Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har selv AUtomower 315, godt fornøyd. Klatrer også. 😛 Mens nå om dagen ville jeg sjekket testene hos tek.no. :) De har også relativt rimelige uten grensetråd. Ellers har du Yarbo som kan funke som snøfreser om vinteren, plenklipper om sommeren og løvblåser om høsten. Men koster deretter. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

315X og 415X her. sistnevnte har en del fordeler med mapping (AIM som de kaller det), der kan du definere opp soner på plenen med forskjellige tidsskjema, klippehøyde osv. Utifra bildet ser det kanskje ikke så aktuelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@sluquet Billigst mulig men fortsatt noe som fungerer 🤫 Yarbo til 70k er ikke aktuelt, da skal nabogutten få godt med lommepenger i flere år før det blir lønnsomt 😅

Har i grunn veldig liten nytteverdi av den plenen, annet enn nåværende trimtur de gangene den klippes. Ikke er jeg særlig interessert i perfekt plen heller, selv om YouTube i sene timer kan rote meg bort i alt slags mulig plen-OCD videoer og dertil gale mennesker med alt for mye fritid.  Så det sitter langt inne å svi av flerfoldige titusener på noe som kun er ønsket på grunn av latskap 🫡

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Veldig interessant 👍 Sveits er ett fantastisk land å oppleve med bil, så utrolig mye fint å se på. Ganske likt Norge men samtidig ganske ulikt. Til sommeren så skal vi legge en etappe fra Annecy i Frankrike inn i Sveits via Lauterbrunnen, over Grimsel Pass, Furka Pass og til Luzern. Ser frem til det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
53 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Veldig interessant 👍 Sveits er ett fantastisk land å oppleve med bil, så utrolig mye fint å se på. Ganske likt Norge men samtidig ganske ulikt. Til sommeren så skal vi legge en etappe fra Annecy i Frankrike inn i Sveits via Lauterbrunnen, over Grimsel Pass, Furka Pass og til Luzern. Ser frem til det 👍

Sveits er vakkert og som du påpeker ikke helt ulikt Norge. Den største forskjellen er hvor strengt det åpenbart er de fleste steder når det gjelder å holde seg til lokal byggeskikk (arkitektur) særlig i mindre byer og tettsteder. Vi kunne helt klart lære en god del av dette i bl.a Norge og Danmark. Tregrensen er også rimelig høy med 1500-2000 meter over havet de fleste steder. Det kan være vanskelig å forestille seg hvor høyt oppe man er hvis man ikke ser dette på f.eks gps'en.  

Det som imidlertid ikke er like fint som bilturist i Sveits er den enorme trafikken i spesielt sommerperioden. Vi snakker om virkelig store kødannelser på motorveiene, landeveier og på fjellovergangene. Det er såpass at dette kan ødelegge en ellers fin ferie.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Robkill skrev:

@sluquet Billigst mulig men fortsatt noe som fungerer 🤫 Yarbo til 70k er ikke aktuelt, da skal nabogutten få godt med lommepenger i flere år før det blir lønnsomt 😅

Har i grunn veldig liten nytteverdi av den plenen, annet enn nåværende trimtur de gangene den klippes. Ikke er jeg særlig interessert i perfekt plen heller, selv om YouTube i sene timer kan rote meg bort i alt slags mulig plen-OCD videoer og dertil gale mennesker med alt for mye fritid.  Så det sitter langt inne å svi av flerfoldige titusener på noe som kun er ønsket på grunn av latskap 🫡

En sånn en hadde fungert. https://www.husqvarna.com/no/robotgressklippere/automower-315-mark-ii/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

Sveits er vakkert og som du påpeker ikke helt ulikt Norge. Den største forskjellen er hvor strengt det åpenbart er de fleste steder når det gjelder å holde seg til lokal byggeskikk (arkitektur) særlig i mindre byer og tettsteder.

Det som imidlertid ikke er like fint som bilturist i Sveits er den enorme trafikken i spesielt sommerperioden. Vi snakker om virkelig store kødannelser på motorveiene, landeveier og på fjellovergangene. Det er såpass at dette kan ødelegge en ellers fin ferie.   

Den største forskjellen mellom Norge og Sveits er at i Sveits så virker alt så ryddig og rent. Selv om husene og bygningene er gamle så er de velholdte. I Norge virker en del mindre vestlandsbyer først og fremt litt kaotiske i arkitekturen, men generelt sett så virker ting litt mer slitent i Norge. Med mindre du står i Barcode i Oslo så ser ikke Norge ut som det rike landet det faktisk er når du ser deg omkring. Slitte bygg, hullete veier, istykker brøytede murer/gjerder og kantstein, containere, sykler som ligger henslengt og høytvoksende ugress det det ikke skal være. Men naturmessig så er helt klart likhetene mellom Norge og Sveits ganske store.

Noe annet man skal passe seg for i Sveits er at de håndhever fartsgrensene ganske strengt i landet. Og i motsetning til de fleste andre Europeiske land så sender de bota til Norge om du blir tatt i egen bil. Når det er sagt så har jeg enda til gode å oppleve mye kø og trafikk i Sveits, mitt inntrykk er faktisk motsatt. Synes det har vært relativt lite trafikk og greit å ta seg frem både på motorveier som over fjellpass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 At det er pent og ryddig i Sveits er jeg helt enig i, men dette gjelder egentlig også for tilsvarende alpine områder i f.eks nordlige Italia, Frankrike og Tyskland. Det er kanskje ikke like ekstremt ordentlig som i Sveits, men der er helt klart mer ordentlig enn i Norge.

Jeg har kjørt mye i Sveits over temmelig mange år, men kanskje har jeg bare vært uheldig med trafikken. Det er ihvertfall mye mer trafikk i juli-august enn i juni-juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg har dag drømt så lenge om dette nå at en slik tur har blitt en drøm for meg, en drøm du kickstartet nå. Fly billetter var heller ikke ille i august, nå grubles det som faen IMG_4707.thumb.jpeg.34ffcf115774b9d20c8a8194523ce0b5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Jeg har dag drømt så lenge om dette nå at en slik tur har blitt en drøm for meg, en drøm du kickstartet nå. Fly billetter var heller ikke ille i august, nå grubles det som faen IMG_4707.thumb.jpeg.34ffcf115774b9d20c8a8194523ce0b5.jpeg

Få det på😁 Hvordan er GTS kontra en GT3 eller turbo? Tar meg selv i å hoppe over GTS på finn🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2024 den 8.21, Fredrik 90 skrev:

Kul bil, veldig kul bil dette her 👍 F25 er etter hva jeg har forstått relativt bra biler med lite fallgruver. 35i motoren er jo fantastisk, relativt driftsikker også så fremt den har fått de servicene den skal. 

Mulig noen ikke er enige men jeg tror dette er en fremtidig klassiker. Fra en tid hvor man kunne kjøpe en X3 med største bensinmotor uten masse M merker og motorlyd igjennom høyttalerene. I dag har jo kjønnsløse el SUVer mer eller mindre avlivet biler som X3 35i, iallfall i Norge.

Prøvekjørte denne og ingen tvil om at bilen går godt, har hatt et motorbytte da forrige eier kjørte på noe som sprakk bunnpanne og motor kilte seg. Nåværende km. på motor er 63 000km.

I tillegg har bilen en del kosmetiske utfordringer så er rimelig i tenkeboksen på denne, forhåpentligvis går den an å få den til en god pris.

Noen som har noen flere erfaringer rundt F25 eller 35i motoren N55? Hva gjelder driftsikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

N55 er nok ansett for å være rimelig kurant. Tåler ikke like mye bank og topptrim som N54, men har til gjengjeld noen reviderte deler sammenlignet med N54 som fører til færre utskiftninger for hvermannsen som ikke skal trimme masse. I Norge er det ikke så mange av de, men på utenlandske forum finner du plenty av info om du googler litt, deriblant forskjeller på N54 og N55.

EDIT: Rekkesekser er nå fortsatt hva BMW får til best og jeg vil si at nesten i et hvilket som helst karosseri så er R6 det mest driftsikre valget, enten om du sammenligner med R4 eller V8-V10.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...