Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Snagg30 skrev:

Kan få kjøpe ei cayenne billig. IMG_9503.thumb.jpeg.7929960331b14d3dfa4e25b942adebcb.jpeg

Kan trøste deg med at PAW dekker dette😁

UPDATE på min bil. Skrudde av slanger ved ventilblokka og fylte med trykkluft, alt virket tett. Skrudde sammen igjen og tok bil liten prøvetur for og høre at kompressoren fortsatt startet. Det gjorde den, og hevet også bilen.. Der er en overtrykksventil i kompressoren som er kjent for og sette seg, var nok denne som var kilt, og løsnet ved bruk av høyt trykk fra trykkluften

Skrevet (endret)
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hva slags kostnadsbesparelser er det snakk om på LCI G30/31?

byggekvalitet går bare en vei, og det er nedover.  å nevne japansk kvalitet i samme setning som bmw er noe entusiastisk :P  rart hva man slipper unna med når bilen er 5 år gammel, men det skal bli et mareritt for de som drar på seg slik bil når den er 10-15 år gammel. 

edit: bare det at bmw fjerner tappeplugg på flere å flere komponenter er jo et tegn på at de ikke vil at bilene skal bli gamle, neste er vell at tappeplugg på motor fjernes.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
48 minutter siden, Skulebollen skrev:

Der er en overtrykksventil i kompressoren som er kjent for og sette seg, var nok denne som var kilt, og løsnet ved bruk av høyt trykk fra trykkluften

Skulle til å nevne den, Men denne sitter vell mellom kompressor og ventilblokk ? Så om bilen fortsatt siger over natten så er det vell et problem med belg eller ventil også 🤔

Skrevet
7 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Skulle til å nevne den, Men denne sitter vell mellom kompressor og ventilblokk ? Så om bilen fortsatt siger over natten så er det vell et problem med belg eller ventil også 🤔

Siger ikke over natten, detter plutselig ned.. Så virker som at når den skal regulere, så siver plutselig alt ut.. Fruen ringte på veg til jobb nå og hadde fått feilmelding igjen🙃 Får prøve og bytte ventil og se hva som skjer

Skrevet

Om jeg har forstått det riktig i forhold til F11-problematikk når feilen ligger i overtrykksventilen så har disse relief ventilene en tendens til kile seg når tørkegranulaten inni kompressoren går i metning og det blir fuktig og ventilen rett og slett korroderer. Altså at lufta ikke tørkes tilstrekkelig før den når ventilen. Mulig det er samme årsak på G31, verdt å sjekke om årsaken til at den kiler seg er korrosjon fordi granulatet er mettet av fukt?

Skrevet
11 timer siden, Ingvaldsen skrev:

byggekvalitet går bare en vei, og det er nedover.  å nevne japansk kvalitet i samme setning som bmw er noe entusiastisk :P  rart hva man slipper unna med når bilen er 5 år gammel, men det skal bli et mareritt for de som drar på seg slik bil når den er 10-15 år gammel. 

Hvem har sagt Japansk kvalitet? Alle som har sittet inne i en japansk bil og latt fingrene gli over hardplast, billig gummi og gjenbruk av knapper fra 90 tallet ønsker ikke dette i sin BMW.

På 16.8.2025 den 12.58, Fredrik 90 skrev:

Japansk driftsikkerhet bygget i Tyskland. 

Jeg eide bilen fra den var 1 år til den var 6 år, så jeg hadde den i bilens første fase av sin levetid. Da fungerte den upåklagelig slik alle de andre nyere BMWene jeg har eid, og det er derfor jeg har holdt meg til BMW. Slik vi bruker bil på lange utenlandsturer så er driftssikkerhet helt avgjørende, i alle år så har vinneroppskriften min vist seg å være 5-serie med rekkesekser diesel. Min erfaring er at jeg kunne ikke fått bedre driftssikkerhet om jeg hadde valgt Japansk. Nå med G05 X5 så prøver vi noe nytt, ladbar hybrid, SUV og bensin. Denne har også gitt meg mange turer til verkstedet i forhold til tidligere nyere BMW jeg har eid. Men aldri driftsstans og alt tatt hånd om på garanti, nå har den vært utenfor garanti ett halvt år og så langt alt bra. 

Skrevet
3 timer siden, papertiger skrev:

Om jeg har forstått det riktig i forhold til F11-problematikk når feilen ligger i overtrykksventilen så har disse relief ventilene en tendens til kile seg når tørkegranulaten inni kompressoren går i metning og det blir fuktig og ventilen rett og slett korroderer. Altså at lufta ikke tørkes tilstrekkelig før den når ventilen. Mulig det er samme årsak på G31, verdt å sjekke om årsaken til at den kiler seg er korrosjon fordi granulatet er mettet av fukt?

Blir og sjekke det ja.  Var fristende og bestille komplett ny original kompressor, med alt til 599 euro 

https://www.miessler-automotive.com/5-BMW-G31-air-supply-system-air-suspension-37206886721?srsltid=AfmBOoqufcEqMqN6DyIEP9ytdlqSpu9W0-slnuDEm08Cid1P6UO0FZTo

Meen siden jeg brått ble gira på salg gidder jeg ikke koste på mer enn nødvendig. I utgangspunktet bør kompressor holde lenge enda, spesielt etter tørk 

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg eide bilen fra den var 1 år til den var 6 år, så jeg hadde den i bilens første fase av sin levetid. Da fungerte den upåklagelig slik alle de andre nyere BMWene jeg har eid, og det er derfor jeg har holdt meg til BMW. Slik vi bruker bil på lange utenlandsturer så er driftssikkerhet helt avgjørende, i alle år så har vinneroppskriften min vist seg å være 5-serie med rekkesekser diesel. Min erfaring er at jeg kunne ikke fått bedre driftssikkerhet om jeg hadde valgt Japansk. Nå med G05 X5 så prøver vi noe nytt, ladbar hybrid, SUV og bensin. Denne har også gitt meg mange turer til verkstedet i forhold til tidligere nyere BMW jeg har eid. Men aldri driftsstans og alt tatt hånd om på garanti, nå har den vært utenfor garanti ett halvt år og så langt alt bra. 

Tja hvis kvaliteten på alle nyere BMWer som som på min Z4 er jeg fornøyd. Har hatt den i 3 år nå og kjørt litt over 40 000. Det eneste som er gjort med den er og bytte et stag i forstillingen som ble gjort på første service som garantisak som verkstedet fant ut måtte gjøres. Ellers har det ikke vært noen ting. 

Skrevet
10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvem har sagt Japansk kvalitet? Alle som har sittet inne i en japansk bil og latt fingrene gli over hardplast, billig gummi og gjenbruk av knapper fra 90 tallet ønsker ikke dette i sin BMW.

På 16.8.2025 den 12.58, Fredrik 90 skrev:

Japansk driftsikkerhet bygget i Tyskland.

ja jeg siktet til driftsikkerhet, som også går innunder kvalitet.

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg eide bilen fra den var 1 år til den var 6 år, så jeg hadde den i bilens første fase av sin levetid. Da fungerte den upåklagelig slik alle de andre nyere BMWene jeg har eid, og det er derfor jeg har holdt meg til BMW.

det bør den jo gjøre, for det er jo nettopp 6 år levetiden på en bmw skal være ifølge bmw selv.  etter 6 år har passert så er nok historien en helt annen. så om bilen din har vært feilfri innenfor de 6 årene er nok helt irrelevant for å kunne si at g30 er verdens beste bil basert på erfaring med kun den ene bilen, det er nok en grunn til at de som prioriterer penger på å kjøpe så nye biler selger de nettopp når de er 4-6 år gamle og gått 150k km.

Skrevet

Noen som har byttet styrestag på Bmw og kan forklare meg om det bare er og bruke makt og skru løst? Fant ingen spor for og holde imot på tannstang. Føler den kan ta skade av at jeg ikke får holdt imot 🤔

Newtis sier at man skal bruke spesialverktøy, men ser ikke ut som det er annet enn "stor fastnøkkel"

IMG_20250818_204337996.jpg

Skrevet
5 minutter siden, Skulebollen skrev:

Noen som har byttet styrestag på Bmw og kan forklare meg om det bare er og bruke makt og skru løst? Fant ingen spor for og holde imot på tannstang. Føler den kan ta skade av at jeg ikke får holdt imot 🤔

Newtis sier at man skal bruke spesialverktøy, men ser ikke ut som det er annet enn "stor fastnøkkel"

IMG_20250818_204337996.jpg

ingen av de jeg har bytte på som har noe spor for å holde imot, kan jo bruke vannpumpetang ytterst på venstre sida da den ikke skal igjennom noe simring uansett.

Skrevet
20 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

ingen av de jeg har bytte på som har noe spor for å holde imot, kan jo bruke vannpumpetang ytterst på venstre sida da den ikke skal igjennom noe simring uansett.

Ja kan vel kanskje det, men er det nødvendig?🤔

Skrevet
43 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

ja jeg siktet til driftsikkerhet, som også går innunder kvalitet.

det bør den jo gjøre, for det er jo nettopp 6 år levetiden på en bmw skal være ifølge bmw selv.  etter 6 år har passert så er nok historien en helt annen. så om bilen din har vært feilfri innenfor de 6 årene er nok helt irrelevant for å kunne si at g30 er verdens beste bil basert på erfaring med kun den ene bilen, det er nok en grunn til at de som prioriterer penger på å kjøpe så nye biler selger de nettopp når de er 4-6 år gamle og gått 150k km.

Hvis du sikter til driftsikkerhet så blir det feil å skrive kvalitet. Dette er to begreper som er vidt forskjellige og behøver absolutt ikke ha noe med hverandre å gjøre. Jeg står 100% inne for at mine foregående nyere BMWer har gitt meg samme driftsikkerhet og trygget som en hvilken som helst Japansk bil ville gitt meg. Mulig jeg har vært heldig, men det er nå like fullt min erfaring enten du liker å høre det eller ei.

Hvor og når har BMW sagt en ny BMW kun er forventet å vare i 6 år? Det har aldri jeg hørt før så dette er jeg nysgjerrig på 😀 Er dette flere løse påstander som du har null dekning for 😅

Videre i følge din logikk så skal man kun kunne uttale seg om en bil sin driftsikkerhet etter 20 års sammenhengende eierskap. Da skal man jo i såfall ta med flere faktorer da, som f eks hvilket vedlikehold den har fått. Har den hatt eiere som har vedlikeholdt den etter fabrikkens standarder, eller har den hatt eiere som har slurvet med vedlikeholdet. Hva slags merke på slitedeler som har blitt byttet, hvilken olje er brukt osv osv. Da blir det veldig vanskelig å mene noe om noe som helst egentlig. Jeg mener at erfaringer etter en del år og km, enten fra ny til 6 år eller fra 6 år til 12 år uansett gir en bra pekepinn på hvordan en bil holder mål.

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ja kan vel kanskje det, men er det nødvendig?🤔

Jeg byttet styrestag dog ikke på noe bmw ,men konsept er helt likt vil jeg tro.

Jeg tror det bare er og finne en passende nøkkel på det sporet du har avbildet og skru av .

Var sånn på Opelen jeg byttet på og var likt spor .

Om du vrir rattet sånn at du ser mer av selve tannstang når mannskjett er borte ,er ikke noe spor der og holde igjen på?

Endret av sveigis
Skrevet
23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du sikter til driftsikkerhet så blir det feil å skrive kvalitet. Dette er to begreper som er vidt forskjellige og behøver absolutt ikke ha noe med hverandre å gjøre. Jeg står 100% inne for at mine foregående nyere BMWer har gitt meg samme driftsikkerhet og trygget som en hvilken som helst Japansk bil ville gitt meg. Mulig jeg har vært heldig, men det er nå like fullt min erfaring enten du liker å høre det eller ei.

kvalitet og driftsikkerhet er to ting som har veldig mye med hverandre å gjøre i den virkelige verden.

forskjellen er at en typisk japansk bil er driftsikker i både 10 og 15 år, selv om det blir flere unntak der også siden europa får det dårligste bilene på grunn av eu regler.

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor og når har BMW sagt en ny BMW kun er forventet å vare i 6 år? Det har aldri jeg hørt før så dette er jeg nysgjerrig på 😀 Er dette flere løse påstander som du har null dekning for 😅

dette ble skrevet om her på forumet at når e60 kom så var det allerede da bestemt innad i bmw at de hadde en levetid på 6 år, men finner det ikke igjen nå i farten. dette var nok noe mer internt som neppe har blitt publisert offentlig som en artikkel som kan googles, å google ting idag er håpløst uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...