Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Snagg30

Jeg er enig, jeg har i utgangspunktet ikke store problemer med eksteriøret på G60. Dette vender man seg til, selv om dette nok blir den største tilvenningen siden E60. Dog…på bildet rett forfra så må bilen være photoshopet bredere? For det er fra denne vinkel jeg synes G60 er litt smal og høy kontra G30. 

IMG_0301.thumb.jpeg.534e935781615ee9e99e077cffcda5ae.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkes at flere og flere folk får seg entusiast bil. Ta deg en kjøretur en søndag hvor sola skinner å legg merke til hvor mye entusiastbiler folk rattet rundt i. Jeg tok ut B10en for en cruise i dag, jeg kommer ikke lenger enn til å entre hovedveien hvor jeg må stoppe for en praktfull grønn Mk 1 Golf GTI. Rett bort til Esso, her overtar jeg 98 pumpa fra en helt ny, signalgrønn Mustang GT. Mens jeg fyller svinger det inn en syyykt strøken MB S600 W220 på nabopumpa, vi gir hverandres biler komplimenter og ønsker god tur. Noen km senere møter jeg en Borgward Isabella. Ut på motorveien kommer jeg bak en blå Mustang Shelby fra ca 2014, vi kjører litt i følge med hverandre. Vi passerer en rød Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, en hvit F10 M5 kommer i mot andre veien…litt etter den igjen en gul Corvette C6. Etter å ha kjørt forbi hverandre noen ganger Shelbyen og jeg gir vi hverandre tommel opp, jeg tar av motorveien og han skal videre og girer ned noen gir og sier på gjensyn med ett V8 brøl. Jeg stopper i rundkjøring for en strøken Volvo 240, etterfulgt av hvit Lamborghini Gallardo. Kjører ut på landevei, møter en Cadillac Eldorado fra 70 tallet. Noen km lenger en sølv MB 280 SL "Pagode", enda noen km en sort nyere Ford F150 Raptor. En tur innom sentrum gjør at jeg støter på en ny Audi RS6, en oransje McLaren 12C og en 993 Carrera. Rett før jeg skal svinge av hovedveien og hjem møter jeg en god bekjent i sin røde 992 GT3. 

Snakk om en kjøretur å bli glad av, det er bilinteresse hos det Norske folk. Folk vil ut å kjøre nå før biler skal settes bort. Og for ett mangfold det er i den norske bilinteressen, jeg har ikke sett en sånn bredde i bilinteressen i noe annet land jeg har besøkt. Jeg tror flere har en bil på lur enn man skulle tro. Jeg gikk på foreldremøte med en t-skjorte med M logo. Det var jaggu perfekt ice breaker, da viste det seg at han ene forelderen hadde en BMW 2002 stående. En annen hadde en E30 prosjektbil samt en banerigga E39 540i. Folk jeg har møtt i døren på barnehagen hver dag uten å tenke over av vi deler en felles interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 For oss bilentusiaster er den store interessen for eldre biler kjempefint, men den er en del av en massiv internasjonal trend som startet under nedlukkingen av samfunnet under coronapandemien. Youtube florerer av kanaler der folk jakter på eldre biler som er nogenlunde hele og mange av kanalene er utrolig populære. Dette igjen fører naturligvis til prisene på bilene stiger kraftig og ofte til objektivt helt tåpelige nivåer. På den annen side hvis dette fører til at også yngre mennesker får kjennskap til hvor bra noen av bilene på 70 og 80-tallet faktisk var så skal jeg ikke klage. Kritisk sans når det gjelder dagens biler er viktig så bilene i fremtiden kan bli bedre mhp kjøreglede og feedback.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 For oss bilentusiaster er den store interessen for eldre biler kjempefint, men den er en del av en massiv internasjonal trend som startet under nedlukkingen av samfunnet under coronapandemien. Youtube florerer av kanaler der folk jakter på eldre biler som er nogenlunde hele og mange av kanalene er utrolig populære. Dette igjen fører naturligvis til prisene på bilene stiger kraftig og ofte til objektivt helt tåpelige nivåer. På den annen side hvis dette fører til at også yngre mennesker får kjennskap til hvor bra noen av bilene på 70 og 80-tallet faktisk var så skal jeg ikke klage. Kritisk sans når det gjelder dagens biler er viktig så bilene i fremtiden kan bli bedre mhp kjøreglede og feedback.   

Jeg tror også at vi vil se en helt ny generasjon med entusiastbiler hvis vi skrur tiden frem 10-15 år. Bilene fra 70 og 80 tallet er fantastiske klassikere i dag, men jeg er helt overbevist om at biler fra 90 men også 2000 tallet vil få en stor renessanse. Om 10 år så er generasjonen som er født på 2000 tallet i markedet for å kjøpe entusiastbiler og da tror jeg det er lettere for dem å relatere seg til biler fra 2000 og 2010 tallet. Jeg kan ta meg selv som eksempel, jeg er født i 1990 og tilhører den såkalte Millennials generasjonen. Og selv om jeg synes biler fra 60 og 70 tallet er svært flotte og interessante så tror jeg neppe at jeg kommer til å kjøpe en bil fra denne perioden. Jeg føler meg langt mer tiltrukket av biler fra ca 1985 til 2010. 

Doug Demuro hadde en interessant podkast hvor de diskuterte det beste bilåret. Doug gikk så høyt som 2004, og jeg synes han har ett litt godt poeng. I 2004 så kunne man gå i butikken å kjøpe veldig mye fantastiske biler, biler som selv i dag 20 år etter er like fantastiske å kjøre. Det er så mye biler fra 2000 og 2010 tallet som har veldig gode forutsetninger for å bli skikkelige klassikere. Men for å få en pekepin på hvilke biler dette er så må man se på hvor nybilmarkedet går. Ta nye C63 AMG som nå er en turbo firer ladbar hybrid, selvsagt så vil W204 C63 AMG med sin selvpustende 6,3 liters V8er bli en høyt prissatt klassiker/youngtimer i årene som kommer. Like så E92 M3. E60 M5 står lavt akkurat nå fordi hele You Tube sier bilen er en håndgranat. Men når vi ser 2030 på kalenderen så kommer vil til å angre på at vi ikke kjøpte disse bilene nå hvor de koster 380 000,-. Porsche 718 Cayman...garantert klassiker da ny versjon kun blir elektrisk. En hver hot hatch fra denne perioden med manuelt gir vil være attraktiv når vi kommer til det punkt at mindre morsomme biler med manuelt gir er borte. Jeg tror veldig mange av oss sitter med biler nå som vil komme til å bli svært attraktive i årene fremover. Det henger sammen med hvilken retning bilindustrien går, og med stadige strengere regler og krav til utslipp så blir det færre morsomme biler å få kjøpt og inngangsbilletten til disse bilene vil bli langt høyere enn den er i dag. Derfor er det positivt at vi nå har hatt 20-30 år hvor bilfabrikkene har pumpa ut interessante biler, vi kan velge og vrake i biler når det nye ikke lenger er oppnåelig eller "riktig" :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg fikk med meg den aktuelle videoen av Doug DeMuro og jeg tenker at han har helt rett bortsett fra at jeg når det gjelder BMW vil jeg strekke perioden helt frem til og med 2010 her i Europa siden det først var dette året at BMW stoppet produksjonen av de små rekkesekkserne i E90. Etter dette var de større selvpustende rekkesekserne N52/N53 tilgjengelige i et par år, men så var det slutt på denne klassiske BMW motorkonfigurasjonen siden den lille sekseren M20 kom i 1977. Forskjellen på M20 og M30 rekkesekserne er forøvrig definitivt interessant i relasjon til amerikanernes small block vs big block V8'ere.

Jeg tenker også at 90 og 2000 talls bilene etterhvert vil bli populære, men overgangen fra E46 til E90 illustrerer et par utfordringer hvis man er virkelig interessert i teknikken og kjøredynamikken. Elektrisk styring ødelegger mye (spesielt de tidligere generasjonene der programvaren var knapt så utviklet) og det gjør også størrelsen på E90. E46 var reelt en liten 3-serie på den samme måten som spesielt E36, men også E30 og E21 var det. E90 er reelt større enn E28 og dermed en helt annen biltype enn E46 som bare var marginalt større enn forgjengeren E36. BMW erkjente også dette og kom derfor med 1-serien i 2004.

E90 har også normalt et infotainment system som i dag er helt utdatert. Man kunne kjøpe bilen uten et slikt system (altså med et dashboard uten pukkelen på toppen), men disse er relativt uvanlige. E46 kom aldri med et slikt infotainmentsystem og selv 2006 modellen (som var den siste) har derfor på dette området store likheter med forgjengeren E36.

Min personlige erfaring er at E90 kjører som på skinner og virker kjøredynamisk mye mer moderne enn E46, men den mangler innlevelsen (feedback) og agiliteten til E46. For min del virker E46 mer levende og er derfor vesentlig mer interessant å kjøre. Går vi fremover til F30 blir dette dessverre bare enda mer tydelig. Bevares... F30 briljerer rent teknisk, men den er alt annet enn interessant å kjøre i forhold til E46. F30 (og E90) er klinisk og utrolig effektiv, men den inngir ikke den genuine BMW følelsen fra tidligere tider da man virkelig følte at ratt og pedaler var en direkte forlengelse av armer og ben.    

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik det du skriver vedr. motorer stemmer ikke helt. Minste sekser i e9x var N52 2,5-liter, denne forsvant i 2007 til fordel for N53 3-liter. Man fikk riktignok N53 som 2,5-liter i e9x også, men ikke i Europa. Denne fikk man derimot i e6x (523i) frem til den gikk ut av produksjon.

Videre fikk man N52 2,5-liter i e89 Z4 frem til 2011, og da var det i grunn slutten på seksere under tre liter.

Selvpustende seksere generelt forsvant med e8x 1-serie coupe og cab i 2013.

Er ellers enig med deg i at «e9x»-generasjonen (inkl. både 1-serie og Z4) er de siste BMW-ene man kan si passer inn i denne kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Takker. Det er ikke helt enkelt å finne ut av alt BMW på denne tiden gjorde med motoriseringer selv hvis man begrenser seg til E9x og E6x. Helt generelt vil jeg imidlertid mene at man merker liten forskjell på M54B22 og N52B25 rent kjøredynamisk. 3-liter motorene (N52 og N53) virker mer massetunge og knapt så villige til turtallsendringer (sannsynligvis pga den større slaglengden). De små rekkesekserne er etter min mening vesentlig mer agile og morsommere å kjøre.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Ja jeg er enig i at BMW sin gullalder varer frem til ca 2010. Finnes noen lyspunkt helt opp til nåtid men det er ikke en endeløs rekke av perfeksjon slik det var fra ca 1985 til 2010. Det startet midt på 80 tallet med E30 M3, E28 M5 tett fulgt av E32 750i, E31 850i og videre ut på 90 tallet med modeller som blåste alt av banen. Bare tenk i 1994 når E38 kom på banen med multifunksjonsratt, navigasjon system, xenon lys og komfortseter med knekk i øvre del av rygg. Sammenlikn den med andre biler man kunne kjøpe i 1994… 

Når det gjelder 3-serie så er jeg enig i at E46 skiller seg ut som den mest kjørevillige 3-serien. Men jeg må påpeke at både E87 og E9x hadde hydraulisk styring opp til 2007/2008 da de fikk elektrisk styring. E90 var den første "store" 3-serien, en bil som er mer en mini 5-serie. Men sånn var det jo da E30 ble til E36 også, dette er en naturlig utvikling. Alle 3-serier er bra biler å kjøre, men de senere generasjoner har slitt litt med å tilby den komplette pakka som E46 tilby i kategorien kjøreegenskaper. Totalpakka i 3-serien har gjort at den beholder sin ubestridte posisjon som segment leder. Men en C-klasse har litt mer presis styring og en Jaguar XE har bitte litt skarpere kjøreegenskaper. Men det skal sies at G20 faktisk er ett godt steg i riktig retning her. Denne stemmer veldig mye på som E90 og F30 ikke helt fikk til. Men så skal det sies at den eneste G20 jeg har kjørt er en M340i så det er kanskje ikke en rettferdig sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

@awt Takker. Det er ikke helt enkelt å finne ut av alt BMW på denne tiden gjorde med motoriseringer selv hvis man begrenser seg til E9x og E6x.

Det er et virrvarr uten like. Av denne generasjonen var det kun e60 som fikk M54, men etter det er det et salig kaos av N52 og N53, uten at det ser ut til å være noen særlig logikk der.

1-serie og Z4 fortsatte med N52, mens resterende fikk N53. Disse modellene har ikke så stort produksjonsvolum, og mye av salget foregikk i USA, så da var det nok enklere å kun levere de med N52 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, awt skrev:

1-serie og Z4 fortsatte med N52, mens resterende fikk N53. Disse modellene har ikke så stort produksjonsvolum, og mye av salget foregikk i USA, så da var det nok enklere å kun levere de med N52 vil jeg tro.

Det er litt rart å tenke på men her i Europa så var jo N52 og N53 litt "eksotiske". Det gikk liksom i firer diesel eller i beste fall sekser diesel på denne siden. Mens i USA så var jo N52/N53 en smør og brød motor, den sto jo i alt av E9x og E6x, samt X3 og X5. Lurer på om ikke X1 også fikk sekser i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik 90 said:

Lurer på om ikke X1 også fikk sekser i USA?

X1 fikk sekser her på berget også ser det ut som, følger en svenske på IG som har en E84 28i xdrive med 3-liters sekser på 258hk. Det må da være en morsom pakke!

https://instagram.com/x1xdrive28i?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...