Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror at i 2035 så består hovedsaklig "mainstream" bilene i Europa av en god miks elbiler og ladbare hybrider. Rene fossilbiler uten elektrisk hjelp vil det være veldig langt mellom. Men som jeg har vært inne på før, fossilmotoren skal overleve men i form av ladbar hybrid. Etter en tur i G30 545e så er det noe jeg kan like. Nå begynner vi å se en del ladbare hybrider som faktisk gir litt mening til konseptet. Europeere har ett litt annerledes bruksmønster enn oss, og her vil en ladbar hybrid kunne være en bedre erstatter for dieselbilene enn ren elektrisk. Husk på at strøm er dyrt i Europa, folk bor slik at hjemmelading ofte ikke er mulig, man bruker bilen i større grad til ferietransport og man kjører mer og lenger på motorvei. 

Når vi snakker om Europa under ett og ikke bitte lille ubetydelige Norge, så tror jeg følgende. Jeg tror ikke elbiler skal ta over på samme måte som det har gjort i Norge, ikke ute i Europa på så kort tid som kun 12 år. Jeg tror ikke dette er fysisk gjennomførbart, heller ikke bærekraftig. Men det er veldig flott reklame for EU og politikere å argumentere for dette så lenge målet er på behagelig avstand. I Norge begynner sentrale politikere nå å snakke om at klarer vi 90 prosent elbil andel så er vi fornøyde med det, selv om 100 % er ett mål. Men det er en ypperlig skremme taktikk der økonomiske intensiver ikke fungerer, eventuelt en kombinasjon av begge deler slik som i Norge. Motorsterke fossilbiler vil overleve, først og fremst som ladbare hybrider men også rene fossiler for de som virkelig vil ha noe sært. Som nevnt over så spiller disse en mye viktigere rolle nå enn hva de noen gang før har gjort, kundene vet å sette mer pris på slikt. Dette er en tendens man ser tydelig i Norge også, ytterpunktene i bilsalget blir større. Så de vrangforestillingene enkelte elbil fanatikere i Norge har om at alt blir elektrisk, det er bare feil…enkelt og greit. Dette er kun for å gjentagende overbevise seg selv om at deres valg var det riktige valget.

Også er det noen nisjer og bilmodeller jeg aldri tror blir elektriske, jeg tror ikke vi kommer til å se f eks M, AMG, Ferrari, Porsche eller Lamborghini uten en eller flere fossile utgaver. Ta Porsche 911…mulig den kommer som hybrid men denne modeller tror jeg aldri blir fullelektrisk. Jeg tror alltid Ferrari vil tilby en bil eller flere med forbrenningsmotor…. ikke bare for det det globale markedet men også for Europa. Jeg tror bare ikke fremtiden er så sort hvit som mange skal ha det til. Elbil er kommet for å bli, og store omveltninger vil komme…diesel forsvinner nok fra mainstream biler. Men at alt, absolutt alt skal gå på strøm er nok en fantasi. En fantasi mange nå begynner å innse at kanskje var litt vel ambisiøs 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser så dodgy ut de pluggene som ikke har en elektrode som stikker litt ut i midten. Mest fordi de finnes i utgaver der midten stikker ut og der den ikke gjør det. Hvis man først er ute med pluggene så er det ofte greit å bytte de. Når det er sagt så sammenlignet jeg bildet ditt med de jeg har i boka ved siden av her og pluggen din ser grei ut, men det er selvfølgelig litt lettere å vurdere om du ser den opp mot de andre pluggene.

@Fredrik 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Er ikke det en sannhet med modifikasjoner Otis?😊

Hadde jo plugger som «virket « i bilen min ,men virket enda enda bedre med nye .

Tja, nja, joooo. Men det er nesten bestandig slik, virker den, så er den ok. På tennplugger ja.

Jeg hentet en snøscooter som var 22 år gammel. Gått 5500km. Pluggene er over 15 år gammel. Scooter hadde stått innendørs i 10 år. Starta scooter og begyne å bruke den. Kjørte hele sesong 21/22. Enda ikke skifta plugger. Går som ei klokke.

Men ja, det er mulig at den virker dårlig, men det er sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Otis skrev:

Tja, nja, joooo. Men det er nesten bestandig slik, virker den, så er den ok. På tennplugger ja.

Jeg hentet en snøscooter som var 22 år gammel. Gått 5500km. Pluggene er over 15 år gammel. Scooter hadde stått innendørs i 10 år. Starta scooter og begyne å bruke den. Kjørte hele sesong 21/22. Enda ikke skifta plugger. Går som ei klokke.

Men ja, det er mulig at den virker dårlig, men det er sjeldent.

Alt du skriver her ,er jeg 100% enig i men fikk en erfaring rikere ifjor .

E34 var tregstartet og litt sånn tjaa pjusk på en måte .

Joda den gikk og alt var bra ,men så tenkte jeg at nye plugger var på tide etter 100000 km ,plutselig lettstartet og gikk lettere.

Men har aldri opplevd at plugger slutter å virke egentlig selv om det skjer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Noen nylig har solgt E70 X5 og kjenner til markedet på disse om dagen? Vurderer å selge X5 30d LCI (3500kg). Om noen skulle ha interesse for en slik bil, er det bare å ta kontakt. :) 

Jeg solgte min via denne siden (min bror da jeg ikke er på Facebook selv)det var svært mange som kontaktet meg og hadde flere i kø som ville kjøpe 😊 Herlig av og til å slippe Finn med alskens skambud og innbytteforslag. Her retter du bilen til rett kjøpegruppe :

https://m.facebook.com/groups/1881865275472134/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Jeg solgte min via denne siden (min bror da jeg ikke er på Facebook selv)det var svært mange som kontaktet meg og hadde flere i kø som ville kjøpe 😊 Herlig av og til å slippe Finn med alskens skambud og innbytteforslag. Her retter du bilen til rett kjøpegruppe :

https://m.facebook.com/groups/1881865275472134/

Mye kødd på Fjasboken også 😂 Både det du nevner og at "alle" skal ha en mening om hva folk vil ha for bilen sin 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Daniel. skrev:

Mye kødd på Fjasboken også 😂 Både det du nevner og at "alle" skal ha en mening om hva folk vil ha for bilen sin 😅

Herlig att jeg slapp unna denne bekymringen da 😅 De kontaktet meg rett på mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...