Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Prøver lotteriet: noen her ikke så langt unna Hareid 6060 som skal til/forbi Østlandet/Gjøvik i nærmeste framtid og har masse plass i bilen/stor bil? Får muligens tak i et komplett interiør som vil behøve frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Prøver lotteriet: noen her ikke så langt unna Hareid 6060 som skal til/forbi Østlandet/Gjøvik i nærmeste framtid og har masse plass i bilen/stor bil? Får muligens tak i et komplett interiør som vil behøve frakt.

Ja det skal jeg definitivt! Synd jeg så denne nå, var akkurat og leverte en bil for transport til Østlandet og var tilfeldigvis 45min unna Hareid. Kan ikke du sende meg en PM? Kommer garantert til å sende en bil i den retningen om ikke lange tiden, skal klare og ordne alt gratis. Bor ei ferje og 30 minutt unna Hareid så det er overkommelig 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skulebollen skrev:

Klarer motor og holde seg driftsvarm da? Trodde nye dieselbiler var så effektive at dei ikke fikk driftsvarme uten ekstra varmer 🤔

550’n klarte 88 grader under kjøring i 25 minus, den hadde ingen spjell.

men e39 530’n jeg hadde med fungerende webasto ble skikkelig god å varm iforhold til 550’n, og webastoen på e39’n gikk kun når jeg kjørte sakte, nedoverbakke eller sto på tomgang.

den klarte 88 grader under kjøring i 35 minus.

mens 550’n ble veldig mye treigere varm selv om jeg satte igang å kjørte mens webasto gikk, synst også den var kaldere når den var varm som feks at det sto mer kaldt fra glass og dører. Men e39’en hadde jo dobbelt glass

dette er inntrykk jeg har erfart i temperaturer nedenfor 25 minus, for de av dere som bor i mer tropiske strøk har vell aldri tenkt over dette dillemaet.

x5’n som har null webasto, spjell og en halvt fungerende varmekolbe holder fint temperatur til å sitte i tskjorte selv når det bikker under 30 blå.

men den må kjøres for å holde 88 grader, stopper jeg opp så faller den ned på 70 tallet. Men kupetemp står seg bra fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Kan den ventilen enkelt moddes på F1x slik at den varmer motor også? 

At den varmer som kjøre varmer å starter sammen med motor ved gitt temperatur skal kunne kodes… tror jeg ut i fra det fant ut når jeg grubla på dette

skal den varme begge deler ved parkvarme må du fjerne innmat i ventil

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maxmek skrev:

En sorgens dag idag....... Min gode gamle 530 er solgt. kommer til å savne den har vært en fantastisk bil.......😭

Supre biler dette så den vil du garantert savne 👍 Var ekstremt fornøyd med min F10 530d, er enda noen hakk mer fornøyd med nåværende G30 540d. Femmer, treliter diesel og firehjulstrekk er en vanvittig bra totalpakke. Så bra synes jeg at jeg ennå ikke er villig til å slippe dette konseptet helt ennå… Tror jeg må ha en til før jeg går over til bensin eller ladbar hybrid 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Oh yes. Enten ved å montere inn en spesifikk motstand (husker ikke eksakt ohm verdi...) eller fjerne spjeldet fra ventilen. 

20190918_204013.thumb.jpg.f937051a9c709cef5879b0aca6d4051a.jpg.f066468158e48ab33fb95a2aba842da9.jpg

Prøvde å søke litt på nettet og fant ikke noen enkelt guide på å fjerne det spjeldet. Har du en enkel guide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Prøvde å søke litt på nettet og fant ikke noen enkelt guide på å fjerne det spjeldet. Har du en enkel guide? 

Hadde det lagret et sted, men klarer ikke å finne det. Er i utgangspunktet bare å demontere den ut av kjølekretsen og skru den løs. Om jeg husker rett må man "bryte" spjeldet ut, så det blir mest sannsynlig en modifikasjon som ikke kan gjøres om på. Løsningen da er vel å kjøpe en brukt/ny changeover valve og montere den.

https://www.motor-talk.de/forum/umbau-standheizung-auf-motorheizung-schaltbar-frage-zum-prinzip-t5802253.html?page=6

Her diskuteres det med motstand og litt andre løsninger. Kan være en måte å gjøre det uten å måtte demontere stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Ingvaldsen said:

At den varmer som kjøre varmer å starter sammen med motor ved gitt temperatur skal kunne kodes… tror jeg ut i fra det fant ut når jeg grubla på dette

Dersom det hadde vært mulig hadde det vært supert. Mulig det finnes noe på tyske 5er forum?

9 hours ago, ahj said:

Har tenkt samme tanken selv, da dette er noe som hadde vært svært bra for motoren. 
Du bør merke deg følgende fra newTIS sin beskrivelse av solenoidventilen:

———————

The changeover valve separates the heater circuit of the auxiliary heater from the cooling circuit of the engine. The changeover valve prevents the cooling circuit of the engine from heating up.

The auxiliary heater directly activates the changeover valve.

Possible fault causes for changeover valve:

• Electrical defect of the changeover valve
  • Mechanical defect of the changeover valve

Fault effects if changeover valve is faulty

• A defect on the changeover valve prevents the required coolant flow rate through the heater circuit of the auxiliary heater. As a result, no or insufficient coolant may flow through the auxiliary heater and heat exchanger. In this case, the required temperature to heat up the passenger compartment cannot be attained.
  • If, in the event of a fault, the cooling circuit of the auxiliary heater is not fully disconnected from the cooling circuit of the engine, it takes longer for the passenger compartment to heat up.
  • Worse engine start as a result of undesired heating up of the cooling circuit of the engine (lean mixture of the fuel).

———————

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, papertiger skrev:

Worse engine start as a result of undesired heating up of the cooling circuit of the engine (lean mixture of the fuel).

Så lenge du kjører den lenge nok, så tviler jeg på at man merker et slikt scenario. Iallefall ikke for folk flest som ser -15 grader som det kaldeste iløpet av vintersessongen. 

Aldri hatt problem med min elektriske varmer, og den produserer ikke halvparten av effekten til Webasto varmeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ///M-ini95 said:

Så lenge du kjører den lenge nok, så tviler jeg på at man merker et slikt scenario. Iallefall ikke for folk flest som ser -15 grader som det kaldeste iløpet av vintersessongen. 

Aldri hatt problem med min elektriske varmer, og den produserer ikke halvparten av effekten til Webasto varmeren. 

Vil ikke lenger kjøring av Webasto forverre det? Nå er ikke jeg noe inne i blandingsforhold og temperaturer, men da avviker jo kjølevæsketemperaturen enda mer fra hva bilen forventer at den skal gi, og da blir det enda større avvik i gitt blandingsforhold sammenlignet med hva den egentlig burde ha? Eller misforstår jeg helt her?

Er oppførsel 2 vi vel snakker om her:

——————
Behaviour 1: Target behaviour

Ventilation temperature increases as auxiliary heater temperature increases. The engine coolant temperature remains constant (image 1).

Behaviour 2: Changeover valve faulty

Ventilation temperature increases as auxiliary heater temperature and engine coolant temperature increase (Fig. 2).

Behaviour 3: Faulty circulating pump

Auxiliary heater temperature increases. Ventilation temperature does not increase. Engine coolant temperature remains constant.

Fig. 1

1VnY06S8Ee

Fig. 2

1VnY1AOgMl

No Designation No Designation
1 Coolant flow rate 2 Ventilation temperature
3 Heat exchanger for heating system 4 Auxiliary heater temperature
5 Auxiliary heating 6 Recirculation pump
7 Changeover valve 8 Engine coolant temperature

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Skal ikke utgi meg som ekspert på dette felt, men utifra egne erfaringer vil jeg mene svaret er nei. 

Hvis du kjører den full sirkel, som er 30(?)minutter, så har du fordelt varmen mye bedre enn 10-15 min. Temp.sensoren som sitter i blokka registrerer varme ganske kjapt, selvom blokka ikke nødvendigvis er oppvarmet noe særlig. Dvs at etter f.eks 15 min vil du kanskje lese av 50 grader på motor, selvom blokka fortsatt stort sett er kald, og i et slikt tilfelle kan jeg se for meg at du muligens gjør motoren en bjørnetjeneste. Hvis jeg kjører varmeren min en kort stund, vil temp.måleren synke som en stein ved oppstart. Kjører jeg den lenge nok, er den stort sett stabil ved oppstart, for da har varmen fordelt seg mye bedre via den varme kjølevæsken som har sirkulert rundt.  

Bilen vil helt sikkert logge et eller annet grunnet forskjell på oljetemp vs kjølevannstemperatur, men at du får rufsete start pga bruk av webasto tviler jeg litt på med mindre noe annet er dårlig (glødeplugger/relé) f.eks. 

Men igjen, kan ikke gi noen håndfaste bevis annet hva jeg selv opplever med en elektrisk varmer med halve effekten, og erfaringer jeg har lest fra andre som har modifisert webastoen. Største ulempen er vel at du får mindre oppvarming av kupé, men det henter man fort inn igjen med en forvarmet motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne for en stund siden, men her var det ikke forvarming av motor som var hovedproblemet. Her var det glødeplugger + relé som ikke var bra, og forvarming via webasto gjorde vondt verre da bilen fikk rare verdier med tanke forgløding og "ettergløding".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...