Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Er vel litt oljekyndige her?? 

Ser GS har supertilbud på Castrol gtx 15-40. 

Kjører p.d.d på Castrol gtx 10-40. Oljen jeg vurderer er eksakt samme, bare 15w. 

Noen ulemper med dette? Kun fineværsdager med god temperatur bilen blir brukt. 

( 635csi )

Tenkte på det samme her .

Må vel være greit å bruke sånn olje på disse .

Er den ikke litt tykkere bare ?(arrester meg om jeg tar feil ).

Disse motorene her ble jo konstruert for lengst og da gikk de jo på tykkere mineralolje enn det du og jeg kjører nå ,altså 10 -40 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sveigis skrev:

Tenkte på det samme her .

Må vel være greit å bruke sånn olje på disse .

Er den ikke litt tykkere bare ?(arrester meg om jeg tar feil ).

Disse motorene her ble jo konstruert for lengst og da gikk de jo på tykkere mineralolje enn det du og jeg kjører nå ,altså 10 -40 .

Litt tykkere ved kaldstart, ellers er de begge like ved driftstemperatur :)

Gtx er kjempeolje på m30 motorer 😊 brukte det selv på m30 banebilen nå sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en relativt ny bil, og de fleste kilometerne er jo tross alt Bjørn sine.

350k er ikke så fryktelig mye på en moderne bil når den fortsatt er relativt ny.

Holdt seg greit, men man ser at enkelte designløsninger på bevegelige ting ikke er optimale og utprøvd kanskje.

Synes også den gapende bagasjeluken er merkelig. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Er jo en relativt ny bil, og de fleste kilometerne er jo tross alt Bjørn sine.

350k er ikke så fryktelig mye på en moderne bil når den fortsatt er relativt ny.

Holdt seg greit, men man ser at enkelte designløsninger på bevegelige ting ikke er optimale og utprøvd kanskje.

Synes også den gapende bagasjeluken er merkelig. 

Enig, moderne biler klarer normalt høy km meget bra forutsatt fornuftig vedlikehold. På en elektrisk bil med relativt få bevegelige deler vil jeg tro at tilstanden ved samme antal km stort sett er bedre enn for en alminnelig bil. Batteriets tilstand virker også fornuftig selv om det ikke er like gammelt som bilen (- 80000 km såvidt jeg forstår).

Bagasjelukens skjeve montering skyldes en skade (som ikke er reparert) som skubbet/bøyde luken bakover fra da han kjørte rundt med Nimber pakker/gods. Det er med andre ord ikke Tesla som har montert luken slik. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bagasjeluken så tror jeg ikke det gran på svaret der. Dette er jo bare tull. Han viser en liten bulk i innvendig plastdeksel, mens sannheten er jo at hele luka hadde vært vrak om du skulle truffet den hardt nok innvendig til at hele luka dermed flytter seg (mao derformasjon i strukturen som helhet, eller deformert delen som holder låsekassa). Umulig? Nei. Sannsynlig? Absolutt ikke. Og skulle det nå være en skade i innfestning til låsekass el. så sier jo dette noe om hvor elendig konstruert det hele er.

Ellers er det vel ingentind å rope hipp hurra for der? F10 med 350k og byttemotor stiller jo da fort i samme klasse. Bare at den ikke har mista betydelig "rekkevidde" eller annet. Jeg vet hvilken bil jeg hadde valgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, TRF skrev:

Ang bagasjeluken så tror jeg ikke det gran på svaret der. Dette er jo bare tull. Han viser en liten bulk i innvendig plastdeksel, mens sannheten er jo at hele luka hadde vært vrak om du skulle truffet den hardt nok innvendig til at hele luka dermed flytter seg (mao derformasjon i strukturen som helhet, eller deformert delen som holder låsekassa). Umulig? Nei. Sannsynlig? Absolutt ikke. Og skulle det nå være en skade i innfestning til låsekass el. så sier jo dette noe om hvor elendig konstruert det hele er.

Ellers er det vel ingentind å rope hipp hurra for der? F10 med 350k og byttemotor stiller jo da fort i samme klasse. Bare at den ikke har mista betydelig "rekkevidde" eller annet. Jeg vet hvilken bil jeg hadde valgt :)

Dette er jo relativt lett å sjekke i denne videoen fra 27 november 2013 og man kan relativt tydelig se at bagasjeluken er montert nogenlunde korrekt og under ingen omstendigheter like skjevt som i dag. Jeg vet forøvrig ikke mer om hva som har skjedd med bagasjeluken enn det Bjørn forteller i den seneste videoen.

Jeg ville også ha valgt en like gammel F10 som er i nogenlunde bra stand... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TRF skrev:

Poenget mitt er vel heller at dette er en "no win situation" for Teslaens rykte. Det er ikke vanlig at bakluka derformeres dersom noe treffer den "hardt nok til å lage liten bulk i plastikk".

Jeg oppfattet det som om det handler om to separate hendelser som ikke har noe med hverandre å gjøre. Ellers er jeg helt enig med deg. Den lille skaden på panelet innvendig har ikke vært kraftig nok til å skubbe/bøye luken slik vi ser i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett synes jeg det er rart luka ser slik ut. Noe må ha truffet den hardt. Men man vet aldri helt med tanke på engineeringen som ligger bak på Teslaer. Med så mye prøv og feil det har vært synes jeg det er fint å se at en så tidlig Tesla går enda, selv om det mest sannsynlig har vært kastet nok av nye deler på den.

Min tidligere sjef eier en Tesla med et regnummer rett over Bjørn sin, og det har vært noen heftige regninger fra verkstedet etter at garantitiden har gått ut for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Nå kan jo du skru alt selv. Regnestykket blir noe ganske annet for en akademiker som ikke kan noe (og det er vel den typiske nordmann nå om dagen? 😅

På 350.000km har han/hun spart betydelige driftsutgifter. De fleste av disse tesla eierne lader vel gratis på jobben uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...