awt Skrevet Mars 17 Forfatter Skrevet Mars 17 Så tilbake til den virkelige verden og problemene der. I høst en gang begynte taket å tulle nok en gang. Jeg fikk lukket det, men det gikk ikke i lås, og da går heller ikke vinduer opp, samt bagasjerommet er låst. Erfaringsmessig visste jeg godt hva problemet var, og fant etterhvert ut hvilken sensor som var årsaken. Fikk lånt meg Inpa, og fikk dermed tvangsåpnet bagasjerommet. Jeg lette etter brudd uten hell, så løsningen ble å bare legge oppe en ny, midlertidig ledning gjennom bilen slik at jeg fikk lukket vinduer og denslags. I tillegg er det BOING BOING BOING-lyd om det er brudd her. Med et brudd som man ikke helt vet hvor er, og ledninger som er fikset flere ganger før, var det bare en ting å gjøre; bytte hele ledningsnettet til dene delen av taket. Dette ble derimot utsatt, utsatt og utsatt. 🙄 Jeg begynte å rive litt paneler etter at bilen ble parkert for vinteren, men kom ikke skikkelig i gang før nå nylig. Mye greier. For å få enklere tilgang fjernet vi det ene panelet til taket; det som har vindu i seg. Her er det skims og greier, så greit å notere seg ned hvor de var, da det var forskjellig. Panelet i seg selv er bare festet med seks bolter. Så var det disse ledningene. Fra BMW selges det kun et komplett sett til hele taket, med hydraulikkslanger og det hele. Dette koster ikke mindre enn 16000,-. Jeg var liksom ikke helt der. 😛 Søkte en del etter hva slags type ledninger som var de mest fleksible, og konkluderte med at LiFY var godt egnet. Ikke så lett å få tak i i små kvanta, men fant litt på en butikk på tysk eBay. Jeg er usikker på om det er 0,35 eller 0,50 originalt, men jeg kjøpte 0,25. Planen var så å tvinne to og to sammen, slik at jeg har litt redundans om en av de skulle få brudd. Ledningene jeg kjøpte var til noe modelljernbanegreier, og var tvinnet tre og tre, så da måtte man ty til denne løsningen. Fungerte supert. Denne var derimot enda bedre å bruke, men da den kun gikk en vei funket den bare til å tvinne sammen to og to igjen. Det er en babylizz hårflette-et-eller-annet-dings jeg fant hos jentene. @E.C. Har et helt fantastisk innlegg ang. MQS-kontakter, og jeg skulle ønske jeg leste det før jeg bestilte. Har forsøkt meg på Aliexpress tidligere, og gjorde dette nå også, men de fungerer rett og slett ikke bra nok, så ble kjøpt originale fra GS. Kunne endelig børste støv av MQS-tangen min også. Som @E.C. nevner er det litt så som så med isolasjonstykkelse, og det blir absolutt ikke bedre når man skal ha to ledninger i en kontakt. Jeg kunne brukt en, så loddet innpå to etter kontakten, men ønsket å ha hele ledninger hele veien. Måtte overtale den litt, men fikk de greit nedi testkontakten. Deretter var det å begynne å bytte ledninger. Forsøkte å bruke de originale strømpene mest mulig, og det gikk forsåvidt på et vis. Jobben hadde vært mye enklere om man tok av det andre takpanelet også, men man skal visstnok ikke fjerne begge disse samtidig. På passasjersiden er det fire ledninger (mot to på førersiden), og disse har vært reparert før. Reparasjonen var sikkert greit nok, men litt snarveier hadde de tatt. Var veldig greit å få rive bort alt det gamle. Originale strips. Noen mente disse måtte benyttes. Jeg er ikke helt overbeist, men jeg gjorde det nå likevel. Kom i et svindyrt sett med diverse andre småting jeg ikke trengte. 🙃 Hele veien koblet jeg meg til de gamle ledningene, slik at jeg var sikker på alt fungerte før jeg fortsatte. Og etter å ha kjørt taket opp og ned mange, mange ganger konkluderte jeg med at det sikkert fungerte. Dette var samtidig en fin anledning til å få vasket bakruten i bilen. Denne er normalt litt utilgjengelig. Skims på plass igjen, likt som de var. Og på igjen med panelet. Dette er laget av aluminium og veier ca. ingenting, men er uten tvil en tomannsjobb. Deretter var det justering. Gikk en del tid med å få dette korrekt, men det gikk på et vis det også. Brukte de gamle boltene under justeringen, og byttet ut en og en med nye originale med loctite på etterpå. Deretter var det å stramme til hele 19Nm. Og da var det sånn halvveis utført. Gjenstår litt deksler i bagasjerommet bare. E.C., mr.pingu, eivi91 og 21 andre reagerte på dette 21 3
sveigis Skrevet Mars 17 Skrevet Mars 17 Herremin skaper for en jobb du gjør 😊🙏 Dette står det respekt av altså . Morro når alt dette gir resultater 😊
awt Skrevet Mars 19 Forfatter Skrevet Mars 19 Takk Jan, dette er en jobb jeg har tenkt lenge på. Burde kanskje også byttet hydraulikkslanger, men de er litt spesial-spesial. Finnes noen firma som lager egne skjøtekit som fungerer. Et av disse er i Nederland, og de er svindyre. De to andre jeg har funnet derimot, som er litt mer edruelige pridset, er begge i Florida, rett i nærheten av der vi nettopp var. 🥴 Hadde jeg bare sjekket opp dette to uker i forveien. 🙄 Skal forhøre meg med Tess også, men spørs om de har noe i disse rare dimensjonene. Ellers har jeg sett at bremseslanger til sykkel kanskje kan passe. sveigis og fupsaker reagerte på dette 2
papertiger Skrevet Mars 19 Skrevet Mars 19 For en jobb! Det det tror jeg er noe jeg hadde kviet meg for å gå løs på. Men har en vinteren og godt innemiljø så er det rart hva som går. Ser ikke for meg @sveigis hadde tatt akkurat denne jobben ute på parkeringsplassen sveigis og fupsaker reagerte på dette 1 1
awt Skrevet Mars 19 Forfatter Skrevet Mars 19 Det verste er vel at jeg tror faktisk han kunne gjort det. laffe, HelgePer, sveigis og 5 andre reagerte på dette 2 6
E.C. Skrevet Lørdag kl. 13:34 Skrevet Lørdag kl. 13:34 Se der du, bra jobbet! Kom ikke opp noe varsel på tag, så hadde ikke sett posten før nå. Ikke helt optimalt å klemme inn for tjukk ledning/isolasjon i en MQS-kontakt nei, men også ganske usannsynlig at det blir noe problem der i etterkant. Etter å ha fått litt mer erfaring med slikt, så hadde jeg nok kjørt på med en splitt av ledninger og én enkel ledning inn i MQS-en i en slik situasjon. Du ønsker å ha dobbelt der det potensielt kan brytes, men det brytes neppe rett ved selve kontakten. Hadde dog unngått lodding, men heller brukt en buttconnector som crimpes. Har fortsatt en plan om å lage en post om det også Ellers er det mange ulike meninger om ledninger og hvor mye de tåler å bøyes osv. Det er klart at stiv isolasjon ikke hjelper på, men kobbertrådene i en ledning - "om man zoomer litt inn" - blir som metallrør å regne. Hvor krapt de kan bøyes uten å ta skade (elastisk deformasjon) avhenger så å si ene og alene av diameteren. Skal man ha noe holdbart som vil bli bøyd en del fram og tilbake så tenker jeg at det er viktig at ledningen er så flertrådet som mulig.
sveigis Skrevet Søndag kl. 09:02 Skrevet Søndag kl. 09:02 På 19.3.2025 den 12.07, awt skrev: Det verste er vel at jeg tror faktisk han kunne gjort det. Akkurat der måtte jeg nok kastet inn håndkleet tror jeg 😅 Dvs jeg fikset panorama på e34 Touringen ute i februar i sin tid ,men cab fix ute ? Huff nei 😊
awt Skrevet i går, 10:45 Forfatter Skrevet i går, 10:45 På 22.3.2025 den 14.34, E.C. skrev: Se der du, bra jobbet! Kom ikke opp noe varsel på tag, så hadde ikke sett posten før nå. Ikke helt optimalt å klemme inn for tjukk ledning/isolasjon i en MQS-kontakt nei, men også ganske usannsynlig at det blir noe problem der i etterkant. Etter å ha fått litt mer erfaring med slikt, så hadde jeg nok kjørt på med en splitt av ledninger og én enkel ledning inn i MQS-en i en slik situasjon. Du ønsker å ha dobbelt der det potensielt kan brytes, men det brytes neppe rett ved selve kontakten. Hadde dog unngått lodding, men heller brukt en buttconnector som crimpes. Har fortsatt en plan om å lage en post om det også Ellers er det mange ulike meninger om ledninger og hvor mye de tåler å bøyes osv. Det er klart at stiv isolasjon ikke hjelper på, men kobbertrådene i en ledning - "om man zoomer litt inn" - blir som metallrør å regne. Hvor krapt de kan bøyes uten å ta skade (elastisk deformasjon) avhenger så å si ene og alene av diameteren. Skal man ha noe holdbart som vil bli bøyd en del fram og tilbake så tenker jeg at det er viktig at ledningen er så flertrådet som mulig. Pinnene klikket fint på plass i kontakten, så er ikke bekymret der. Gikk fint å ta de ut også, man må bare være litt forsiktig i prosessen. Uansett har jeg ingen planer om å demontere de igjen. 😛 Disse ledningene har 60 ledere på 0,07mm², og er såvidt jeg har lest meg frem til blant de mykeste man kan få tak i. Når de i tillegg tvinnes sammen får man et snev av "telefonledningeffekt", noe som også hjelper på. Uansett, de gamle ledningene var pinnestive og har holdt noen år. Ser ikke for meg at disse ryker, så fremt de ikke ligger i klem eller skades på et vis. På 23.3.2025 den 10.02, sveigis skrev: Akkurat der måtte jeg nok kastet inn håndkleet tror jeg 😅 Dvs jeg fikset panorama på e34 Touringen ute i februar i sin tid ,men cab fix ute ? Huff nei 😊 Jeg tror deg ikke. sveigis og E.C. reagerte på dette 2
E.C. Skrevet i går, 11:05 Skrevet i går, 11:05 60 ledere er bra greier. Ikke uvanlig å ha så få som 10-15.
awt Skrevet i går, 13:00 Forfatter Skrevet i går, 13:00 Mer fjas (bokstavelig talt). Det er nevnt før, men eneste forskjellen på pre-LCI og LCI på e89 er blinklys og hovedlykter. Blinklysene er på plass, og jeg har sånn litt av og til sett etter hovedlykter også. Plutselig hadde jeg kjøpt en fra bruktmarkedet på Koed. 🙄 ...ikke så lenge etter kom det plutselig en til, denne gang fra Allegro.pl. For å toppe det enda litt til kom det jammen meg ikke et sett til på finn.no i høst, og siden de faktisk er ganske sjeldne å komme over havnet de også hos meg. 🥴 Galskapen i dette? Ikke en eneste person på denne jord klarer å skille disse lyktene fra hverandre. Den ene fra finn.no har riktignok sprukket glass, så får se om jeg gjør noe med den en gang. Tilbake til det første settet, så er disse uten noe elektronikk, så det gikk noen måneder på å skaffe LED-moduler, LED-pærer og xenon-moduler til en rimelig penge. Nytt er alt dette svindyrt. Testing av LED-pærene til angel eyes. Nye xenon-pærer. Så skulle jeg forske litt på de gamle lyktene, og en eller annen sted i tråden her er det nevnt at det er noe antignagersystem. Dette hadde jo jeg glemt litt ut, og fant fort ut at det virket ja. 🥵🌩️ ...så da var det en ting å gjøre; rive ut den driten. De som har installert dette har virkelig gått til verks. Snakk om å legge ledninger på utilgjengelige steder. Egen panserbryter. Sikkert for å deaktivere systemet når panser er åpent. Vel, denne virket ikke. I begynnelsen tenkte jeg at jeg kunne jo prøve å få dette helt ut. Etter ca. fem sekund ombestemte jeg meg, og gikk amok med avbiter. ...så de kunne denne idiotien fortsette. Prøvde å matche nytt og gammelt lysbilde. Ikke at jeg vet om det gamle var rett, men tror ikke det var helt på bærtur. Jeg hadde et lite håp om at dette skulle være en forholdsvis grei ettermontering. Spesielt siden den var en offisiell ettermontering fra BMW. Men nei. Først så er jeg så heldig at jeg har tapt i FRM-lotteriet. De aller fleste e89 har FRM3, men min hadde selvfølgelig FRM2. Fant en fra en X1 hos en hugger etter intensiv leting. ...så var det koding og styr. Jeg nevnte dette litt i kode-tråden, men å kopiere filer fra en forholdsvis moderne PC til en med Windows XP er ikke rett frem lengre. 😛 Enten var minnepinnene for små, eller så var de for trege, eller så var de formatert feil og blablabla. Fant heldigvis en i noe gammelt rot som gjorde jobben til slutt. Endring av VIN på frm. Tror jeg. Kanksje. ...og denne kodingen var et mareritt uten like, og jeg er forsatt ikke i mål der. Etter at FRM var byttet og kodet virket jo ingenting nesten. Taket gikk ikke, vinduene gikk ikke, men litt etter litt og etter en del forsøk begynte ting å fungere slik det skulle. Vinduene måtte rekalibreres (kjøres opp og ned i 15 sekund og noe slikt), og til slutt var det meste ok, bortsett fra engel eyesene. Disse blinker bare, så slukker de. Ettersom jeg ønsket bilen på veien var jeg veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre her. Enten montere på gamle lykter og fortsette en annen gang (hadde fort blitt til vinteren), eller montere alt sammen, og satse på jeg får til å kode dette. Her ser man såvidt forskjellen mellom ny og gammel lykt. Den gamle med gåen xenon-pære og den nye uten angel eyes. Etter mye fundering bestemte jeg meg for å bare sette i begge nye lyktene og få bilen sammen, så får vi satse på kodingen løser seg etterhvert. I tillegg har jeg ting friskt i minne nå, frister lite å begynne forfra om et halvt år. De nye lyktene har øyebryn som lyser, så det får være fungerende parkeringslys i mellomtiden. Ettersom fangeren av var det greit å spyle bort sand og dritt fra baksiden. Mitt nyeste innkjøp, vaskekonetralle. 😛 Perfekt når 40-tallet er rett rundt svingen, og både rygg og knær knirker bare man tenker på å reise seg opp. Med halvveis ren bil ble den kjørt inn igjen, og jeg monterte sammen den andre lykten også. Pærene på lykten jeg er ferdig med hadde en form for tettemasse, mens de to siste hadde ikke dette. Jeg vet ikke helt hva som er brukt her, men satser på bytul gjør jobben. Så var det fangeren. Fant noen løse plastdeler inni her, så fikk festet de. Fant ut at disse er ca. umulige å feste igjen om man tar ut innerskjermene, så de har nok vært slik noen år. Rengjort og på plass. Mens bilen likevel var i luften passet det med et oljekift, og der kom mitt nest nyeste innkjøp til nytte også. Har bare hatt kar på bakken tidligere, og da sprutet det overalt. ...og mitt tredje nyeste innkjøp, denne fra USA. Veldig kjekk lykt når man styrer på under bilen. Så da kunne jeg få ut resten av museelektrosjokkvåpenet fra undersiden av bilen. Må også nevne denne jeg dro med meg over fjorden, klikket rett på Biltemhåndtaket, og var super til å feie over garasjegulvet med. Tilbake til oljen. Jeg har tidligere brukt 5W-30 på denne, rett og slett da det er det som er anbefalet. Denne gangen ble det litt banning i kirken, og jeg prøver meg på 5W-40. Attpåtil uten LL-04-godkjenning. Gikk med en del tid på å justere inn lykter mot fangeren, men resultatet ble ganske akseptabelt til lutt. ...så da ble bilen registrert, og kunne luftes for første gang i år. Det jeg merket umiddelbart var at den hadde en mye finere gange nå enn tidligere, og det kan ikke skyldes noe annet enn oljen. Bilen ble kjørt varm for jeg byttet, og da hørtes den som om om den alltid har gjort. Etter oljebyttet derimot var det en mye finere og mykere gange. Jeg hadde aldri trodd at en litt tykkere olje skulle utgjøre så mye. Lyktene har jeg ikke gjort noe mer med, men må ta den ballen opp en dag også. Alt av vanlige lys fungerer slik det skal, det er kun ringene som ikke vil på. Med Z4 ute av garasjen kunne jeg også ta et mellomskift på X4-en. 10-12000km og ca. et år siden sist, så greit å få det også gjort. Her ble det derimot samme gamle 5W-30-olje. Ampera, laffe, hanssae og 8 andre reagerte på dette 11
Saltkjelen Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden God post og artig lesing, som vanlig! LCI-lykter på Z4 gjør seg. mslello og sveigis reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Imponerende arbeid og ikke minst god dokumentering av prosessen Var gøy å lese
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå