Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 24.3.2025 den 17.55, Saltkjelen skrev:

God post og artig lesing, som vanlig! LCI-lykter på Z4 gjør seg. :) 

Ja, må bare få de til å virke. 😛

På 25.3.2025 den 13.24, mslello skrev:

Artig lesing! Får ikke mindre lyst på Z4 😎

Artige biler, men tror aldri jeg kommer til å anbefale ståltak-cab til noen. 🙃

På 25.3.2025 den 13.53, mr.pingu skrev:

Imponerende arbeid og ikke minst god dokumentering av prosessen :D Var gøy å lese :) 

Takk for den. :)

På 25.3.2025 den 14.14, Reef89 skrev:

Godt jobbet :) 

Takk. :)

På 26.3.2025 den 13.05, Emilsen skrev:

Er du fornøyd med verktøyvogna fra Jula? Ser ut som mye for pengene. Avhenger så klart av kvalitet på både vogn og verktøy :) 

Ja, jeg er jo det, men det må jo bemerkes at jeg ikke driver så veldig store mekaniske jobber, så er begrenset hvor mye juling det får. Syntes store torx glapp litt lett ut av bolten når jeg skulle stramme til takpanelet, men Bahco-torxene mine var heller ikke noe bedre der (av de som ikke er knekt), så tror utformingen av bolten var medvirkende årsak her.

Ellers synes jeg at fordelingen av innhold er veldig bra, og det er lite jeg savner. Jeg har supplert litt med torx skrujern (er skrujern for bits med, men synes de er så klumpete), litt overganger mellom 1/4", 3/8" og 1/2", Unbrako-nøkler og andre "kjekt å ha"-ting.

...og selvfølgelig disse elektriske skrallene mine. De kan virkelig anbefales. :D

Er ekstra matte med til denne skuffen om man vil skjære ut plass til flere ting.

IMG_6989.jpeg

  • 8 months later...
Skrevet

Tiden flyr, livet flyr, og plutselig har det gått et lite år.

Jeg gjør det derfor enkelt, går gjennom bilder som omhandler bil på telefonen og tar det derfra. 😛

Første bilde er i april.

IMG_7414.jpeg

I april var jeg også på Autopia i Stavanger. Det ble ikke så mange bildene her, da det rett og slett ikke var så mye spennende. Altfor mye fokus på nye rare Kina-merker etter min mening.

IMG_7597.jpeg

IMG_7600.jpeg

IMG_7602.jpeg

IMG_7604.jpeg

Hjul- og oljebytte.

IMG_7635.jpeg

...på altfor skitten bil.

IMG_7640.jpeg

I tillegg hadde jeg en liten jobb her. Jeg klarte å klakke speilet i en av søylene utenfor garasjen. 🫢 Heldigvis kun den svarte plasten rundt som fikk gjennomgå.

IMG_7641.jpeg

Så da passet det å fikse dette også, disse har vært sprukket i mange år, og jeg har hatt erstatningen liggende så lenge, at de hadde nok gått i 2. klasse nå om de var barn.

IMG_7642.jpeg

IMG_7666.jpeg

De ble kjøpt inn for at de var sorte, men etterhvert som de andre sprakk, var det jo greit at jeg hadde de liggende.

IMG_7668.jpeg

En hvit og en sort. Begge ble byttet om noen skulle lure.

IMG_7669.jpeg

En tilfeldig parkering når vi skulle gå tur. Bare synd jeg ikke hadde e61 lengre.

IMG_7672.jpeg

IMG_7633.jpeg

Skrevet

Det ble fort mai, og her på en vårmønstring i Haugesund.

Det går langt mellom de gangene man treffer på denne stilen for tiden.

IMG_7762.jpeg

Jeg kunne faktisk tenkt meg en slik. Riktignok uten hybrid.

IMG_7764.jpeg

IMG_7769.jpeg

IMG_7783.jpeg

IMG_7786.jpeg

IMG_7788.jpeg

...og en liten gul sak jeg ramlet over på Klepp.

IMG_7813.jpeg

Kristi himmelfarts-helgen ble det ut på tur.

IMG_8533.jpeg

Første stopp var litt utenfor Moi

IMG_8547.jpeg

...og her var det faktisk en gammel togtunell. Jeg fascineres av gammelt samferdsel, ganske stilig å ramle over slikt.

IMG_8549.jpeg

IMG_8560.jpeg

Turen gikk så til Evje.

 

IMG_8595.jpeg

Enda mer gammelt ræl. Nedlagt togstasjon på Setesdalbanen. Byglandsfjord statsjon, endestasjonen i sin tid.

IMG_8626.jpeg

IMG_8628.jpeg

 

 

Skrevet

Det ble juni, og jeg fikk et idiotisk innfall. Vognen til venstre ble byttet i den til høyre.

IMG_9042.jpeg

IMG_9050.jpeg

...så da ble det litt jobbing der før ferien kunne starte. Montering av baupropell.

IMG_9203.jpeg

Lithium-batteri.

IMG_9211.jpeg

Økning av totalvekt fra 2200kg til 2500kg.

IMG_9372.jpeg

IMG_9380.jpeg

 

...og diverse andre ting jeg ikke skal plage dere med. Vi kom oss etterhvert avgårde.

IMG_9642.jpeg

...og endte opp på Øland etter en tur innom Ullared.

IMG_9871.jpeg

På veien hjem igjen ble det stopp i Malmø, med utsikt over Øresund.

IMG_0022.jpeg

IMG_0063.jpeg

...og her fant jeg også noe gammelt ræl. Nemlig nedlagt jernbaneferjekai. :D

IMG_0077.jpeg

IMG_0086.jpeg

Merkelig nok delte ingen andre denne entusiasmen. Kom forøvrig fra oppholde i Malmø med både liv og hjul i behold.

IMG_0100.jpeg

 

 

 

Koenigsegg hadde laget et lite "showroom" utenfor fabrikken, så svingte innom på veien oppover. Ikke veldig spennende, men greit nok.

IMG_0225.jpeg

IMG_0228.jpeg

Nederlender på tur.

IMG_0309.jpeg

Og resultatet etter årets ferie.

IMG_0374.jpeg

Skrevet

Plutselig ble det august, og vi hadde begge bilene til fjells, noe vi veldig sjeldent gjør.

IMG_0407.jpeg

Gammel (nederlandsk?) brannbil på vei mot Odda. Traff også en bil fra Tunisia rett etter.

IMG_0428.jpeg

Grunnen til to biler til fjells var at jeg skulle til Stavanger søndags kveld. Tok derfor en omvei i finværet. Her parkert ved gamleveien over Dyrskartunellen på E134.

IMG_0606.jpeg

IMG_0612.jpeg

Oppi fjellet er er faktisk en av norges eldste veituneller av alle ting. bygget i 18-blomkål eller noe slikt. Har kjørt forbi her mange ganger uten å vite om dens eksistens.

IMG_0615.jpeg

IMG_0618.jpeg

Nydelig vær over haukeli, med temperaturer godt over 20-tallet.

IMG_0629.jpeg

Svinger av mot Hovden.

IMG_0644.jpeg

...og fortsetter nedover Setesdalen.

IMG_0646.jpeg

IMG_0650.jpeg

...og kjører Suleskard ned mot Jæren. Første gang jeg har kjørt denne veien. Flott vær, lite trafikk og generelt en vellykket tur.

IMG_0653.jpeg

IMG_0656.jpeg

En Daweoo Espero jeg traff på. En av få, om ikke eneste på norske skilt. Disse var det veldig mange av på slutten av 90-tallet her jeg bor, når er alle vekke og glemt.

IMG_0667.jpeg

Min lokale Opel-forhandler hadde 60-års jubileum tidligere i høst, og hadde funnet frem litt forskjellig.

Opel Vectra GTS gått 31000km.

IMG_1142.jpeg

Vectra B, gått 49000km. Hatt en eier, for å så blitt kjøpt tilbake av forhandleren i nyere tid. Mitt første år med lappen var i en slik. :)

IMG_1147.jpeg

Corsa B. Eid av hun som kjøpte den ny, nå gått 48950km. Er i "daglig" bruk.

IMG_1151.jpeg

Omega B, en eier, kjørt 29000km.

IMG_1149.thumb.jpeg.f54881cc5faf57ed39d65b6e3ca727ee.jpeg

Astra coupé (eller "Opel Bertone" som eierne sier), 41000km.

IMG_1153.thumb.jpeg.84fd3135003b03363650cd774a2a93a3.jpeg

IMG_1155.jpeg

 

IMG_1158.jpeg

Opel Commodore Voyager. Finnes kun som 1981-modell, og kun laget i 3500 eksemplarer.

IMG_1160.jpeg

IMG_1162.jpeg

1978 Ascona. Hatt en eier frem til i dag, kjørt 68000km.

IMG_1164.jpeg

IMG_1165.jpeg

IMG_1166.jpeg

IMG_1167.jpeg

IMG_1168.jpeg

Var også et lite Amcartreff i "bygden" samtidig, men det regnet vekk dessverre.

IMG_1171.jpeg

IMG_1172.jpeg

  • awt changed the title to Rød X4 og blå Z4 - altforlengesidensist-oppdatering s. 54
Skrevet

Det ble etterhvert september, og på tide med en liten tur.

Første etappe gikk til fjells, for å unngå en altfor altfortidlig etappestart neste morgen.

IMG_1191.jpeg

Nesten rett østover, lite trafikk, men veiarbeid her og der, samt litt bob-bob vær.

IMG_1194.jpeg

Og til slutt var vi her. Ingen fordel med denne ferjen for vår del, da den er både dyrere og det er lengre tidsbruk enn alternativene, men forandring fryder. :)

IMG_1197.jpeg

IMG_1199.jpeg

På plass på tidenes mest idiotiske ferjedekk. At en såpass "ny" (ja, den er over 20 år gammel) ferje har en så idiotisk patent på ramper og opp/nedkjørsel kan jeg ikke fatte. Jeg ble egentlig sendt i kø for å stå nede, men havnet oppe likevel. Hadde jeg visst hvordan dette makkverket var hadde jeg nektet.

IMG_1204.jpeg

IMG_1203.jpeg

Jeg hadde håpet jeg skulle få et glimt av Gerald R. Ford på min Oslo-visitt, og så havnet vi faktisk bak den den ut Oslofjorden.

IMG_1209.jpeg

IMG_1229.jpeg

Etterhvert gled vi også forbi, og for et mektig syn.

IMG_1275.jpeg

IMG_1291.jpeg

IMG_1302.jpeg

...og et lite døgn senere var vi Schnitzel-land. Tok en halvtime å komme ut med dette tullet deres.

IMG_1315.jpeg

Man er raskt i Hamburg når man starter i Kiel. Forholdsvis lite kø, og fort gjennom.

IMG_1321.jpeg

Første stopp på turen ble Autostadt i Volfsburg, VAG sitt svar på BMW Welt, eller noe slikt.

IMG_1327.jpeg

De fleste bilmerkene i VAG-gruppen hadde sin egen paviljong/utstillingsrom, men det var ikke så spennende. Lamborghini og Bugatti sine var stengt/lagt ned, og resten viste hvor flinke og miljøvennlige de var.

IMG_1328.jpeg

IMG_1330.jpeg

IMG_1335.jpeg

IMG_1339.jpeg

Den eneste bilen i Skoda sin Paviljong som var verdt å ta bilde av.

IMG_1341.jpeg

Ene paviljongen var dedikert til en Scalextric bilbane. Var 4-5 ansatte bare her. Tror de fleste kjedet seg på jobb.

IMG_1343.jpeg

Det var også et lite bilmuseum på området, dette var nok det som var mest interessant.

IMG_1345.jpeg

IMG_1347.jpeg

IMG_1348.jpeg

IMG_1349.jpeg

IMG_1350.jpeg

IMG_1351.jpeg

IMG_1353.jpeg

IMG_1356.jpeg

IMG_1357.jpeg

VW-Fabrikken.

IMG_1358.jpeg

Scout, et merke VW prøver å gjenopplive på andre siden av Atlanteren.

IMG_1360.jpeg

Autostadt var "greit nok", men man trenger ikke å sette av en dag slik internett påstår. Man kan gjerne ta med barn hit, da det er mye lekeplasser både inne og ute.

Vi fortsetter inn i solnedgang

IMG_1363.jpeg

...og hadde egentlig ingen plan for kvelden, men endte opp med å kjøre dit vi uansett skulle neste da, da vi var mye tidligere ferdig med Autostadt enn vi hadde regnet med. Traff på en helt splitter ny motorvei på denne strekningen (det er ikke satelittbilde av den på Google maps en gang), og det var helt nydelig. Fri fart og null trafikk.

IMG_1364.thumb.jpeg.8fe80ffd6a66f36059ae99a18e3d35e4.jpeg

Vi endte så opp på Tiergarten både for seng og mat, og tok kveld der. :)

 

IMG_1368.jpeg

IMG_1374.jpeg

Skrevet

Her var det oppdatering med baller ja 😊😊

Og jeg hopper rett på higlighten her og da vet du nok hva det gjelder .

Fy flate og bra det er og se at noen forhandlere faktisk gjør som Åkra har gjort .Da får man jo lyst til og besøke butikker når man ser entusiasme som dette ,og for noen biler .

Nei kunne Opel ha laget biler som de gjorde før ,ja da skulle jeg fortsatt med det og sammen med Bmw den dag idag .

Både Mantaen der og Asconaen der gjør jo at jeg automatisk tenker tilbake på 90 tallet da jeg hadde identiske biler .

Dette ble nesten for sterk kost for meg som liker dette merket 😅.

Neida ellers leverer jo du innlegg som er riktig så fine både med opplevelser og vedlikehold @awt.😊

 

Skrevet

Apropos Lamborghini-paviljongen på Autostadt, så var den så latterlig dårlig at eg skjønner godt dei la den ned!

Heile bygget var at en Lamborghini hang på veggen som roterte mellom å være på utsiden av bygget og på innsiden av bygget, når den var på innsiden av bygget så "startet" motoren og det kom motorlyd fra høytalere og DJ-Dan satte i gang en helvettes stor røykmaskin.   Dette stod eg i 15min og ventet på....

Museet der med mange merker er helt klart eit høydepunkt på området.  No er jo eg meget glad i enkelte VAG-produkt så f.eks Golfen med VR12 i baksetet og Diablo SV i siste årsmodell var jo ganske kult å sjå.

PS, der et et egent VW-museum 5 min bort i gata som har mange artige og rare biler, alt fra prototyper, alle generasjoner Golf GTI, spesialversjoner av mange VW,  Dalbeck sin Golf mk4 med 1000hk og mye annet. Men igjen, eg er jo kanskje litt over snittet glad i VW Golf så det er jo ikkje for alle :D 

Skrevet

Et innholdsrikt år her Anfinn, ser ut til å ha opplevd mye mange plasser :) du begynner å få noen km i X4’en, hvor langt har den rullet nå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...