awt Skrevet Juli 24 Forfatter Share Skrevet Juli 24 Tilhengerregler er likt for hele EU, og Norge har ingen spesialregler her lengre. Tilhengerens tillatte totalvekt begrenses av førerkort, mens aktuell totalvekt begrenses av vognkort. Kan også nevnes at regelen om at hengerens tillatte totalvekt ikke kan overstige bilens hengervekt forsvant i januar 2013, altså over ti år siden. Likevel blir denne trukket frem støtt og stadig. Denne er ikke gjeldende for noen førerkortklasser. Ingen 5-serie (utover 5-serie GT) kan trekke over 2000kg, noe som er helt idiot, da både Skoda Superb og Opel Insignia kan trekke 2200kg. Mener også på det finnes A6 allroad som kan trekke 2500kg. Det er heller ikke mulig å oppjustere hengervekt på noen BMW. @Kjennern 3500kg er standard hengervekt på X5 med diesel solgt ny i Norge (pakken «utvidet hengervekt» er standard). På importerte biler er det mer vanlig med 2700kg, da denne pakken ikke er standard i Tyskland. Dette er også hengervekten på hybridene. Kjennern, mr.pingu, uglefossen og 2 andre reagerte på dette 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 (endret) 12 minutes ago, Kjennern said: Er det vanlig at X5 kan trekke 3500kg?Ser denne kan det, er det feil evt? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=362379128 De som er klassifisert som M1G kan det, de er klassifisert som M1 kan det ikke. Litt usikker hva avgjør hvordan bilen er klassifisert. Senkesett vil påføre at bilen blir omklassifisert til M1 fra M1G siden ingen sengesett har TUV til M1G, alt blir M1 automatisk. Kan hende noe med bakkehøyden å gjøre. se også min post 1 eller 2 siden tilbake hvor det er forklart. edit: @awthar forklaringen ovenfor. i forrige post har også en link til EU-regelverket han referer til Endret Juli 24 av mr.pingu Kjennern og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 1 time siden, Kjennern skrev: Er det vanlig at X5 kan trekke 3500kg?Ser denne kan det, er det feil evt? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=362379128 med utstyrskode ekstra hengervekt så er det vanlig ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 24 Forfatter Share Skrevet Juli 24 Kan også legge til at det brukes andre verdier for fastsetting av hengervekt i Tyskland. De bruker 8% stigning, mens vi bruker 12%. En tysk X5 har derfor 3500kg hengervekt uten «utvidet hengervekt», mens samme bil da får 2700kg i Norge. Denne pakken er derfor veldig sjelden på tyske biler. Det skal nevnes at det finnes norsksolgte biler uten denne pakken også, så ingen regel uten unntak. Min tidligere e61 hadde bare 1600kg hengervekt i Norge, mens tilsvarende bil hadde 1800kg i Tyskland. Forsøkte meg såvidt med å prøve å få dette endret, men det var en glemmesak. Det finnes en oversikt et sted på det store nett med hengervekter i forhold til stigning, men usikker på om jeg klarer å finne den igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 56 minutter siden, awt skrev: Kan også legge til at det brukes andre verdier for fastsetting av hengervekt i Tyskland. De bruker 8% stigning, mens vi bruker 12%. En tysk X5 har derfor 3500kg hengervekt uten «utvidet hengervekt», mens samme bil da får 2700kg i Norge. Denne pakken er derfor veldig sjelden på tyske biler. Det skal nevnes at det finnes norsksolgte biler uten denne pakken også, så ingen regel uten unntak. Min tidligere e61 hadde bare 1600kg hengervekt i Norge, mens tilsvarende bil hadde 1800kg i Tyskland. Forsøkte meg såvidt med å prøve å få dette endret, men det var en glemmesak. Det finnes en oversikt et sted på det store nett med hengervekter i forhold til stigning, men usikker på om jeg klarer å finne den igjen. teoretisk sett skal det gå an vist du finner noen troverdige i bmw systemet som vil god for at bilen kan ta mere vekt basert på det tekniske, da går også svv god for det. men å finne førstnevnte er problemet. mens i mercedes miljøet er det vist helt vanlig å få registrert opp hengervekt basert på dokumentasjon fra mercedes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 Hvis ikke jeg husker feil så står faktisk 2700 ved 12% og 3500 ved 8% i instruksjonsboka? Mulig jeg husker feil, men det stemmer som det påpekes over her av @awt Ingvaldsen og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 Sånn er det med den saken 🥳: mslello, fupsaker og tennbrikket reagerte på dette 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Noen som kjenner til en detailer i Innlandsregionen (Hamar helst) som tar oppdrag? DCN forumet ser ut til å ha sovnet inn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Det er mange her som er gode på E39 så jeg prøver. Har en liten gjenganger på min som heter "Selv leveling suspension inactive". Men jeg hører at kompressor går av og til, også når melding vises ved noen tilfeller. Bilen ligger aldri nedpå ræva sånn biler med gåen luftfjæring gjør. Men av og til når melding vises så ligger den "litt" lavere bak enn normalt, kanskje 15-20 mm hvis jeg måler avstand fra dekk til hjulbue. Kjenner også at den da er noe mer "løs" i hekken. Noen som har vært borti dette før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 (endret) 6 timer siden, Fredrik 90 skrev: Det er mange her som er gode på E39 så jeg prøver. Har en liten gjenganger på min som heter "Selv leveling suspension inactive". Men jeg hører at kompressor går av og til, også når melding vises ved noen tilfeller. Bilen ligger aldri nedpå ræva sånn biler med gåen luftfjæring gjør. Men av og til når melding vises så ligger den "litt" lavere bak enn normalt, kanskje 15-20 mm hvis jeg måler avstand fra dekk til hjulbue. Kjenner også at den da er noe mer "løs" i hekken. Noen som har vært borti dette før? det kan være så enkelt som sensor som fjusker da slepeflaten på kretskortet er slitt, hørt noen røverhistorier om at folk har tatt å satt venstre til å høyre å høyre til venstre for da sliter de på den ubrukte delen av slepeflaten. typisk feil om vinteren når det er veldig kaldt, kan vær pga kondens både i sensor og ventilblokk/kompressor. at den er løs i rompa har ingenting med luftenfjøringe å gjøre. har ikke bilen fått nye hovedforinger er det bare å bestille nye, de skal vær oljefylte. kjøper du uoriginale som er kun gummi så blir bilen et mareritt å kjøre, tro meg jeg har prøvd. lemførder uten bmw logo får du ikke kjøpt lengere, men det kan se ut som at FEBI har tatt over produksjonen av den oljefylte uten logo. det er ivertfall nesten sikre kilder som har sagt dette og det står også på febi sine sider at det er hydroforing. tryggeste er jo å montere de med bmw logo slik som jeg har gjort, men det koster en hel del for noe som ser ut som simple foringer. men sannheten er at det er den mest komplekse hovedforingen i bmw sin historie. Endret Juli 28 av Ingvaldsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 1 time siden, Ingvaldsen skrev: det kan være så enkelt som sensor som fjusker da slepeflaten på kretskortet er slitt, hørt noen røverhistorier om at folk har tatt å satt venstre til å høyre å høyre til venstre for da sliter de på den ubrukte delen av slepeflaten. typisk feil om vinteren når det er veldig kaldt, kan vær pga kondens både i sensor og ventilblokk/kompressor. at den er løs i rompa har ingenting med luftenfjøringe å gjøre. har ikke bilen fått nye hovedforinger er det bare å bestille nye, de skal vær oljefylte. kjøper du uoriginale som er kun gummi så blir bilen et mareritt å kjøre, tro meg jeg har prøvd. lemførder uten bmw logo får du ikke kjøpt lengere, men det kan se ut som at FEBI har tatt over produksjonen av den oljefylte uten logo. det er ivertfall nesten sikre kilder som har sagt dette og det står også på febi sine sider at det er hydroforing. tryggeste er jo å montere de med bmw logo slik som jeg har gjort, men det koster en hel del for noe som ser ut som simple foringer. men sannheten er at det er den mest komplekse hovedforingen i bmw sin historie. Okei, det skal jeg teste. De sensorene sitter vel ett eller annet sted på bakstillingen. Ser ut av bilder på Google at det skal være greit å komme til. Bilen fikk faktisk nye hovedforinger i forrige uke. Jeg ba om å få oljefylte og fikk noen fra Febi, de var mildt sagt svinedyre. Men så ble bilen veldig mye bedre å kjøre også, det hadde overraskende mye å si for komforten. De som sto på fra før var kav gåene…😅 Men når meldingen for fjæringen vises og bilen ligger 15-20 mm lavere bak så mener jeg at den ikke er like fast i hekken. Er vel kanskje litt feil å si at den er løs i hekken, men den tar ikke brofuger og kumlokk like godt. Fukt i slangene kan også være en synder ja, men bilen har jo ikke vært vinterkjørt siden 2012 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 6 timer siden, Fredrik 90 skrev: Er vel kanskje litt feil å si at den er løs i hekken, men den tar ikke brofuger og kumlokk like godt. E39 blir aldri helt bra på dette feltet på grunn av designet bakstilling har. selv min med originale hovedforinger er litt vondt på slike situasjoner, men mye bedre en når jeg kjørte med 2 punkterte foringer. Og en helt annen verden en da jeg hadde bil med nye meyle foringer som var kompakte. man må bare ta e39 touring for det det er, det er ingen hemmelighet at sedan har en helt annen komfår. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Veldig enig med @Ingvaldsen. E39 touring og sedan er to "helt forskjellige biler", langt mer enn de fleste får med seg. Og det er egentlig bare designet på bakstilling primært og vekta/tyngdepunkt av luka som utgjør dette. Men du verden så forskjellig de kjører som en følge av det. Ingvaldsen og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Markus E30 Skrevet Juli 29 Share Skrevet Juli 29 Vanlig med fartssperre på F11? Min tømte speedometeret relativt enkelt🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 29 Share Skrevet Juli 29 28 minutter siden, Markus E30 skrev: Vanlig med fartssperre på F11? Min tømte speedometeret relativt enkelt🤪 550 jeg hadde stoppet på rett over 250 ganske raskt, TRF fikk bort sperre i motorprogram men speedometer stoppet å telle på 263 sel om bilen bare fortsatte. så selve speedometeret og må kodes til å lese høyere fart. Markus E30 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå