Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, E.C. skrev:

Spørs hvordan man ser på det. La oss si at du bruker 15kWh per dag for å kunne sette deg inn i en varm bil. Ta i en høy kWh-pris på 1,5 kr så vil det være 22,5 kr/dagen. 3 måneder med slikt ekstremt forbruk per år vil gi deg en kostnad på 2025 kr. 20k kr etter 10 år. Er det egentlig mye? Hvor mye koster Webasto igjen?
Den ene vinteren jeg kjørte E39en med M57 så var Webasto litt av og på og forbruket med min kjøring endte opp på ca. literen. Samme bil kjørte langtur sommeren etter med forbruk på 0,53L/mil. 

Småkjøring med elbil på vinteren er definitivt en rekkeviddedreper, fordi full varme er tilgjengelig fra 1. sekund. Hvis folk hadde kjørt forbrenningsmotor-emulator og gradvis skrudd opp varmen etter 5-10 min kjøring så hadde det sikkert sett ganske annerledes ut.

Bare påpeke at e90lci en jeg hadde i 2009 hadde elektrisk varmeapparat som hjalp til før motoren var varm. Det vil si at der blåste det varmt like rask som dagens elbiler.

men ja, småkjøring bruker mye batteri, som sagt jeg kjører ene ungen til skolen og henter på skole og bhg fortiden. Det går mye strøm, men sånn kjøring med dieselbilen er jo drepen på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Er det i sameiet deres koblet på felles måler i sameiet med måler pr punkt? Eller har dere noe smart lading på plass? Vet noen steder har mulighet til å trekke kabel fra egen bolig også. Driver å surrer med ladestasjoner i vårt sameie, da jeg sitter i styret. Opplever nå at vi overstiger 100.000 kWh (mener å huske det var det tallet ) på hovedmåler og da skrus prisene ganske bra til pr kWh, effektledd det heter?

Vi har satt opp 1 hovedmåler, med egne målere pr ladepunkt. Som styret da må regne ut kost på forbruk, ikke ideelt men koster en del å få smartlading også som kan gjøre dette automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trumfet igjennom Zaptec Pro med 4G i hver boks og Charge365. Alt går av seg selv, og det faktureres rettferdig.

Sameiet la opp infrastrukturen, hver seksjonseier kjøpte ladeboks og tilkobling på infrastrukturen.

Har forøvrig 3x63A på 400V så er jo litt fart i sakene. Dette var tidligere et anlegg som gikk på fellesen altså veilys og Garasjelys/stikk. Bestående av et målerskap med to avganger.

Så sameiet betaler strømregninga slik som før, noe høyere regning selvfølgelig, men Charge365 krever inn penger fra brukerne og betaler inn på sameiets konto.

Zaptec løser alle problemer med samtidighetsfaktor osv. Ellers hadde man jo hatt 6A hver seg.

Det man må passe på er at man ikke øker inntaket over en viss grense(er det 63A tro?), da blir det industritariff og det blir dyrt.

 

etter min mening er seriemålere bare mas. Og grunnet samtidighetsfaktoren lite effektiv for brukerne.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testing av varmepumpe, om man lurer på om pumpa gir det den skal og ikke mangler gass eller noe så kan man ta et vanlig billig termometer fra Clas Ohlson e.l og putte føleren for måling av utetemperatur og stikke den ned i utblås på pumpa, den skal klare å oppnå ca 50°C når man setter den til varme og maks temperatur, man kan også se på register på utedel at den skal rime jevnt over hele registeret. Om det rimer flekkvis eller bare enkelte striper kan det mangle gass. 

Etter vintersesongen kan det være lurt å få bort mest mulig støv fra register i innedel, i tillegg til å holde filter rent så kan man iblant sette pumpe til AC og 16°C, ved AC drift dannes kondensen på innedel istedenfor utedel. Denne kondensen renner ut gjennom kondensslange og tar med seg endel av støvet som ligger på register i innedel.  

pumpe2.thumb.jpg.f6da7940c2e5389ec481bfa1de7a759e.jpg

pumpe1.thumb.jpg.50ede9110c4be5b7f250630c54475d64.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører min varmepumpe døgnet rundt nå, og det er god kok fra den og jevnt rim på registeret på utedelen. Pakker seg ikke med is i det heletatt selv ved 10-12 minus. Den avviser ganske ofte om man kjører den hardt, men mellom slaga virker den godt.

En General(Fujitsu) fra 2012.

Naboen har klagd på støy tidligere, men støpt fundament som den står på på terassen på et stativ av alu. Hvor utedelen står på spiralfjærer. Ikke fått klager etter dette.

Kompressoren står på gummi som har kollapset. Neste blir vel å finne erstatning for disse da det knurrer fært fra den når den girer opp etter avriming..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker av og til en sprayflaske med vann og en liten dråpe salo og spruter i registeret, og så skyller over med rent vann i etterkant. Som oftest er det tett register som gjør at de er mindre effektive har jeg blitt fortalt. 
 

min står på,alustativ med trehus rundt seg. Opplevde at huset stod litt skeivt og kom borti pumpen og da hørte det ut som et helikopter hang over boligen når man satt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med tennplugger fra Biltema? Jeg har en E46 med en M54 som nok har godt av en liten overhalingsrunde. Jeg har fått med meg at M54 skal ha, eller i hvert fall så ble de levert med tennplugger med fire elektroder. Tennpluggene fra Biltema har tre elektroder ser jeg, men er det noen som har erfaring med disse? En tennplugg er vel i utgangspunktet ikke en spesielt komplisert del, men mulig jeg tar feil. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/tenningsdeler/tennplugg/tennplugg-a-line-27-2000027680 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wSax Biltema har hatt tennplugger fra NGK tidligere og nå ser jeg på bildet de er fra Brisk. Både Brisk og NGK er annerkjente merker så jeg hadde ikke kviet meg av den grunn. Angående 3 og 4 elektroder vet jeg ikke, men ifølge denne videoen fra NGK så tror jeg ikke det betyr det store 🤔

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 22.46, Hpi skrev:

Testing av varmepumpe, om man lurer på om pumpa gir det den skal og ikke mangler gass eller noe så kan man ta et vanlig billig termometer fra Clas Ohlson e.l og putte føleren for måling av utetemperatur og stikke den ned i utblås på pumpa, den skal klare å oppnå ca 50°C når man setter den til varme og maks temperatur, man kan også se på register på utedel at den skal rime jevnt over hele registeret. Om det rimer flekkvis eller bare enkelte striper kan det mangle gass. 

Etter vintersesongen kan det være lurt å få bort mest mulig støv fra register i innedel, i tillegg til å holde filter rent så kan man iblant sette pumpe til AC og 16°C, ved AC drift dannes kondensen på innedel istedenfor utedel. Denne kondensen renner ut gjennom kondensslange og tar med seg endel av støvet som ligger på register i innedel.  

 

Jeg har en billigpumpe fra Jula i garasjen. Det er vel en grunn til at den er billig, ville aldri funnet på og ha den hjemme. Den ser slik ut om dagen. Har brukt to timer på avising av varmepumpe idag istedet for kvalitetstid i garasjen.

IMG_0444.JPG.486819ca809cc8821629a2bffcceaf64.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg har en billigpumpe fra Jula i garasjen. Det er vel en grunn til at den er billig, ville aldri funnet på og ha den hjemme. Den ser slik ut om dagen. Har brukt to timer på avising av varmepumpe idag istedet for kvalitetstid i garasjen.

IMG_0444.JPG.486819ca809cc8821629a2bffcceaf64.JPG

Hadde ei slik selv i garasjen i en tidligere bolig, var ferdigfylt med gass da det fremdeles var lov å montere selv. Men som du sier så var det ikke mer enn det måtte vær og man sparte vel ikke så veldig mye strøm 😊

Den skulle gi 3.45kw men hvor mye strøm den brukte vet jeg ikke

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har lurt på å kjøpe en sånn billig varmepumpe for å ha i garasjen, kanskje jeg ikke burde det da 🤔

Det er helt klart kvalitetsforskjell på en til 5000 og en til 30. Jeg ville forhørt meg med firmaene som monterer om de har noen pumper de har hatt reklamasjon på. Naboen fikk tak i en helt ok pumpe med litt transportskader men den fungerer helt fint i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2021 den 10.22, flobben skrev:

En ting er at kanskje dødeligheten har gått ned, men jeg kjenner flere som har hatt corona (milde symptomer) og det tar lang tid før man er tilbake der man var. 

Han ene var ganske flink til å løpe, etter to uker med sykdom løp han km på 1 og 1/2 minutt saktere en hva han gjorde tidligere. Det betyr at noe virkelig har skjedd med lungene til karen. 

Andre helt friske mennesker har til og med fått slag av corona, med alle de problemene som følger det. 

.
Er du sikker på at de hadde corona? For at det er bevist at disse PCR-testene gir 97 % falske positive. WHO har innrømmet det, og høyeste retten i Portugal har også besluttet at disse testene er altfor unreliable til å kunne brukes.

Corona er faktisk helt fantastisk. Den har kurert influense (ingen tilfeller i Norge i år - i øvrige år: 900 - 1400 influenserelaterte dødsfall). Den har kurert kreft t.o.m i mange land :-D

Labratoriet har heller ikke klart å isolore viruset, så etter medisinsk definisjon, så eksiterer det ikke. Det er bare at dødsfall influensarelaterte sykdommer og andre også (igjen pga. feilaktig PCR-testene)
blir registrert som Covid-dødsfall.

.
.
.

Også er det viktig å huske på SKADEN disse restriksjonene fører til (!!!).

Våre unge jenter søker seg til rusmiljøer for å få sosial stimuli, hvor de gjerne blir MISBRUKT (!). Unge gutter, som var velfungerende rett før tiltake, har begynt å ta LIVET av seg (!)

Anbefaler STERKT å joine facebook-gruppen: "
Røde luer - Frihet fremfor Frykt"
Link: https://www.facebook.com/groups/396525401612759/

 

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...