Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, tennbrikket skrev:

varmekabler i gang, bad og vaskerom med varmepumpe og peis, varmefolie eller kjøre på med vann bårenvarme i alle rom?

Lavenergihus i kombinasjon med fjernvarme der det er varmekabler/rør i bad, vaskerom, gang og kjøkken. Alle andre rom har vannradiatorer med termostat. Denne løsningen har fungert utrolig bra for oss siden vi bygget vårt hus (180 m2) for 20 år siden.

Vi har ikke peis/ovn ganske enkelt fordi huset er for varmt for dette, selv om kosen med en peis/ovn selvfølgelig hadde vært fint å ha noen ganger. Det eneste jeg hadde endret i dag er bedre vinduer. Våre 20 år gamle vinduer har 2-lag isolerglass, men dagens vinduer har allikevel en mye bedre u-verdi. Veggene på huset (vi har et trehus) isolerer såpass bra at man veldig tydelig merker kuldenedfallet under vinduene som isolerer mye dårligere enn veggene. Av samme årsak må vi derfor på de aller kaldeste dagene justere opp temperaturen på radiatorene (som selvfølgelig befinner seg under vinduene).

Vi har også aktiv luftsirkulasjon i vårt hus via en Genvex ventilator. Denne har en varmeveksler som gjenbruker noe av den varme luften som sendes ut av huset (dvs. den kalde luften blir varmet opp før den sendes inn i huset). Det er også en elektrisk varmekolbe knyttet til systemet som styres via en termostat. Er den utvendige luften kald hjelper varmekolben varmeveksleren med å varme opp luften. Systemet fungerer veldig bra og bidrar også til å senke luftfuktigheten i huset på de aller råeste dagene (noe som er spesielt viktig her i Danmark).

Vårt hus er et typehus fra det danske firmaet Trelleborg og deres største eksportmarked er faktisk Grønland. Ergo vil jeg tro at konseptet holder mål selv der det er virkelig kaldt. Det er sjeldent veldig kaldt på østkysten av Jylland hvor vi bor, men nå er vi inne i en periode der det hele døgnet er rundt 4-5 minusgrader. Vi har imidlertid opplevd perioder med rundt 15 minusgrader og selv da merket vi ingen forskjell på varmeregningen.

Oppvarming med strøm er forøvrig helt uaktuelt i Danmark med de prisene vi har (inkl. alle avgifter 2-3 ganger høyere enn i Norge). De fleste har derfor fjernvarme, men noen (spesielt på Sjælland) bruker gass til oppvarming.   

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra input her. Jeg ønsker selv peis. Her i innlandet har det vært nede i -24 nå. Tenker dog at det kan være lurt å legge rør til vann bårenvarme først som sist. Hvordan strømprisen utvikler seg om 10 årer jo ikke lett å si. Dog med ett moderne hus som er godt isolert, så håper jeg det holder. Blir jo ett veldig åpent hus så de fleste store rommene (les: kjøkken, stue og gang) vil jo være godt oppvarmet av varmepumpe. Soverom er jo godt å ha det litt kjølig. Går vel an å bare montere noen "smartvarmeovner" på veggene der. Selv om jeg skal ha så lite "smarthus" som overhode mulig. Elsker teknologi, og jobber med dette i det daglige, men akkurat smarthus annet enn "remote" styre varme og lys ser ingen grunn til.

 

Har en kamerat som er elektrikker. Han hater å legge varmekabler over noe annet her på jord.  Han oppsummerer det med følgende Vazelina låt -> vond rygg såre knoker. Han håper at jeg velger vann bårenvarme, men slik det ser ut nå så henger det litt mer mot kabler i nødvendige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Hva ville dere valgt i ett nybygg? 

Personlig ville jeg nok droppet vannbåren varme, med mindre man ikke snakker om en Sigmasentral (snakker da om kostnad på 2-500 000kr avhengig av størrelse). Ofte opplever jeg at man får kalde punkter i gulvet med vannbåren varme, så systemet har i mine øyne en del svakheter. Det tar tid å bli varmt og det tar tid å få det kaldt igjen. 

Jeg hadde nok heller gått for varmefolie/kabler, samt peis og varmepumpe med takkassetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Personlig ville jeg nok droppet vannbåren varme, med mindre man ikke snakker om en Sigmasentral (snakker da om kostnad på 2-500 000kr avhengig av størrelse). Ofte opplever jeg at man får kalde punkter i gulvet med vannbåren varme, så systemet har i mine øyne en del svakheter. Det tar tid å bli varmt og det tar tid å få det kaldt igjen. 

Jeg hadde nok heller gått for varmefolie/kabler, samt peis og varmepumpe med takkassetter.

Heller litt mot dette selv. Kommer nok endel billigere ut av det. Har ikke veldig store budsjettet, og isolert garasje med varmepumpe står også høyt på listen mens jeg først driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Personlig ville jeg nok droppet vannbåren varme, med mindre man ikke snakker om en Sigmasentral (snakker da om kostnad på 2-500 000kr avhengig av størrelse). Ofte opplever jeg at man får kalde punkter i gulvet med vannbåren varme, så systemet har i mine øyne en del svakheter. Det tar tid å bli varmt og det tar tid å få det kaldt igjen. 

Jeg hadde nok heller gått for varmefolie/kabler, samt peis og varmepumpe med takkassetter.

Som rørlegger må jeg si i nye hus: legg vannbåren varme! Har selv et hus fra 80 tallet med 3 varmepumper, noen elkabler og det er ikke ideelt. Mange kalde gulvflater. Hadde jeg pusset opp eller bygd nytt så er det vannbåren varme som gjelder.

Elektriske kabler overalt er en vurdering man må ta men det er flere minuser med det også. Når alle har fått elbil så er det strømprisene som kommer til å bli det som staten skal håve inn på. En varmepumpe til vannbåren varme halverer brukt watt per avgitt watt. Mens varmekabler det er en watt det som også avgis. Er man elektriker så kan man jo spare litt på å legge kabler. 

Vannbåren varme er ikke dyrt i seg selv å legge sløyfene i gulvet. Man kan fint også gjøre det selv for å spare litt timer. Det som er aberet med vannbåren varme er det tekniske rommet som følger med. Fordelerskap, varmepumpe, gjerne dyrere bereder som får forvarming fra vp, pumper, microbobleutskillere, ventiler, kobber, messing og isolasjon. En slik installasjon kan fort bli 150-200k. Mange snakker om total besparelse på det ene kontra det andre. Ofte er ikke investeringen innspart før etter 15 år etter dagens pris. Men om (når) strømprisen stiger kraftig så er dette lurt å investere i nå mener jeg. Samtidig er det den beste varmen for kropp og sjel. Revmatikere reagerer positivt på vann kontra strøm under beina.  Borehull er det beste for jevnet effekt. Varmepumpe med utedel har her på Vestlandet en levetid på 10 år pga klimaet. 

Kalde punkt i gulvet kan tyde på feil prosjektering eller leggemetode. Silencioplater med aluminiums fordelingsplater er ett eksempel på jevn varme. Gjør man det på en annen måte så bør man legge tettere enn cc30 cm 

Innregulering etter igangkjøring er der flest driter seg ut ved å gi blaffen i det rett å slett. Det har mye å si. Vannet skal bevege seg i en gitt hastighet for hver sløyfe. 

Jeg sparer jo alt på timene selv, så for meg er det ihvertfall enkelt:vannbåren varme. Har nå varmepumpene på fullt og i tillegg vedfyring annenhver kveld. Klarer ikke å holde tilstrekkelig temp i huset rett å slett i minus 15.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt den prisen jeg er redd kan fort bli litt høy. Jeg er ung og dette er førstegangsbolig. Det er vanskelig, kanskje umulig for meg å finansiere noe så dyrt med en tanke om å spare inn etter 15(+/-) år. Jeg må kanskje leve litt i (nåtiden) under bygging mtp budsjett. .Å sløyfe rørene tenker jeg blir gjort selv, blir sikkert rådført av noen kamerater som er rørleggere.

 

Huset skal bare være på en flate og ikke større enn 145 kvadrat. 

 

Jeg har litt den tanken om at siden den moderne standarden som er inn om dagen er vel å ha åpent rundt stue, kjøkken og gang. Da gjenstår det liksom bare soverom som ikke har noen direkte varme. Her er det jo greit å ha det kaldt, subjektivt dette også såklart.

 

Setter pris på mer informasjon og tilbakemeldinger. Syns vann bårenvarme er ett meget spennende tema. Alltid interessant å lese erfaringer andre har gjort seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hvor mye man skal legge i det og hvor langt perspektiv man har. Vannbåren varme med borring er kjapt 300k, med et behov for 5-6m2 med et Teknisk rom, har sett mye dårlig håndtverk av fagfolk.

Varmefolie eller kabel er mer lavterskel, i kombinasjon med ved/gass og varmepumpe bør mye være gjort. Men man ser vel gjerne at sin egen bransjes løsninger er de beste. 😂

Når det er sagt, så en klassiker av en film igår med Michael douglas, «the game».

Mye fin E38 og E34 i denne filmen, for noen nydelige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tennbrikket skrev:

Er litt den prisen jeg er redd kan fort bli litt høy. Jeg er ung og dette er førstegangsbolig. Det er vanskelig, kanskje umulig for meg å finansiere noe så dyrt med en tanke om å spare inn etter 15(+/-) år. Jeg må kanskje leve litt i (nåtiden) under bygging mtp budsjett. .Å sløyfe rørene tenker jeg blir gjort selv, blir sikkert rådført av noen kamerater som er rørleggere.

 

Huset skal bare være på en flate og ikke større enn 145 kvadrat. 

 

Jeg har litt den tanken om at siden den moderne standarden som er inn om dagen er vel å ha åpent rundt stue, kjøkken og gang. Da gjenstår det liksom bare soverom som ikke har noen direkte varme. Her er det jo greit å ha det kaldt, subjektivt dette også såklart.

 

Et hus på 145 kvm der blir vannbåren varme å anse som luksus hvis du kan koste på deg det. I ditt tilfelle er kanskje El. kabler det beste økonomisk på sikt.  Men husk at boliger skal enegrisertifiseres. Vannbåren varme trekker opp, dessuten hadde man noen titalls tusen i enovatilskudd en periode ved nybygg med vannbåren varme (vet ikke om det er fjernet nå) 

Mitt hus er 2 etasjer a 200kvm, 400kvm totalt. Så der er gevinsten med vannbåren varme noe helt annen enn å ha elkabler. 

 

49 minutter siden, tennbrikket skrev:
45 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Spørs på hvor mye man skal legge i det og hvor langt perspektiv man har. Vannbåren varme med borring er kjapt 300k, med et behov for 5-6m2 med et Teknisk rom, har sett mye dårlig håndtverk av fagfolk.

Varmefolie eller kabel er mer lavterskel, i kombinasjon med ved/gass og varmepumpe bør mye være gjort. Men man ser vel gjerne at sin egen bransjes løsninger er de beste. 😂

Når det er sagt, så en klassiker av en film igår med Michael douglas, «the game».

Mye fin E38 og E34 i denne filmen, for noen nydelige biler.

 

Helt enig. Teknisk rom krever litt plass og det er ofte presset nok som det er med å få nok boareal som det er, om man ikke skal "kaste bort" et rom til. Mange kombinerer vaskerom som teknisk rom. 

Det er mange typer rørsystem og løsninger, og like mange rørleggere. Alt er forskjellig av kvalitet og virkemåte. Litt som med biler. Vag kvalitet kombinert med amerikansk byggekvalitet funker dårlig. Toyota kvalitet sammen med audi sin opplevde kvalitet hadde vært perfekt. Slik er det med rør og rørleggere også. De som kan faget sitt, der er det som å se kunst inne på teknisk rom :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nå til uka besøk av rørlegger om å få pristilbud på å bygge om fra oljefyr til varmepompe løsning.

 

har vannbåren varme i huset som er modernisert med egen sløyfe i vært rom med termostat

har egentlig bestemt meg for vann til vann men en kompis har vist luft til vann pompe i sitt hus, denne klarte å opprettholde 25 pluss i huset selv ved -30. Han betalte heller ikke mer en 2000kr i strøm forrige måned.

begge deler har en pris på rundt 80-150k for varmepompa alene. Så her skiller det egentlig bare prisen for borring og litt graving.

har også planer om vannbåren varme i garasjen som kommer på sikt

så da funderer jeg på om bergvarme er såpass mye billigere at det lønner seg overfor luft til vann.

her kan det jo selvsagt bli -45 på det kaldeste så på et punkt vil ikke luft til vann være tilstrekkelig.

har 250m3 som "må" varmest opp så å fyre på ren strøm blir for dyrt, fant også ut at oljefyr også er aaaaalt for dyrt å fyre med.

står veldig lite på nett hva som skiller en lufttilluft og luft til vann varmepompe, prisdifferansen er jo enorm. Luft til luft som jeg også har idag er ikke tilstrekkelig når temperaturen ligger på -20 og nedover som den ofte gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt angående vannbårenvarme i garasje, men ønsker man ikke heller å ha luften i bevegelse som f.eks ved hjelp av varmepumpe? Si man vansker bilen om vinteren, så oppnår man vel en raskere tørking ved litt bevegelse i luften. Er vel aldri noe lurt å sette en bil som har salt på seg ett varmt sted uansett, men. Mulig jeg er helt på bærtur nå, men leste angående denne problemstillingen på detailersclub. Dog skal man ha vinterlagring av bil,MC, båt osv så er det jo sikkert ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tennbrikket skrev:

Leste litt angående vannbårenvarme i garasje, men ønsker man ikke heller å ha luften i bevegelse som f.eks ved hjelp av varmepumpe? Si man vansker bilen om vinteren, så oppnår man vel en raskere tørking ved litt bevegelse i luften. Er vel aldri noe lurt å sette en bil som har salt på seg ett varmt sted uansett, men. Mulig jeg er helt på bærtur nå, men leste angående denne problemstillingen på detailersclub. Dog skal man ha vinterlagring av bil,MC, båt osv så er det jo sikkert ypperlig.

Det stemmer det, oppvarmet garasje for bruksbilen om vinteren gjør at rustenprosessen akselererer. Følger Garasjetid (tidligere bilpleiekongen) på Youtube og der var det nylig en film om å vaske bil i minusgrader. Der sa han at det ikke var så farlig om bilen stod med masse salt så lenge den stod enten ute eller inne i minusgrader for rustprosessen stoppet opp når det var så kaldt. Kjørte man inn i en varm garasje derimot...

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabel på bad, vannbårent ellers.

Det viktigere her, er jo at man har en smart styring av det hele, og gjerne solvarme også. Det optimale hadde vært en energibrønn(med VP) som går på lavlast gjennom hele døgnet, og på natterstid lader opp en vannbåren energiakkumulator som brukes sammen med solfanger med VP på toppen på dagen.

Det er jo ideelt sett. Strømmen vil bli dyrere her i landet. Ingen tvil.

Det viktigste er å kjøre kildene på den mest effektive lasten, og overskuddet må lagres i et kalorimeter nå energien ikke forbrukes og deretter skru av kilden når det er fullt.. Og jo mere vann i anlegget jo mer akkumulert energi er det potensielt.

Et vannbårent system med romtermostater som styrer sin avgang via en enkel aktuator m/varmekolbe/El-kjele er jo ikke akkurat billig å fyre hardt med.

Det viktigste er at man klarer å holde en så lav returtemperatur som mulig og en utetemperaturkompensert fyringskurve.

Det er en investering som går i null om mange mange år. Så har man ikke tenkt å bo der i 25-30år så er det nok ikke verdt investeringen. En kompis gikk rett og slett for panelovner..

 

Jeg har selv en luft/luft varmepumpe. Problemet med den er at den er litt for stor for boligen. Så den starter og stopper på termostaten ofte når utetemperatur er over -5 grader. Dette gjør at den bruker mye energi på start og stopp.

Så jeg skrur den av i 22-tiden på kvelden og starter den opp 1530 hver dag. Da går den på optimal virkningsgrad. Det synes godt på strømregninga for å si det sånn.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...