Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Løste seg med lading i Ibsen P hus btw 😀 Satser på å få nok mens jeg står her slik at jeg kommer meg hjem igjen 😅 Kunne bare lade med SMS, men det koster i tillegg til selve parkeringen. Så det blir en dyr parkering 😂

F5731691-A562-4D74-931A-A0D78C96DB3D.thumb.jpeg.97ede690311cc88d6905786b10ee6876.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på med en sånn mach-e greie på fredag, kan ikke si jeg ble super imponert. I forhold til Audi e-tronen min er det stor forskjell. Vises vel egentlig i prisen når man tenker seg om.

Men i forhold til Tesla model 3, må jeg si den står seg godt.

Håper du kom hjem uten alt for mye stress Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, flobben skrev:

Satt på med en sånn mach-e greie på fredag, kan ikke si jeg ble super imponert. I forhold til Audi e-tronen min er det stor forskjell. Vises vel egentlig i prisen når man tenker seg om.

Men i forhold til Tesla model 3, må jeg si den står seg godt.

Håper du kom hjem uten alt for mye stress Fredrik

Ja jeg kom veldig greit hjem igjen, gikk radig uten stopp slik jeg håpet på. Og dette må jeg si var veldig lærerikt for meg, Mach-e imponerte meg litt her.

Kjørte inn til Oslo på formiddagen i dag, startet med 100 prosent batteri hjemmefra. Jeg lå med cruisen på 125-130 km/t på firefelten hele veien, akkurat slik jeg gjør med mine biler. Kom til Oslo god halvtime før jeg hadde beregnet, så jeg stoppet og ladet ved Statoil på Skøyen. Her var det mange hurtigladere ledig, i motsetning til det jeg kunne se langs E18 hvor folk sto i kø. Planen var å lade her før jeg kjørte hjem igjen, men siden jeg hadde god tid og det var usikkert om jeg fikk ladet i p huset så ladet jeg her fra 32% til ca 65 %. Kosta 129 kr og tok ca 30 min. Så viste det seg å lade i Ibsen P hus var veldig greit, mange 7,5 kw ladere og noen få 22 kw ladere. Plugga meg i en 22 kw lader. Gjorde mine ærend i Oslo og når jeg kom tilbake så hadde jeg 90%. Kosta 177 for parkering og 144 for strømmen, litt dyrt for parkering men sånn er det. Og da suste jeg hele veien hjem til Arendal non stop, så detta funka akkurat sånn jeg ville at det skulle. Bilentusiasten og nyskjerrigheten min ønsket å finne ut av dette med elbil på langtur, så dette var moro å prøve ut. 

For at elbil skal funke så føler jeg to kreterier er viktig, ladeboks hjemme og elbil med 500km pluss rekkevidde. Har man dette så kan det fint erstatte en hvilken som helst bil i det daglige. Med mindre man kjører lange turer i Europa slik vi gjør 😅 Mach-e er en elbil som har veldig gode seter, ypperlig langtur bil men bra komfort. Litt stumpete over ugjevnheter, men det er alle små SUVer. Det er også en elbil man kan kjøre fort med på motorveien uten å få følelsen av å se rekkevidde forsvinne. Litt tam i aksen over 130 km/t synes jeg, her drar 540en som ett lokomotiv. Og når man snakker om det, å bruke gassen hardt i elbil gir deg hele tiden litt sånn dårlig samvittighet for rekkevidden...det tar bort litt av "søtsmaken" i en ellers herlig og kontant akselerasjon. Mens i fossilbilen så kan man liksom "sløse" med gasspedalen, det spiller ikke noen rolle. Men å kjøre tur retur Arendal-Oslo for 306 kr i drivstoff, uten å stoppe underveis er jo helt konge. Men hva med vinterstid, i dag var det sol og 25 grader? Hva når alle ladere i p huset er opptatt? Savnet etter lyd til akselerasjonen er der hele tiden, blir litt uengasjerende. Jeg blir nok ikke elbilist med det første, selv om jeg lett lar meg imponere over teknologien og hvor greit det kan være å kjøre elbil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Snagg30 skrev:

Hva kiker du etter? 

Så først etter F11 530d (evt. F10) men bare det at jeg vil ha bakhjulstrekk utelukker jo mesteparten av de som er her i Norge. Vil og ha uten Integral Active Steering og Adaptive Drive, og da forsvinner det jo enda mer.

Vil helst unngå carbonsvart, og da er det vel knapt en eneste bil igjen 😂

Tenkte og litt på F31 330d, men det er kun 14 (+2 kondemnerte) i Norge med bakhjulstrekk. Flere av de har adaptivt understell, og for en som har planer om å senke bilen så er vel det noe en bør unngå.

Ser og mange av de har Variable sport steering, noe jeg ikke har vært borti før 🤔 Ser det er litt delte meninger om dette.

Lurte litt på om jeg bare skulle gå for noe litt billigere en stund, og så da etter E61 (evt. E60) 530d LCI. Men det var det jo nesten ingenting av til salgs med unntak av noen med langt over 200.000km, og en som var veldig beskjedent utstyrt. Samme gjelder egentlig 525d LCI.

Her og vil jeg unngå carbonsvart, som jeg føler nesten alle M-sport biler er 🙄

Var egentlig ikke mye å finne i Tyskland heller uten å måtte betale en god del mer enn hva tilsvarende ville gått for her. Var mye xDrive biler der også. 

Eller for E6x sin del, de bilene som var av interesse utstyrsmessig osv var gjerne kjørt 2-300.000km :P

Var mye bedre utvalg generelt tidligere i år mener jeg 😂

27 minutter siden, HenrikSolberg skrev:

Mener han kikker etter F31 335d rwd med sprek fargekombo.

Lykke til Daniel! 😎

Da kan jeg bare gi opp med en gang, for F3x 335d med bakhjulstrekk eksisterer ikke. :)

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

vist din nye bil skal være så simpel hadde det vell vært like greit å beholdt 335'n du hadde ? 

Simpel? Fordi det er 2-3 ting jeg ikke ønsker? 

Nei, følte det var tid for å selge den nå når muligheten tilbød seg og den fortsatt var "verdt noe". Fikk mer enn hva jeg ga for den, selv om det ikke har noe å si med tanke på hva som ble lagt ut på den i løpet av de 2 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Daniel.

Har en E60 545i du kan få kjøpt 😅 Så får bensinkortet ditt vist hva det duger til 😂

Hehe, ja det hadde vært noe nå når bensinen har lagt på over 18kr literen 😬

Skal jeg først være så lur å kjøpe en N62 bil så må det nesten bli en 550i LCI. Det ligger noen fine eksemplar på Mobile av og til 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jeg si, bank i bordet men så langt så har E60 545i vært en av de bedre bilene jeg har eid faktisk. Alt virker som det skal, bruker ikke olje ut over det som er normalt for en V8. Har vel toppa opp litt ett par ganger på 12 000 km. Det har ikke vært mye på denne som har gått i stykker, drittbiler som dette vist nok er. Kun slitedeler og preventivt vedlikehold. 

Noen små quirks har den jo, slurer ett lite sekund i revers hvis jeg rygger opp en bakke, suser litt fra takluka på motorvei og motor svetter litt i bakkant. Men hey...vi snakker om en 17 år gammel E60 her. Også digger jeg å kjøre den, virkelig en glede å kjøre V8 i hverdagen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har greie på antenne og elektriske duppeditter 😅

Har kjøpt meg en campingvogn og har montert en slik:

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/antenne-og-parabol/TRI109150/triax-ufo-dvb-t-sat-antenne-hvit?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6254&gclid=CjwKCAjw87SHBhBiEiwAukSeUdimzVaLVYPpErs1GiL7PN7ifko6uw7K8ObxnNuJCALlV5ye9r11ZxoCFXcQAvD_BwE

 

Så har jeg en antenneforsterker som ser slik ut:

IMG_20210713_210722805.thumb.jpg.3be3ab82befdb62699caffde4aee3c23.jpg

 

Men jeg får ikke liv i antenna. 

Har koblet på en RiksTV boks. Koblet antennekabel fra UFO til IN på forsterker, og fra OUT på forsterker til RiksTV boksen. Men finner ingen signal, og antenna lyser ikke. ( Som den skal om strømforsyning er i orden ) 

 

Noen som kan forklare? Funker ikke antenneforsterkeren min som strømforsyning i tillegg kanskje? 

Eller har jeg gjort noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning er min 525iA med 220 500km med M54 motoren 100% feilfri og motoren er pottetett. Null oljeforbruk. Ikke en dråpe. Jeg er dypt imponert over den bilen.. Alt virker, alt er smooth og ingen ulyder. Fortsatt på originalt understell etter hva jeg kan se.

Om jeg skal sette fingern på noe, så er det Landsail dekkene som sitter forran. Men også disse funker bemerkelsesverdig bra for å være kinadekk.. nesten så jeg fint kjøper det neste gang jeg skal ha dekk?

Jeg har bytta o-ringene på peilepinnen og på peilepinnerøret og satt inn ny bolt som fester røret til motoren. Men det får han som bytta veivhusventilasjon på verkstedet ta skylda for og ikke BMW. Etter at det var i orden har motoren gått optimalt og med 0,87 i blandet forbruk med mye køkjøring er det slettes ikke galt.

Jeg er veldig glad i M52/M54. Fryktelig skeptisk til alt som heter N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...