Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

La oss snakke tuning...

Ting går ikke alltid helt som man har planlagt. Planen var å få tunet bilen, og la Trf gjøre dette. Men avstanden ble for stor og jeg ble for sugen på mer hester, så fikk jeg atpåtil gavekort fra kona hos Agder Chiptuning. Så da hoppa jeg i det og kjørte på med Steg 1 hos dem. Noen dager før jeg var der så hadde de inne en G11 740d xDrive med samme steg som meg. Den hadde de i benken og den ga 382 hk og 805 nm 😎 Så nå har jeg samme tuninga i min bil, og bilen går merkbart bedre.

Så har det seg slik at dette er noe jeg har holdt skjult siden April, ville kjøre med dette noen måneder før jeg fortalte noen om det. For å se om denne tuninga holder mål, og jeg er stadig veldig veldig fornøyd. 540d går veldig bra i utgangspunktet, men nå har den det lille ekstra. Med 805 nm så er jeg 55 nm over det kassa er dimensjonert for. Men så pent som jeg stort sett kjører så håper jeg det går bra, er jo en familiebil dette her. Men når man trør på litt...sykt med så mye moment. 

En kamerat har en sånn Dragy app som måler prestanda. Så vi gjorde noen før og etter målinger bare for å se forskjellen. 

Original 320 hk og 680 nm

0-100 : 4,7 sek (Med Launch Controll og beste av tre forsøk)

1/4 mile : 13 sek blank

Steg 1 382 hk og 805 nm

0-100 : 4,4 sek (Med Launch Controll og beste av to forsøk. Vil helst unngå LC etter tuninga)

1/4 mile : 12,4 sek

Begge forsøk gjort på tørr veibane. Toppfart sperra er også fjerna, men det har jeg ikke testa ut ennå. F10en gikk 275 km/t uten denne, tipper denne er noe av det samme. Hadde håpt å komme enda nærmere 4 tallet på 0-100, men det er viktigere å få mer mellom 80 og 150 km/t føler jeg. Har ikke kjørt sånn veldig fort, men du når 200 km/t veldig raskt...er her jeg merker størst forskjell føler jeg.

Så jeg er happy som bare det jeg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuning blir aldri feil!

Er Launch Control noen stor belastning når du har automatkasse med konverter? Største utfordringen er vel at olja i konverteren blir varm, men hvis man ikke gjør for mange, for tett, bør det vel være ganske udramatisk?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om din 540d nå går mer eller mindre som en 550d (400 HK og 760 Nm). Jeg er imidlertid litt overrasket over at 1/4 milen ikke går litt hurtigere med tanke på den ganske massive effektøkningen og at 0,3 sekunder av de 0,6 sekundene bilen nå er hurtigere på 1/4 milen tjenes inn allerede 0-100 Km/t. Kan det være at gearkassen holder litt igjen selv om din bil nå er 0,2 sekunder hurtigere på 1/4 milen enn 550d?   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøre på med xHP på kassa, så kan det hende du er litt sikrere på at kassa ikke tar helt kvelden enda. Men det kommer helt an på om tuneren sender reelle moment tall fra DDE til kassa eller om de bøyes til slik at momentbegrensingene i kassa unngås.

Ellers gratulerer med 545d :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ogee1 skrev:

Tuning blir aldri feil!

Er Launch Control noen stor belastning når du har automatkasse med konverter? Største utfordringen er vel at olja i konverteren blir varm, men hvis man ikke gjør for mange, for tett, bør det vel være ganske udramatisk?

Nei man kan vel aldri få nok hester, mye vil alltid ha mer :D 

Jeg tenkte bare å være litt føre var, særlig når jeg har overgått det momentet som kassa er godkjent for. Ser i instruksjonsboka at man skal vente til bilen er driftsvarm (selvfølgelig) og at man skal kjøre litt mellom hver gang man tar Launch Control. Trøkker godt i LC da, man blir skikkelig trøkka tilbake i setet 😎

12 timer siden, Fredrik skrev:

Det kan virke som om din 540d nå går mer eller mindre som en 550d (400 HK og 760 Nm). Jeg er imidlertid litt overrasket over at 1/4 milen ikke går litt hurtigere med tanke på den ganske massive effektøkningen og at 0,3 sekunder av de 0,6 sekundene bilen nå er hurtigere på 1/4 milen tjenes inn allerede 0-100 Km/t. Kan det være at gearkassen holder litt igjen selv om din bil nå er 0,2 sekunder hurtigere på 1/4 milen enn 550d?   

Ja den har nok ytelser som er litt mer on par med M550d. Personlig så er jeg fornøyd med 1/4 milen, men jeg hadde håpet å komme ned på rundt 4 sek til 100. Men jeg føler den største virkningen av tuningen fikk jeg over 80 km/t, her merker jeg veldig stor forskjell. Mye mulig girkassen holder litt tilbake ettersom den kun er beregnet til 750 nm. 

1 time siden, ahj skrev:

Bare å kjøre på med xHP på kassa, så kan det hende du er litt sikrere på at kassa ikke tar helt kvelden enda. Men det kommer helt an på om tuneren sender reelle moment tall fra DDE til kassa eller om de bøyes til slik at momentbegrensingene i kassa unngås.

Ellers gratulerer med 545d :) 

Hehe, ja nå er det en "545d" :D 

Jeg bekymrer meg ikke så mye for girkassa egentlig, mitt daglige kjøremønster er så pent at den blir ikke utsatt for noen stor påkjenning uansett. Regner med ZF har litt slingringsmonn også når de setter 750 nm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg bekymrer meg ikke så mye for girkassa egentlig, mitt daglige kjøremønster er så pent at den blir ikke utsatt for noen stor påkjenning uansett. Regner med ZF har litt slingringsmonn også når de setter 750 nm 

ZF vet hva de driver med, men vet tuneren det? Som jeg har allerede skrevet hvis dem gjør alt for å få masse moment og da mer enn momentbegrensingene i kassa, må de tallene "bøyes" fra DDE til kassa slik at du faktisk får det som de har lovet. 

Hva betyr dette i virkeligheten? La oss si at motoren din faktisk produserer 808nm, momentbegrensninger er 750nm i kassa. Moment fra motor til kassa "bøyes" da kan det hende kassa får beskjed om at den får 600nm mens den faktisk får 808nm. Kassa holder ikke da like hardt på giret og det slurer. Som igjen fører til ekstra slitasje i kassa som igjen kan føre til at kassa tar kvelden. 

Håper dette avklarer litt for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ahj skrev:

ZF vet hva de driver med, men vet tuneren det? Som jeg har allerede skrevet hvis dem gjør alt for å få masse moment og da mer enn momentbegrensingene i kassa, må de tallene "bøyes" fra DDE til kassa slik at du faktisk får det som de har lovet. 

Hva betyr dette i virkeligheten? La oss si at motoren din faktisk produserer 808nm, momentbegrensninger er 750nm i kassa. Moment fra motor til kassa "bøyes" da kan det hende kassa får beskjed om at den får 600nm mens den faktisk får 808nm. Kassa holder ikke da like hardt på giret og det slurer. Som igjen fører til ekstra slitasje i kassa som igjen kan føre til at kassa tar kvelden. 

Håper dette avklarer litt for deg. 

Ja dette har ikke jeg som vanlig forbruker tenkt på, har rett og slett ikke noe god greie på dette med tuning. Det jeg vet er at han som utførte dette virker som en veldig flink og seriøs aktør som kan det han holder på med. Jeg merker heller ikke noe sluring i kassa, selv ikke i Sport+ med fult pådrag, girer like flott og perfekt som den alltid har gjort 😀 Jeg antar da at ting er på stell da jeg ikke har noen annen mistanke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den her bilen imponerer stadig, det må jeg bare si. Jeg har ikke brydd meg så mye om Eco modus, men i dag hadde vi en lenger motorvei tur så da bestemte jeg meg for å teste Eco. Hadde for det meste Cruisecontrollen på 110 km/t, altså vanlig norsk motorveihastighet. Klarte da å logge ett forbruk på 0,57 liter mer mil etter endt tur. I en bil med kloss på 400 hk i en 3 liters motor. 1800 kilo tung og med firehjulstrekk....imponerende. Det vi gi meg en teoretisk rekkevidde på ca 1100 km ved konstant 110 km/t. Nå kjører jeg stort sett 130 km/t på motorvei så i mitt tilfelle vil det være kortere. Men hele greia er at man kan kjøre den veldig gunstig om man vil, og det imponerer meg.

02DCCAD1-45F1-4845-8489-80B113A2723B.thumb.jpeg.e1b68bf674eb1afc88b6b92425579a48.jpeg

29C38BAD-3756-480D-84E4-1A0A818C1559.thumb.jpeg.b98726e7b89c8803839200bc2ba15998.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbruket der er mildt sagt imponerende ja mtp vekt og resten du nevner .

Men det skal Bmw dieselmotorene ha hvertfall de få jeg har hatt ,de har gått billig uansett føler jeg hvordan jeg jeg kjører unntatt x5 .

Den slurper godt til seg når,an øker litt på spjeldet .

Forresten en stilig detalj du har der med analog klokke 😊.

Den fem serien der er bare elsk helt enkelt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-3 den 23.24, Fredrik 90 skrev:

Den her bilen imponerer stadig, det må jeg bare si. Jeg har ikke brydd meg så mye om Eco modus, men i dag hadde vi en lenger motorvei tur så da bestemte jeg meg for å teste Eco. Hadde for det meste Cruisecontrollen på 110 km/t, altså vanlig norsk motorveihastighet. Klarte da å logge ett forbruk på 0,57 liter mer mil etter endt tur. I en bil med kloss på 400 hk i en 3 liters motor. 1800 kilo tung og med firehjulstrekk....imponerende. Det vi gi meg en teoretisk rekkevidde på ca 1100 km ved konstant 110 km/t. Nå kjører jeg stort sett 130 km/t på motorvei så i mitt tilfelle vil det være kortere. Men hele greia er at man kan kjøre den veldig gunstig om man vil, og det imponerer meg.

02DCCAD1-45F1-4845-8489-80B113A2723B.thumb.jpeg.e1b68bf674eb1afc88b6b92425579a48.jpeg

29C38BAD-3756-480D-84E4-1A0A818C1559.thumb.jpeg.b98726e7b89c8803839200bc2ba15998.jpeg

Overrasket å lese at du ikke benytter deg noe særlig av 'Eco moduset' på motorvei.

Personlig ligger jeg 98% av tiden i  ECO PRO mode ved kjøring på motorvei.
- V8 og bensin drar drivstoff ;-)
- I flg. BMW reduseres forbruket med opptil 20% på min 650i ( ref. linken nederst)
Jeg kjører i konstant fart, og ser ikke poenget med unødvendig drivstoff forbruk.

Lenke til BMW's ECO PRO systemet
 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2021 den 23.38, sveigis skrev:

Det forbruket der er mildt sagt imponerende ja mtp vekt og resten du nevner .

Men det skal Bmw dieselmotorene ha hvertfall de få jeg har hatt ,de har gått billig uansett føler jeg hvordan jeg jeg kjører unntatt x5 .

Den slurper godt til seg når,an øker litt på spjeldet .

Forresten en stilig detalj du har der med analog klokke 😊.

Den fem serien der er bare elsk helt enkelt .

Ja disse bilene med treliter kan kjøres overraskende billig om man kjører litt pent og rolig. Laveste forbruket jeg har logget var da vi var på BMW treff i Skien....ha hadde jeg 0,51 l per mil men da var også snittfarten mye lavere og jeg kjørte i Eco Pro. Tror det skal gå an å kjøre den ned på 0,4 tallet hvis man vil 😀

3 timer siden, Mr. Erling skrev:

Overrasket å lese at du ikke benytter deg noe særlig av 'Eco moduset' på motorvei.

Personlig ligger jeg 98% av tiden i  ECO PRO mode ved kjøring på motorvei.
- V8 og bensin drar drivstoff ;-)
- I flg. BMW reduseres forbruket med opptil 20% på min 650i ( ref. linken nederst)
Jeg kjører i konstant fart, og ser ikke poenget med unødvendig drivstoff forbruk.

Lenke til BMW's ECO PRO systemet
 

Nei Eco Pro kjører jeg aldri i, ser ikke helt vitsen med det selv på motorvei. Stort sett så har jeg ett litt ugunstig tempo på motorvei uansett så jeg tror ikke det har noe for seg. Men det er jo absolutt kult å teste hva bilen er godt for, både i ytelse og i økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...