Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, E.C. skrev:

Takk for Volvo-innspill, mange som kjører det i Toten her. Tenker det kan bli en fin ice-breaker når man kommer i prat med folk å starte med at gutta på bimmers-forumet mener at Volvoer går så himla dårlig 😁

Hahaha DET skal jeg ikke ha på meg at jeg sa :lol: Fortsatt kvikke biler og gode å kjøre, men det er hva de oppgir som effekt som det settes spørsmålstegn rundt :lol: 

 

(og for min del hybridlinjen.. men det er personlige preferanser)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lånt fatterns v90t8 fra oslo til rauland og tilbake i påsken så er vel ikke «går dårlig» oppfatningen jeg satt igjen med. Den gjør 0-100 på godt under seks sekunder. Oppgitt til 4,8, og det drar godt over 100 også. Komfortabel å kjøre var den også, dog ikke helt på nivå med e-tronen. Forskjellen etter min oppfatning er at e-tronen reagerer raskere, men v90n kommer fælt bår den får tenkt seg om.

Hvordan den er mot større dieselbørser fra bmw vet jeg ikke, men f15 3.0d med 256hk som jeg hadde før har i hvert fall ikke sjangs (og skal ikke ha det heller). Uansett det går mer en godt nok for de aller fleste familiefedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

@Marius2002 Nei nei, her leser man det man ønsker å lese og ikke det som står! 🤪

Ja. Jeg tror folk misforstår litt :) Det har aldri vært sagt at T8 (uansett modell) er treig eller kjip. Jeg tror det står i hvert innlegg at de er kvikk. De er behagelig og klart det er mye bil og en kjempebil for familien(fortsatt alle modeller). At en E46 328i med kompressor holder følge med V60 T8 er ikke rart, den er modifisert og veier sikkert minst et halvt tonn mindre. Poenget er som sagt _oppgitt_ effekt ikke harmonerer. Det spiller selvsagt ingen rolle om en bil gjør 0-100 på 5 eller 6 sekund, det er fortsatt kjapt. En knuser fortsatt de fleste fossilbiler med den tiden, de fleste, ikke kvervuler med M/RS/AMG. Så en F15 X5 30d gjør 0-100 på 6,9 sekund, det er plenty med tanke på "normalen". En F30 320d 190hk gjør samme på 7,2 sekund og aldri har jeg tenkt at det er en treig bil.

Hva er definisjonen på kvikk? Begynner kanskje å senke 0-100-grensen med tanke på alt som spys ut idag, men ja.. En i3S er kvikk, den gjør 0-100 på 6,9 sekund, samme som X5 30d.

En Polestar eller Volvo er heller ingen dårlige biler, de er komfortable og setene er kjempegode. Og det er mye bil for pengene. Jeg likte å kjøre de elektriske versjonene og ren fossil, men ikke hybrid.

Sånn.. da håper jeg at det er teskjemateriale nok til at Volvo-folket i Toten ikke føler seg utstøtt :D 

Hvis de vil skyte tilbake så kjører jeg Tesla, og her har de litt kanonmat: Tesla oppgir bare 0-100 såvidt jeg vet idag, ikke hk(utenom S og X hvor de oppgir hver enkelt motor, ikke samlet). Men de jukser på aks, de starter målingen etter 30cm utrulling. Minimalistisk interiør, seter uten skikkelig sidestøtte, plast, plast og ja, plast. Kjører man i store regndammer i fart så kan man regne med at bakfangeren detter av og bare man ser på lakken så får den riper. Mulig man ikke visste det, men hver 3. bil er en Tesla, så noe unikt er det ikke. Skryter over salgstall, tss… Volvo har vel rykte på seg for å være harry, Tesla har for å være noen pompøse jævler som tror det er status. Nei, det er ikke status. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

 

For en stund tilbake tok jeg igjen en vattnisse i en XC60 T8 på 4-felts motorvei som var ute for å lage bøll.  Han la seg ut rett foran meg på pur f og la seg ned i 80km/t før han begynte å bremsesjekke meg - og dette her var uprovosert da jeg ikke kjørte spesielt fort og ikke blinket med fjernlysene. Så jeg forsøker å kjøre forbi i høyre feltet og vi ligger HELT likt fra 80 til 190 før han må bremse pga av en annen bil som blokkerer feltet hans og jeg passerer og forsvinner i en sky av dieselsot. Min E60 har kanskje 260-270hk og 550/600nm et sted (samt en turbo som begynner å synge på siste verset), og alikevel holder jeg følge med denne T8en med "407" hk. 

Den eneste "friske" Volvoen jeg kan huske å ha møtt på gatelangs var en turkis Volvo V70 R, den gikk ganske likt som min Z3 på de få dragene vi testet mot hverandre. 

 

3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Litt tilbake til Volvo igjen. Vet ikke hvor mange ganger jeg måtte jekke ned en kollega på gamle jobben som hardnakket mente at hans V60 T8 gikk som ett olja lyn. Holdt enkelt følge jeg i min 23 år gamle 328 med kompressor da han skulle imponere. 

Dette har jeg vært inne på før, og det er tydeligvis ikke bare meg som har denne oppfattelsen. Men Volvo T8 sjåfører skal alltid bølle med oss som kjører motorsterk BMW. Det virker som at de endelig har fått ett "våpen" mot oss…tror de. De skal alltid gi på ekstra så du ikke kommer inn når forbikjøringsfeltet slutter, de skal alltid presse og yppe. Og jeg klarer jo ikke å la være å respondere..og på trynet går de hver gang. Nytter ikke med over 400 hester i din R design V60 når girkassa og drivlinjen din bruker 18 minutter på å finne ut hvem som skal gjøre hva 😂

Jeg kan jo ta min kollega med XC60 T8 igjen. Han er en sånn som plutselig fikk seg rask bil, han gikk fra E91 318d til denne XC60 T8en. Nettopp brukt nesten en million på nok en splitter ny XC60 T8. Jeg trekker på han om at Volvo ikke er premium slik som BMW, han blir helt seriøst dritsur på meg hvis jeg holder på for mye. Videre nekter han for at den er laget i Kina, han mener at den er laget Gøteborg. Han vil ikke høre når jeg sier at XC60 med diesel og bensin lages i Gøteborg mens T6 og T8 hybridene lages i Kina 😂

1 time siden, flobben skrev:

Etter å ha lånt fatterns v90t8 fra oslo til rauland og tilbake i påsken så er vel ikke «går dårlig» oppfatningen jeg satt igjen med. Den gjør 0-100 på godt under seks sekunder. Oppgitt til 4,8, og det drar godt over 100 også. Komfortabel å kjøre var den også, dog ikke helt på nivå med e-tronen. Forskjellen etter min oppfatning er at e-tronen reagerer raskere, men v90n kommer fælt bår den får tenkt seg om.

Hvordan den er mot større dieselbørser fra bmw vet jeg ikke, men f15 3.0d med 256hk som jeg hadde før har i hvert fall ikke sjangs (og skal ikke ha det heller). Uansett det går mer en godt nok for de aller fleste familiefedre.

Jeg tror ikke at noen mener at en Volvo T8 går dårlig. Men at de ikke går så godt som tallene skulle tilsi er nok de fleste som har prøvd en slik bil enige i. La meg bare si med en gang at jeg digger de nyere Volvoene, jeg synes de er dødsfete å se på, gode å kjøre og har fin kvalitet. Jeg liker å ha de rundt meg i trafikken, de pynter opp i en ellers trassig bilpark stadig mer dominert av elbiler med fjollete design. 

Men drivlinjer har aldri vært Volvo sitt sterke kort, mens vi som kjører BMW har alltid vært vant med drivlinjer som kanskje er de aller beste. At en V90 T8 skal gå til 100 på 4,8 sek er ren ønsketenkning. V60 T8 Polestar Engineered med 455 hester blir grisekjørt av M340i i dragrace på Carwow. BMWen har nesten 100 hester mindre. 

T8 drivlinja går godt når den kommer i gang, ingen tvil om det. Men by the end off the day så er det en stressa toliter som skal dra på en alt for tung bil..og det merker man litt. En sekser diesel eller bensin har litt lenger bein å løpe med, og gjerne noen hundre kilo mindre å drasse på. Jeg må bare ta av meg hatten for de kraftressursene i B57 motoren og måten disse leveres på. Nå har jeg nettopp kommet hjem fra tur på Autobahn igjen og jeg blir like imponert hver gang. Så rask, så udramatisk og skyvet i ryggen stopper ikke før fartsperra slår inn. 

5 minutter siden, Werther skrev:

Den eneste Volvoen jeg har lyst på er en rustfri 240 Classic med injection, 5-trinns-kasse og nakkestøtter bak. 

Hvorfor går jeg også rundt å kunne tenkt meg noe sånt? Eller en strøken 940, muligens en 960 med sekser motor. Jeg lurer på om det er en kløe for å finne ut hva dette egentlig er, det er så mange som snakker varmt om gammel Volvo med bakhjulstrekk. Er noe så erkenordisk over gammel Volvo. Husker pappa jobba i Spania på slutten av 90 tallet, og flere av hans norske kolleger kjørte sine egne biler norske biler der nede. Det var påfallende mye Volvo, og jeg skal love deg at en rød 940 Herregårdsvogn står ut i spanske gater omgitt av Renault 5 og Peugeot 205. Den passer liksom bedre inn blant furuskog og hvite stakittgjerder. Blir litt som å sette en Citroën 2CV på Times Square i New York, der passer den ikke inn og ser bare malplasert ut. Men foran Eiffeltårnet så snakker vi rett bil på rett sted 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars S skrev:

Fikk lånebil V90T8 da jeg måtte skifte frontrute på M340i. gasset og testet litt og vil ikke si den gikk dårlig, men 400 hk… neppe, jeg tenkte at den gikk som ca. 300 hk.

Dette her er samme opplevelsen jeg fikk når jeg lånte en sånn type bil som du referer til .

Venneparet våres kjøpte en sånn type bil og han kunne jo selvsagt ikke få fullskrytt den nok .

Joda nydelig å se på ja absolutt .

God å kjøre ,ja absolutt .

Men jeg hadde forventet mer egentlig utifra de kreftene denne skal ha .

Derimot skjønner jeg jo at spranget var stort for de som har kjørt Avensis diesel i 20 år 😅😅.

Volvo diskusjoner er fint det og mye fint har  de ,men de voldsomme entusiastene og treffe de på treff …Huff 😅

Som jeg nenvte ifjor her ,når der sitter folk som eier 740 turboer og påstår de kan omtrent stille opp med nyere Amgeer / RS 6 biler ja da tar jo latteren meg .

Men vi skal ikke glemme 90 tallet og Volvoene der og tenker da på 850 t5r og 850 R .

Bortsett fra at de trakk i feil ende ,så var dette meget potente biler som virkelig gikk bra på den tiden .

Gode å kjøre og gav deg et godt smil om munnen når man dro på .

Og da er man på klassisk Volvo igjen ,disse er jo og i ferd med å bli dyre og ettertraktet .😊

Nei gi meg en 73 modell 142 med 250 hk 850 R motor ,et skikkelig understell og 17 toms JP felg ,da skulle jeg og lett hatt dette merket .

Inntil da er dette biler jeg kun synes er fine ,men aldri brukt mange penger på .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Geir Anders skrev:

Noen som har gode tips til å fjerne eksospartikler/sot som er godt brent fast i kromma enderør?

Den er til å ta av, så kan godt bades i noe over lenger tid. 

Bruker selv kraftig felgrens som vask og de partiklene som sitter igjen etterpå ferner jeg med Tec7 cleaner, genialat produkt som løsner alt fastbrent drit. Bruker den også på felger.
En chromepolis kan jo anbefales som siste på verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Reef89 skrev:

Bruker selv kraftig felgrens som vask og de partiklene som sitter igjen etterpå ferner jeg med Tec7 cleaner, genialat produkt som løsner alt fastbrent drit. Bruker den også på felger.
En chromepolis kan jo anbefales som siste på verket.

Løsner det bare ved kjemivirkning, eller må du skrubbe? Skal se om jeg ikke får kjøpt ei flaske med den Tec7 cleaneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Anders skrev:

Løsner det bare ved kjemivirkning, eller må du skrubbe? Skal se om jeg ikke får kjøpt ei flaske med den Tec7 cleaneren. 

Avfettingen løsner det meste, men noen ganger henger det igjen asfalt prikker og de klarer ikke vanlig felgrens og ta, der kommer Tec7 cleaneren inn. Den funker også gull på sorte, brune prikker på felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Reef89 skrev:

Avfettingen løsner det meste, men noen ganger henger det igjen asfalt prikker og de klarer ikke vanlig felgrens og ta, der kommer Tec7 cleaneren inn. Den funker også gull på sorte, brune prikker på felger.

Her kan også prickbort brukes på asfalt osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...