Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, sluquet skrev:

Heatit er zwave, ikke sant? Jeg kjører bare zigbee selv. Har en del ELKO zigbee-termostater, de fungerer bra men er ganske dyre (ca. 2.000,- stk). Prøvde for moro skyld Namron sin nye termostat (de har både zigbee og zwave-varianter), halve prisen og gjør samme jobben. Eksponerer faktisk flere funksjoner enn ELKO-en også.

Heatit er zwave, ja. Disse får veldig mye skryt, og med 2019 homey kan det fort bli krøll med over 40 zigbee enheter. Skal visstnok ikke være noe problemer på den nye. Ikke at jeg hadde bikket over så mange enheter til tross for zigbee termostater, er vel 6 termostater jeg kommer til å bruke.

Huff blir mye valg å tenke over i denne jungelen. Ctm frister da man får alt av samme produsent innen lys og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Heatit er zwave, ja. Disse får veldig mye skryt, og med 2019 homey kan det fort bli krøll med over 40 zigbee enheter. Skal visstnok ikke være noe problemer på den nye. Ikke at jeg hadde bikket over så mange enheter til tross for zigbee termostater, er vel 6 termostater jeg kommer til å bruke.

Huff blir mye valg å tenke over i denne jungelen. Ctm frister da man får alt av samme produsent innen lys og varme.

Jeg er oppi 70 zigbee-enheter her på en zzh-stick og zigbee2mqtt, null stress det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som merker at det har blitt vanskeligere å få tak i deler til eldre BMW?

Har blitt merkbart verre enn det var før. Flere ting til Z3en som er ute av produksjon som det har vært vanskelig å få tak i.  Og nå skulle jeg ha mellomaksel til E60, en masseprodusert modell som gikk ut av produksjon for bare 13 år siden...BMW sitt sentrallager i Tyskland er tomme! Forventet levering på fire (4) stykk i februar en gang, og ikke godt  å si om en av de blir sendt til meg.

Veldig synd at BMW gir mer og mer beng i ettermarkedet på de eldre modellene sine, det gjør det ikke akkurat lettere å holde de eldre bilene på veien. Akkurat nå tenker jeg mitt om de kyniske jævlene i BMW-systemet som struper deletilgangen til de eldre bilene. De kan brenne et visst sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminatgulv. Hva anbefales? Snekkern la laminat fra pergo for endel år tilbake her. Det er det dyreste gulvet han har kjøpt, og det gulvet han var minst fornøyd med låsingen på. Man finner selvsagt noe negativt med det meste bare man begynner å Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Werther skrev:

Flere enn meg som merker at det har blitt vanskeligere å få tak i deler til eldre BMW?

 

Har 04 E60 selv og deler til den flyter det over av, er jo også et hav av delebilder rundtom.
Finndel har enormt med biler, deler nå.
Koed har bla. mellomaksel på lager til både manuell og automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tennbrikket skrev:

Laminatgulv. Hva anbefales? Snekkern la laminat fra pergo for endel år tilbake her. Det er det dyreste gulvet han har kjøpt, og det gulvet han var minst fornøyd med låsingen på. Man finner selvsagt noe negativt med det meste bare man begynner å Google.

Kom ny lås på Pergo i 2018(?).. Kanongulv :) Styr unna Alloc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius2002 skrev:

Kom ny lås på Pergo i 2018(?).. Kanongulv :) Styr unna Alloc.

Han la Pergo før 2018, så da er nok det en fin kandidat. Han nevnte også at det ville vært veldig rart om de ikke hadde kommet med ny lås.

 

Jøtul peisen som skulle bli levert i desember, utsatt til 2 uka i januar ble selvfølgelig utsatt til mars 😅

men tek17 hus er helt latterlig. Til tross for under 20 minus der så var det behagelig temp med varmevifte på 2kw på 130 kvadrat. Nå står døra oppe når enkelte driver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Werther skrev:

Flere enn meg som merker at det har blitt vanskeligere å få tak i deler til eldre BMW?

Har blitt merkbart verre enn det var før. Flere ting til Z3en som er ute av produksjon som det har vært vanskelig å få tak i.  Og nå skulle jeg ha mellomaksel til E60, en masseprodusert modell som gikk ut av produksjon for bare 13 år siden...BMW sitt sentrallager i Tyskland er tomme! Forventet levering på fire (4) stykk i februar en gang, og ikke godt  å si om en av de blir sendt til meg.

Veldig synd at BMW gir mer og mer beng i ettermarkedet på de eldre modellene sine, det gjør det ikke akkurat lettere å holde de eldre bilene på veien. Akkurat nå tenker jeg mitt om de kyniske jævlene i BMW-systemet som struper deletilgangen til de eldre bilene. De kan brenne et visst sted.

Jo dette er vel mitt inntrykk også. Mye deler som har gått ut av produksjon synes jeg. Enkelte ting er det jo ikke laget annet enn originalt og da blir det litt vanskelig å oppdrive. Føler faktisk det er bedre deletilgang til E34 enn til E39, og det er litt rart. Begynner jo å bli en del år siden E34 var en relevant bruktbil, mens E39 går det fortsatt en del av. For ikke å snakke om E60..

Det er sikkert dårlig butikk å drive å produsere og lagre på deler til utgåtte modeller. Litt rart da det er langt mer bærekraftig å holde eldre biler på veien enn å lage nye elbiler. Synes faktisk at jeg skulle fått lov å kjøre i kollektivfeltet med E34en 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Werther skrev:

Flere enn meg som merker at det har blitt vanskeligere å få tak i deler til eldre BMW?

Har blitt merkbart verre enn det var før. Flere ting til Z3en som er ute av produksjon som det har vært vanskelig å få tak i.  Og nå skulle jeg ha mellomaksel til E60, en masseprodusert modell som gikk ut av produksjon for bare 13 år siden...BMW sitt sentrallager i Tyskland er tomme! Forventet levering på fire (4) stykk i februar en gang, og ikke godt  å si om en av de blir sendt til meg.

Veldig synd at BMW gir mer og mer beng i ettermarkedet på de eldre modellene sine, det gjør det ikke akkurat lettere å holde de eldre bilene på veien. Akkurat nå tenker jeg mitt om de kyniske jævlene i BMW-systemet som struper deletilgangen til de eldre bilene. De kan brenne et visst sted.

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jo dette er vel mitt inntrykk også. Mye deler som har gått ut av produksjon synes jeg. Enkelte ting er det jo ikke laget annet enn originalt og da blir det litt vanskelig å oppdrive. Føler faktisk det er bedre deletilgang til E34 enn til E39, og det er litt rart. Begynner jo å bli en del år siden E34 var en relevant bruktbil, mens E39 går det fortsatt en del av. For ikke å snakke om E60..

Det er sikkert dårlig butikk å drive å produsere og lagre på deler til utgåtte modeller. Litt rart da det er langt mer bærekraftig å holde eldre biler på veien enn å lage nye elbiler. Synes faktisk at jeg skulle fått lov å kjøre i kollektivfeltet med E34en 🤣

Tror nok dette beror på råvaremangel. Jeg er i ferd med å bytte alle EDC-demperne på M550en, og venstre framdemper har vært restnotert i lang tid. I forrige uke fikk jeg beskjed om at den var kommet (det var én demper til som lå i internasjonal bestilling), og da ble kun våre ordre produsert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at salget av originale deler har gått stødig nedover for bilprodusentene nå som internett har gjort det ganske lett å handle både brukt og ettermarked. Blir jo heller ikke lettere å opprettholde lager når antallet modeller bare øker, samt at levetiden til bilene estimeres til var det 8 år?

Er vel bare Porsche som opprettholder deletilgang til alt som er produsert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Werther skrev:

Flere enn meg som merker at det har blitt vanskeligere å få tak i deler til eldre BMW?

Det virker som at det er vanskeligere med de halvgamle bilene enn veteranbilene. Til syven fra 1983 er det som regel ikke noe problem men jeg merket det litt det siste året jag hadde den forrige Z4en min fra 2005 at der begynte det å bli litt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...