Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Kollega av meg prøvde noen liknende på sin Audi. Han ba meg sjekke hvorvidt det kunne spores opp, og det korte svaret var: definitivt. 

Ved bruk av diagnoseprogram à la ISTA, kunne jeg se at det var lagret to forskjellige distanser i motorstyreenheten. I styreenheter for girkasse, instrumentpanel og airbag f.eks var dog km.standen den samme som den som stod i instrumentpanelet. 

Vil tro at om man går nok i dybden med diverse programmer, så skal man nok klare å finne ut av om det har vært montert noe jukseri i en BMW også. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, ///M-ini95 said:

Kollega av meg prøvde noen liknende på sin Audi. Han ba meg sjekke hvorvidt det kunne spores opp, og det korte svaret var: definitivt. 

Ved bruk av diagnoseprogram à la ISTA, kunne jeg se at det var lagret to forskjellige distanser i motorstyreenheten. I styreenheter for girkasse, instrumentpanel og airbag f.eks var dog km.standen den samme som den som stod i instrumentpanelet. 

Vil tro at om man går nok i dybden med diverse programmer, så skal man nok klare å finne ut av om det har vært montert noe jukseri i en BMW også. 

 

Ja jeg tenkte på det, men KOMBI er nok ledende i dette for km.  Hva om det skrives også lav km til de andre ECU’er. Veldig spennende egentlig og se hvordan det fungerer.

Hvis man skal ettermontere KOMBI må den vare lavere km enn bilen siden den henter og skriver høyeste km fra andre moduler så det kan vare det er noe lignende. Men hvis man skal ettermontere en brukt KOMBI må man uansett lodde ut EEPROM, bruke en EEPROM flasher for å slette VIN, da kan man like gjerne slette km-stand. aka «virginizing». Så der er uansett mulig å jukse med km-stand men siden den er lagrer i flere enheter er nesten for mye jobb å ta ut alle enheter og lodde ut EEPROM-chips. 

 

Men om jeg tenker om en gang til med min kunnskap om BMW elektriske greier. Det er KOMBI som skriver og sammenligner km så må enten den dingsen jukser med tall fra andre enheter eller… den må også skrive km-stand til alle andre enheter.

 

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Men finnes det ikke andre steder i bilen hvor korrekt kilomterstand kan leses ut? Bilprodusentene jobber så iherdig for å gjøre software tuning vanskelig og sporbart, kan de ikke vie dette her litt omtanke også. Om de så ikke klarer å hindre dem så iallfall at man kan spore bilens virkelige kilomterstand.


Ja det er 100% i andre moduler men spørsmålen om den registrering blir skrivet til alle moduler eller ikke. Ellers er det veldig enkelt å finne.

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste kan nok fint finnes ut av, problemet (hypotetisk sett, da jeg regner med det er et absolutt fåtall som tar seg bryet med å montere noe slikt) blir at det er særdeles få som blir oppdaget. Det ville gjerne vært i forbindelse med reparasjoner på merkeverksted, forsikringssak etc at noen faktisk sjekker det. Men de fleste bruktbilkjøpere hadde sikkert kjørt rundt lykkelig uvitende om at bilen hadde gått mye lengre enn km stand tilsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, papertiger said:

Det meste kan nok fint finnes ut av, problemet (hypotetisk sett, da jeg regner med det er et absolutt fåtall som tar seg bryet med å montere noe slikt) blir at det er særdeles få som blir oppdaget. Det ville gjerne vært i forbindelse med reparasjoner på merkeverksted, forsikringssak etc at noen faktisk sjekker det. Men de fleste bruktbilkjøpere hadde sikkert kjørt rundt lykkelig uvitende om at bilen hadde gått mye lengre enn km stand tilsa. 

Ja det synes jeg er skummelt at det er så billig og lett tilgjengelig. Spesielt om den skriver «jukset» km-stand til andre moduler blir det veldig vanskelig å oppdage, siden da er det ikke noe som popper opp i ISTA. 

 

 

 

Forresten Tuning Detection fungerer annerledes på sammen måten som DieselGate, om bilen kjennes det den står på dyno’en gjentatte ganger slår den in. Den kjenner at bilen kjører men ikke beveger ;)

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfaring fra Kw DDC eller bilstein damptronic? Hvor bra fungerer dette i forhold til statisk oppsett?

 

Endret av smashy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Krisfje skrev:

Har kjøpt oss hus, enebolig på Jeløya i Moss. Med garasje så klart😅 Forholdsvis god plass inni og god takhøyde😊 Går fra 40kvm leilighet og kjellergarasje til 1 mål tomt og godt over 200kvm inne.

20240108_165203.jpg

Bare å klikke hjem et møbel til garasjen😁 Koster ikke stort mer enn ny TV.

https://www.efmotor.no/butikk/loftebukker/sakselofter/techlift-s2h/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Copy Alle produkter&utm_medium=cpc&utm_term=5187&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxdi0-5WCgwMVlQXmCh0Blg8hEAQYASABEgIFd_D_BwE

20220401_093025.thumb.jpg.06028395ac81604a5be1d1530ef0b072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, smashy skrev:

Fant gull på Reddit

Jeg husker så godt ei blond venninne nettopp hadde fått lappen. Ho dura rundt i mora sin E87 120i som var splitter ny den gangen. Men så ble jo tanken tom etterhvert og ho skulle fylle, da ringte ho meg og lurte på om ikke ho kunne fylle diesel siden det var billigere. Jeg forklarte at det var farlig for bilen og måtte unngås for en hver pris. Jeg forsøkte å forklare forskjellen med det sank ikke inn, når det kom til bil så var ho helt bortreist (når det kom til mye annet også forøvrig). Det var jo så forvirrende fordi det het jo bensinstasjon, da må jo drivstoffet der kunne kjøres på bensinbil. 

Samme jenta kom i avisa for noe annet bilrelatert også. På byens største parkeringsplass så åpna det seg ett synkehull på ca 1x1 meter, dette er en gigantisk parkplass med sikkert 800 plasser. Akkurat den p plassen hvor synkehullet var klarte vedkommende venninne å rygge bestefarens burgunderrøde MB W124 E230 oppi…Rygga ned sperringer og alt og ble stående på skakke med høyre bakhjul nedi hullet og venstre forhjul hengende i luften 😂😂 Beste var at mens ho venta på viking (som jeg måtte ringe etter) så gikk ho å handla på Coop 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Markus E30 skrev:

Går litt i tankene om å skaffe meg et løftebord selv snart.

Er dette bordet kurrant størrelse til f.eks e34, og ellers nyere bmw ?  Og er disse bordene trygge uten å bolte den fast i gulvet?  Jeg kjenner ikke til kvalitet eller tykkelse i gulvet i min garasje heller. Så vet ikke om jeg tørr😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@///FredriK.S Har den der i mitt verksted. Var i samme båt som deg. Bygd i 1984, så aner ikke tilstand på betong, bare at den ser veldig bra ut inne. Kjøp den breie på 191cm, så går det fint med E34 etc. E30n er nesten for liten. Tar 3500kg, så tenker å prøve med X5 E70 også🤪 Har den flyttbar og ikke boltet fast for å ha fleksibilitet til å flytte den i en av de andre garasjene.

Endret av Markus E30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ///FredriK.S said:

 Og er disse bordene trygge uten å bolte den fast i gulvet?  Jeg kjenner ikke til kvalitet eller tykkelse i gulvet i min garasje heller. Så vet ikke om jeg tørr😂

Slik jeg ser det så er dårlig eller tvilsomt gulv primært et problem for 2-søylede løftere. Løfter du 2-2,5 tonn med bil to meter over bakken så har du en del kraft x arm mot festepunktet. Kontaktflatene er relativt små og på 2-søyla der søylene ikke er støttet mot hverandre i toppen så vil det oppstå en vridning mot midten (der massesenteret til bilen er) og all denne kraften skal bolter som holder den fast ta unna. Med dårlig gulv risikerer man at festeboltene da løsner.

Sakseløfter blir noe helt annet. Kraften peker +/- rett ned i gulvet, dermed ingen krav om å bolte noe fast. Overflaten som vekten fordeles over er enorm i forhold til en 2-søylet løfter. Også helt enormt mye større overflate mot underlaget enn når bilen er i lufta på støttebukker. Jeg vil påstå at om en tenker at gulvet tåler støttebukker så tåler det også sakseløfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...