Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Skulebollen skrev:

Jo jeg trodde det 😅 og min har denne pakken, mener jeg og ha lest utifra utstyrslisten.. Men toppfarten var likevel sperret 🙄 Ifølge @lagunilla får man ikke fjernet sperren originalt på f80🤔

Så M3 Competition med M-drivers pakka har ikke toppfart på 280 km/t? Hadde det vært meg så hadde jeg blitt skikkelig forbanna. Hele greia med den pakka er jo for å ha den høye toppfarten, iallfall hvis man kjører litt på Autobahn. 

Man kan argumentere for at 250 km/t er fort nok, og det er det. Men mange biler klarer 250 km/t i dag, og mange biler er så spreke at det går veldig fort opp dit. Jeg kunne ønske meg litt høyere toppfart, mest fordi G30en er så uhyre udramatisk å kjøre fort med. Også er det litt det med at vi vet ikke hvor lenge bilene har så høye toppfarter, eller hvor lenge det er fri fart på autobahn. Det må man utnytte mens man har sjansen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så M3 Competition med M-drivers pakka har ikke toppfart på 280 km/t? Hadde det vært meg så hadde jeg blitt skikkelig forbanna. Hele greia med den pakka er jo for å ha den høye toppfarten, iallfall hvis man kjører litt på Autobahn. 

Man kan argumentere for at 250 km/t er fort nok, og det er det. Men mange biler klarer 250 km/t i dag, og mange biler er så spreke at det går veldig fort opp dit. Jeg kunne ønske meg litt høyere toppfart, mest fordi G30en er så uhyre udramatisk å kjøre fort med. Også er det litt det med at vi vet ikke hvor lenge bilene har så høye toppfarter, eller hvor lenge det er fri fart på autobahn. Det må man utnytte mens man har sjansen..

Dette er ihvertfall ikke noe jeg ville ha snakket høyt om til veldig mange hvis målet er å bevare regimet som er i dag med fri fart på Autobahn. Kjør som du ønsker, men hold det for deg selv.

Jeg setter tingene på spissen selvfølgelig, men det er allerede et faktum at alt for mange med svært hurtige biler legger ut på Autobahn uten erfaring og nødvendige respekt for hvor farlig det faktisk kan kan være. Som du skriver så er det i dag såpass mange biler med en høy toppfart at dette i seg selv trigger noen til å kjøre enda fortere. Det skulle nødig bli status på Twitter å ta selfier av seg selv når man gjør dette. 

Jeg tenker at du ellers har rett i at fri fart på Autobahn går mot slutten pga miljøhensyn, men også fordi trafikken etterhvert har blitt så stor at dette har lite for seg.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette er ihvertfall ikke noe jeg ville ha snakket høyt om til veldig mange hvis målet er å bevare regimet som er i dag med fri fart på Autobahn. Kjør som du ønsker, men hold det for deg selv.

Jeg setter tingene på spissen selvfølgelig, men det er allerede et faktum at alt for mange med svært hurtige biler legger ut på Autobahn uten erfaring og nødvendige respekt for hvor farlig det faktisk kan kan være. Som du skriver så er det i dag såpass mange biler med en høy toppfart at dette i seg selv trigger noen til å kjøre enda fortere. Det skulle nødig bli status på Twitter å ta selfier av seg selv når man gjør dette. 

Jeg tenker at du ellers har rett i at fri fart på Autobahn går mot slutten pga miljøhensyn, men også fordi trafikken etterhvert har blitt så stor at dette har lite for seg.  

Nå må du slutte! Det at man er bilentusiast og liker å kjøre fort er da ikke noe man skal holde for seg selv. Finnes det noe sted hvor det er "forsvarlig" å kjøre fort så er det da nettopp på Autobahn hvor det er fri fart. Den frihets følelsen og det rushet av adrenalin man får av å virkelig presse på er ubeskrivelig. Du får skjerpet sansene og du får virkelig føle at alt avhenger av deg som sjåfør. I en tid hvor bilene gjør oss sjåfører mer og mer til passasjerer så er det ganske kult å oppleve av og til. 

Det er selvsagt en utfordring at flere og flere biler klarer 250 km/t. Det er også en skremmende tanke at hvem som helst uten erfaring kan begi seg ut på dette. Men hvor langt skal myndighetene gå i å beskytte oss mennesker mot oss selv før de berøver oss for individets frihet? Skal man følge den tankegangen der så må all bilkjøring forbys med mindre den er autonom. Det hører også med til historien at ulykkes prosenten er veldig lav i de sonene med fri fart, Autobahn er generelt sett en av de tryggeste veiene i Europa. 

Som "schnell fahrer" så tar jeg visse forhåndsregler. Jeg prøver å kjøre sent på kvelden, etter kl 21:00 eller tidlig om morgenen. Tidlig søndag til søndag formiddag er også tider med lite trafikk. Etter kl 21:00 så gjøres også mange 120 soner om til fri fart, nettopp fordi da er trafikk mengden lav. Jeg passerer aldri biler på firefelts vei i noe mer enn 200 km/t. Er det en enslig bil så går det greit, er det biler som ligger etterhverandre så skal man passe på. Biler bak vogntog er livsfarlige, de kan ligge i 120 km/t og føle at de kjører fort nok til å legge seg ut i venstre felt. Det er en jævla russisk rullet som særlig dere dansker er glade i. På seksfelts Autobahn er stort sett ytterste venstre fil fri, da er det bare å klemme til så lenge trafikken ikke er for tett i første og andre fil. Ukedager midt på dagen kan man glemme fri fart, da foretrekker jeg ikke noe høyere enn 150 km/t da det ellers blir for mye brem og gass kjøring. 

Fri fart på autobahn er ett omdiskutert tema i Tyskland. Det er veldig delte meninger om temaet. Det er store interesse grupper som jobber for å beholde dette, mens en del miljøorganisasjoner og politikere ute på venstresiden ønsker å fjerne fri fart. Når dette er sagt så er jo dette en debatt som har pågått i 40 år. Jeg har lest noen stykker i Auto Motor und Sport fra 80 tallet hvor det heftig debateres rundt dette med frifart. Alt da mente man at denne muligheten hang i en tynn tråd. Men vi kjører fortsatt i fri fart på en del strekker. Miljø argumentet blir også mindre og mindre etterhvert som bilene blir renere og renere. En annen løsning i vår digitale verden er justerbare fartsgrenser, altså fri fart når trafikken er lav og fartsgrenser i de perioder trafikken er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå må du slutte! Det at man er bilentusiast og liker å kjøre fort er da ikke noe man skal holde for seg selv.

Nei... selvfølgelig ikke isolert sett, men i relasjon til hvordan sosiale medier fungerer i dag er det nesten slik at man bør holde slike ting for seg selv. Mitt poeng er selvfølgelig at folk i dag ikke nøyer seg med å se på bilder/filmer av hva andre gjør, men aktivt oppsøker det andre gjør. Man ser dette overalt og ikke minst på f.eks Nürburgring som ikke lenger er et sted for stor sett kun bilentusiaster, men et sted folk med relativt alminnelige biler og moderat bilinteresse også kjører fordi de vil gjøre det samme som alle andre kule (og stort sett kun derfor). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på TT på Isle of man. Var det ikke populært før, så er det hvertfall det nå. Man må booke hotell over et år i forveien, ferjer, campingplasser og alt er overfylt utpå der. Blir nok som med gruppe B rally. Jeg vil påstå at det bare er spørsmål om tid før det ikke blir noe mer kjøring på Isle of man. Det fører med seg at motorsyklister som kjører rundt øya på egenhånd tar litt stor risiko når man får sjansen til å kjøre rundt der på egen sykkel. En kollega er der årlig og det er motorsykkelulykker overalt.. For ikke å snakke de som deltar i løpet. Stryker jo med 5-6 stykker hvert år.

Før visste ikke mange i verden hva dette hva for noe, nå vet omtrent alle det via sosiale medier.

 

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet med at sosiale medier (samt bl.a også Youtube) virker som en ekstrem akselerator og nærmest fører til masseinvasjon av mennesker på selv de mest spesielle steder og arrangementer ser vi også langt utenfor f.eks motorsport. Preikestolen, div. fjelltopper og avsidesliggende fiskevær samt turisthytter i Norge blir plutselig invadert av mennesker fordi de følger en eller annen kjendis og/eller såkalt influencer på Twitter.

De vil alle oppleve det samme og føle seg unike/kule, men dette er de jo ikke når horder av mennesker gjør de samme tingene. De eneste som tjener på dette er kjendisene/influencerne, mens naturen og de lokale samfunnene nesten bryter sammen pga tilstrømmingen av mennesker.

Vi ser det samme fenomenet i moteverdenen. Folk som Magnus Walker, som har en ganske spesiell stil, viser seg frem med sine gamle og temmelig rufsete Porsche 911'er på sosiale medier. Kort tid senere har han nesten på egenhånd skapt en helt ny mote (urban outlaw) med base i Los Angeles der folk kjører gamle 911'er og har en temmelig rocka stil med tatoveringer og dreadlocks. Intet galt med dette, men markedet for gamle 911'er er nærmest støvsuget og prisene er deretter. Så langt har dette kommet at Magnus Walker selv nå har begynt å samle på de andre 80-talls Porschene (924/944/928) fordi 911'ene åpenbart har blitt latterlig dyre. Såvidt jeg vet solgte han også sitt eget klesmerke fordi han ikke lenger følte seg som en del av stilen. Den hadde blitt større enn ham og dette var han ikke komfortabel med å være en eksponent for.

Det finnes mange tilsvarende eksempler og det mest interessante og skremmende er hvor fort slike endringer skjer ved hjelp av sosiale medier som f.eks Twitter. For noen er dette en gullgruve, men for de aller fleste er fenomenet bare trist.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Nei... selvfølgelig ikke isolert sett, men i relasjon til hvordan sosiale medier fungerer i dag er det nesten slik at man bør holde slike ting for seg selv. Mitt poeng er selvfølgelig at folk i dag ikke nøyer seg med å se på bilder/filmer av hva andre gjør, men aktivt oppsøker det andre gjør. Man ser dette overalt og ikke minst på f.eks Nürburgring som ikke lenger er et sted for stor sett kun bilentusiaster, men et sted folk med relativt alminnelige biler og moderat bilinteresse også kjører fordi de vil gjøre det samme som alle andre kule (og stort sett kun derfor). 

Jeg er enig i det du sier når det kommer til sosiale medier, men jeg føler ikke det er helt relevant for akkurat Autobahn. Det er svært få som virkelig kjører fort her, da mener jeg 250 pluss. Men det er klart, Autobahn er jo en slags turist attraksjon, men ikke på samme måte som f eks Nurburgring eller de kjente fjellpassene. I fjellpassene er trafikken nå så stor at det ofte danner seg køer fordi folk skal stoppe midt i veien for å ta bilde av bilen med omgivelsene bak. Nurburgring er også overbefolket i de periodene eller helgene med lange åpningstider. Køen står nesten hele lang strekka noen ganger, det er jævlig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FredrikE24 skrev:

Se bare på TT på Isle of man. Var det ikke populært før, så er det hvertfall det nå. Man må booke hotell over et år i forveien, ferjer, campingplasser og alt er overfylt utpå der. Blir nok som med gruppe B rally. Jeg vil påstå at det bare er spørsmål om tid før det ikke blir noe mer kjøring på Isle of man. Det fører med seg at motorsyklister som kjører rundt øya på egenhånd tar litt stor risiko når man får sjansen til å kjøre rundt der på egen sykkel. En kollega er der årlig og det er motorsykkelulykker overalt.. For ikke å snakke de som deltar i løpet. Stryker jo med 5-6 stykker hvert år.

Før visste ikke mange i verden hva dette hva for noe, nå vet omtrent alle det via sosiale medier.

 

 

Er det noen idrettsutøvere som fortjener lønna si, er det disse gærningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sjelden gang skyld imponert over forsikringsselskapet, bruker DnB btw, skaden skjedde torsdag, ble meldt inn samme dag, å nå nettopp ringte de å sa alt var i orden og jeg kan bestille time hos Molde Billakkering for takst og reparasjon. Glimrende greier 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎08‎.‎2019 den 13.34, FredrikE24 skrev:

Se bare på TT på Isle of man. Var det ikke populært før, så er det hvertfall det nå. Man må booke hotell over et år i forveien, ferjer, campingplasser og alt er overfylt utpå der. Blir nok som med gruppe B rally. Jeg vil påstå at det bare er spørsmål om tid før det ikke blir noe mer kjøring på Isle of man. Det fører med seg at motorsyklister som kjører rundt øya på egenhånd tar litt stor risiko når man får sjansen til å kjøre rundt der på egen sykkel. En kollega er der årlig og det er motorsykkelulykker overalt.. For ikke å snakke de som deltar i løpet. Stryker jo med 5-6 stykker hvert år.

På 90-tallet kjøpte jeg flere VHS-kassetter fra England med navnet "Havoc" som inkluderte en god del MC-ulykker på Isle of man. Allerede den gang tenkte jeg "hvorfor/hvordan er dette lovlig?..."Det var akkurat som Nurburgring, fritt frem for alle og enhver slik det burde være, ordentlig Texas uten brødhuer i refleksvester som desperat forsøker å regulere andre mennesker sin frihet. 

Noen ulemper er det selvfølgelig med internett (youtube/Facebook), men til syvende og sist er det flere fordeler enn ulemper. Videoene som deles skaper flere bilentusiaster enn det skaper kommunister. Sett fra et bilentusiast-perspektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 15.28, knut_olestad skrev:

For en sjelden gang skyld imponert over forsikringsselskapet, bruker DnB btw, skaden skjedde torsdag, ble meldt inn samme dag, å nå nettopp ringte de å sa alt var i orden og jeg kan bestille time hos Molde Billakkering for takst og reparasjon. Glimrende greier 😁

Så bra :) Flott at de ordner opp! DnB har vel mistet noen kunder og/eller potensielle nye kunder etter denne hendelsen, DnBs praksis i denne saken er hårreisende. Saken pågår enda:

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...