Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så tilbake til den virkelige verden og problemene der. :P

I høst en gang begynte taket å tulle nok en gang. Jeg fikk lukket det, men det gikk ikke i lås, og da går heller ikke vinduer opp, samt bagasjerommet er låst.

Erfaringsmessig visste jeg godt hva problemet var, og fant etterhvert ut hvilken sensor som var årsaken.

IMG_1477.jpeg

Fikk lånt meg Inpa, og fikk dermed tvangsåpnet bagasjerommet.

IMG_1484.jpeg

Jeg lette etter brudd uten hell, så løsningen ble å bare legge oppe en ny, midlertidig ledning gjennom bilen slik at jeg fikk lukket vinduer og denslags.

IMG_1493.jpeg

I tillegg er det BOING BOING BOING-lyd om det er brudd her.

IMG_1495.jpeg

Med et brudd som man ikke helt vet hvor er, og ledninger som er fikset flere ganger før, var det bare en ting å gjøre; bytte hele ledningsnettet til dene delen av taket. Dette ble derimot utsatt, utsatt og utsatt. 🙄 Jeg begynte å rive litt paneler etter at bilen ble parkert for vinteren, men kom ikke skikkelig i gang før nå nylig.

IMG_3955.jpeg

Mye greier.

IMG_4481.jpeg

For å få enklere tilgang fjernet vi det ene panelet til taket; det som har vindu i seg. Her er det skims og greier, så greit å notere seg ned hvor de var, da det var forskjellig. Panelet i seg selv er bare festet med seks bolter.

IMG_6499.jpeg

IMG_6503.jpeg

IMG_6507.jpeg

IMG_6509.jpeg

Så var det disse ledningene. Fra BMW selges det kun et komplett sett til hele taket, med hydraulikkslanger og det hele. Dette koster ikke mindre enn 16000,-. Jeg var liksom ikke helt der. 😛

Søkte en del etter hva slags type ledninger som var de mest fleksible, og konkluderte med at LiFY var godt egnet. Ikke så lett å få tak i i små kvanta, men fant litt på en butikk på tysk eBay. Jeg er usikker på om det er 0,35 eller 0,50 originalt, men jeg kjøpte 0,25. Planen var så å tvinne to og to sammen, slik at jeg har litt redundans om en av de skulle få brudd.

IMG_4476.jpeg

Ledningene jeg kjøpte var til noe modelljernbanegreier, og var tvinnet tre og tre, så da måtte man ty til denne løsningen. :) Fungerte supert.

IMG_4478.thumb.jpeg.21d90084f18c35701114841e83bab1ef.jpeg

Denne var derimot enda bedre å bruke, men da den kun gikk en vei funket den bare til å tvinne sammen to og to igjen. Det er en babylizz hårflette-et-eller-annet-dings jeg fant hos jentene. :D

IMG_6512.jpeg

@E.C. Har et helt fantastisk innlegg ang. MQS-kontakter, og jeg skulle ønske jeg leste det før jeg bestilte. Har forsøkt meg på Aliexpress tidligere, og gjorde dette nå også, men de fungerer rett og slett ikke bra nok, så ble kjøpt originale fra GS. Kunne endelig børste støv av MQS-tangen min også. :)

IMG_6515.jpeg

Som @E.C. nevner er det litt så som så med isolasjonstykkelse, og det blir absolutt ikke bedre når man skal ha to ledninger i en kontakt. Jeg kunne brukt en, så loddet innpå to etter kontakten, men ønsket å ha hele ledninger hele veien.

IMG_6517.jpeg

Måtte overtale den litt, men fikk de greit nedi testkontakten. :)

IMG_6519.jpeg

Deretter var det å begynne å bytte ledninger. Forsøkte å bruke de originale strømpene mest mulig, og det gikk forsåvidt på et vis. Jobben hadde vært mye enklere om man tok av det andre takpanelet også, men man skal visstnok ikke fjerne begge disse samtidig.

IMG_6521.jpeg

IMG_6603.jpeg

På passasjersiden er det fire ledninger (mot to på førersiden), og disse har vært reparert før. Reparasjonen var sikkert greit nok, men litt snarveier hadde de tatt. Var veldig greit å få rive bort alt det gamle.

IMG_6651.jpeg

IMG_6683.jpeg

Originale strips. Noen mente disse måtte benyttes. Jeg er ikke helt overbeist, men jeg gjorde det nå likevel. Kom i et svindyrt sett med diverse andre småting jeg ikke trengte. 🙃

IMG_6733.jpeg

Hele veien koblet jeg meg til de gamle ledningene, slik at jeg var sikker på alt fungerte før jeg fortsatte.

IMG_6769.jpeg

Og etter å ha kjørt taket opp og ned mange, mange ganger konkluderte jeg med at det sikkert fungerte.

IMG_6773.thumb.jpeg.0cbe30c1c22a5b3f60bfb19b3cb73a89.jpeg

Dette var samtidig en fin anledning til å få vasket bakruten i bilen. :) Denne er normalt litt utilgjengelig.

IMG_6798.jpeg

Skims på plass igjen, likt som de var.

IMG_6800.jpeg

Og på igjen med panelet. Dette er laget av aluminium og veier ca. ingenting, men er uten tvil en tomannsjobb.

IMG_6801.jpeg

Deretter var det justering. Gikk en del tid med å få dette korrekt, men det gikk på et vis det også.

IMG_6803.jpeg

Brukte de gamle boltene under justeringen, og byttet ut en og en med nye originale med loctite på etterpå.

IMG_6806.jpeg

Deretter var det å stramme til hele 19Nm. :)

IMG_6807.jpeg

Og da var det sånn halvveis utført. Gjenstår litt deksler i bagasjerommet bare.

IMG_6810.jpeg

• awt changed the title to Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
Skrevet

Herremin skaper for en jobb du gjør 😊🙏

Dette står det respekt av altså .

Morro når alt dette gir resultater 😊

Skrevet

Takk Jan, dette er en jobb jeg har tenkt lenge på.

Burde kanskje også byttet hydraulikkslanger, men de er litt spesial-spesial. Finnes noen firma som lager egne skjøtekit som fungerer. Et av disse er i Nederland, og de er svindyre. De to andre jeg har funnet derimot, som er litt mer edruelige pridset, er begge i Florida, rett i nærheten av der vi nettopp var. 🥴

Hadde jeg bare sjekket opp dette to uker i forveien. 🙄

Skal forhøre meg med Tess også, men spørs om de har noe i disse rare dimensjonene. Ellers har jeg sett at bremseslanger til sykkel kanskje kan passe.

Skrevet

For en jobb! Det det tror jeg er noe jeg hadde kviet meg for å gå løs på. Men har en vinteren og godt innemiljø så er det rart hva som går. Ser ikke for meg @sveigis hadde tatt akkurat denne jobben ute på parkeringsplassen :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...