Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg i rekken av dem som misliker i3 sterkt😬

Forseggjort dashbord osv. Men setene er jævlig dårlige... ikke rattvarme, dårlig og kjøre på landevei ( har spacere uten stort hell ), og man sitter rart. Kan forstå den funker bra i trangt bybilde, Men på landet er den lite imponerende. 

Fruen elsker den dog, og nekter å bytte den ut i noe annet 😅 men kravene hennes til bil er billig og enkel og navigere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at dette med I3 blir tatt opp nå.  Er nå snart i en situasjon hvor jeg skal skifte arbeidsplass, hvor det i tillegg vil bli en del pendling.  Blir ca 10mil hver dag tur/retur på landeveien i 70 og 80 sone for det meste. Jeg har blitt anbefalt å nettopp kjøpe en I3 til dette formålet mtp kostnader. Har kjørt en del I3, men kun korte kjørestrekninger i by osv.  syntes den er ganske genial til nettopp dette. Men blir litt usikker til mitt bruk som blir på landeveg, og mtp dette vinterhalvåret som vi er i møte. De veiene jeg skal kjøre er ikke kjent for å være de mest prioriterte, så de er sånn «vinterveier» med snø og is.

Noen som kan komme med meninger og allers helst egne erfaringer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ///FredriK.S skrev:

Artig at dette med I3 blir tatt opp nå.  Er nå snart i en situasjon hvor jeg skal skifte arbeidsplass, hvor det i tillegg vil bli en del pendling.  Blir ca 10mil hver dag tur/retur på landeveien i 70 og 80 sone for det meste. Jeg har blitt anbefalt å nettopp kjøpe en I3 til dette formålet mtp kostnader. Har kjørt en del I3, men kun korte kjørestrekninger i by osv.  syntes den er ganske genial til nettopp dette. Men blir litt usikker til mitt bruk som blir på landeveg, og mtp dette vinterhalvåret som vi er i møte. De veiene jeg skal kjøre er ikke kjent for å være de mest prioriterte, så de er sånn «vinterveier» med snø og is.

Noen som kan komme med meninger og allers helst egne erfaringer på dette?

I3 er utvilsomt bygget til byen, hele i3 prosjektet het da også «Mega city vehicle».

I3 er billige å drifte og kjøre, de holder seg godt i pris, det betyr at de er populære ennå, 10 år etter de ble lansert.
i 70-80 sone går det utmerket for en i3, 100+ blir det slitsomt og bråkete. 
I3 på vinteren, tja har hatt 2 i3’er, en 16’ og en 20’, tilsammen hatt disse i 3 år og dermed 3 vintere.
De har også blitt kjørt til hytta vinterstid, vet den første generasjonen hadde litt under pari vinterdekk, slik at den har kanskje et noe ufortjent dårlig rykte som vinterbil.

Man må jo ta det for det det er, her er det tynne spinkle dekk og RWD, men elbil betyr bedre og raskere antispinn/sladd system enn fossilbiler har.
Men en 18/19 i3 evt i3s hadde vært en billig driftsikker og økonomisk pendlerbil hvertfall.
Seter og komfort er ikke dens styrke, men varme og kjøling ved behov er jo alltid hyggelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius2002 skrev:

@Skulebollen rart om spacere ikke gjorde utslag. i3 og i3S er to forskjellige biler nesten. i3S er et hav bedre, og vanlig i3 er bra. Så det sier litt. Tatt bilen for det den er såklart :) 

Kun prøvd spacere sammen med vinterdekk, og på nordiske vinterdekk er bilen dårlig og kjøre uansett 😅 husk at mitt alternativ til personbil er en G11, og på sommeren en GT3. Noe farget av det blir man jo😅men setene er og blir forferdelige for en slank mann på 190cm

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ///FredriK.S skrev:

Artig at dette med I3 blir tatt opp nå.  Er nå snart i en situasjon hvor jeg skal skifte arbeidsplass, hvor det i tillegg vil bli en del pendling.  Blir ca 10mil hver dag tur/retur på landeveien i 70 og 80 sone for det meste. Jeg har blitt anbefalt å nettopp kjøpe en I3 til dette formålet mtp kostnader. Har kjørt en del I3, men kun korte kjørestrekninger i by osv.  syntes den er ganske genial til nettopp dette. Men blir litt usikker til mitt bruk som blir på landeveg, og mtp dette vinterhalvåret som vi er i møte. De veiene jeg skal kjøre er ikke kjent for å være de mest prioriterte, så de er sånn «vinterveier» med snø og is.

Noen som kan komme med meninger og allers helst egne erfaringer på dette?

Hvordan er lademulighetene dine? 100 kilometer hver dag uten gode lademuligheter kan fort bli litt for langt, i hvert fall for en 94ah. Denne uken har det vært kaldt, og det har blitt brukt forvarming uten at bilen har vært koblet til men som du ser kan man fort bruke en del strøm. Skal sies at bilen aldri brukes "fornuftig", alltid godt med varme på osv.

Vedlagt er grafer av batteriprosent og kilometerstand denne uken.

 

i3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte i3 til pendling i 4 år/80k km. Til dette fungerte den bra.

Sparte mye kroner og alltid varm/kald bil ved endt arbeidsdag.

Kø/bykjøring og parkering er jo en lek pga hvordan bilen er laget.

Men den er veldig lite glad i sidevind. Opplevde å bli blåst sidelengs et par ganger.

100-sone i slaps føles også noe sketchy...

Den skremte meg et par-tre ganger når det var seriøst glatt. Regen gjør at gjør at baken på bilen bremser først. Andre som kjørte på samme føre oppfattet det som udramatisk. 

Setene er ikke gode i lenga nei, men den flate utformingen kombinert med høyden gjør det er utrolig lett å stige ut og inn. Ser for meg at dette er grunnen til at de er slik. 

Har sett et par som har ettermontert sportsstoler fra F-serie. Disse er bolt on.

1700293181390.thumb.jpg.3020fc482f259a6c6f02df6c71493967.jpg1700293188683.thumb.jpg.f7948b86d1215fa93fe5d685949b63a2.jpg

 

Går an å kjøre 195/55-20 på vinter hvis man ønsker bredere dekk.

1700294159418.thumb.jpg.0983150e4b1658e161b747f4995a8117.jpg1700294154537.thumb.jpg.6a75255b4bda64ef8304540f47379092.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89 Ja, regen på vinteren er dumt, da mange mener at det beste du kan gjøre hvis du holder på å skli ut av en sving, er å putte den i nøytral. Går det ikke an åå skru av heltpå i3? På e-tron går det i hvertfall.

Prøvdekjørte i3 i 2015. Den ga utrolig mye kjøreglede... jeg gliste under hele krøreturen (no joke!). Dessverre så var den litt liten, og det ble Leaf, men utrolig gøy bil. Og mange tekniske finesser, som er en first i dette prissjiktet (bruk av karbonfiber spesielt).

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sterkt anbefale Mazda MX-30 om du skal ha en rimelig elbil. Den passer også bedre til landevei/motorvei. Pluss at man kan få den ny (til kampanjepris), så da har man garanti etc.

Vi er utrolig fornøyd med vår (kul design imho., innvendig og utvendig, freestyle-bakdører som i3).

Endret av KSG
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ///FredriK.S skrev:

Artig at dette med I3 blir tatt opp nå.  Er nå snart i en situasjon hvor jeg skal skifte arbeidsplass, hvor det i tillegg vil bli en del pendling.  Blir ca 10mil hver dag tur/retur på landeveien i 70 og 80 sone for det meste. Jeg har blitt anbefalt å nettopp kjøpe en I3 til dette formålet mtp kostnader. Har kjørt en del I3, men kun korte kjørestrekninger i by osv.  syntes den er ganske genial til nettopp dette. Men blir litt usikker til mitt bruk som blir på landeveg, og mtp dette vinterhalvåret som vi er i møte. De veiene jeg skal kjøre er ikke kjent for å være de mest prioriterte, så de er sånn «vinterveier» med snø og is.

Noen som kan komme med meninger og allers helst egne erfaringer på dette?

I3 begynner vel å nærme seg 10 år nå. Det betyr at batteriene nærmer seg farlig fort slutten av teoretisk livstid. Lett å glemme når man kjøper brukt el-bil  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, t06afre skrev:

I3 begynner vel å nærme seg 10 år nå. Det betyr at batteriene nærmer seg farlig fort slutten av teoretisk livstid. Lett å glemme når man kjøper brukt el-bil  

Synd at "morgendagens" biler skal ha ett sånt stigma når de blir eldre. Ingen tør vel eie en elbil som er mer enn 10 år gammel? 

Men å eie en 10 år gammel fossilbil er liksom ikke så skremmende 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, t06afre skrev:

I3 begynner vel å nærme seg 10 år nå. Det betyr at batteriene nærmer seg farlig fort slutten av teoretisk livstid. Lett å glemme når man kjøper brukt el-bil  

Man MÅ jo ikke gå for den aller eldste bilen man finner heller da.

Hadde aldri kjøpt noe eldre enn 2018-modell nå. Disse har bedre fjernlys og antispinn bl.a.

 

Det med at batteri ryker er ikke et stort tema på i3 såvidt jeg vet. Stor buffer i både topp og bunn som gjør at degradering går sakte.

Finnes såklart bilmodeller der dette er et tema, men da finnes det andre løsninger enn å stå med åpen lommebok på merkeverksted...

I mine øyne er det skumlere med eldre "premium" fossilbil.

Man bør uansett ha drivverkforsikring etter endt nybilgaranti uansett biltype.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...