Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Spørsmålet er jo hva du forventer. Det har gått inflasjon i antall Taycaner som det allerede er inflasjon i antall påkostede BMW'er. Jeg tenker at mange derfor blir mer detaljorienterte. Kraftigere motorer er selvfølgelig viktig, men det er også et riktig utstyrsnivå og stuk (i min verden mest mulig originalt). Poenget med Taycan er imidlertid at det er en verden i forskjell på en 4S og Turbo i ytelser (som stadig er relativt sjelden pga den høye prisen). Turboen blåser deg totalt bakover og er en nesten utrolig opplevelse. På Autobahn er det intet bortsett fra supersportsbiler som holder følge og akselerasjonen selv ved 200 Km/t er enormt imponerende. Det går virkelig unna og selv ved 240 km/t blir man trykket godt tilbake i setene når man gir på opp til topphastigheten som er ca. 260 Km/t. Det mest artige er imidlertid lyskryssrace. Det er som å bli skutt ut av en kanon og man merker det ikke før det hele er over. Veldig fascinerende og veldig avhengighetsskapende. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Spørsmålet er jo hva du forventer. Det har gått inflasjon i antall Taycaner som det allerede er inflasjon i antall påkostede BMW'er. Jeg tenker at mange derfor blir mer detaljorienterte. Kraftigere motorer er selvfølgelig viktig, men det er også et riktig utstyrsnivå og stuk (i min verden mest mulig originalt). Poenget med Taycan er imidlertid at det er en verden i forskjell på en 4S og Turbo i ytelser (som stadig er relativt sjelden pga den høye prisen). Turboen blåser deg totalt bakover og er en nesten utrolig opplevelse. På Autobahn er det intet bortsett fra supersportsbiler som holder følge og akselerasjonen selv ved 200 Km/t er enormt imponerende. Det går virkelig unna og selv ved 240 km/t blir man trykket godt tilbake i setene når man gir på opp til topphastigheten som er ca. 260 Km/t. Det mest artige er imidlertid lyskryssrace. Det er som å bli skutt ut av en kanon og man merker det ikke før det hele er over. Veldig fascinerende og veldig avhengighetsskapende. 

Nå vet jeg ikke helt hvor du vil 😅 Det var vel utsende, stuk og at Taycan er blitt litt for vanlig til å føles spesiell. At det er en usedvanlig rask bil er det ingen tvil om, det er det ingen som har betvilt. Men når du først er inne på det, å kaste vekk så mye ekstra penger på en Taycan Turbo er fullstendig på trynet. Uten lyd, girskift og følelsen av å være involvert i kjøringen er dessverre ikke de heftige tallene verd noen ting. Skal du ha Porsche med Turbo logo så kjøp nå en modell som faktisk har turbo 😅 Da snakker vi en verden i forskjell på hvordan bilen oppleves å kjøre med. Enn så lenge så holder en 4S leeeenge, 0-100 på fire sek er vel greit nok? Eller spar 300 000,- å kjøp en av de i4 M50 som ligger ute på Finn for tiden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Nå vet jeg ikke helt hvor du vil 😅 Det var vel utsende, stuk og at Taycan er blitt litt for vanlig til å føles spesiell. At det er en usedvanlig rask bil er det ingen tvil om, det er det ingen som har betvilt. Men når du først er inne på det, å kaste vekk så mye ekstra penger på en Taycan Turbo er fullstendig på trynet. Uten lyd, girskift og følelsen av å være involvert i kjøringen er dessverre ikke de heftige tallene verd noen ting. Skal du ha Porsche med Turbo logo så kjøp nå en modell som faktisk har turbo 😅 Da snakker vi en verden i forskjell på hvordan bilen oppleves å kjøre med. Enn så lenge så holder en 4S leeeenge, 0-100 på fire sek er vel greit nok? Eller spar 300 000,- å kjøp en av de i4 M50 som ligger ute på Finn for tiden 👍

Mitt poeng er bare at det er like stor forskjell på en 4S og Turbo som det er på en M550i og M5, men at dette ikke alltid er like åpenbart (man ser det ikke) når det gjelder Taycan. Forskjellen er betydelig selv om Taycan er en elektrisk bil. Jeg er ellers selvfølgelig helt enig med deg i at lyd, gearskift (spesielt manuelt gear) og følelsen av å være involvert i kjøringen (spesielt med manuelt gear) er veldig viktig, men når det gjelder akkurat ytelsene til Taycan Turbo må jeg si at ytelsene er såpass imponerende at dette knapt spiller noen rolle. Bilen går noe så enormt hurtig at man nesten blir paralysert og tenker at dette er av en helt annen verden der naturlovene ikke gjelder. At det foregår uten motorlyd gjør det bare enda mer surrealistisk og merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har blitt 924 sider i denne tråden velger jeg å poste denne saken, et bilde jeg lastet ned for alt for mange år siden med et klart mål å få samme stil på 924’n jeg kjøpte den gangen. Over ti år senere står fortsatt nevnte bil bortgjemt.. 🤷 Men tanken om en gammel sliter som søndagsbil med alt for liten motor (for folk flest) ligger sterkere i bakhodet nå enn på mange år, så kanskje det er håp 😁

IMG_3815.thumb.jpeg.d356580291501d553c7da48a5c069cb6.jpeg

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik


Ja der sa du det, det blir surrealistisk og merkelig. Kan en bil gå for fort? Være for rask? Ja jeg vil mene at noen av disse ekstreme elbilene er for raske til å kunne nytes, det er ikke noe kjøreglede i å bli paralysert. Da legger jeg heller på noen hundredeler på akselerasjonstiden og får noe lyd, girskift og vibrasjoner…da får du mestringsfølelse og en fantastisk kjøreglede som en rask elbil aldri…ALDRI kommer i nærheten av. 

Taycan Turbo, Tesla Plaid og en hver elektrisk superbil som går 0-200 på 6 sekunder er så feil som det kan bli. Elektriske drivlinjer har sin funksjon som transport for massene, i dette segmentet har ikke en slik drivlinje nå å gjøre. Enten kan de holde dette nisje segmentet fossilt eller så kan de bare legge ned hele segmentet for min del. Elektrisk Porsche Boxter liksom, for noe jævla tull 😂 Du ender opp med en bil som ikke har samme kjørefølelse, vesentlig tyngre enn den bør være, dårlig rekkevidde…iallfall hvis du skal kjøre til og fra noen trackdays. Noen har misforstått både elektrifiseringen og entusiastbil segmentet totalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik said:

@Fredrik 90 Spørsmålet er jo hva du forventer. Det har gått inflasjon i antall Taycaner som det allerede er inflasjon i antall påkostede BMW'er. Jeg tenker at mange derfor blir mer detaljorienterte. Kraftigere motorer er selvfølgelig viktig, men det er også et riktig utstyrsnivå og stuk

…og derfor kjører «halvparten» av alle Teslaer rundt med kameleonfolie. Ikke til forkleinelse av Tesla, men her må det ligge et usunt individualiseringsbehov til grunn som gjør seg utslag i en av de fæleste fargene en bil kan utstyres med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Robkill Jeg kjørte 924 i tre år (1985-1988) og totalt ca. 100K kilometer. Bilen var fantastisk for hva den var, men sammenlignet med dagens biler er den selvfølgelig gammeldags og helt utdatert. På den annen side veier en tidlig 924 kun 1080 Kg og gikk for sin tid ganske bra - ytelser og balanse (51/49 vektbalanse foran/bak) tatt i betraktning. Spesielt 3-gearet har en fin utveksling som ga bilen en god ytelse mellom ca. 80-120 Km/t der jeg lett kunne kjøre fra f.eks en uoppmerksom E30 325i sjåfør. 

En helt annen sak er at 924 har sjel. Bilen er alltid nærværende når man kjører den og man er aldri likeglad eller likegyldig til bilen. Bilen dominerer opplevelsen og involverer deg som få moderne biler gjør. Styringen er levende og man føler at man virkelig har direkte kontakt med forhjulene som en forlengelse av armene. Jeg savner min 924 som den var på 80-tallet, men den tiden kommer ikke tilbake selv om jeg skulle kjøpe en 924 i dag. I mellomtiden har både jeg og bilen blitt betydelig eldre og ting er ikke som de var.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik


Ja der sa du det, det blir surrealistisk og merkelig. Kan en bil gå for fort? Være for rask? Ja jeg vil mene at noen av disse ekstreme elbilene er for raske til å kunne nytes, det er ikke noe kjøreglede i å bli paralysert. Da legger jeg heller på noen hundredeler på akselerasjonstiden og får noe lyd, girskift og vibrasjoner…da får du mestringsfølelse og en fantastisk kjøreglede som en rask elbil aldri…ALDRI kommer i nærheten av.

Jeg er ikke like kategorisk selv om jeg overordnet er enig med deg. Sensasjonen av ekstreme ytelser er såpass brutal i Taycan Turbo at dette i seg selv er både fascinerende og imponerende. Det går noe så radig at man glemmer alt om motorlyd og alt som hører til av alminnelige sanseinntrykk. Spesielt på Autobahn i høyere hastigheter er dette fremtredende fordi vindstøy allikevel dominerer bildet. Taycan Turbo akselererer bare helt utrolig hurtig uansett hastighet og uten å virke anstrengt på noen måter og dette er virkelig merkelig. At man føler en slags vektløshet uansett hastighet fordi bilen aldri gearer når den brutalt skyter fart er faktisk fascinerende merkelig og av en helt annen verden.

Det siste er faktisk ikke helt korrekt rent teknisk for Taycan har faktisk et gear med to utvekslinger. Såvidt jeg kunne merke gearer den automatisk ved 50-60 Km/t.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Tror jeg forstår tankegang din der. Min første bil var en w124 300E, en bil det er enkelt å grave frem mange gode minner fra! I ettertid har det dessverre vært skuffende å kjøre en slik, tiden har endret seg og minnene dreier seg om hvor god den var den gangen 🤔

Når det gjelder 924’n er det en bil jeg aldri rakk å få et forhold til. Kjørte den hjem en natt fra Bergen til Oslo, siden har den stått.  
Derfor tenker jeg også at det er en sunn bil å ratte rundt på noen ganger årlig, føle litt på hvordan ting en gang var samtidig som den kan bidra til at man setter enda mer pris på en eller annen moderne bruksbil i ukedagene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvtrivelige dieselpriser på denne kanten av landet om dagen. Dette er den andre uken på rad hvor diesel ligger på 16-tallet (for en ukes tid siden skrudde "alle" opp igjen, men noen har heldigvis beholdt 16-tallet), så det sier vel litt om marginen her. Flere stasjoner har på samme tid diesel til 22-23,- per liter.

Bilde tatt i går kveld. Samme stasjon har til 16,22,- i dag. :)

D51EBE1B-25BC-4464-B665-67F183CB6130.thumb.jpeg.d2ce9ddf2f332185d3a9f0e7a743e929.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Saltkjelen said:

Halvtrivelige dieselpriser på denne kanten av landet om dagen. Dette er den andre uken på rad hvor diesel ligger på 16-tallet (for en ukes tid siden skrudde "alle" opp igjen, men noen har heldigvis beholdt 16-tallet), så det sier vel litt om marginen her. Flere stasjoner har på samme tid diesel til 22-23,- per liter.

Bilde tatt i går kveld. Samme stasjon har til 16,22,- i dag. :)

D51EBE1B-25BC-4464-B665-67F183CB6130.thumb.jpeg.d2ce9ddf2f332185d3a9f0e7a743e929.jpeg

Fylte til 17,95 på Shell der jeg bor i går kveld og i dag tidlig, nå er stasjonen som jeg ser fra kontorvinduet mitt gått opp fra 18,20 i dag tidlig til 22,19 (pleier som regel å endre pris rundt 12-13 tiden). Blir fort noen hundrelapper det når en skal fylle opp to biler! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Robkill skrev:

@Fredrik

Tror jeg forstår tankegang din der. Min første bil var en w124 300E, en bil det er enkelt å grave frem mange gode minner fra! I ettertid har det dessverre vært skuffende å kjøre en slik, tiden har endret seg og minnene dreier seg om hvor god den var den gangen 🤔

Når det gjelder 924’n er det en bil jeg aldri rakk å få et forhold til. Kjørte den hjem en natt fra Bergen til Oslo, siden har den stått.  
Derfor tenker jeg også at det er en sunn bil å ratte rundt på noen ganger årlig, føle litt på hvordan ting en gang var samtidig som den kan bidra til at man setter enda mer pris på en eller annen moderne bruksbil i ukedagene 😊

Du forstår nøyaktig hva jeg prøvde å få frem. Som du også påpeker betyr dette selvfølgelig ikke at 924 ikke kan gi store gleder for andre i dag. Det er jeg helt sikker på at den kan gjøre for det er en meget bra oldschool sportsbil (faktisk en av de aller beste alt tatt i betraktning). 

Det er etter min mening viktig å ikke fokusere for mye på at motoren kun yter 125 HK. 924 har f.eks et bedre vekt/hestekrefter forhold enn den samtidige Golf II GTI og ligger ditto ikke mye tilbake for den 15 år nyere Golf IV GTI. 0-100 Km/t er on par med Golf II GTI, men 924 har ca. 20 Km/t høyere topphastighet. Det er imidlertid den perfekte vektbalansen kombinert med bakhjulstrekk som er den helt store tingen med 924 (og selvfølgelig 944). Få biler fra 80-tallet har bedre kjøreegenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må jo ta bilen for det den var da den kom ut. Skal man ha en rask bil så er det jo bare å kjøpe en TM3 LR, de får en jo kastet etter seg på bruktmarkedet idag. En E30 M3 er eksempelvis dobbelt så treig 0-100, men jeg vet hvilken jeg hadde hatt det mest gøy i :) Og det tror jeg vi alle er enige om til sist :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot tips til F10/F11 eiere der ute! 

Styr unna Febi Bilstein motorfester. I utgangspunktet har jeg lenge vært skeptisk til deler fra dem etter å ha lest andres erfaring, men da jeg bytta sist bestilte jeg ZF parts fra GS og forventa egentlig Lemförder. Stussa også over at motorfestene fra Febi Bilstein hadde slipt vekk BMW logo, så tenkte at de da må være bra...

20230503_072050.thumb.jpg.47317738bcaced622d85f746b75f37d2.jpg

Byttet dem egentlig ut denne gangen pga irriterende vibbrasjoner som ikke er en F10 verdig. 

Dette er V.S

20230502_165427.thumb.jpg.358fa67bc43a630b57f47427ee957d26.jpgSer helt fin ut og klarering mellom det jeg kaller "bump stop" og motorarmen er mer enn bra nok.

Høyre side derrimot...

20230502_165401.thumb.jpg.81acf888a1f3f7994b1e32dc16956f34.jpg

Denne ligger helt intill og ser man nøye, ser man også sorte merker hvor motorfestet har subbet borti armen. 

20230502_194534.thumb.jpg.5664db20ee7525225a3727b2f0527ef8.jpg

Ikke så lett å se forskjell mellom venstre og høyre, men prøvde litt, og den på h.s har synki ned noe.

20230502_194754.thumb.jpg.af8df1a363070c0b3baa1d8df46dd4cf.jpg

Lesson learned, nye originale motorfester montert på. For biler uten vakuumstyring, så leverer BMW motorfester på høyre side med plugg for vakuumstyring. Denne er væskefylt, noe de uten vakuumplugg ikke er. Vet ikke hvorfor BMW sier man nå skal bruke den på biler uten vakuumstyring, men den fungerte perfekt. 

Btw, dette er bare etter 5 år/ 60 000 km 😶

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med deler som ikke holder mål, uansett hva slags merke det er. Febi ("Bilstein") er dessverre ikke spesielt bra og duger ikke til noe annet enn kullfiltre, spør du meg. Blir godt å få byttet ut dette med originalt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...