Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Ranger1000 skrev:

Joda, men bensinbilen tar fem minutter å fylle opp hvor som helst og elbilen må lades i timesvis, evt ikke ha rekkevidde til dit man skal. Knapt 100km fulladet i displayet på min i3 94ah. Er jo helt latterlig. Sjeleglad for at i4 ble et kort bekjentskap og byttet ut med M340i :)

Jaja, jeg benekter ikke ulempene det elektriske har og har ingenting imot fossilt. Men selv dieselbiler bruker mer på vinteren og reelle 100mil i -18 og vinterveier er lite sannsynlig, men kanskje en flott 540d er unik. Synd i3 ikke lever opp til forventningene, men sprengkulde er jo ikke dagligdags, så håper den fungerer resten av året. i3 er en av de beste kompakte vinterbilene jeg har prøvd. En 120Ah i3S ligger mellom 25 og 30 mil på sommer, og 15-20 mil på vinter - så det må være innafor 🤷🏼‍♂️ Også synd i4 ikke levde opp til forventningene, jeg vet ikke hva man skal forvente annet enn at bilen er et mesterverk, tatt i betraktning alt den er og ser vekk fra det enkelte prøver den skal være. En M340i skal en ikke skimse over heller, så du gikk jo for en kanonflott skute uansett. :)  Alt blir jo mer ork i ekstremvær/kulde, så spørs det hva som veier opp.  :) 

Edit:
Jeg kan vel legge til at jeg i sommer kjørte 100 (99,6?) mil her til lands på én etappe, det tok meg 16 timer nøyaktig. Det var ikke mange minuttene vi ventet på at bilen skulle bli ferdigladet, som regel skulle vi spise, på do, strekke på ben osv. 100 mil er jo 3 ladinger det, kanskje 2 om noen pusher litt, sett at en starter på 100%. Og med små barn så må man ha litt pauser på 16 timer. Så lader man når man kan og ikke når man må, så er det null stress. :) Jeg sitter ikke med fasit for hva som passer andre, så man er jo forskjellig :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jaja, jeg benekter ikke ulempene det elektriske har og har ingenting imot fossilt. Men selv dieselbiler bruker mer på vinteren og reelle 100mil i -18 og vinterveier er lite sannsynlig, men kanskje en flott 540d er unik. Synd i3 ikke lever opp til forventningene, men sprengkulde er jo ikke dagligdags, så håper den fungerer resten av året. i3 er en av de beste kompakte vinterbilene jeg har prøvd. En 120Ah i3S ligger mellom 25 og 30 mil på sommer, og 15-20 mil på vinter - så det må være innafor 🤷🏼‍♂️ Også synd i4 ikke levde opp til forventningene, jeg vet ikke hva man skal forvente annet enn at bilen er et mesterverk, tatt i betraktning alt den er og ser vekk fra det enkelte prøver den skal være. En M340i skal en ikke skimse over heller, så du gikk jo for en kanonflott skute uansett. :)  Alt blir jo mer ork i ekstremvær/kulde, så spørs det hva som veier opp.  :) 

Elsker i3en, dette er min tredje. Skal snart bytte den inn i en nyere i3s da jeg ønsker å ha en i3 til hverdagsbruk så lenge som mulig. Utrolig synd de ikke lager de lenger. Genial bil. Den ekstra rekkevidden i en 120ah gjør hele forskjellen. Hadde den tidligere, men litt frem og tilbake så kjøpte jeg en 94ah for å spare noen kroner. Dumt valg 😂

I4en er ikke dårlig, men den ga meg heller ingenting. Og jeg er nok ikke moden for å gå for fullt skifte enda. Bruker i3en til alt hverdags og M340i i helger/ferier og når vi skal ting med unga. Kombinasjonen er perfekt til mitt bruk. Men det som ikke er optimalt for meg funker for noen andre, sånn er det jo.

Poenget var bare at hvis rekkevidden ikke viser seg å være like god som man tenkte er det litt mer praktisk løsbart med bensin/diesel om du skal raskt videre. 

Endret av Ranger1000
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ranger1000 skrev:

Poenget var bare at hvis rekkevidden ikke viser seg å være like god som man tenkte er det litt mer praktisk løsbart med bensin/diesel om du skal raskt videre. 

Og det er vi alle enig i, så her er det jo opp til hva som fungerer for hver enkelt som du sier :) Det jeg skulle frem til er at det sjeldent(sjeldent betyr at det kan forekomme) er et problem, hvis man egentlig ser hvor langt 40-50 mil er i antall timer. På norske veier ja. 

Blir bra med 120Ah i3S! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Men selv dieselbiler bruker mer på vinteren og reelle 100mil i -18 og vinterveier er lite sannsynlig, men kanskje en flott 540d er unik.

Wow…mener du helt seriøst at jeg driver med løgn? At jeg poster ett bilde av rekkevidden min etter å ha fylt opp tanken etter en tur retur reise som var arrangert og funnet opp?

Moderne sekssylindrede BMW motorer har du åpenbart ikke noe erfaring med. Du sitter bare å synser og mener ting i øst og vest. Nå kjenner jeg at jeg blir en smule skuffet over deg 🙁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tennbrikket skrev:

personlig syns jeg egentlig det bare er tomgangskjøring som trekker opp forbruket merkverdig på vinteren på fossilbil, forutsatt at alt annet er i orden på bilen. 

Støttes :) Jeg vet med meg selv at jeg sløser haugevis med drivstoff på å la motoren "roe" seg litt ned på tomgang før jeg setter avgårde. 

Ved kjøring synes jeg ikke forbruksmåleren ligger høyere enn hva jeg er vandt til å se, men klart er det noe forskjell på forbruket ved kjøring når det er så kaldt. Motoren bruker jo lenger tid på å komme til temperaturen der den er mest effektiv osv, men vi snakker ikke om halvering av rekkevidde pga det...

Føler fortsatt at man fint skal klare i nærheten av det GOM sier ved konstant kjøring på motorveien. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ved en sjelden anledning kan finne på å lese en brukerhåndbok har jeg fått med meg at rekkevidden kalkuleres ut fra de siste 30km kjørt. Om det representerer kjørestilen for hele turen samlet sett kan kun aktuelle fører bedømme og ikke rekkeviddemåleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gjettometeret er blitt så nøyaktig på fossilt så legger jeg meg flat. Av egen erfaring på vinteren bruker jeg mer drivstoff. Jeg er fullstendig klar over at det ikke kan sammenlignes med elektrisk altså, som får inntil halvvert rekkevidde. Og en distanseviser som aldri stemmer før man har kjørt litt så bilen får justert seg(selv etter en nylig lading). Men på vinteren går varmeapparat på full guffe/varme i sete, det er andre og grovere dekk, snø og is som setter seg, en jobber også ofte mer med pedalene - mange bekker små. Så som sagt min erfaring er at forbruket totalt sett øker. Men som sagt, legger meg flat om det ikke stemmer på nye BMW 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noe særlig endring i forbruk på vinterkjøring med X4en, men kan legge til at det sjeldent er veldig kaldt her.

Synes også den antall kilometer igjen på tanken-telleren er forholdsvis nøyaktig (men hos meg viser den riktignok sjeldent mer enn 700km etter fylling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningsmotoren bryr seg ikke så mye om overskuddsvarmen går ut radiatoren foran eller varmeregisteret mot kupeen, så ved driftstemp har det lite å si om det er vinter ute. Fra fullt oppvarmet bil er rekkevidden trolig nokså lik, men ingen kjører fra driftsvarm bil hver dag. Det blir alltid mer forbruk i praksis vinterstid, særlig der det er kaldt. Er egentlig ikke noe vits å argumentere med "hvis jeg ikke kjørte på tomgang osv." når man faktisk gjør det ;) Det er jo det som blir ditt reelle forbruk. Kjøre, stå i kø osv. Om man snakker reelt og ikke teoretisk oppnåelig forbruk for en bil(modell).

Så kjører noen kanskje oftere 140 på motorvei på sommer og mulig ikke særlig mer enn 100 vinter, da blir det bedre forbruk mot vintersesongen og det jevner seg ut så man ikke merker forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min F10 viser alt mellom 900-1050 km ved full tank på vinteren, avhengig av kjørestil selvfølgelig. Nå er jeg typen til å fylle så fort jeg nærmer meg kvart tank, så har aldri testet hvor nøyaktig GOM er på vinterstid. 

Når GOM viser 1050 ved full tank, så skal det liksom ikke mer enn et par runder med DSC skrudd av eller 10 min her og der på tomgang til å droppe denne betraktelig ned. Med andre ord er det kjørestilen hos meg som påvirker denne mer enn at det er kaldt ute. 

 @Marius2002 du har helt rett i "mange bekker små" tankegangen. Det er jo en forskjell der. Alt fra vinterdiesel, mer motstand i rullebanen, lenger tid før motoren når effektivt arbeidstemperatur osv. Det er en målbar forskjell der, men for min del er den ikke stor nok til at jeg bryr meg  :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei, jeg tar av min hatt og legger meg flat. 🍻 Min praktiske erfaring var høyere forbruk generelt på vinteren, men det er visst ikke deres. En trenger ikke bry seg over forbruket nei, bruk bilen for det den er ment :)  God helg 🥳

Fredrik, jeg skal stå først i køen og kjøpe deg en halvliter hvis våre veier krysses :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren får virkelig satt bilene på en prøve.

Ting som bare fungerer på sommeren blir plutselig et problem på vinteren. Fancy utfellbare dørhåndtak, rammeløse dører og Led-lys er plutselig ikke så stilig når alt er dekt av is...

 

Mange med elbil "kjenner ikke igjen" bilen sin med drastisk redusert rekkevidde, treg hurtiglading osv. 

Jeg syns det er helt fint at det er blitt mainstream med elbil, men man kommer ikke unna at det krever litt "nerding" for at det skal fungere optimalt.

Registrer ladeabonnementer på ladebrikka før langtur, forvarm bilen før kjøring, sett destinasjon i gps så batteriet blir varmt før hurtiglading osv så går ting så utrolig mye bedre enn hvis man "bare" setter seg inn og kjører. 

Dette er ren vane/rutine, men for endel blir dette for mye nytt. Da er det fint at man har valgfrihet. 

Jeg trives for tiden med to bensinbiler, men kommer garantert til å gå tilbake til elbil som bruks/pendlerbil på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine forbrenningbilar har eg aldri tenkt over økt forbruk på vinteren. Sjølvsagt går det litt meir bensin/diesel med grovare mønster i dekk, is og snø i vegen osv. men det er nok så lite at ein ikkje merkar så mykje til det med mindre ein fører detaljert logg på alt av forbruk ( som første eigaren av ein Golf 2 eg hadde tidligare :) )

Eg har to elbilar i stallen, ein model 3 LR 2019 og ein 2017 Fiat 500e. Med ladar heime blir det ikkje til at eg bryr meg eller legger spesielt merke til forbruket i det daglige. Eg har dog ein tur på 210 km som eg tek relativt ofte, med Model 3en, og da blir forskjellen på sommar og vinter tydelig. På sommaren brukar eg ganske nøyaktig 40% av batteriet på den turen, på vinteren brukar eg rundt 55-60%. Då tek eg null hensyn til å spare straum, AC/ varme er på som vanlig og eg køyrer i fartgrensa+.

Det som er litt interessant med dei to elbilane er at dei har to vidt forskjellige måtar å estimere rekkevidde. Teslaen viser EPA rekkevidde og tek null hensyn til temperatur osv. Det einaste den tek hensyn til er BMSen sin utregning av degradering på batteriet. Så min snart 5 år gamle bil viser no 475km på 100%( 499 som ny meiner eg, 560 WLTP). Det er realistisk på sommerføre, men veldig urealistisk på vinterføre.

Fiaten tek hensyn til temperatur, og viser rundt 160km på sommaren versus rundt 120 på vinteren. Mykje lettare å forholde seg til :) 

Endret av mcbanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lars89 skrev:

Registrer ladeabonnementer på ladebrikka før langtur, forvarm bilen før kjøring, sett destinasjon i gps så batteriet blir varmt før hurtiglading osv så går ting så utrolig mye bedre enn hvis man "bare" setter seg inn og kjører. 

Svigerfar har nylig byttet jobb og fått ID.4 GTX som firmabil. Han har null og niks erfaring med elbil fra før, og har ikke "giddet"/våget/lyst til(?) å laste ned appen til bilen. Jobben ligger slik til at han bor endel på hytta, og der kan det være ganske kaldt.

Ettersom han ikke har appen og/eller stiller noe som helst inn i bilens system står han derfor og skraper bilen hver morgen. 😛 Helt fantastisk hvordan det går an. Gått nesten tom for strøm har han flere ganger også, er nok ikke lenge til bilen står på en Viking-bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...