ser det ut til at jeg kan spare litt kroner før jeg får fingen ut og får den godkjent. Burde jo gjort dette for lenge siden 😅

Nå behøver man jo ikke levere inn skiltene heller lenger. Bare krysse av for avskilting og beholde de. Men ja, tidligere ble de makulert automatisk etter 6 måneder. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, StigJ skrev:

Hvordan er det egentlig med utførelse av PKK på en bil som har avskiltingsbegjær? Grunnen er manglende PKK

Kan seff ikke snakke for andre men jeg bryr meg nada om sånt når jeg har biler inne til PKK. Det som betyr noe er om bilen er i orden eller ikke og så får eier forholde seg til sånt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Kvasi said:

Noen som har nerdet seg opp på hvilken TV det er verdt å bruke penger på for tiden?   Kjennes ut som bokstavene glir over i hverandre og blir bare grøt når jeg prøver å lese meg opp  :P 
Skal i ei vanlig stue og brukes mest til random tvtitting, men film/gaming vektlegges mest og det må være 120hz.

Jeg byttet ut min egen TV for noen uker etter å ha eiet den samme 55" i 8 år. Ville helst at TVen skulle være så futureproof som mulig uten å gå personlig konkurs, til tross for at modellene jeg nå skal anbefale er i en prisklasse de fleste ikke engang vurderer.

1. Sony A95K. Om penger ikke er et problem, så er det denne du skal ha. TVen har den beste fargegraderingen, samt at bildeprosseseringen er best i klassen. Det er spesielt i de mørkeste scenene med dårlig videokvalitet at Sonyen er markant bedre enn sine konkurrenter. QD-OLED gir en virkelig god HDR opplevelse, men kan bli vel mye hvis man titter mye på TV i et mørkt rom. Det siste man ønsker er å måtte bruke solbriller for å se på innhold med Dolby Vision. Man kan selvsagt justere ned deette. Et annet minus er at den kun har to innganger som støtter 4K 120Hz, hvorav den ene er for eArc, så om du har mer enn en konsoll så er denne litt ugunstig.
2. LG G2. Dette er modellen jeg selv valgte og så langt er jeg veldig fornøyd med den. Ulempen er at det er "gammel" teknologi, dvs 10. generasjons OLED. Dette er den mest lyssterke OLED TVen man kan få idag, men HDR blir ikke like spektakulært som med QD-OLED. Det er også verdt å ta en titt på LG C2, som er mye rimeligere og kommer veldig tett opp på G2 kvaltietsmessig, og er i realiteten et mye bedre kjøp. Forskjellen ligger hovedsaklig i lavere maks lysstyrke på C2 kontra G2. Om du derimot skal ha TVen på veggen, så er G2 kanskje verdt de ekstra pengene da man kan få montert den svært tett mot veggen, derav navnet LG G2 Gallery Edition. Begge LG modellene har 4 innganger som støtter 4K 120Hz.
2. Samsung S95B. Dette er en QD-OLED og den rimeligste modellen blant de nevnte. Denne var fullstendig uaktuell for meg da Samsung ikke støtter Dolby Vision. Her får man ny teknologi til en billig penge. Denne har også 4 innganger som støtter 4K og 120Hz. 
4. Panasonic LZ2000. Denne kommer svært nærme Sony A95K, men er lite utbredt i Norge, samt at den også er dyrest per idag, da prisen ikke har blitt redusert siden lansering. Sony A95K er billigere idag og helhetlig bedre, så denne modellen kan du egentlig bare droppe fra vurderingslisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Snagg30 skrev:

Anser meg selv som over gjennomsnittet opptatt av TV og skjerm kvalitet, tenker da spesifikt på inputlag / 120hz / HDR / UHD, når nye konsollene kom på markedet måtte jeg kjøpe meg TV som fikk ta utnytte av konsollene. Det var ikke mange på markedet med HDMI 2.1 (120hz) på den tiden så valget falt på LG 65NANO90, denne kan du lese om i testen under. Den kom på delt 2 plass, er svært fornøyd! Rimelig er den og. Den gir alt man trenger å enda mer, svært god til gaming. De andre kan vær hakket bedre med tanke på inputlag men om du ikke gamer hardcore fps spill så merker du det nok ikke. 

https://www.tek.no/samletest/i/aPPyyd/65-tv-2020

Har lest at de som er inni dette med TV er skeptiske til byggekvaliteten på Samsung, og sier kjøp kvalitets TV og nevner feks LG og Sony.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maxmek skrev:

Har lest at de som er inni dette med TV er skeptiske til byggekvaliteten på Samsung, og sier kjøp kvalitets TV feks LG og Sony.

Artig at du sier det, har Samsung på hoved stua og den har vært defekt siden begynnelsen nesten. Ene siden av skjermen har en annen type farge en resten… Denne var ikke billig ny, tror vi betalte opp i mot 20k eller noe over 

 

LG sin brukervennlighet må jeg for øvrig gi skryt til, det å sveipe mellom apper / konsoller er en lek. Og tv’n sitt operativ system er lynkjapt og enkelt i bruk. Minner meg litt om iPhone sin brukervennlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BrokeBoi skrev:

Ville helst at TVen skulle være så futureproof som mulig uten å gå personlig konkurs, til tross for at modellene jeg nå skal anbefale er i en prisklasse de fleste ikke engang vurderer.

Skal ha 85" og ser for meg å betale 35-40k for den.
Meny og apper osv er totalt uten interresse,  trenger bare en oppegående HDMI inn fra forsterker som switcher mellom tuner og PS5.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kvasi skrev:

Skal ha 85" og ser for meg å betale 35-40k for den.
Meny og apper osv er totalt uten interresse,  trenger bare en oppegående HDMI inn fra forsterker som switcher mellom tuner og PS5.

https://www.dustinhome.no/product/5011284667/c2-83-oled-evo-4k-smart-tv?utm_medium=pricecompare&utm_source=prisguiden

Til info betalte jeg 25k for 77»

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...