Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det står i den nye Veileder for kontrollinstruks versjon 4.0

8.2.3.1 Avgass generelt og motorgange
Det skal ikke ilegges mangelmerknad dersom OBD-feilindikator indikerer feil eller
feilfunksjon for;

Kjøretøy klassifisert som M1 og N1 med bensinmotor, registrert før 1. januar 2002
Øvrige kjøretøygrupper, registrert før 1. januar 2007
Bakgrunnen er at vi erfarer at eldre egendiagnosesystemer kan varsle om feil som ikke har
tilknytning til motorstyringssystem og/eller varsle om feil som ikke er reelle. Datogrensene
er satt med utgangspunkt i når det absolutte kravet til OBD-system trådte i kraft for
kjøretøytypene. Merk at resten av kontrollpunktet likevel skal kontrolleres (motorgange og
røyk mv.).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke rett frem å finne til den nei, men lå jo ute på lovdata. Litt snodig at de gjemmer det såpass bort all den tid den er vedtatt. Om jeg hadde 30% rust på bremseskiva bak og bytta den nå for å levere inn bilen på PKK i mars så hadde jo jeg blitt litt furten, for å sette det litt på spissen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, E.C. skrev:

Var ikke rett frem å finne til den nei, men lå jo ute på lovdata. Litt snodig at de gjemmer det såpass bort all den tid den er vedtatt. Om jeg hadde 30% rust på bremseskiva bak og bytta den nå for å levere inn bilen på PKK i mars så hadde jo jeg blitt litt furten, for å sette det litt på spissen. 

Eller, uten at jeg skal virke som en alt for positiv dust, så kan du isteden for å bli furten tenke at tross den kjipe utgiften så er alt med bremsene i tipp topp stand. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vegard_ skrev:

Ser nå at radiatoren jeg bestilte er for en automatisk bil, men den ble godkjent av eurodel når jeg huket av på kompabilitetsjekk. Er det noen forskjell eller passer de faktisk om hverandre? Min bil er manuell. 

https://www.eurodel.no/catalog/product/view/id/1031192/s/radiator-mahle-original-cr-295-000p

Jeg er ikke hundre prosent sikker men som regel så passer en automat radiator i en manuell bil men ikke omvendt. Det pleier og sitte en oljekjøler til automaten i radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har fått en ny cravings for tiden…

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_760_i_544hk_v12_biturbo_taklucka_headup_soft_close/98328741

Noen som vet hvordan motorene i disse er, alt fra BMW fra denne tiden i denne størrelsen har jeg inntrykket av er dårlige greier. Men herregud for en bil, stort pluss at det ikke er en Li utgave også. Har kikka litt på S600 fra samme periode, muligens ett tryggere kjøp? 

Motorene vet jeg ikke noe om men en bekjent hadde en slik for noen år siden. Største problemet han så var å finne noen i Norge som kunne reparere de. Han endte med en tysklandstur når det nærmet seg service.

Ellers så er de vel som resten av BMWene fra den tiden. Har du ikke råd til og holde de ved like så styr unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Marius2002 said:

Eller, uten at jeg skal virke som en alt for positiv dust, så kan du isteden for å bli furten tenke at tross den kjipe utgiften så er alt med bremsene i tipp topp stand. :D 

Jojo, det er klart. Jeg tenker mer på f.eks Teslaen jeg hadde, der ble det +/- 25% rust på skivene bak etter et par måneder (bil utlevert ikke lenge før vinteren) og der ble de slik. Å bytte de med mindre man skal grisekjøre uten regen har tilnærmet nada hensikt, blir fort rusta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Jojo, det er klart. Jeg tenker mer på f.eks Teslaen jeg hadde, der ble det +/- 25% rust på skivene bak etter et par måneder (bil utlevert ikke lenge før vinteren) og der ble de slik. Å bytte de med mindre man skal grisekjøre uten regen har tilnærmet nada hensikt, blir fort rusta igjen.

På elbil er jeg helt enig, og det er nok derfor den nye praksisen er kommet. Jeg leste på "kjøretøy" under bildet ditt når jeg skrev innlegget(sitter på mac og får opp dette) og så da at det stod E39, E61, E91 og tenkte da bare fossilbil. :) Vi er på bølgelengde.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Skjønner godt at en sånn frister for herregud for en bil 😊

Men som du sier så er det vel mye å være varsom på angående disse.

Vet ikke hvorfor jeg føler det ,men sitter igjen med at nyere Merce S klasse er en bedre bil kvalitetsmessig men er den finere?

Uansett du er jo pokker meg ikke redd for å satse så har du lyst på en sånn ,så skal du gjøre det 😎😎😊😊,skamrå .

Ja det hadde vært litt tøft å forsøkt en sånn, som den rake motsetning til Camaroen. Må nok innrømme at Camaroen er litt vel mye sportsbil for min del. James May har helt rett når han sier at man ødelegger en ellers komfortabel bil når man utvikler den på Nurburgring 😂 Ikke noe galt å si om denne, digger å kjøre den og jeg skal fortsette med det…men man går på noen kompromisser i det daglige (som blir glemt så fort jeg starter motoren). Kunne tenkt meg å prøve ut en 911 når jeg først skal ha stiv sportbil, men prisene her er jo ikke for folk. En 996 med sine IMS problemer vil jeg ikke ha.

Men tanken på å gli rundt i en V12 luksuscruiser fasinerer meg. S600 i W221 generasjon tror jeg har en noe bedre motor enn F01 760i, men F01 er jo en enormt mye mer spennende bil enn W221. Mercedes er og blir nitriste greier, og A8 W12 er helt uaktuelt å innlate seg med. 760i har også en del mer hester med sine 544 hk kontra S600 som har 517 hk. 760i har ett helt sykt drag opp til toppfart.

1 time siden, Rune-K skrev:

Motorene vet jeg ikke noe om men en bekjent hadde en slik for noen år siden. Største problemet han så var å finne noen i Norge som kunne reparere de. Han endte med en tysklandstur når det nærmet seg service.

Ellers så er de vel som resten av BMWene fra den tiden. Har du ikke råd til og holde de ved like så styr unna. 

Ja dette er helt klart komplekse greier, men vi har ett firma her i Arendal som er ganske gode på litt kulinariske bilmodeller. Jeg ser det av og til står litt V12 biler hos dem så dette tror jeg ikke er noe problem.

Råd til å holde en slik bil har jeg nok, men det er kjedelig om den bare står på verksted. Jeg får søke litt rundt på webben, men problemet er at jeg stort sett får amerikanske brukererfaringer….og de er egentlig null verd. Amerikanere har en finurlig evne til å kjøre i filler alt som ikke har "body on frame" eller støtstangmotorer. Det største usikkerhetsmomentet med en 760i her i landet er andrehåndsverdien, tror dette er tungsolgte biler i Norge 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Kjøp en 996 turbo, slipper du IMS problemer 😬

Jeg liker tankegangen din med og importere og flippe litt biler. På den måten får man prøvd mye forskjellig selv med begrenset økonomi. 

Jeg tror dog 760 vil bli en strek i regningen p.g.a videresalg.. dette er nok tungsolgt i Norge

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2022 den 11.04, ahj skrev:

Håper noen her inne snapper opp denne og redder den 😮 

https://www.stadssalg.no/no/34744-bmw-540-ombygd-alpina 

Noen som fikk med seg hva den gikk for?! Var med tå by… Så glemte jeg F… å følge med i går før kl 10:00 ⚠️ Pokker heller. Lå på 104k 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik 90 Kjøp en 996 turbo, slipper du IMS problemer 😬

Jeg liker tankegangen din med og importere og flippe litt biler. På den måten får man prøvd mye forskjellig selv med begrenset økonomi. 

Jeg tror dog 760 vil bli en strek i regningen p.g.a videresalg.. dette er nok tungsolgt i Norge

Ja jeg har kikka på den også, men jeg klarer egentlig ikke å like 996...vil opp på en 997 man da er prisene på ett nivå  det er mye annet som heller frister. Jeg har ikke så lyst på 911 liksom..

Ja dette er en kul hobby egentlig, og så lenge jeg kan forsvare det med å enten komme ut i null eller helst med fortjeneste så føler jeg at man kan fortsette. Det er jo så mange biler der ute som man kunne tenkt seg, men som man ellers aldri ville funnet riktig anledning til å kjøpe. Nå har jo jeg bilene for så vidt lenge før jeg "flipper" dem, ofte langt over ett halvt år. Men jeg liker å liksom få dem ordentlig under huden, få oppleve dem litt mer enn å bare flippe videre etter ett par måneder. Først og fremst gjør jeg jo dette for meg selv, det at jeg kan tjene noen kroner er en hyggelig bonus. Så må jeg jo si at jakten på ny bil er jævlig artig, når du bestemmer deg for hva du skal ha og starter letingen. Jeg trodde ikke jeg skulle si det, men vi bor i ett land hvor avgiftene har blitt så lave og selve import prosessen er blitt så enkel at dette er en del av moroa. 

Jeg føler også at 7-serie med stor motor er tungsolgt, hvis de ikke er veldig billige. Er solgt så få 760i på Finn at det er vanskelig å danne seg ett bilde, særlig F01 er vanskelig å prise. Vi får se, jeg får regne litt videre :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ved bremsebytte står det anbefaling hos GS/Koed/RealOEM: The following additional parts are also essential: - brake pad sensor - brake pad paste. The following recommendation applies to vehicles more than 48 months old: - Replace retaining spring refer to Repair Manual! Bilene er for øvrig 9 og 7 år.

Er det item 3 eller 4/5 på bildet nedenfor de prater om da? Item 3 har jeg kjøpt med, koster typ 160kr for et sett, men item 5 har jeg ikke kjøpt. Det koster typ 700kr for et sett med 4..

image.png.29296434d77a501016f47442cccded6e.png

 

Mulig jeg overtenker, men greit å ha det avklart før jeg skal i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...