Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

3 timer siden, skoglund skrev:

Jeg har nettopp kjørt en 2018 E350e en periode, har kjørt W213 ved flere anledninger før også. Det er helt klart en flott bil, og jeg har vært inne å kikket på E400 All-Terrain. Men utfordringen med E-klassen er at du blir hele tiden minnet om at 5-serien er bedre. G30/31 er liksom litt bedre på alt, og det hadde plaget meg en del tror jeg. Det føles som om E-klassen er ett lite hakk under 5-serie, litt kjipere kvalitet, litt dårligere teknologi, litt kjipere design…hele veien ser jeg dette. 

Jeg er sikkert litt farget, men du kan ta hvilken som helst E-klasse…det kan være en kjempe bra bil. Men uansett modell, motor eller årgang så vil alltid tilsvarende 5-serie fremstå som det lille hakket bedre. BMW gjør bare alt riktig med 5ern, den er The boss i sitt segment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede valg rundt bil Fredrik :)

Før du lander på en 4-serie GC så test plass både i baksete og bagasjerom :)

Gikk fra F10 til i4 M50 og merker godt at den er mindre, både i baksetet - lavere takhøyde, og bagasjerom - 50 l, ikke mye men merkabart. (mulig i4 har andre mål pga Durecell pakka :)) Så om målet er bedre bagasjeplass vet jeg ikke om 4 serien er det jeg ville sattset på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har nettopp kjørt en 2018 E350e en periode, har kjørt W213 ved flere anledninger før også. Det er helt klart en flott bil, og jeg har vært inne å kikket på E400 All-Terrain. Men utfordringen med E-klassen er at du blir hele tiden minnet om at 5-serien er bedre. G30/31 er liksom litt bedre på alt, og det hadde plaget meg en del tror jeg. Det føles som om E-klassen er ett lite hakk under 5-serie, litt kjipere kvalitet, litt dårligere teknologi, litt kjipere design…hele veien ser jeg dette. 

Jeg er sikkert litt farget, men du kan ta hvilken som helst E-klasse…det kan være en kjempe bra bil. Men uansett modell, motor eller årgang så vil alltid tilsvarende 5-serie fremstå som det lille hakket bedre. BMW gjør bare alt riktig med 5ern, den er The boss i sitt segment. 

Jeg er ikke uenig, men jeg klare ikke personlig å finne bmw så mere unik, sliter litt med generelt med å finne en bil  jeg liker all the way på alle ting, føler at alle merker har sitt, synes setene i den nye utgaven E-klasse har svikter helt, fikk sjokk når jeg satt meg inn i en drosje i fjor høst i Oslo, så vist det er like trassig i den nye amg (faceliften) blir det en hårete og tung kamel å svelge :) vist man skulle følge drømmen å kjøpe en slik…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fredrik 90 said:

Fordelen med en kombi/hatchback løsning er at tilgangen til bagasjerommet er helt annerledes enn på en sedan. Som du er inne på så gjør det at man får pakket litt annerledes og man får med mer, man har også mer høyde å pakke på ettersom man ikke har begrensingen i  den faste hattehylla. Vi har ei på 2,5 år nå samt en til på vei, så vi må ta høyde for vogn iallfall en stund til. På Panamera har man også Sport Turismo versjonen som vil ha ytterligere bagasjeplass, selv om jeg designmessig foretrekker vanlig Panamera. 

Jeg har ikke vurdert i4 M50, men jeg har vurdert M440i Gran Coupe. Elektrisk utgår ettersom vi bruker bil på en del lengre turer sydover i Europa. Jeg setter også pris på en skikkelig fossilmotor også i familiebilen, selv kjøreturene til butikk og jobb blir mer underholdene da. Kjøreglede i hver meter, også med sekssylindret diesel 😀

Men du pakker jo ikke over hattehylla uansett forstår jeg så ser ikke helt hva en hatchback gir deg som ikke en sedan kan gi deg 😛 

Fra revolver til revolver: ta dette fra en mann med en familie på 3, og med både 5er Touring og 4GC i stallen: ikke bruk energi på å vurdere Gran Coupé med 2 små barn. Og vår F36 er ikke noe mindre enn G26 innvendig. Jeg har sammenlignet. La heller den rosinen komme senere når dere er ferdige med vogn og alt slikt. Spesielt ikke dere som farter ukesvis i retning ekvator. 5er Touring må være det perfekte sweetspot. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke en gang nevner X3 M40i eller M40d her? Det må jo være en glitrende multikunstner. Plassmessig går den G21 en høy gang, og for en motor, for en lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 jeg forstår, regner med 8-serien også utgår siden den ikke har hengsling i tak? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288024471

Ser det kun er 440ix coupeer til salgs på finn og ingen Gran Coupe. Nei, du får fundere :) 

8-serie er en av mine absolutte favoritter, men i denne runden utgår den for nettopp bagasjeplass og at prisen er utenfor budsjettet. Noe annet er at jeg føler det blir feil å kjøpe denne som 840i/d, eneste motorisering denne bilen kler er V8ern i M850i 😎

Nei det er ingen M440i CG til salgs på Finn, men det gjør ikke noe. Hadde den vært aktuell så har de nok av dem i Sverige eller Tyskland 👍 Det norske bruktbilmarkedet regner jeg ikke med lenger, det er vannet ut av elbiler. 

4 timer siden, Mortenej skrev:

Spennede valg rundt bil Fredrik :)

Før du lander på en 4-serie GC så test plass både i baksete og bagasjerom :)

Gikk fra F10 til i4 M50 og merker godt at den er mindre, både i baksetet - lavere takhøyde, og bagasjerom - 50 l, ikke mye men merkabart. (mulig i4 har andre mål pga Durecell pakka :)) Så om målet er bedre bagasjeplass vet jeg ikke om 4 serien er det jeg ville sattset på.

 

Jeg har alt testet med barnesete en i4 M50 jeg lånte, det går om man legger vilja til men den vilja tror jeg ikke at jeg har. Særlig døråpningene bak er veldig små, nesten som sånn barneinngang i lekeland…kun beregnet for barn 😂 Kona var heller ikke videre imponer over oversikten ut av bilen, som er dårlig nok på G30. 

Her er G21 og selvfølgelig G31 en helt annen verden 😀

1 time siden, skoglund skrev:

Jeg er ikke uenig, men jeg klare ikke personlig å finne bmw så mere unik, sliter litt med generelt med å finne en bil  jeg liker all the way på alle ting, føler at alle merker har sitt, synes setene i den nye utgaven E-klasse har svikter helt, fikk sjokk når jeg satt meg inn i en drosje i fjor høst i Oslo, så vist det er like trassig i den nye amg (faceliften) blir det en hårete og tung kamel å svelge :) vist man skulle følge drømmen å kjøpe en slik…

Det er mye mulig jeg bare er alt for godt vant med BMW også 😅 Men styringen var bedre på W213 kontra G30, bilen føltes langt mer lettkjørt i sentrum. Men dette er også noe som tar bort den litt tunge kvalitetsfølelsen som 5er har. 

1 time siden, papertiger skrev:

Men du pakker jo ikke over hattehylla uansett forstår jeg så ser ikke helt hva en hatchback gir deg som ikke en sedan kan gi deg 😛 

Fra revolver til revolver: ta dette fra en mann med en familie på 3, og med både 5er Touring og 4GC i stallen: ikke bruk energi på å vurdere Gran Coupé med 2 små barn. Og vår F36 er ikke noe mindre enn G26 innvendig. Jeg har sammenlignet. La heller den rosinen komme senere når dere er ferdige med vogn og alt slikt. Spesielt ikke dere som farter ukesvis i retning ekvator. 5er Touring må være det perfekte sweetspot. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke en gang nevner X3 M40i eller M40d her? Det må jo være en glitrende multikunstner. Plassmessig går den G21 en høy gang, og for en motor, for en lyd!

Det som er greia er at hattehylla i en kombi/hatchbak kan fjernes i verste fall. Videre er det langt mer plass under hattehylla her enn på en sedan. På G30en så går det en diger bjelke under hattehylla som stjeler plass, minst 10 cm. Så har man høytalere og mekanisme til nedfelling av bakseterygg. Videre er ikke gulvet helt praktisk utformet, helt innerst er det to forhøyninger i gulvet på hver side som stjeler verdifull plass ved feriepakking av bil. 

Men jeg er også på at stasjonsvogn er den beste løsningen. Det er en praktisk konfigurasjon som tilbyr gode kjøreegenskaper, lavere forbruk enn tilsvarene motorisert SUV. 

Tja, hvorfor har jeg ikke vurdert X3? Har vel egentlig aldri likt X3 noe særlig, det er liksom "poor mans X5". M40 utgavene er utrolig fine biler, men de motorene gjør seg like godt i en 5er eller X5. Jeg liker jo egentlig ikke SUV en gang, og iallfall ikke de mediumsize modellene…Skal det først være SUV så får det være en litt røslig en…som X5. X7 blir for dyrt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg tror du skyter deg litt i beinet ved å si at 2.9-literen i RS5 er skuffende. Det er en grunn til at Porsche bruker den i Panamera og en annen i Cayenne. Samtidig er jeg enig med @papertiger med X3 M40i eller M40d (eventuelt Alpina XD3. 😛 ) 

Jeg tviler ikke på at den 2,9 literen er en rå motor på alle mulige måter, men det er driftssikkerheten og kvaliteten jeg er skeptisk til. Jeg er skeptisk til alt Audi lager, særlig når jeg har kjørt problemfritt med BMW i over 10 år nå. Hadde håpt at Porsche laget sin egen motor her, dette var skuffende synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte SUV-fan men likevel er jeg ganske sikker på at jeg hadde valgt X5 45e om jeg var deg. Ja, det er ingen racer og det føles feil å ratte rundt i en såpass stor og høy bil. Imidlertid er plassen og det praktiske rundt bilen perfekt. For småturer kjører du elektrisk og på langtur er det bedre lyd i rekkesekseren enn i noen diesel. Det er tross alt en kortere periode at barn er små og trenger vogn og uendelig mye annet utstyr og når X5'en en gang skal byttes ut kan du velge 5- eller 7-serie fra øverste hylle. Når abstinensene etter skikkelig bil blir for store eller når du skal på guttetur til Nürburgring så tar du bare 130i'en.

Man kan ikke få alt og det blir uansett et kompromis når bilen skal romme hele familien både til hverdag og på langtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RNJ skrev:

Jeg er på ingen måte SUV-fan men likevel er jeg ganske sikker på at jeg hadde valgt X5 45e om jeg var deg. Ja, det er ingen racer og det føles feil å ratte rundt i en såpass stor og høy bil. Imidlertid er plassen og det praktiske rundt bilen perfekt. For småturer kjører du elektrisk og på langtur er det bedre lyd i rekkesekseren enn i noen diesel. Det er tross alt en kortere periode at barn er små og trenger vogn og uendelig mye annet utstyr og når X5'en en gang skal byttes ut kan du velge 5- eller 7-serie fra øverste hylle. Når abstinensene etter skikkelig bil blir for store eller når du skal på guttetur til Nürburgring så tar du bare 130i'en.

Man kan ikke få alt og det blir uansett et kompromis når bilen skal romme hele familien både til hverdag og på langtur. 

Det er uten tvil noen veldig gode argumenter du har der. Og jeg hadde faktisk avskrevet X5 45e litt, følte litt at det ikke var min greie. Men så har jeg lest din positive omtale av bilen, det i sin tur gjorde at jeg undersøkte litt mer rundt bilen igjen og da var den tilbake på lista som en god kandidat. Det er en fantastisk totalpakke som jeg tror jeg må ut å prøve en gang til, jeg vurderte ikke X5 45e den gangen jeg prøvde den. Den elektriske biten i hverdagen er veldig forlokkende også, jeg kan lade gratis på jobb også. Får på litt strøm i løpet av en arbeidsdag 😅 

Nå har jeg to entusiastbiler i garasjen, Alpina og 130’n. Så skal jeg på guttetur neste gang så er det naturlig å ta en av disse. Jeg leker litt med tanken om en tur til Alpene med 130’n, bare jeg alene eller med en kamerat. Bare kjøre fjellpassene og nyte utsikten og omgivelsene i Sveits og Østerrike noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er uten tvil noen veldig gode argumenter du har der. Og jeg hadde faktisk avskrevet X5 45e litt, følte litt at det ikke var min greie. Men så har jeg lest din positive omtale av bilen, det i sin tur gjorde at jeg undersøkte litt mer rundt bilen igjen og da var den tilbake på lista som en god kandidat. Det er en fantastisk totalpakke som jeg tror jeg må ut å prøve en gang til, jeg vurderte ikke X5 45e den gangen jeg prøvde den. Den elektriske biten i hverdagen er veldig forlokkende også, jeg kan lade gratis på jobb også. Får på litt strøm i løpet av en arbeidsdag 😅 

Nå har jeg to entusiastbiler i garasjen, Alpina og 130’n. Så skal jeg på guttetur neste gang så er det naturlig å ta en av disse. Jeg leker litt med tanken om en tur til Alpene med 130’n, bare jeg alene eller med en kamerat. Bare kjøre fjellpassene og nyte utsikten og omgivelsene i Sveits og Østerrike noen dager. 

Sjekk ut Beamercouple og Beamerish på instagram, de har eventer der de samler folk fra hele europa for å kjøre rundt i Alpene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser færre G31 langs veien enn X5, og i mine øyne lukter det mer BMW-entusiast av G31 enn X5.  Ser på finn at av 2017-2021 modeller så er det 106 stykk G31 til salgs mot 307 stykk X5. 

En annen sak er at en X5 vil bli mer dominerende i garasjen din pga høyden. Den er riktignok 4cm kortere enn G31, men 14cm bredere.  Den veier også 5-600kg mer og med et høyere tyngdepunkt, så bensinforbruket vil bli høyere også. 

Som deg foretrekker jeg lave personbiler, og i dagens Norge hvor "alle" kjører mørke SUVer så skiller man seg positivt ut i trafikkbildet med en lav sedan eller stasjonsvogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ganske så enig med @Werther over her. G05 har en fristende drivlinje, men G31 BMW med store bokstaver. Som den femmermannen du er osv…

Hva med å kjøpe en 4 år gammel norsk 530xd ventepølse, selge den neste år når/før garanti går ut, og da har kanskje markedet og aktuelle biler endret seg igjen? Da har du garanti og trenger ikke tenke på km stand det året. Og du har bil til hele familien på 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2023 den 9.03, fupsaker skrev:

Sjekk ut Beamercouple og Beamerish på instagram, de har eventer der de samler folk fra hele europa for å kjøre rundt i Alpene. :) 

Herlige bilder ja 😀 Men skal jeg til Alpene vil jeg kjøre sjæl, på egenhånd 😅

23 timer siden, Werther skrev:

Man ser færre G31 langs veien enn X5, og i mine øyne lukter det mer BMW-entusiast av G31 enn X5.  Ser på finn at av 2017-2021 modeller så er det 106 stykk G31 til salgs mot 307 stykk X5. 

En annen sak er at en X5 vil bli mer dominerende i garasjen din pga høyden. Den er riktignok 4cm kortere enn G31, men 14cm bredere.  Den veier også 5-600kg mer og med et høyere tyngdepunkt, så bensinforbruket vil bli høyere også. 

Som deg foretrekker jeg lave personbiler, og i dagens Norge hvor "alle" kjører mørke SUVer så skiller man seg positivt ut i trafikkbildet med en lav sedan eller stasjonsvogn. 

Man ser helt klart mye X5 på veiene kontra G31, selv om sistnevte ikke er noen sjelden bil akkurat. Men trenden har jo vært tydelig at folk går fra sedan/stasjonsvogn til SUV. Jeg liker lav bil, særlig når man er på tur og får opp hastigheten litt. Man har så mye mer kontroll når man har lavt tyngdepunkt, og det liker jeg. Jeg liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen som mange SUVer kan gi inntrykket av. 

21 timer siden, papertiger skrev:

Er faktisk ganske så enig med @Werther over her. G05 har en fristende drivlinje, men G31 BMW med store bokstaver. Som den femmermannen du er osv…

Hva med å kjøpe en 4 år gammel norsk 530xd ventepølse, selge den neste år når/før garanti går ut, og da har kanskje markedet og aktuelle biler endret seg igjen? Da har du garanti og trenger ikke tenke på km stand det året. Og du har bil til hele familien på 4.

Absolutt, en LCI G31 med sekser står øverst på ønskelista. Men jeg får se prisutviklingen ut over våren, men diesel holder seg stødig i pris i alle markeder ser det ut som. 

Kunne kjøpt en sånn ventepølse, men da kan jeg like godt beholde den jeg har….noe som er ett alternativ. Nå kommer det en baby i Juli så resten av året blir det ikke noen store bilturer utenlands på familien uansett tror jeg. Gutteturen til høsten planlegger jeg å kjøre med Alpina eller 130i. Jeg har veldig lyst til å beholde 540en, men da må jeg roe ned kjørelengden…noe som kommer av seg selv grunnet de familiære omstendighetene. Jeg kan jo og kommer til å bruke Alpinaen litt som familiebil i sommer også, vi skal til Sverige og litt sånn på sensommeren og plassen i den er iallfall bedre enn i G30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo også X6 og X4, @awt har jo klart seg særdeles bra med sin flotte X4 med barn/familie og campingvogn på tur. :) Da får du også coupe-hekken.

X6 40i

X4 M40d / X4 M40d

Disse er vel ikke nevnt, men må tror jeg vi har vært igjennom alle modeller fra BMW :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...