Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Snagg30 skrev:

Ikke vinter lagret men til gjengjeld polering og coating hos Groven Carspa for nesten 20k i fjor. Hilsen mann 29 år (enig i alt du sier over). 

Hei,Har du peiling på hvilke fargeprodukter han bruker på skinn ?
Har du farget skinn på noen av bilene dine hos Groven ?

Har en vange som trenger farge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Emilsen skrev:

Sikker? Har sett Robert Kubica kjøre bil fra Apex, ca 36 runder. Er en video som viser hva de måtte bytte etter han hadde brukt den. Veldig stor slitasje. De måtte bytte alle hjullagre, bremseklosser slitt ned på 50%, 2 sett med dekk. Han betalte vel rundt 7000 euro, men de tapte fortsatt penger på at den ble brukt såpass hardt. 😅 

 

Tror ikke de tapte en krone om man tar med klikk og reklameinntekter på Youtube.

uansett imponerende å se hvordan Kubica kjører med halvannen arm. Er egt bare å se på den videoen så ser man hvorfor F1 kun består av 20 av de beste førerner. - ett par av pappagutta som kunne stilt i klassen under og fortsatt blitt forbikjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Hei,Har du peiling på hvilke fargeprodukter han bruker på skinn ?
Har du farget skinn på noen av bilene dine hos Groven ?

Har en vange som trenger farge 😊

Ingen anelse! Ikke lakkert opp noe som helst der, men har fått lakkert/farget opp ganske mye med Lidbil og er veldig fornøyd. 
 

Her har du et par før og etter bilde. 8B0F262C-BE51-4DE1-90DF-A31650C73E94.thumb.jpeg.79b83456cd976182a2e00ea8993261c5.jpeg109CE702-BC9F-4C52-BB30-1D0DCFA85DD4.thumb.jpeg.9e36f4e803148dd71293bcd65edd5646.jpeg07037F49-D080-42BB-9B48-7738255D59A1.thumb.jpeg.f7f329a46e493fa9accea11276f80c32.jpeg

Han lakkerte opp en større skade på X3M’n og men her har jeg dessverre ingen bilde før, men her så det rett og slett ut som noen hadde prøvd å sette fyr på skinnet bak. Et moderat område som så svidd ut med misfarget skinn. Dette ordnet han opp «bak min rygg» når bilen var inne for polering av piano listene, tror jeg fikk det gratis faktisk. Hadde ingen anelse om at han gjorde dette, ble en stor overraskelse når jeg hentet bilen. Dette ble for øvrig 99% strøkent! E36’n hadde han vell inne i nesten en uke for farging, med tanke på arbeids tid så betalte jeg vell heller nesten ingenting her heller. Uansett, anbefaler veldig :) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Jeg ønsker også statistikk som viser at servicer er slurvet med og vedlikehold av slitedeler er lav kun fordi man er i 20 årene og ikke kjører originalhjul med Michelin dekk😅

For dette er virkelig en gjenganger her på forumet. 

Så over til noe annet.

 

"Men utfordringen er at 20 åringer har langt mindre økonomiske midler til å vedlikeholde en slik bil tilstrekkelig. Når lån, forsikring og bensin er betalt for å begynner budsjettet å bli stramt. Så må jo felger, senk, eksos og karbon til slik at man får likes på IG. Da ender man opp med biler som svinekjøres, går på Kina dekk, utilstrekkelig utført service og vedlikehold"

Jeg klarer ikke se sammenhengen med at når en bil har fullfinans så blir bilen automatisk "svinekjørt"

 

Kan det være at "Bimmers" kanskje burde ha litt høyere takhøyde for uoriginale felger og andre dekkmerker enn Michelin? Og at det ikke automatisk betyr slurv i service bare fordi en bil har senk og uoriginale hjul? Og eigeren er i 20åra. 

Slenger på ett siste døme før jeg melder meg fint utav OT trådene på bimmers for en periode 😊

 

Jeg, en kar i 20åra.. Kjøpte M3, noe av det første jeg gjorde var og kjøpe senk og spacere UTEN TUV papirer.. Så dura jeg rundt med dette og koste meg, bakdekka fikk kjørt seg takket vere fantastisk momentsterk motor🥰

Likevel fikk bilen polering, ble vinterlagret og fikk attpåtil mellomservice på oljeintervall. 

Han som eiger bilen nå, en kar i 20åra.. har kjøpt senk ( KW, dyrt ) uoriginale hjul og anna dill. Likevel har bilen fått seg grundig lakkrens med full coating osv. Den fikk også lakkert opp buene bak da disse var pepret når jeg fikk bilen på 8000km. ( Den gikk aktivt på bane for BMW Norge )

Den står vinterlagret, og jeg er helt sikker på den får byttet olje mer enn ofte nok. I tillegg er jo bilen nå såpass strøken og har "stance" så det holder, og er ubrukelig til aktiv svinkjøring 😅

NB!! Om man følger Bmw sin serviceintervaller er det oljeskift hver 24mnd. Og 30.000km...
 

Skal man kjøpe den originale voksenkjørte som har gått som helårsbil og fulgt serviceintervaller? Av en kar med penger som VET at han kjøper ny bil før garantien går ut 

Eller skal man kjøpe av 20åringen som har pimpa opp bilen, men som har vinterlagret fordi han elsker og dulle med bilen, og som ifølge Finn annonsen ikke tilsier noe om at det er slurvet med oljeservice? 

Først og fremst legg merke til at jeg skriver 20 åringer, det er stor forskjell på en 20 åring og en 29 åring. Det er du som har oversatt dette til "20 årene" som også inkluderer folk i slutten av 20 årene. Den naturlige modningsprosessen og den økonomiske situasjonen bedret seg vesentlig fra 20 år til 29 år for min del, helt sikkert for din del også. 

Jeg skal ikke sitte her å påstå at ALLE F80/82 biler eiet av folk under 25 år er mishandlede og rævkjørte biler. Men jeg var nå i markedet for en slik bil selv her for noen år siden og jeg ble mildt sagt forferdet over hvor mye dårlig vedlikehold det var på enkelte biler. Jeg synes at en M bil som dette ikke skal ha hull i servicehistorikk eller fått utført servicer som ikke er ført inn i iDrive. Jeg feiga ut og kjøpte dieselfemmer i stede… Så kan man jo ta en titt i media så ser man hvor mange F80/82 biler som blir krølla rundt ei lyktestolpe, eller hvis man som meg har tilgang til auksjonene disse vrakene selges på. Det er nesten alltid, uten unntak "ung mann tidlig i 20 årene"… Jeg synes takhøyden her på Bimmers er høy nok som den er, men vi kan ikke lukke øynene for noe som er så tydelig. At det blir litt fokus på dette er helt naturlig.

Det finnes ikke noe fasit svar på de to senarioene som du har satt opp i slutten av ditt innlegg. Beste svaret er at man skal bruke huet og vurdere hver bil inviduelt. Man skal se både servicehistorikk og eier an, så velger man bil ut ifra dette. 

Og helt til sist, bare for ordensskyld… Jeg har Falken dekk på den ene bilen, og Nokian på en annen. Men ja, det går ellers i Michelin og originale felger 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av problemet her er at noen er så orginalpolizei at det ikke kan være ett uroginalt batteri i bilen engang, for bilens funksjoner visstnok ikke skal være i varetatt med ett uorginalt batteri. Ett batteri har da strengt tatt én funksjon, for å sette det litt på spissen.

Det må være rom for å ha sansen for standard og dølle biler som da bilen rulla ut fra fabrikken, så vel som modifiserte biler her inne, så lenge det ikke går utover trafikksikkerheten til andre trafikanter. Om ett sett med space ikke er godkjent i vognkortet, ja so be it, så lenge hjula sitter inni hjulbuen og ikke peker utenfor har det ingenting å si for bilens funksjon eller sikkerhet. Det eneste det betyr er at eier må demontere spacere før eu kontroll eller liknende. Og foretar man hjulskift selv eller har litt mindre en ti tommeltotter så klarer hvem som helst å demontere dette. Ja det er litt mer styrete enn å ha disse små metallringene allerede godkjent i vognkortet.

Herregud så mye mas man skal henge seg opp i her inne. Det er de samme som skal pirke hele tiden. De som liker standard og dølle biler skal alltid pirke på de som synes standard og dølle biler blir for kjedelig, og for likt som det naboen har. Og motsatt!  Og jaggu godt er det for da hadde bilparken i Norge vært enda tristere enn hva den allerede er!

Og btw, når bilen er utenfor garanti så har det ingenting å si for servicehistorikken spør du meg. Mange som da har bilene tar langt bedre vare på bilen med service og oppfølging for veldig mange kan gjøre dette selv. Det er helt hårreisende å tenke at det er viktige at bilen har fulgt 24 mnd og 30 000 km intervall ved oljeskift enn å legge inn ett ekstra på 10-15 000 km isteden. Ja det blir ett avvik, men bilen er fortsatt bedre servet og fulgt opp. 
Husk, produsentene lager lange intervaller kun for at de skal tjene penger i andre enden. Etter 30 000 km og x antall turer på banen nærmer olja seg sirup i tykkelse og smøring

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg tror noe av problemet her er at noen er så orginalpolizei at det ikke kan være  ett uroginalt batteri i bilene engang, for at bilen funksjoner visstnok ikke skal være i varetatt. Ett batteri har da strengt tatt én funksjon, for å sette det litt på spissen.

Det må være rom for å ha sansen for standard og dølle biler som da bilen rulla ut fra fabrikken, så vel som modifiserte biler her inne, så lenge det ikke går utover trafikksikkerheten til andre trafikanter. Om ett sett med space ikke er godkjent i vognkortet, ja so be it, så lenge hjula sitter inni hjulbuen og ikke peker utenfor har det ingenting å for bilens funksjon eller sikkerhet. Det eneste det betyr er at eier må demontere spacere før eu kontroll eller liknende. Og foretar man hjulskift selv eller har litt mindre en ti tommeltotter så klarer hvem som helst å demontere dette. Ja det er litt mer styrete enn å ha disse små metallringene allerede godkjent i vognkortet.

Herregud så mye mas man skal henge seg opp i her inne. Det er de samme som skal pirke hele tiden. De som liker standard og dølle biler alltid skal pirke på de som synes standard og dølle biler blir for kjedelig, og for likt som det naboen har. Og jaggu godt er det for da hadde bilparken i Norge vært enda tristere enn hva den allerede er!

Og btw, når bilen er utenfor garanti så har det ingenting å si for servicehistorikken spør du meg. Mange som da har bilene tar langt bedre vare på bilen med service og oppfølging for veldig mange kan gjøre dette selv. Det er helt hårreisende å tenke at det er viktige at bilen har fulgt 24 mnd og 30 000 km intervall ved oljeskift enn å legge inn ett ekstra på 10-15 000 km isteden. Ja det blir ett avvik, men bilen er fortsatt bedre servet og fulgt opp. 
Husk, produsentene lager lange intervaller kun for at de skal tjene penger i andre enden. Etter 30 000 km og x antall turer på banen nærmer olja seg sirup i tykkelse og smøring

Siden denne helt klart er rettet til meg så skal jeg svare 😀

Først og fremst så synes jeg her du tar veldig mye på vei, slapp litt mer av… Jeg vil heller snu litt på flisa… Okei, vi er noen få stykker her inne som liker at ting er mest mulig OEM. Men jeg har ikke inntrykket av at dette er noe som forkynnes som en standard for hva som skal være akseptert. Til det er det alt for mange aktive tråder på modifiserte biler her, ja det er faktisk større aktivitet i trådene til de som modifiserer bilene sine enn oss om kjører "Originalpolizei". Hvis folk bare lot være å legge så mye vekt på hva andre mener og bare gi litt mer faen 😅 Jeg er "orignalpolizei" og kjører de dølle bilene som du referer til…og jeg trives så godt med det. Hva andre måtte mene om det tar jeg god rennefart og driter langt i…som dere vet. Ja jeg kan finne på å uttale meg om biler som ikke blir behandlet pent eller det som jeg synes er riktig, men skal vi alle sitte å være enige da? Det blir i hverfall kjedelig synes jeg, da får man heller være enige om å være uenige.

Du nevner servicehistorikk i siste avsnitt i innlegget ditt. Jeg kan ikke se at hverken jeg eller noen annen andre har hevdet at det er bedre at intervallet til BMW er fulgt. Dette er jo bare tull, intervallet til BMW på 30 000 km på en M motor er jo helt på trynet. Men på en slik bil som dette så skal ikke servicehistorikk ha hull, og servicer som ikke er ført inn i iDrive ELLER som ikke kan dokumenteres på andre måter ville jeg styrt unna. Det er forsåvidt greit nok at folk tar servicen på ett annet verksted, så lenge ting kan dokumenteres. Det er for å se at riktig olje, riktig mengde og at filter osv er blitt byttet. Jeg praktiserer jo dette selv på mine biler, service hver 15 000 km hvor annenhver skrives inn i iDrive for ikke å kødde til intervallet. Men jeg bruker merkeverksted da jeg mener det er dem som kjenner min biltype best, de har tilgang på tekniske aksjoner fra BMW som ikke "Grøftekanten Auto" har. Sist gang fikk jeg byttet noe på EGRen på 540en, siden kvalitetskontroll hos BMW hadde avdekket en svakhet. På E34 og Alpina tar jeg service selv og skriver inn i servicebok, samt sparer på kvitteringer for kjøp av olje og service deler. 540d får ingen andre enn Bavaria lov å røre, denne reiser jeg så mye rundt med så denne er jeg avhengig av at er 100% til en hver tid. 130i’n har fått alle sine servicer hos merkeverksted og jeg synes det ville være synd å bryte den rekka med å begynne å gjøre det selv. Selv om det ville vært en nobrainer å få det til 😅

Avslutningsvis så vil jeg mene at alle skal få si og mene det dem vil. Også må vi prøve å ikke la oss hverken bli krenket eller bli provosert, gi litt mer faen i hva andre sier. Det er lenge siden noen har røket ordentlige i tottene på hverandre her inne nå, fordi folk er flinkere til å gi litt mer faen i hva andre mener. En god diskusjon er bare fint, og man skal ikke alltid være enig. Og jeg skal være den første til å prøve å bli bedre til telle til ti før jeg poster noe jeg har reagert på 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Skulebollen said:

 

Helt spot on det du skriver her. Kom på at jeg så en eldre fyr i en M4 her om dagen.

Var på vei hjemover fra svigers i helgen, og måtte stoppe innom en søndagsåpen butikk i Asker for å kjøpe noen dyre poteter til middagen. Det var et parkeringskaos uten like. Tesla, Porsche Taycan, Cayenne og X5er strødd overalt på plassen tett i tett. Det er jo Asker vi snakker om tross alt. Midt inn i klyngen der var det jaggu en en M4, full av salt og så helt matt ut. 
 

Jeg derimot, valgte å parkere på et punkt som var helt ulogisk, men den sto for seg selv. Til tross for at bruksbilen er en E-Golf er det uansett uaktuelt å utsette den for potensielle farer, noe min bedre halvdel er godt opplært i også. Så, jeg lot hun og hunden vente i bilen før hun en gang rakk å reagere på måten jeg parkerte på og hvor bilen sto plassert. Hun valgte å grave seg ned i passasjersetet og unngå blikk fra forbipasserende 😅 

Med potetene i hendene, var jeg på vei tilbake til bilen. Mens jeg går mot bilen ser jeg en mann godt opp i 50 årene, fyre opp en sigg, og sette seg bak rattet i M4en. Der hang det en Wunderbaum og en banner på frontruta. Selv dama reagerte på dette, og mente at den fortjente bedre.

Så ja, at en bil er «voksenkjørt» er nødvendigvis ikke alltid positivt. Lukten av sigg og wunderbaum er liksom Volvo 240 vibber i min bok! 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var interessert i en F80 2015 modell ifjor som kun hadde gått 13 000 km, mineral grå, adv1 felger, senket med KW, M Performance eksos. En eldre fyr på 55 år som eide bilen.

Fant ut av at han hadde gitt F i førstegangsservice og utført den andre tidsperiode servicen hos Mekonomen. Spurte han hvorfor han ikke dro til et Autorisert Bmw verksted, fikk da i svar at han ikke gadd å betale 2 ganger så mer for servicen 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter nesten 20 år som turist i Thailand holdt meg unna bilkjøring, men tenkte nå at hvis man etterhvert blir boende her så var det på tide å begynne å kjøre, har egentlig hvert mest redd for å gjøre noe på gammel vane fra Norge, gikk egentlig forbausende lett å kjøre på feilside, rundkjøring krever litt:).Fordelen med Thaier er at de ikke er agressive i trafikken(men rimelig ustrukturert)

Sto i kø for å betale bompenger inn til Bangkok på Mandag, ser at en ambulanse er på tur med blålys, denne legger seg i feltet på siden av meg, tenkte da at de åpnet bommen og slapp bilene igjennom slik at denne fikk passere.Men neida den måtte stå i  kø og betale for passering😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Skulebollen skrev:

Da har du en særs unik bil eller en rolig forsiktig kjørestil 🙂 

Min har fått ett motorhavari, innmaten har løsna på lyd demperne, bremseskivene fremme har begynt og få sprekker, og slitasjekanten er begynt og ta seg opp, forventer og måtte bytte skiver innen bilen har passert 30k. ( Da er første 10 totalt uten banekjøring! ) 

Klosser har allerede våre bytta en gang. Hjullager intervallen og huber er 10.000km ved aktiv banekjøring. ( Koster 70k bare der 🥴

 

I tillegg er lakken pepra med steinsprut overalt. 

Slik er det med "alle" biler Jeg ser blir brukt aktivt på bane. ( Foruten motorhavari😂 )

Stiller meg bak @Emilsen innlegg her. 

 

Donuts sliter da ikke på stort mer enn bakdekka 😊

 

Går ut i fra at det er stålskiver?Hvordan er levetiden på Keramiske med banekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt originalpolizei og liker å ettermontere og reparere (enkelte) ting på samme måte som fra fabrikk, men jeg liker også gjennomført alternativt arbeid. Det er en hel del ting som kan gjøres annerledes og faktisk bedre enn det BMW selv har gjort fordi man i sin egen garasje kan "fravike litt" fra støy, utslipp, komfort, materialkostnad og litt diverse ting som en bilprodusent typisk må forholde seg til. Det som dessverre er realiteten er at mange folk utfører ræva mods og reparasjoner på budsjett og bilen i mine øyne blir verre enn originalt. Slikt har jeg personlig ikke lyst til å ta i, men det flyter vel noens båt, for å si det på norsk.

Når det gjelder bilkjøp så kan man lete etter statistikker over hvem det er "tryggest" å kjøpe fra, men i realiteten så kjøper jo du kun én bil og ikke 100, så du er litt avhengig av å få akkurat det ene kjøpet best mulig. Da blir nok det beste å gjøre en individuell vurdering av selve bilen og hva som er gjort og ikke gjort framfor å vurdere profilen til eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om at 1,5 vintersesong tok brått slutt da et av mine Landsail piggdekk bestemte seg for å revne i ytre dekkside. Så da ble det fire nye VikingContact7 piggfrie. Jeg kan ikke ha dekk jeg ikke kan stole på mtp. Driftssikkerhet.

Jeg kjøpte bilen brukt og så godt som nye Landsail vinterdekk fulgte med. Jaja tenkte jeg og tenkte at man skulle prøve de.

Fremkommelighetsmessig var jeg faktisk veldig fornøyd. Jeg finner ikke mine helt nye VikingContact7 som soleklart bedre heller.

Kjørefølelse? Ikke bra. Bilen er transformert med nye dekk. Feedback er tilbake og det er enklere å føle veien og grepet på bilen.

Så er det digg å slippe at hjula er «kantete» og vibrerer i fart om bilen står stille over helga.

kjøper jeg Landsail-dekk om jeg selv skal kjøpe neste gang? Nei. Men til prisen så mener jeg at man får veldig mye for pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Først og fremst legg merke til at jeg skriver 20 åringer, det er stor forskjell på en 20 åring og en 29 åring. Det er du som har oversatt dette til "20 årene" som også inkluderer folk i slutten av 20 årene.

Så du mener de som er akkurat 20 år, og ikke de som er 21 år? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Tror ikke de tapte en krone om man tar med klikk og reklameinntekter på Youtube.

uansett imponerende å se hvordan Kubica kjører med halvannen arm. Er egt bare å se på den videoen så ser man hvorfor F1 kun består av 20 av de beste førerner. - ett par av pappagutta som kunne stilt i klassen under og fortsatt blitt forbikjørt

Nei, de nevner også at dette såklart er uten beregning av "reklamedelen". 

Ja, er helt rått å se han kjøre, stålkontroll.

 

I går er jeg nesten helt sikker på at jeg så en mørk G26 sivil politibil. Ble nesten lettere sjokkert da jeg først tenkte at det var en i4, men mest sannsynlig er det vel en 420d eller lignenede? Politiet har vel ikke begynt med elbiler enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...