Saltkjelen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden @Lars89 Det minst taktiske man kan gjøre i en slik situasjon er å presentere dine prisforventninger. Her bør du psyke ut forhandler og be de om å komme med et bud - og om ikke "ser du deg etter en annen bil". Da tipper jeg de kommer fort på banen med et prisforslag som dermed blir grunnlaget for forhandlinger. Lars89 reagerte på dette 1
316 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Prøvde en slik taktikk da jeg så på i4 M60 først. De kom fram til etter litt spill fram og tilbake at de alltids kunne gi meg et tilbud men uten at det ble konkret så skjønte jeg at det var et godt stykke under hva jeg var interessert i. Selv om jeg sa vi kunne skrive kontrakt her og nå hvis han ga meg det jeg ville ha. 😂
Lars89 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Har fått svaret "du vil ikke vite hva vi vil gi i innbytte" av en tredje forhandler. Så virker som de ikke er så interessert. Ligger jo en stund til salgs disse M2ene. Nettbil frister. Hvis det ikke er noe annet som er bedre? Rebil, Car4sale osv reklamerer jo selvfølgelig med at de er den beste løsninga. Endret 10 timer siden av Lars89 316 reagerte på dette 1
sluquet Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Min snart 90 år gamle far bestod ikke legesjekk for å fornye førerkortet sitt våren 2023, og han hadde derfor ikke lenger bruk for sin 2016 225xe. Jeg tok derfor kontakt med en av konkurrentene til Nettbil for å selge den for han på en enkel måte. Det ble sendt bilder, ble forklart at bilen var kjørt 18.000 av en gammel mann med skrantende syn og at den derfor hadde en del "gammelmannsriper" og skavanker, og var generelt dårlig fulgt opp med servicer. Bilen ble EU-OK samme uke som jeg begynte å hjelpe pappa med salget. Jeg var veldig tydelig på at jeg ikke har disponert bilen og at jeg ikke visste noe mer annet enn nevnte skader og hvem som har brukt bilen. Jeg gjorde oppmerksom på at bilen ikke var i min besittelse og at jeg kun tok meg av det praktiske for min far. Jeg tilbydde å kjøre til bilen for å gjennomføre en videovisning, som de takket nei til. Bilen ble solgt for 40.000,- under hva den laveste tilsvarende modellen lå til på finn.no, pappa ville bare bli kvitt den "problemfritt og uten overraskelser". 5 uker etter salget fikk jeg en sms der de ville ha tilbakebetalt for å dekke utbedring av skader. Jeg husker ikke beløpet nå, men det var på lave fem sifre. Etter litt frem og tilbake frafalt de etterhvert kravet. Så mitt innspill er om man ønsker å bruke "enkle" bilsalgstjenester ville jeg tenkt meg om to ganger før man bruker tjenester som gjør tilstandsvurdering uten å kunne fremlegge en rapport ala NAF-test. Det var fristende å slippe å få bilen levert til NAF slik som Nettbil gjør og vi valgte derfor noe annet, nå med litt bismak selv om det løste seg. Endret 9 timer siden av sluquet Marius2002, Ron Jeremy og Lars89 reagerte på dette 3
humpfy Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Nettbil har vært problemfritt for meg. Går fort og oppnår 80% -ish av markedspris på finn. I mine tilfeller. Største fordel er frafall av ansvar, samt at man setter fra seg bil uten innsats og ser den ikke igjen. Bilder, tilstandsrapport, annonsering går helt smooth. Endret 9 timer siden av humpfy Lars89 reagerte på dette 1
Eystein Ose Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Jeg testa Nettbil med I3s’en, tok utgangspunkt i billigeste tilsvarende på finn og slo av 30k for å finne min grense. Grensen var da 150k, og nettbilauksjonen endte på 120k. Takket pent nei og hentet hjem bilen. Solgte den for 170k på finn 3 dager senere. Selve prosessen til Nettbil var proff, og kommer garantert til å bruke de i gjen. Endret 7 timer siden av Eystein Ose GreenE36Cab og Lars89 reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 23 minutter siden, sluquet skrev: [...] 5 uker etter salget fikk jeg en sms der de ville ha tilbakebetalt for å dekke utbedring av skader. Jeg husker ikke beløpet nå, men det var på lave fem sifre. Etter litt frem og tilbake frafalt de etterhvert kravet. Så mitt innspill er om man ønsker å bruke "enkle" bilsalgstjenester ville jeg tenkt meg om to ganger før man bruker tjenester som gjør tilstandsvurdering uten å kunne fremlegge en rapport ala NAF-test. Det var fristende å slippe å få bilen levert til NAF slik som Rebil gjør og vi valgte derfor noe annet, nå med litt bismak selv om det løste seg. Det er ikke slik at man automatisk ikke har ansvar fordi kjøper er profesjonell, så her bugner det nok ut i en litt uheldig (dårlig?) formulert avtale. Rent juridisk oppstår kjøpsloven dersom selger er forbruker (amatør) og kjøper er næringsdrivende (profesjonell). Reklamasjonsrettighetene til kjøper (den profesjonelle i dette tilfellet) følger derfor av loven. Det faktum at kjøper er profesjonell og selger er amatør, bidrar til å svekke sin juridiske disposisjon betraktelig for kjøper, men det innebærer ikke at de er rettsløse. Kjøpsloven er fravikelig og det er derfor anledning til å avtale seg vekk fra for eksempel reklamasjonsrettighetene etter loven. De fleste profesjonelle avtaler (og reklamerer) med at man slipper reklamasjonsansvaret - ergo har man særskilt avtalt seg vekk fra reklamasjonsbestemmelsene etter kjøpsloven og de er profesjonelle nok til å påse at dette også blir en del av avtaledokumentet. Som selger er det derfor særskilt viktig at man påser at en slik klausul rent faktisk blir en del av avtalen. Om ikke står man der med reklamasjonsrettigheter etter kjøpsloven - selv om kjøper er profesjonell. Hele essensen ligger altså i at man avtaler seg vekk fra reklamasjonsbestemmelsene i kjøpsloven og/eller at det avtales at kjøper ikke kan gjøre mangel gjeldende. sluquet og uglefossen reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg tror også det kommer veldig an på hva slags bil man har, det er nok lettere å få solgt og oppnå god pris for en kurant fossilbil kontra en elbil som det går tolv av på dusinet.
sluquet Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 7 minutter siden, Saltkjelen skrev: De fleste profesjonelle avtaler (og reklamerer) med at man slipper reklamasjonsansvaret - ergo har man særskilt avtalt seg vekk fra reklamasjonsbestemmelsene etter kjøpsloven og de er profesjonelle nok til å påse at dette også blir en del av avtaledokumentet. Som selger er det derfor særskilt viktig at man påser at en slik klausul rent faktisk blir en del av avtalen. Du har helt rett, jeg skal ikke sitere ordrett hva som er teksten men essensen er at alt er "problemfritt" og man "slipper alt ansvar". Selve kontrakten og teksten i tilstandsrapporten (som ble skrevet uten at de hadde sett bilen) var ullen. Det hadde vært lettere om man hadde hatt en formell rapport fra tredjepart forelagt før noe salg ble gjort (selvsagt). Men, det løste seg som sagt. Endret 8 timer siden av sluquet
GreenE36Cab Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Når jeg har solgt billige biler, har jeg aldri hatt noe problemer i etterkant. Kjøper er enig i at det er en gammel, billig bil, og ting kan feile på den. Har aldri fått noen telefon med folk som har kjøpt bil fra meg som vil ha penger tilbake Har aldri tenkt på å selge bil via nettsider som Nettbil eller Rebil, og tviler på at jeg noengang vil benytte meg av det. Da selger jeg heller til en forhandler med litt tap, eller til en privatperson som vet hva det vil si å kjøpe gammel bil Kan vel legge til at jeg en gang kjøpte en bil fra forhandler for 199K. Hadde den rundt et år tror jeg, og tenkte at det var mye dødgang på rattet, trøblete clutch, ulyder fra hjullager osv, dette blir dyrt. Så jeg klarte kunststykket å selge tilbake bilen til samme forhandler for 75K.. Endret 6 timer siden av GreenE36Cab
sluquet Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 2 minutter siden, GreenE36Cab skrev: Da selger jeg heller til en forhandler med litt tap Det er i prinsippet det du gjør med Nettbil, bare at de fungerer som et mellomledd mellom deg og forhandler. GreenE36Cab reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå