Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Emilsen skrev:

Nei, de nevner også at dette såklart er uten beregning av "reklamedelen". 

Ja, er helt rått å se han kjøre, stålkontroll.

 

I går er jeg nesten helt sikker på at jeg så en mørk G26 sivil politibil. Ble nesten lettere sjokkert da jeg først tenkte at det var en i4, men mest sannsynlig er det vel en 420d eller lignenede? Politiet har vel ikke begynt med elbiler enda? 

Tvilsomt at det er en 420d, da de erfaringsmessig har de største dieselmotorene eller ett eller to hakk opp fra standard på bensin. Så, 430d, kanskje? Eventuelt 430i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Emilsen skrev:

I går er jeg nesten helt sikker på at jeg så en mørk G26 sivil politibil. Ble nesten lettere sjokkert da jeg først tenkte at det var en i4, men mest sannsynlig er det vel en 420d eller lignenede? Politiet har vel ikke begynt med elbiler enda? 

Det er nok i såfall en 430d, UP kjører stort sett 3 litere i sine BMWer. Men her i Arendal så har kriminal avdelingen nettopp fått en ny sort G31 530i som ikke er uniformert, men dette er ikke en UP bil tror jeg. Denne bruker de til å jage junkier og rumenere rundt i sentrum med..den kom inngågata her i forrige uke i vil fart med en narkoman på tråsykkel foran som trådde det han var god for 🤣

Men for oss bilinteresserte så gjør de oss en stor tjeneste ved å kjøre rundt i sorte 5-serier uten M-Sport med standard LED lys :D Stadig vekk innheter jeg deres sorte G31 530d på E18, om de har flere eller bare denne ene så er den iallfall veldig ofte ute å lurer. Da er det bare å justere ned cruisecontrollen noen knepp til de kjører av eller får los på noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Bruker politiet BMW lenger ? Snakka med min forhandler om dette da politiet tilfeldigvis var dær da jeg var inne tidligere en gang. Han sa det var en slitsom avtale dem hadde, og at den snart var over. Ham nevnte at verksted osv. på en måte måtte stå på med skiftenøkkelen i handa i det det kom en uniformert politibil inn med for lite spylerveske, neida men du skjønner. Forstod det slik at dem nesten måtte slippe det dem hadde i hendene for å hjelpe lovens lange arm da det var nedfelt i kontrakt med importør. Det kan bli slitsomt ja.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chris A skrev:

@Fredrik 90

Bruker politiet BMW lenger ? Snakka med min forhandler om dette da politiet tilfeldigvis var dær da jeg var inne tidligere en gang. Han sa det var en slitsom avtale dem hadde, og at den snart var over. Ham nevnte at verksted osv. på en måte måtte stå på med skiftenøkkelen i handa i det det kom en uniformert politibil inn med for lite spylerveske, neida men du skjønner. Forstod det slik at dem nesten måtte slippe det dem hadde i hendene for å hjelpe lovens lange arm da det var nedfelt i kontrakt med importør. Det kan bli slitsomt ja.  

På vanlige patruljebiler er det nå Volvo og Ford som har fått avtalen. Men på de sivile bilene så gjør de innkjøp fra alle merker, men stort sett BMW, Audi og Mercedes. De har f eks kjørt flere sivile Audi her i distriktet selv om Audi ikke har hatt noen avtale med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

På vanlige patruljebiler er det nå Volvo og Ford som har fått avtalen. Men på de sivile bilene så gjør de innkjøp fra alle merker, men stort sett BMW, Audi og Mercedes. De har f eks kjørt flere sivile Audi her i distriktet selv om Audi ikke har hatt noen avtale med dem. 

Her i Østfold går det flere BMW'er og Mercedeser. senest en C250 CDI 4matic, betjenten kjørte i motorsykkeljakke. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Har jeg sett en E-Tron med blålys og sirene. Hva den brukes til vet jeg ikke, men er nok ikke lenge til UP begynner med elbiler i større skala :)

 

UP vil jeg tro er de siste som går over til elbiler, tror nok neste steg for dem er ladbar hybrid om de skal elektrifiseres seg. De har jo ett krav om at bilene deres ikke skal ha under halv tank med drivstoff når de er på patrulje. Halv tank på en 530d er 500 km rekkevidde, hvor mange elbiler kan tilby denne rekkevidden ved 50% batteri og med 300 kg ekstra utstyr ombord…i -15 grader? Nettopp hvis de plutselig må rykke ut over en lengre distanse for å bistå ett annet distrikt, da må de ha rekkevidde. Da er det dumt om de må stoppe for å fylle eller lade når de først har kommet til unnsetning. Står de langs E18 og en kar nekter å stoppe så kan jo en jakt gå over flere fylker hvis de er uheldige. Er jo noen år siden en desperado kapra en F10 i Oslo og satte avgårde i 200 km/t nedover E18. Ferden stoppet med en spikermatte i Sandefjord… Her i Agder så kan de befinne seg på E18 ved Risør og få oppkall om å bistå en annen patrulje i Kristiansand. 

Grunnen til at politet i Norge eller utlandet ikke bruker elbiler i stor grad er fordi kravene dems er enormt strenge. De har noen få elbiler som ett prøveprosjekt, men det er ikke for uten grunn at bilene de sender ut i "action" går på fossil. Nå har de ladbar hybrid Ford Explorer som kommandobil, det tror jeg funker men det er nå en bil med romslig drivstofftank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til at det antagelig drøyer lenge til politiet går elektrisk er noe så enkelt som når skal de lade. Bilene går jo døgnet rundt med forskjellige patruljer og da rekker de aldri å lade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste elektriske utrykningskjøretøyene jeg har sett er noen legebiler og kommando brannbil. Dette er dog biler som sjeldent har behov for å kjøre veldig langt, og de kommer som regel i tillegg til en eller flere andre utrykningskjøretøy. Men dette kommer igjen an på hvor i landet man er, i Oslo har jeg sett at Audi e-tron blir brukt som legebil. Her lokalt kjører de Volvo V90 Cross Country og X5 45e, men her kan man risikere at lege eller brannsjef må rykke ut til langt inn i indre bygder. 

Men noe annet som er litt rart er at særlig brannvesenet har noen ganger veldig gamle biler. Særlig sånne mannskapsbiler eller utstyrsbiler, har sett flere av de kjøre rundt i Hiace og Dodge Van fra 80 tallet. Disse bilene er har derimot gått veldig lite og utløser store budkriger når de skal selges. Men det er jo litt rart at en livsviktig instans som brannvesenet har såpass gammelt redskap. Tenk dere om politiet i dag fortsatt skulle kjørt rundt i Volvo 240? Det hadde helt sikkert gått bra til patruljering, men med dagens utstyr så tror jeg den hadde blitt trang og tungt lastet. Også hadde det jo gått helt til en Nissan Leaf hadde bestemt seg for å stikke av, da kunne de jo bare gidd opp...

Det minner meg forresten om noe litt artig jeg leste om i boken "Politi og røver" om bla Tveitagjengen. På slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet så drev de stort i biltyverier. Der kunne man lese at han ene var spesielt god på å komme seg inn i BMWer. Spesialiteten var BMW 325i og BMW 535i, så da var de oppe i Holmenkollåsen å rappa sånne biler. Så var det ut på joy ride langs E6 eller E18 for å finne noe politi å kødde med, fordi de kjørte Volvo 240 og mot en 535i så hadde ikke den gode gamle 240en en sjans :D    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette forumet er tilsvarende bra kvinneguiden så spør jeg her.

Noen som har gode/dårlige erfaringer med elektroniske dørlåser? Installasjon, brukervennlighet, smarte funksjoner som appstyring osv.

Sikter meg inn på:

Yale Doorman L3 (svindyr sammenlignet med de under?)

Yale Doorman V2N

ID Lock 150

EasyAccess (Touch?)

Låsen vil stå montert i en dør eksponert for vær og vind på Sør-Vestlandet. Det betyr saltholdig og generelt utrivelig miljø helt på vestkysten. Den bør derfor tåle litt. Verdt å nevne at vi har slik sikkerhetslås som også kan låses fra innsiden og ta ut innvendig nøkkel. Har forstått at det kan skape problemer for hybridløsninger som Dana Lock etc.

ID Lock 150 fås nå til rundt 3 lapper på tilbud.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...