Gå til innhold

Fordeler/ulemper med spacere?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Prøvemontert noen 18 tommere på e61. Disse er fra e87 mener jeg. Et 49 og 51. Grunnen til at jeg har disse på er fordi jeg fikk dem billig.

Stikker veldig langt innunder bilen, vil få dekkside til å stå likt med hjulbue/noen mm lenger inn.

Har regnet meg frem til at jeg trenger 25mm spacer bak og 20mm fram.

Spørsmålet er: er det noen svakheter med dette? Jeg tenker at skrudde spacere er best på 25mm, men på 20mm så finnes et valg kun løs spacer med lengre bolter. I mitt hode vil boltene her være satt under større press under akselerasjon/brems og kan boltene klippes av si ved f.eks banekjøring? På en uskrudd spacer har man i teorien et område på 20mm mellom skive og felg som ikke har en strukurell stivhet, og spaceren kan vel jobbe seg litt løs mellom skive og felg, slik at man må etterstramme?

De skrudde spacerne er jeg trygge på at holder, men samtidig- er det noen ulemper med disse så er det bare å fyre løs :)

hilsen en som alltid har kjøpt felger med rett innpress for å unngå spacer tidligere.

20190730_213054.jpg

20190730_213131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med 18mm og 20mm spacers i noen mnd på E90n uten noe nevneverdige problemer. Ikke skrudde.

Det sies jo at spacers legger ekstra "press" på hjullagrene og sliter de ut hurtigere. Men tror nok det kommer litt an på hvor tykke de er.

Vet ikke hvor "trygt" det er på banekjøring, men ser jo at en god del banebiler (i hvertfall drifting) ofte bruker skrudde spacere. Men de kan jo forsåvidt knekke studsene på spaceren og.

Det viktigste er i hvertfall at du kjøper spacers og eventuelt bolter av kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uskrudde H&R Trak+ spacere i 20mm framme og 15mm bak på forrige E39en min i et års tid uten problemer. Hverken med hjullager, demontering og montering eller noe slikt.

Nå har jeg skrudde 20mm av samme type på E92en og ser ingen problemer der heller. I slik bredde er det ikke snakk om store beslastningen uansett.

Dog som Daniel sier så kan det nok være alfa omega å kjøpe god kvalitet, helst fra anerkjent (les veldokumentert i bruk) merke, og gjerne med TÜV-godkjenning (både for eventuell godkjenning og også en ekstra faktor i henhold til sikkerhet om at produktet har gjennomgått solid testing), hvilket H&R typen jeg har brukt hittil på begge bilene da har. 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaringer med spacere selv - liker som du selv å ha felger med korrekt innpress 😛 men jeg vurderte en stund å kjøpe til Gran Coupéen for å få de litt ut i hjulbuen, men da jeg ikke har skvettlapper til bilen (de finnes ikke i sortimentet til BMW :( ) var jeg redd lakken skulle få hard medfart langs sidene av steinsprut og dritt fra dekka. Det problemet har ikke du, så mitt råd er som over her; kjøp kvalitet med TÜV-papirer for bilen. Eibach, H&R. Da kan du også få de godkjent hos BT og ført inn i vognkortet. Jeg fant etter en del googling for øvrig ingen typiske negative konsekvenser av spacere, det ble derimot nevnt at den økte sporvidden kunne forbedre stabilitet og svingegenskaper. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) det er betryggende å høre at det går såppas greit å bruke spacer. Så får jeg vurdere om det er verdt å bruke 3000 kr på spacere eller bare å kjøpe andre felger med rett innpress :)

Hadde tenkt å lufte denne balja på ringen snart. Dumt å miste et hjul og forårsake større skader på meg og andre pga dårlige spacere.

Hvis drifterne bruker spacer så er vel det en bra erklæring på at det holder tenker jeg...

Det med sporvidde og stabilitet er ganske vesentlig. Har man kjørt bak en volvo 240 så ser man hvor mye lenger inn bakhjulene står i forhold til framme. Bilen lager nesten 4 spor i snøen. Det ble sagt fra volvo at det var for å legge mer tyngde på bakhjulene for å ta vekk noe av den bakhjulsdrevne oppførselen. Altså at når bakhjulene står mer mot senter av bilen, så vil de få mer tyngde over seg når bilen krenger. Litt som kraft x arm prinsippet. Og dermed mer grep. Men stabiliteten gikk nok ned ved å ha det slik. Har hatt 142 og 240 i min tid. De var begge slik. Mens på 740 og 940 ble det endret til like bred sporvidde bak som framme.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Takker for svar :) det er betryggende å høre at det går såppas greit å bruke spacer. Så får jeg vurdere om det er verdt å bruke 3000 kr på spacere eller bare å kjøpe andre felger med rett innpress :)

Jeg tror jeg helt klart ville droppet både felger og spacere i dette tilfellet, da du også må ha nye dekk som passer en 5-serie. Dekkene som står på bildet over er alt for smått, og tilfredsstiller sannsynligvis ikke load indexen bilen skal ha engang. Billig blir ofte dyrt, noe det helt klart blir i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror jeg helt klart ville droppet både felger og spacere i dette tilfellet, da du også må ha nye dekk som passer en 5-serie. Dekkene som står på bildet over er alt for smått, og tilfredsstiller sannsynligvis ikke load indexen bilen skal ha engang. Billig blir ofte dyrt, noe det helt klart blir i dette tilfellet. 

Det stemmer, de som står på nå er 225/40r18 og ser puslete ut på en e61 😛

Dekk skal nytt, men det må det uansett hva jeg velger. Når jeg ser på finn så er det som regel feil dekk eller feil rulleomkrets. Enten fra 3 serie eller fra f1x. Veldig lite ute der i 18-19" som passer e61 xdrive med rett innpress, som i tillegg er dønn strøkne uten kantkjøringer, inkkudert dekk som til min bil er typisk 245/40r18 eller 245/35r19. Eventuelt upsize på 235/45r18 eller 235/40r19. Og de få som finnes er i "jalla look", i mangel på et bedre ord. Eller at det er smale foran og brede bak. Jeg ønsker square oppsett. Vil også ha noe som er fra bmw originalt. 

Dekk må uansett nytt, og da selvfølgelig michelin. Problemet er å finne felgene, og som du sier det koster penger for å få det optimalt. Mer enn hva jeg har som budskjett.

Når budskjettet mitt for dekk er 8000kr og for felger 5000 kr, ja da er det utrolig vanskelig å finne noe som helst på min spec. Har lett siden jeg fikk bilen i håp om å bytte ut 17 tommerne.

Ligger jo flere fine bmw felger ute på finn i 19" med ok innpress (rundt et35) men de ligger jo til 10-15.000kr. Og når da dekkene må av uansett fordi det kommer fra en f1x eller X3 eller lignende, ja så må man plusse 8-10.000k for dekk oppå der igjen. 

Fortsetter å lete, men er stygt redd at en må legge av 30k til neste år bare for å få det perfekt 😛

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du spacer deg ut til riktig ET, så betyr det ikke noe for hjullager i hvertfall. Og sålenge felgen har riktig senterhull skal du være rimelig uheldig om noe skal knekke. Boltene inngrep er likt uansett, men bøyemomentet blir litt høyere ved akselerasjon, sving og spesielt brems. Men uten å ha regnet/tenkt å regne på det tror jeg ikke det utgjør allverden. Er boltene gjort opp med 150Nm, så har de en kraft på drøye 600kg hver (M12). Altså holdes felgen på plass (og spaceren i klem samt hjulet sentrert) med ca 3 tonn pr hjul. Da blir det hele ganske rigid og motstandsdyktig mot moment og skjærkrefter relativt uavhengig sv spacere. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo å finne noen felger som er kantkjørt som du kan få billig, og så få de pusset opp. Det er utrolig hva disse felgreperatørene får til. Da jeg hadde E46 en eller annen gang på 2000-tallet klarte jeg kjøre ned i et synkehull i asfalten og laget bokstavelig talt en bulk i felgen (dekket begynte å lekke). Leverte felgen til rep, og den så 100% som ny ut etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner her. Få bakdeler med spasere, men et hovedpunkt er økt slitasje på hjullager da sporvidden økes. Men med "økt" slitasje kan jo være alt fra bittelitt til en del. Tror neppe det er noe katastrofal slitasje det er snakk om med moderat spacerbruk.

Ville absolutt gått for en TUV godkjent spacer, dokumentasjonen har i de tilfellene jeg har sett oppført dekkstørrelse og hjul/ET og med hvilken kombinasjon av spacerstørrelse så om man holder seg innafor der så ville jeg ikke tro man skal være så bekymret for at bolten ryker ved gjentatte gasspådrag og oppbremsing. 

Til sist så er vel de fleste TUV godkjente spacere hubsentriske (om det heter det på norsk?), som felgen sitter de på den lille leppa på navet så det er da vel ingen endring i hvordan vekta til bilen blir båret av felgen med/uten spacer skulle jeg tro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 8.8.2019 den 0.27, mr.Wreckless skrev:

Som flere nevner her. Få bakdeler med spasere, men et hovedpunkt er økt slitasje på hjullager da sporvidden økes. Men med "økt" slitasje kan jo være alt fra bittelitt til en del. Tror neppe det er noe katastrofal slitasje det er snakk om med moderat spacerbruk.

 

Man øker ikke automatisk sporvidde og slitasje ved bruk av spacere. Her er det jo snakk om felger med feil innpress og man kompenserer med spacere for at det skal bli som originalt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...