Fredrik 90 Skrevet i går, 11:28 Skrevet i går, 11:28 2 timer siden, eivi91 skrev: De skylder på dårlig EV-salg og Trump-tariffer. Kan man da spekulere i om at Porsche har satset litt for hardt på elektrifisering av flåten sin, og på grunn av dette nå har havnet i økonomiske problemer? Porsche sliter om dagen, det har vært fremme i media flere ganger. Er ikke noen fare for produsenten men de må gjøre noen nedskjæringer. De har dessverre som veldig mange andre satset litt for hardt på elektriske biler, noe de får svi for nå som elbilsalget helt har stoppet opp i viktige markeder. En syv seters SUV over Cayenne skulle bli full EV, denne må de nå tegne om til å også ha fossile motorer. Nye Macan er full EV, den selger ikke som forventet så da må de nå utvikle en ny ICE Macan etter å ha holdt liv i den gamle litt for lenge. Også er det Boxter som også er utviklet som EV only modell, den var kommet for langt i utviklingen til å kunne bygges om til ICE. Så da har de satt i gang å utvikle en ICE utgave av denne bilen også, så det er klart at alle disse snuoperasjonene koster kolossalt med penger og ressurser for en liten men viktig bilprodusent som Porsche. Det er rart å se ståa i bilmarkedet ute i verden fra innsiden av ett elbil eldorado som Norge. Her tar vi elbiler som en selvfølge, skal man kjøpe ny bil så er det ikke lenger noe spørsmål om drivlinje...det er stort sett elbil du kan velge. Mens ute i verden så er ting liksom "som før", litt mer hybrid men ellers så er elbil en nisje som de fleste avskriver som uaktuelt å kjøpe.
danskiii Skrevet i går, 11:45 Skrevet i går, 11:45 Porsche Macan, er det flere her som erfaringer der? Vurderer innkjøp av en 2017/2018 2.0 bensin som bil nr 2.
eivi91 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 1 hour ago, Fredrik 90 said: Det er rart å se ståa i bilmarkedet ute i verden fra innsiden av ett elbil eldorado som Norge. Her tar vi elbiler som en selvfølge, skal man kjøpe ny bil så er det ikke lenger noe spørsmål om drivlinje...det er stort sett elbil du kan velge. Mens ute i verden så er ting liksom "som før", litt mer hybrid men ellers så er elbil en nisje som de fleste avskriver som uaktuelt å kjøpe. Ja, enig. For her på berget så er det jo fullstendig ufornuftig å kjøpe noe annet en EL om man skal kjøpe nytt. Det er jo ikke nødvendigvis fordi den gemene hop absolutt ønsker elektrisk drivlinje, men nettopp fordi en tilsvarende helt vanlig fossil familiebil koster nesten det dobbelte. I tillegg til at importørene slutter å ta de inn, for de selges nesten ikke med avgiftsnivået som føres. Så her til lands skal man konverteres over på elbil enten man ønsker eller ei. 🤠
Ingvaldsen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Norge ender nok opp med å bli et moderne Cuba
Fredrik 90 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 6 timer siden, eivi91 skrev: Ja, enig. For her på berget så er det jo fullstendig ufornuftig å kjøpe noe annet en EL om man skal kjøpe nytt. Det er jo ikke nødvendigvis fordi den gemene hop absolutt ønsker elektrisk drivlinje, men nettopp fordi en tilsvarende helt vanlig fossil familiebil koster nesten det dobbelte. I tillegg til at importørene slutter å ta de inn, for de selges nesten ikke med avgiftsnivået som føres. Så her til lands skal man konverteres over på elbil enten man ønsker eller ei. 🤠 Tja, er det virkelig så ufornuftig å kjøpe en ny fossilbil i dag? Jeg tenker at hvis man har behovet eller ett ønske om det så ser jeg ikke noen grunn til at det skal være så forferdelig ufornuftig. Kommer selvsagt helt an på hva slags fossilbil man kjøper, men flere av dem holder verdien sin veldig godt. Videre så er ikke det å eie en fossilbil blitt så veldig mye dyrere de siste 15 årene, ut over normal prisvekst som vi ville fått uansett. Det er bare det at elbiler har seilet opp som ett rimeligere alternativ. Også er det flere faktorer som også har bidratt til at prisgapet mellom å eie en fossilbil og en elbil har blitt mindre. Det kommer selvsagt helt an på bruk og hvor man bor i landet. Jeg regnet på det for ett par år siden og fant ut at jeg ville med min bruk spart 19 000,- i året ved å bytte ut min daværende G30 540d med en ny i4 M50. Da hadde jeg ikke regnet inn verditap, det hadde tippet hele regnestykket over i dieselbilens favør. Også en annen ting, avgiftene har ikke økt så kolossalt. Bilimportørene i Norge som fortsatt tilbyr fossile biler priser opp disse bilene slik at de ikke skal konkurrere med elbilene i sortimentet. Det er merkelig hvordan X5 45e hoppet opp i pris i 2022 da BMW iX ble lansert. 22 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Norge ender nok opp med å bli et moderne Cuba Du er nok inne på noe der tror jeg. De fossile bilene som er på veien i dag tror jeg nok kommer til å leve langt lenger enn hva som har vært normalt. Gjennomsnittsbilen i dag vrakes når den er 18 år, for fossile biler så vil nok dette tallet bare øke. Viljen til å holde dem gående vil nok være langt større i årene fremover. Særlig biler hvor det ikke finnes noen fullgode moderne elektriske alternativer, som f eks 7-setere i MPV klassen (Type Ford S-Max), store firehjulstrekkere med ordentlig firehjulstrekk (Toyota Land Cruiser), Pickuper og faktisk småbiler. Til det siste der så er det enormt sug etter småbiler som ikke er elektriske, har du f eks en Ford Fiesta eller Toyota Yaris med automatgir så er det en bil som har stått stille i pris siden 2021. Hadde en himla sjau med å få tak i en ny Ford Puma med bensinmotor til svigermor, har sagt hva en du gjør så ikke kondemner denne bilen fordi jeg får ikke tak i en ny 😂 Hadde bare bruktimport lønt seg så hadde bilparken fått det påfyll av nyere fossile biler som er nødvendig for å holde prisene i sjakk. Da hadde man sluppet å betale en halv mil for en åtte år gammel 530d Touring med over 100 000 km på klokka.
eivi91 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 23 minutes ago, Fredrik 90 said: Tja, er det virkelig så ufornuftig å kjøpe en ny fossilbil i dag? Om man sammenligner eksempelvis en Skoda Enyaq (den dyreste på Finn ligger til 639k) med det jeg anser som dens fossile ekvivalent Skoda Kodiaq (der dyreste bil på Finn ligger til 859k), så betaler man altså med det eksempelet 220k mer for den fossile bilen, som igjen er langt mer kostbar å drifte. Med hjemmelading kjører man elbilen nesten gratis. Verditapet er ikke tatt i betraktning her selvsagt. Mulig jeg kan arresteres på at de to modellene er ekvivalente, da Kodiaq er ørlite grann større, jeg er ikke noen utpreget Skoda-kjenner. Men det er vel de to modellene som er nærmest hverandre så vidt jeg kan se. Dette er da EL sammenlignet med ren fossilbil. Med hybrid drivlinje blir det selvsagt annerledes. Har vanskelig for å tro at selv om elbilen nok har større verditap, at man kommer bedre ut av å kjøpe fossilvarianten for 220k mer, i tillegg til de økte driftsutgiftene med drivstoff og mer kostbare servicer. Men dette er bare mine betrakninger. Jeg er innstilt på å ha X5en min så lenge jeg kan, selv om den begynner å dra på årene. 😂 Trives veldig godt med den, samtidig som jeg ser på og beundrer tolmodigheten til mange rundt meg som er inn og ut av merkeforhandlerene støtt og stadig for garantireparasjoner på sine flett nye elbiler. Det er de merkeligste ting som slutter å fungere på helt nye biler i dag, blant annet helt banale ting som vindusheiser, spyling av ryggekamera, åpning av bakluke, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå