Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Saltkjelen said:

Først må du reklamere til butikken. Når du er privatperson og handler fra en profesjonell er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Dersom du ikke kommer noen vei med selger er det egentlig to løp du kan gjøre; 1) fremme en forliksklage og dra virksomheten til Forliksrådet eller 2) klage til Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerrådet) og senere til Forbrukerklageutvalget dersom dere ikke kommer til enighet hos Forbrukertilsynet. 

Begge ordningene er langvarige og alle ordningene koster nå penger. Det koster å klage til de forskjellige, hhv. 1x rettsgebyr til Forliksrådet, 0,2x rettsgebyr til Forbrukertilsynet og 1x rettsgebyr til Forbrukerklageutvalget. Dersom motpart taper, vil dette være kostnader som er erstatningsbetinget. 

Kom ingen vei med selgeren dessverre, har forsøkt å si fra at de hadde ingen rett til å kreve mer etter ordrebekreftelse men mindre prisen var åpenbart feil men det er det ikke... Dessverre gislet de varen på en mellomlager og jeg trengte varen før EU-kontrollen så bare betalte for å slippe alt annet styr. 

Har heldigvis betalt med kredittkort så skal sende det inn der og. 

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Skjøting av rør er ikke dårlig, når det er gjort rett. Så det trenger du ikke se ned på. 

Skjøting kan mange ganger være ca 22 ganger enklere enn å trekke helt nye rør. 

Var det jeg håpet, at det skulle være nok å kappe bort den rustede delen av røret og skjøte på nytt rør. Da er det bekreftet at er greit å gjøre, takk :)

Jeg har aldri byttet ut hele bremserør, men har en idé om hvor vanskelig det kan være.. Så jeg skal gi tilbakemelding når jeg har fått skjøtet rør, om det er ~22× enklere

Så ser jeg noen steder at kobberrør (uten nikkel?) ikke er lov å bruke og man må ha kobbernikkel, men noen steder virker det greit å bruke kobberrør.. 

Og at kobbernikkel er lettere å jobbe med enn kobber.. Men uansett, kobber er kanskje vanskeligere å jobbe med (og tåler mindre trykk?) men det er greit å bruke?

Skrevet
14 minutter siden, mr.pingu skrev:

Kom ingen vei med selgeren dessverre, har forsøkt å si fra at de hadde ingen rett til å kreve mer etter ordrebekreftelse men mindre prisen var åpenbart feil men det er det ikke... Dessverre gislet de varen på en mellomlager og jeg trengte varen før EU-kontrollen så bare betalte for å slippe alt annet styr. 

Har heldigvis betalt med kredittkort så skal sende det inn der og. 

Kortreklamasjon er nok den desidert enkleste veien, og er du heldig så stopper det egentlig bare der. :) 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Marius2002 said:

Det er forøvrig helt vanlig å fakturere kunde for frakt fra leverandør på bestillingsvarer. Skal bedrift stå for dette vil jo all fortjeneste forsvinne og man må lukke dørene rimelig kjapt med et minusregnskap uten sidestykke. Det er noe mange ikke skjønner.

Eksempel:
Varekost: 350,-
Varesalg: 600,-
Fortjeneste 250,-

Frakt fra leverandør: 750,-
Fortjeneste -500,- 

Det må derimot fremkomme på bestilling eller tilbudsfase. Her kan en sjappe brenne seg av og til og da må en bare stå i det som profesjonell part. Ofte opplyser man om at på bestillingsvarer kan det tilkomme frakt og dermed har ryggen klar. Og ofte blir frakten beregnet ved fakturering så det er ikke alltid lett å vite på forhånd.
Men nå er det år og dag siden jeg har forholdt meg til privatmarkedet så usikker hvilke rettigheter man har idag. Uansett er det lite kult å etterfakturere frakt, det gjør jeg selv ikke i det profesjonelle markedet.

Jeg skjønner veldig godt hva det betyr å være butikk, jeg har jobbet nå 10 år+ hos nettbutikker i forskjellige lander i Europa. Så jeg skjønner hva du prøver å si her men hva som skurer for meg her er at: 

1) Det er IKKE opplyst at det kan tilkomme ekstra kostnad for frakt. Ikke på bestillingssiden, ikke på kjøpsvilkår på selve nettsiden ellers. -> Tydelig brudd på opplysningsplikt for nettbutikken
2) Betalte allerede 350kr i frakt (inkl Mva) og betalte sirka 8000kr for varen. Både fraktprisen og vareprisen virker er ikke åpenbart feilpriset. (vekt er under 10kg og dimensjoner er innafor vanlig pakkepost). Så burde vært nok margin der for begge delene.
3) Selgeren kommer med unnskyldning at frakt beregningen på nettsiden er ikke helt korrekt og jeg ser de har endret fraktpris på sammen varen til 600kr inkl mva nå . Dette er forstatt mindre enn jeg betalte totalt for frakt nå (350 + 750).

Alt i alt synes jeg at nettbutikken må bare ta sitt ansvar isteden for å belaste PRIVAT-kunden i etterkant som strider mot loven i hele EU. 

Endret av mr.pingu
Skrevet
20 minutter siden, E36 318i skrev:

Var det jeg håpet, at det skulle være nok å kappe bort den rustede delen av røret og skjøte på nytt rør. Da er det bekreftet at er greit å gjøre, takk :)

Jeg har aldri byttet ut hele bremserør, men har en idé om hvor vanskelig det kan være.. Så jeg skal gi tilbakemelding når jeg har fått skjøtet rør, om det er ~22× enklere

Så ser jeg noen steder at kobberrør (uten nikkel?) ikke er lov å bruke og man må ha kobbernikkel, men noen steder virker det greit å bruke kobberrør.. 

Og at kobbernikkel er lettere å jobbe med enn kobber.. Men uansett, kobber er kanskje vanskeligere å jobbe med (og tåler mindre trykk?) men det er greit å bruke?

Kobber krever klemring hver 25 eller var det 15 cm? Ca dobbelt så ofte som originalt eller kobber nikkel. 

Kobber nikkel er helt kurant å jobbe med. Men ved større bend så burde man kanskje bruke rørbøye verktøy og ikke bare hendene. Koning gjøres uansett med koningsverktøy.

Skrevet (endret)
1 time siden, eivi91 skrev:

Ble flott med asfalt!

Jeg tegnet også huset mitt med Inventor. 😁 Det finnes nok langt mer effektive program å tegne hus med, men som du sier, det er det programmet jeg kan best. Jeg tegnet først et førsteutkast av huset, så sendte jeg tegninger til husleverandøren, som da igjen laget de faktiske produksjonstegninger ut fra de. Det var også veldig kjekt å ha en 3D-modell av huset i byggefasen når jeg f.eks. skulle forklare noe til snekkerne om løsninger jeg så for meg, da var det bare å modellere opp og ta ut illustrasjoner og mål for å forklare. Modellen er også fullt møblert, med de faktiske veggfarger, gulv i de forskjellige rom, kjøkken, etc.

Her er noen "side-by-side" shots av 3D-modell vs. realitet. 😊

20250924-085246.jpg

20250924-084458.jpg

20250924-090041.jpg

Dronebilder er fra 2021 når huset var ferdig, så det har jo skjedd litt mer utenfor siden den gang. Men fortsatt "work in progress". 😊

20250924-082613.jpg

Jeg drømmer også om asfaltering, men det får bli etter hvert.

For å si det rett ut ,dette var et jævla flott hus ,milde himmel 😊😊

Endret av sveigis
Skrevet

@mr.pingu Det var jo useriøst. Altså glemmer man å opplyse om at det kan tilkomme frakt på bestillingsvarer eller ta betalt i første omgang så burde den profesjonelle part svelge den kamelen. Det e jo et rykte å ta vare på også, i tillegg vil jo kanskje sluttkunden(her deg) handle mer senere, da er tidligere erfaringer viktig for hvem en velger. Jeg heier på deg :) 

Skrevet
39 minutter siden, E36 318i skrev:

Du må ha ordentlig koneverktøy og det koster litt. Det er mye dårlig i markedet. Og som @Otis nevner et ordentlig rørbøyeverktøy er ikke dumt hvis du har litt kompliserte bøyer. 

Hvis det bare er et rør du skal bytte så kan det være like greit at et verksted bruker en times tid på jobben enn at du kjøper verktøy som det kan være 10 år til neste gang det brukes.

Skrevet
2 hours ago, eivi91 said:

Ble flott med asfalt!

Jeg tegnet også huset mitt med Inventor. 😁 Det finnes nok langt mer effektive program å tegne hus med, men som du sier, det er det programmet jeg kan best. Jeg tegnet først et førsteutkast av huset, så sendte jeg tegninger til husleverandøren, som da igjen laget de faktiske produksjonstegninger ut fra de. Det var også veldig kjekt å ha en 3D-modell av huset i byggefasen når jeg f.eks. skulle forklare noe til snekkerne om løsninger jeg så for meg, da var det bare å modellere opp og ta ut illustrasjoner og mål for å forklare. Modellen er også fullt møblert, med de faktiske veggfarger, gulv i de forskjellige rom, kjøkken, etc.

20250924-085246.jpg

20250924-084458.jpg

20250924-090041.jpg

Dronebilder er fra 2021 når huset var ferdig, så det har jo skjedd litt mer utenfor siden den gang. Men fortsatt "work in progress". 😊

20250924-082613.jpg

Det var jo en drømmehus :D 

Skrevet (endret)
På 24.9.2025 den 11.32, Rune-K skrev:

Du må ha ordentlig koneverktøy og det koster litt. Det er mye dårlig i markedet. Og som @Otis nevner et ordentlig rørbøyeverktøy er ikke dumt hvis du har litt kompliserte bøyer. 

Hvis det bare er et rør du skal bytte så kan det være like greit at et verksted bruker en times tid på jobben enn at du kjøper verktøy som det kan være 10 år til neste gang det brukes.

Jeg bruker det fra Biltema til 329,-.. tror skal være greit nok å bruke.. Har lest litt rundt og det er da antakeligvis bra nok. Jeg har ordnet bøyeverktøy

Det er bare ett rør nå, men jeg tenker at det er en bra erfaring og at jeg ønsker å gjøre det selv. Når det gjelder om ting blir liggende lenge før det brukes neste gang, det tror jeg ikke nødvendigvis. Har flere biler

Som rørsamler bruker jeg en adapter fra thansen, se vedlagt bilde. Tenker disse tingene totalt skal være nok til å kunne få orden på det

Screenshot_20250924_114638_Chrome.thumb.jpg.2985678b1019d88034d8098555cafadd.jpg

Endret av E36 318i
Skrevet
33 minutes ago, sveigis said:

For å si det rett ut ,dette var et jævla flott hus ,milde himmel 😊😊

4 minutes ago, mr.pingu said:

Det var jo en drømmehus :D 

Takk for det, vi er veldig fornøyde med hvordan det ble. 😊 Jeg kommer her fra, så huset er bygget på "heimegarden", slik at tomten er arvet. Det hadde nok aldri blitt husbygging dersom jeg måtte ut med 1,5 mill på tomt i tillegg. Vi startet bygging akkurat i det covid brøt ut, så dro nytte av lav byggelånsrente, og signerte kontrakt ganske rett før materialprisene skøyt i været. Kombinert med mye egeninnsats, så fikk vi det til. :) Jeg har selv stått for muring (kjellermur og murer mot terreng), isolering, gulvlegging, maling utvendig, kjøkken, innredninger, etc.

Skrevet
2 timer siden, eivi91 skrev:

Ble flott med asfalt!

Ser enormt bra ut. Både hus og 3d modell. Her ligger det mange timer bak

Skrevet (endret)
1 time siden, Otis skrev:

Jeg har brukt koneverktøy fra biltema en del, fungerer helt fint. Ingen problemer. 

Men da satser jeg på at det er greit til mitt bruk også. Og takk for svar folkens, jeg "liker" å lære slike ting :)

Jo mer jeg kan gjøre selv på bilen, jo bedre er det. Også får jeg mer mestringsfølelse når jeg fikser noe selv fremfor å sende bilen(e) på verksted

Endret av E36 318i
Skrevet
37 minutter siden, E36 318i skrev:

Men da satser jeg på at det er greit til mitt bruk også. Og takk for svar folkens, jeg "liker" å lære slike ting :)

Jo mer jeg kan gjøre selv på bilen, jo bedre er det. Også får jeg mer mestringsfølelse når jeg fikser noe selv fremfor å sende bilen(e) på verksted

Jepp, har også det samme og har ligget under bil og skjøtet rør så det funker det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...