Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Evopower skrev:

Når det er sagt konfigurerte jeg en ny superb iv stasjonsvogn. Med det meste av utstyr, la litt til på style nivået, til 470k. Vanskelig å finne mer bil med tanke på plass og phev teknologi til under 500k da :)

Bare pass deg så du ikke må gjøre en unnamanøver med den... Den feiler i elg testen, nesten skummelt å se når du ser forskjellen til konkurrentene 

Jeg tester ut Kuga PHEV om dagen, koster det samme som Superben men er litt mindre. Til gjengjeld har den lenger rekkevidde og er SUV, jeg klarer med min kjøring rundt 65 km på ren strøm...det er innafor. Jeg lurer veldig på å lease en slik etterhvert når vi begynner med barnehage og småkjøring. Jeg føler det er litt for drøyt å bruke 540en til den slags, sier jeg opp firmabil avtalen min så trenger jeg å kjøre G30 uansett. Da trenger vi en konebil, og 3000,- mnd med 0,- i innskudd er billig! Også er jeg jo litt Ford mann da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Otis skrev:

Ikke glem e63 amg med 512hk. 0-100 på 4.3 sek. Også selvpustende. Dog en ganske så holdbar motor.

M156 motoren har hatt sine (potensielt katastrofale) problemer den også. I hvertfall på de tidligere utgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Ikke glem e63 amg med 512hk. 0-100 på 4.3 sek. Også selvpustende. Dog en ganske så holdbar motor.

Nei den må ikke glemmes. Men den kom ikke før faceliften til W211 generasjonen i 2006, og var ett direkte svar på E60 M5. Den la seg litt over M5 på både ytelse og prestanda. Dog tok den 0-100 på 4,5 sek, du forvekslet nok tallene med 0-60 mph. AMS kjørte en test i 2007 på begge to, og der presterte de begge 0-100 på 4,4 sek. E60 M5 vant testen for å være både familiebil og superbil i ett, men fikk trekk for SMG kassa i daglig kjøring.

Men jeg må jo si at E60 M5 er jo en langt mer imponerende bil enn E63en. Selv på tross av bitte litt mindre ytelse så er jo dette supersedanen folk husker fra midten av 2000 tallet. Bare det at den hadde V10 var jo ekstremt kult, den hadde jo masse annet kult også den gangen. Idrive, Head up og ikke minst hvordan bilen så ut. E55/E63 ser veldig gammelmodig og traust ut i forhold til E60en, det meste i dette segmentet gjorde egentelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Hvilken F11 du har kjøpt deg nå etter at M550’en ble solgt?

Ble bare en 525 ( 3l ) 👍🏻 Den duger mer til fruens bruk en M550’n. Ikke at det var en dårlig bil men bedre med "billig" bruksbil så kan man spytte inn mer i sommerbil:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nei den må ikke glemmes. Men den kom ikke før faceliften til W211 generasjonen i 2006, og var ett direkte svar på E60 M5. Den la seg litt over M5 på både ytelse og prestanda. Dog tok den 0-100 på 4,5 sek, du forvekslet nok tallene med 0-60 mph. AMS kjørte en test i 2007 på begge to, og der presterte de begge 0-100 på 4,4 sek. E60 M5 vant testen for å være både familiebil og superbil i ett, men fikk trekk for SMG kassa i daglig kjøring.

Men jeg må jo si at E60 M5 er jo en langt mer imponerende bil enn E63en. Selv på tross av bitte litt mindre ytelse så er jo dette supersedanen folk husker fra midten av 2000 tallet. Bare det at den hadde V10 var jo ekstremt kult, den hadde jo masse annet kult også den gangen. Idrive, Head up og ikke minst hvordan bilen så ut. E55/E63 ser veldig gammelmodig og traust ut i forhold til E60en, det meste i dette segmentet gjorde egentelig det.

Spol frem til 2019 og e63s og m5 har byttet plasser. E60 m5 var et ivrig jagerfly og E63 var veldig rask rett frem og minte mest om en amerikansk nuskelbil.

Mens nå er E63s er bølla og m5 er den mer sedate rett-frem bilen. M5 er blitt udefinerbar og vingler mellom storsedan og muskelbil. Styring er ullen og drifteegenskapene er vanskelige. (ref. Chris Harris og Harry metcalfe) samme gjelder m850i som de fleste er enige i at er en m5 coupe til dobbel pris. 

Jeg hadde valgt en amg foran en M anyday nå til dags. A45s er bedre enn GolfR og Focus RS på så mange plan. Og E63s den er en drømmebil for meg. 

En f80 m3 manuell er dog hakket over en c63 fra samme perioden mener jeg. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evopower skrev:

Spol frem til 2019 og e63s og m5 har byttet plasser. E60 m5 var et ivrig jagerfly og E63 var veldig rask rett frem og minte mest om en amerikansk nuskelbil.

Mens nå er E63s er bølla og m5 er den mer sedate rett-frem bilen. M5 er blitt udefinerbar og vingler mellom storsedan og muskelbil. Styring er ullen og drifteegenskapene er vanskelige. (ref. Chris Harris og Harry metcalfe) samme gjelder m850i som de fleste er enige i at er en m5 coupe til dobbel pris. 

Jeg hadde valgt en amg foran en M anyday nå til dags. A45s er bedre enn GolfR og Focus RS på så mange plan. Og E63s den er en drømmebil for meg. 

En f80 m3 manuell er dog hakket over en c63 fra samme perioden mener jeg. 

 

Tja, helt byttet plasser har dem nok ikke. E63 er helt klart "bølla" av de to, den bråker mer og er generelt sett stivere satt opp. Dette får den også litt kritikk for, da den er alt for stiv for daily driving. M5 er mer komfortabel, men den er da pinadø raskere enn E63 hver gang de setter rundetider rundt en bane med dem. Bare gå inn på You Tube, eller let opp noen tester på nett. Og det er her M5 trollbinder de fleste som tester dem, ja bortsett fra Harris og Metcalfe da. Den får pepper for ullen styring ja, men de fleste tilgir den det da den leverer bra på de fleste andre områder. Dog synes jeg det er rart at du legger til grunn de to eneste negative testene til din oppfattelse av F90 M5. Bare det at bilen har dårlige drifteegenskaper er ett motargument sier sitt at man ikke helt forstår hensikten med en slik bil. BMW skal ha for at de ikke har gått av sporet med M5. Den startet som en familiebil med plass til fem og god bagasjeplass, med ytelser til en superbil. Ser men på de grunnleggende punktene der er M5 fortsatt det den alltid har vært, det er bare ikke så unikt lenger. 

Slik jeg ser det så er fortsatt M5 kongen på haugen. E63 fremstår som litt mer racerbil, og roter seg litt vekk på veien dit. Ikke like god girkasse og den sliter stadig med balansen i forhold til M5. Styringen er nok litt bedre, men chassiset i M5 er så perfekt avstemt i forhold at det utlikner for en noe vag styrefølelse. RS6 mangler rett og slett den siste lille effekten, den faller akkurat fra. Panamera Turbo er en greie, rask, smidig men ikke like praktisk kanskje. GT63 S 4 door er vel den som gir M5 mest run for its money. Men den veier 2,1 tonn og er jævlig dyr i forhold. Tesla Model S ett eller annet gidder jeg ikke nevene...den kan kun en ting og det er å flytte seg raskt av flekken. 

Dagens A45 er helt klart bedre enn Golf R og Focus RS...men den er også helt ny mens de andre er begge gått ut av produksjon. BMW har valgt å ikke konkurrere i hot hatch segmentet, og det er jævlig synd. Nye M135i er en vits, dårligste produktet under M Performance brandingen. Gamle M140i går bedre, ser bedre ut og låter sykt mye bedre. 

Også må jeg jo si at det kommer noe godt ut av at mye av disse bilene nå får partikkelfilter. Endelig blir vi kvitt den popingen og smellingen fra eksosen...endelig. Det irriterte meg mest med den A45en jeg kjørte en periode, det var gøy første gangen og etter det ble det bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drifteegenskaper sier mye om bilens geometri og balanse, som kommer godt med under banekjøring. Ellers er det ikke noe som bør vektlegges ved kjøp av en bil som m5. Vil ikke si jeg ikke har forståelse for M5 eller hva den står for eller hva den brukes til av den grunn. Throttle House på youtube er ivrig bmw mann, men med m5 sa han at han ga opp å kjøre den i slædd rundt bane. Understyring Understyring, og rett rundt.... Ja man kan kjøre m5 raskt med smale linjer. Men skal ikke en m5 klare både smale linjer og overstyring? M5 er jo kamelonen som skal klare alt..

Raskeste rundetid er heller ikke viktig mener jeg, da det er hele opplevelsen under ett som er viktigst. Lyd, styrefølelse og balanse er 3 viktige faktorer. Jeg lar ikke 2 negative anmeldelser bestemme synet mitt på de to bilene, det er mer en referanse på hva jeg også mener. 

Ellers helt enig med deg i mye av bilene du ramser opp. Men ser du prioriterer annerledes når du heller velger M5 foran E63. Det er helt greit, disse bilene skal jo være for hver og en sin mening. Litt artig at du mener M5 er tro mot det den alltid har vært, mens jeg mener den har virket ifra nettopp det. Det er moro med synspunkter og meninger. Skulle ønske jeg kunne eid begge to et helt år for å finne det ut selv bare 😅 synet mitt er da bare mitt syn. M5 er sikkert kjempebra uansett, og det er små nyanser som skiller de to modellene. Akkurat nå vekker AMG mer i meg enn M. Det skillet skjedde rundt 2016 for min del. 

m140i er allerede blitt en klassiker, når man såg hvor fort det forfalt i denne klassen. (sett med puristiske øyne) Tror man kunne kjøpe en slik for 3 år siden og få det samme igjen for den i dag :)

A45s er den mest gjennomkonstruerte hot hatchen som selges i dag, ilag med i30N. To veldig forskjellige biler egentlig, men som begge er hot Hatcher. A45s gjennom teknologi og penger, mens i30N gjennom "less is more" prinsippet. Den har klart å skape en mekanisk nærhet, slags analog kjørefølelse som i dag er skjeldent å se. Føreren blir belønnet for sine ferdigheter, mens A45s belønner føreren bedre enn mange andre biler klarer. Begge oppnår målene sine, men til to forskjellige fører/Kjøpergrupper. Focus RS skulle vel være en blanding av disse to bilene i grunnprinsipper, og den skulle være en klassisk FastFord, noe jeg er stor fan av. men den slo mest an som noe kult i starten....vet ikke om den får samme legendestatus slik Ford sikkert ville den skulle få. Jeg tror m140i og A45s vil gå forbi den der. Men Focus RS blir i det minste en "rimelig" entusiastbil. Man så samme forskjell mellom Evo6 og Wrx STI. Der begge var av samme grunnfilosofi, men evoen har alltid vært mer sostifikert og blitt mye mer yndet som samleobjekt. RS blir nåtidens STI om man vil. 

A45s er definitivt mer enn poffs and Bangs... Nye tragiske m135i driver med det samme umodne greiene med smelling og pang pang... Det er nok slik det er desverre. Men det kan kodes bort :)

Jeg har sett alt av youtube kanalen til MarkCup70. Han har logget det meste i sitt eie med først Focus RS og nå en m140i. Han syn på de to modellene er veldig forskjellig, og det han verdsetter mest er kjørefølelse og feedback. Selv 1 serien sier han er tung og flytende. RS var mer et våpen. Men bmwen er bedre allround og mye bedre på kvalitet. 2.3 motoren i focus, har han veldokumentert at det har vært mye trøbbel med til det punktet at han måtte kvitte seg med bilen. 

En ting jeg har fundert på med M5, er hvorfor standard M5 og M5C har såppas små forskjeller? Kunne ikke M5C vært enda råere og bøllete? Ser ikke verdien i å betale 150k mer for competitionutgave som bare er stivere men ikke noe mer enn det. Er generelt competitionutgave nå om dagen litt smør på flesk og mer marketing enn noe annet? 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2020 at 8:45 PM, Otis said:

Sånn for moroskyld så kan jeg opplyse om at det var fullt på Tesla supercharger på Innhavet ved E6, den 14.07.20 rundt 1400 tida.

Da stod det 1 stk Model 3 i kø. Han hadde dog ventet i kanskje 10 min. Så det var ikke så lenge.

Men poenget mitt er, det skjedde!

Haha, godt å høre! Tror kanskje Tesla-nettverket i nord er underdimensjonert for #Corona2020 :D

On 7/25/2020 at 6:29 PM, TRF said:

Det er vel i stor grad godt voksne som har vært involvert i en del av disse ulykkene hvor man peker på manglende tekniske ferdigheter (altså ikke holdninger = fart), og disse har vel gjerne ikke hatt en like fullstendig pakke som det har vært de siste ca 18-20 årene? Rene spekulasjoner her altså. Men jeg mistenker at det ofte gjelder folk som kjører lite og "kosekjører" heller enn de som ofte grisekjører (da disse nettopp ofte har svært gode tekniske ferdigheter).

 

Når det gjelder nevnte ulykke så kan det jo ikke være tvil om bildrap, og jeg fatter ikke at ikke samfunnet som helhet tar slikt mer alvorlig. Men det hører med trenden ellers, ansvarspulverisering.

De fleste er voksne kosekjørere ja. Følelsen av for høy fart gjør at man fryser på vei inn i svingen, og da går man rett frem. Blikk + push hadde reddet mange.
Ulykken i BA er det vi alle frykter mest - at bilen vi møter ikke ser oss, og så krysser veibanen. Men samtidig er det MYE fokus på dette under kjøreopplæringen, og å ta klasse A har gjort meg til en mye bedre observatør i trafikken. Det å lese "mikrobevegelsene" til folk, og å se dem i øynene har reddet meg mange ganger.

On 7/25/2020 at 6:42 PM, Werther said:

Du har nok rett i at de unge førerne har en bedre opplæring enn folk som tok MC-lappen for 30-40 år siden. Dog skulle man tro at erfaring, alder og antall år bak styret utgjorde en forskjell. 

Også er det vel en god del voksne mellom 30-50 som tar MC-lappen "sent" i livet når midtlivskrisa inntreffer, men som stort sett har putret rundt i Passat/Mondeo og kanskje mangler den ryggmargsfølelsen man får gjennom mange år bak rattet på f.eks sporty rwd-biler eller MC.

Det er i hvertfall en stor mismatch i forhold til antall ulykker. Trygg Trafikk maser fælt om beltebruk og deling av vei mellom syklister og bilister, men ignorerer at MC-førere dør som fluer i sommerhalvåret.

Blir litt som i byene (spesielt Oslo) der man har vært opptatt av at syklister skal bruke hjelm, men i 75% av uhellene er det folk uten hjelm (og gjerne med promille) på elektrisk sparkesykkel som blir skadet eller skader andre....

Jeg tror ikke erfaring med å kjøre fort i bil er spesielt relevant for noen som tar førerkort for MC sent i livet. Det er så massiv forskjell på typen kjøretøy. Jeg er en av de som tok klasse A sent (40-årsgave til meg selv), og samtidig som bilkjøringen min gir meg trafikal erfaring så har jeg heller blitt en bedre bilfører av dette enn omvendt.

Den gruppen som er mest utsatt for ulykker er 40-60 år gamle menn som kjører tur på sommerkvelden. Fersk opplæring har nok MYE å si, så jeg er helt enig i at de som nylig har tatt førerkortet er bedre rustet. Jeg har f.eks. snakket med folk som har kjørt MC i mange år uten å vite hva kontrastyring/pushteknikk er..

On 7/25/2020 at 6:55 PM, Evopower said:

Jeg begynte på MC lappen nå i midten av 30 årene fordi jeg vet hva som hadde skjedd om jeg tok den som 18 åring.... I mellomtiden har jeg rast av meg på bane med bil. Vil derfor tro jeg har god forståelse for fart og konsekvens. Men som de sa på teorikurset: Dere litt "eldre" som nå skal ta mc lappen og kosekjøre 3 ganger i året, dere mangler mengdetrening, og har ikke samme refleksene som en i 20 årene. Dere er de farligste 2 hjulene på sommeren. Jeg er enig i den påstanden på generelt grunnlag.

Men i mitt tilfelle er det jo det at jeg elsker fart på bane, mens snigler meg på kjøring i vanlig trafikk. Jeg har fått høre det gang på gang under mc lappen at jeg kjører for seint....jeg føler meg ikke trygg rett å slett. Føler meg utsatt for vær og vind og biler. Strøyk en oppkjøring pga lav fart.... Så at jeg skal havne i statistikken "40 åring på MC omkom" tror jeg ikke med det første. 

Jeg skal i første omgang bare ta mc lappen for det er det siste jeg trenger for å ha full ramse på førerkortet.... B, be, c, ce, d, de, m, s, t. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha mc eller bruke det i praksis. 

Det var akkurat det jeg også tenkte - jeg hadde ikke vært her om jeg tok lappen da jeg var ung. Nå følte jeg meg voksen nok, men selv da er det vanskelig å kontrollere seg :P
Mengdetrening er veldig viktig, men jeg vet at jeg lærte mer av EN kveld på Rudskogen med Senior MC enn de fleste lærer på 20-30 år med kjøring på landeveien. Man trenger mengdetrening for å jobbe de rette refleksene inn i muskelminnet, men man trenger også å kjøre med andre opplevelser enn det en riksvei kan gi.
Å bruke førerutviklingskurs til å komme seg på bane er det sterkeste tipset jeg kan gi til folk, for det utvikler deg i turbofart.

Selvtilliten på to hjul kommer etter hvert, sammen med erfaringen. Da jeg var oppe i 80 for første gang i en kjøretime var jeg vettskremt. 1 år senere hadde jeg 210 på langstrekka på Rudskogen med en nakensykkel uten vindskjerm, skrapet kne, og brente vekk kyllingstripene på begge sidene. Så kjør sykkel på bane! Det er helt vanvittig morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

En ting jeg har fundert på med M5, er hvorfor standard M5 og M5C har såppas små forskjeller? Kunne ikke M5C vært enda råere og bøllete? Ser ikke verdien i å betale 150k mer for competitionutgave som bare er stivere men ikke noe mer enn det. Er generelt competitionutgave nå om dagen litt smør på flesk og mer marketing enn noe annet? 

BMW har hele tiden hatt planer om at F90 skal komme som en CS utgave, derfor tok de den ikke helt ut med M5 Competition. Også tror jeg det handler mye om marketing som du sier, det er jo det alt handler om i dag. Få kunden til å føle seg mer spesiell hvis han betaler litt mer for samme produkt. Men CS tror jeg blir noe helt annerledes, lettere og med en del mer hester. Skal bli spennende å se den, blir den i nærheten av så god som M3/M4 CS så tror jeg vi har noe godt i vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evopower skrev:

Drifteegenskaper sier mye om bilens geometri og balanse, som kommer godt med under banekjøring. Ellers er det ikke noe som bør vektlegges ved kjøp av en bil som m5. Vil ikke si jeg ikke har forståelse for M5 eller hva den står for eller hva den brukes til av den grunn. Throttle House på youtube er ivrig bmw mann, men med m5 sa han at han ga opp å kjøre den i slædd rundt bane. Understyring Understyring, og rett rundt.... Ja man kan kjøre m5 raskt med smale linjer. Men skal ikke en m5 klare både smale linjer og overstyring? M5 er jo kamelonen som skal klare alt..

Raskeste rundetid er heller ikke viktig mener jeg, da det er hele opplevelsen under ett som er viktigst. Lyd, styrefølelse og balanse er 3 viktige faktorer. Jeg lar ikke 2 negative anmeldelser bestemme synet mitt på de to bilene, det er mer en referanse på hva jeg også mener. 

Ellers helt enig med deg i mye av bilene du ramser opp. Men ser du prioriterer annerledes når du heller velger M5 foran E63. Det er helt greit, disse bilene skal jo være for hver og en sin mening. Litt artig at du mener M5 er tro mot det den alltid har vært, mens jeg mener den har virket ifra nettopp det. Det er moro med synspunkter og meninger. Skulle ønske jeg kunne eid begge to et helt år for å finne det ut selv bare 😅 synet mitt er da bare mitt syn. M5 er sikkert kjempebra uansett, og det er små nyanser som skiller de to modellene. Akkurat nå vekker AMG mer i meg enn M. Det skillet skjedde rundt 2016 for min del. 

m140i er allerede blitt en klassiker, når man såg hvor fort det forfalt i denne klassen. (sett med puristiske øyne) Tror man kunne kjøpe en slik for 3 år siden og få det samme igjen for den i dag :)

A45s er den mest gjennomkonstruerte hot hatchen som selges i dag, ilag med i30N. To veldig forskjellige biler egentlig, men som begge er hot Hatcher. A45s gjennom teknologi og penger, mens i30N gjennom "less is more" prinsippet. Den har klart å skape en mekanisk nærhet, slags analog kjørefølelse som i dag er skjeldent å se. Føreren blir belønnet for sine ferdigheter, mens A45s belønner føreren bedre enn mange andre biler klarer. Begge oppnår målene sine, men til to forskjellige fører/Kjøpergrupper. Focus RS skulle vel være en blanding av disse to bilene i grunnprinsipper, og den skulle være en klassisk FastFord, noe jeg er stor fan av. men den slo mest an som noe kult i starten....vet ikke om den får samme legendestatus slik Ford sikkert ville den skulle få. Jeg tror m140i og A45s vil gå forbi den der. Men Focus RS blir i det minste en "rimelig" entusiastbil. Man så samme forskjell mellom Evo6 og Wrx STI. Der begge var av samme grunnfilosofi, men evoen har alltid vært mer sostifikert og blitt mye mer yndet som samleobjekt. RS blir nåtidens STI om man vil. 

A45s er definitivt mer enn poffs and Bangs... Nye tragiske m135i driver med det samme umodne greiene med smelling og pang pang... Det er nok slik det er desverre. Men det kan kodes bort :)

Jeg har sett alt av youtube kanalen til MarkCup70. Han har logget det meste i sitt eie med først Focus RS og nå en m140i. Han syn på de to modellene er veldig forskjellig, og det han verdsetter mest er kjørefølelse og feedback. Selv 1 serien sier han er tung og flytende. RS var mer et våpen. Men bmwen er bedre allround og mye bedre på kvalitet. 2.3 motoren i focus, har han veldokumentert at det har vært mye trøbbel med til det punktet at han måtte kvitte seg med bilen. 

En ting jeg har fundert på med M5, er hvorfor standard M5 og M5C har såppas små forskjeller? Kunne ikke M5C vært enda råere og bøllete? Ser ikke verdien i å betale 150k mer for competitionutgave som bare er stivere men ikke noe mer enn det. Er generelt competitionutgave nå om dagen litt smør på flesk og mer marketing enn noe annet? 

 

En annen utfordring for tiden er vel at det blir færre og færre bilentusiaster, og bilmerkene legger om modellene mer mot teknologi for å være hippe, kule og få solgt. 

Se på BMW med de minste modellene, forhjulstrekk ville vært utenkelig for ti år siden, tenker om ti år så er det også introdusert på 3-serie. 

En annen ting er alle bil journalister, de dikterer også veldig mye hvordan biler skal være og konfigurert. Og de aller fleste ønsker seg super spisse kjøreegenskaper, hvor komfort ikke er så viktig. Noen gode unntak er det, se f.eks. hva Henry Catchpole sier om nye Cayenne GTS og hvordan han ville ha spekket den. 

Det som kunne vært morsomt var om rosabloggerne hadde begynt med bil "tester" og sett hvordan det hadde påvirket utviklingen fremover.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, flobben said:

Det som kunne vært morsomt var om rosabloggerne hadde begynt med bil "tester" og sett hvordan det hadde påvirket utviklingen fremover.  

 

Det kommer, tro meg. Men etter å ha sett Toyota Yaris Verso bli kåret til Årets Bil så vet jeg ikke om det gjør det noe verre ;)
Det er bare å glede seg til at Sophie Elise skal bedømme den nye BMW 7-serien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det nærmest kreves at alle biler skal være sportslig. Hvorfor kan ikke vi ha sofaseter og duvende fjæring slik det var i gamledager? Og heller legge sportsegenskapene til en sports modell. Ford hadde jo Granada og Rs500. Der har du komfort og sport. Nå mener jeg mye er utvannet. Alt er stivt og hardt. Det finnes jo unntak som S klasse med airmatic og slike ting, men selv en corolla i dag er jo stiv og lav og sportslig... Merkelige greier 😅

Bil pressen har nok en viktig oppgave i å formidle og de legger også inn forhåndsorogrammerte meninger til de som ser på. Det er med å former Kjøper gruppen. Sport er desverre i høysetet. Er der jeg mener Harrys Garage er den eneste youtube fomidleren som er verdt å se på. Han klarer alltid å få frem essensen av det bilen skal være og bedømmer deretter. Han kan skryte uhemmet av en Fiat Panda fordi den er best på å være en liten økobil, mens han kan slakte en M5 fordi den ikke helt klarer å være det den er ment å være. M5 er selvsagt mer bil, men Harry ser forbi de linjene. Det er det jeg liker med det :) Ellers er det mye vas blandt youtube testere. Mye bra for all del, men de misser hele bildet når de tester. De amerikanske testene har ikke rot i norsk målestokk, så de har jeg sluttet å se på. Unntaket er Everday Driver hvor de er mest opptatt av det kjøredynamiske, men også sitter å plaprer i vei mens de tester, uten manus ofte. Det liker jeg. Autogefuel blir for korrekt og stramt for min smak, typisk tysk. 

 

Ellers er det jo slik at man nå kan få en elbil med 0-100 på 5 sekund for 800.000 og mange kjøper heller det enn en M5 til 1.5 million. Bilene med pondus og stor motor og lyd dør ut desverre. Og vi som er entusiaster kan få samme eller bedre opplevelse med å kjøpe en e39 m5 til 250k og bruke millionen spart i forhold til ny m5 på andre ting :) er jo det man ser i markedet nå. De nye motorsterke bilene selger ikke lenger, mens eldre klassiske motorsterke biler suges tomt i markedet. Make sense egentlig å slite på en elbil i hverdagen mens man sparer på klassikeren med v8 eller rekkesekser til sommerdager, og får desto større belønning og opplevelse av det :)

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...