Gå til innhold

Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - kan ikke kaste inn håndklet enda


Anbefalte innlegg

Jævlig kjedelig og skjønner godt at du blir frustrert. Angående å blåse av penger på bil i disse tider føles egentlig helt dust ut. Det øker og øker som du sier og merker det godt på lommeboka selv med å stå alene med boliglån og alt annet. 

Mitt råd @Slavearbeider'n: om du ikke har kjerring, så skaff deg ei kjerring å dele utgiftene med. Så kan du svi av de 50k på bilen likevel :D (med forbehold, skjærer det seg så fikk du ikke dette tipset av meg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Jævlig kjedelig og skjønner godt at du blir frustrert. Angående å blåse av penger på bil i disse tider føles egentlig helt dust ut. Det øker og øker som du sier og merker det godt på lommeboka selv med å stå alene med boliglån og alt annet. 

Mitt råd @Slavearbeider'n: om du ikke har kjerring, så skaff deg ei kjerring å dele utgiftene med. Så kan du svi av de 50k på bilen likevel :D (med forbehold, skjærer det seg så fikk du ikke dette tipset av meg). 

Jeg står alene med alt jeg. Boliglån, garasje, to biler, ja you name it. Lugger like mye på kjerringfronten som det gjør på bilfronten😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Det går liksom ikke veien med meg og bil om dagen. 
Etter 8 strippa bolter i blokka, 8 time serts der den ene knakk i blokka, 3 toppakninger á 10 000kr, to ulike topper, fire forsøk på å montere sammen motoren så er bilen fortsatt ikke oppe å går😂 Så nå står den på stedet hvil frem til jeg setter fyr på den eller dytter den uttafor ett stup. Noen som trenger grom delebil?

Men fra spøk til revolver så kan jeg ikke skjønne hva jeg gjør gærent. Bruker ARP bolter som monteres etter anvisning, trekkes til med korrekt moment, også gått litt opp på siste runde for å få litt ekstra klem på alt. To topper er sjekket for retthet. Klarer ikke se at noen av toppene er skjeve. For ordens skyld tok jeg toppen fra den som røk på Rudskogen og monterte den nå sist. Den motoren er ikke varmkjørt. Mista kun kompresjon. Så den skal være rett.
Bilen oppfører seg og rart ved oppstart. Den legger seg på rundt 2500-3000 rpm på tomgang. Har fått noen til å se over tunen og gjort justeringer på gasspjeld. Enda så vil den ikke legge seg ned på tomgang som skal være ca 1000 rpm. 
Det jeg synes er rart er at bilen starter som den skal med så mye røyk ut av eksos den skal tatt i betraktning at jeg ikke har katalysatorer, men så fort jeg gir gass og så virker det som hele toppen løfter seg for da tyter det ut tjukk hvit røyk av eksosen og gangen på hele motoren endrer seg. Om ting ikke var tett så burde vel den røyken kommet når vannpumpe og termostat har begynt å sirkulere kjølevannet rundt?

Akkurat nå frister det mer å demontere én motor til bar blokk, sende den bort for kontroll og borre den opp dersom jeg får tak i en 3.0l veiv. Har funnet en som kan bygge med smidde stempler og råder. Med borring ender jeg da på en 3.1l. Men om det er så fryktelig smart å blåse 50 000,- på å bygge smidd motor nå, med en kronekurs som minner mer om pesetas enn kroner, økende renter som skal til himmels virker det som, og alt annet i samfunnet som øker. Det vet jeg ikke🤔

Ser ut som nok en sesong går i vasken. Får trøste meg med at jeg har spart mye km de siste to årene da…

 

Du må virkelig være tålmodigheten selv ,så mye som du står på med denne og så mye motgang ..

Jeg synes synd på deg faktisk nå .

Håper dette kan løse seg på en måte sånn at du får tatt i bruk denne .

For en ting er sikkert ,glemmer aldri når jeg fikk teste den ,helt sykt hvor gøy det var 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spør kanskje dumt no, men har du sjekka om blokka di e skeiv? 🤔 Vil jo samtidig råda deg til å skifta til M50-blokk, men då blir jo fronten litt tyngre igjen. Blir kanskje litt trøbbel mtp godkjenningen iom eg rekna med blokka di blei merka når du fekk godkjent kompressoren? BT merka iallefall mi blokk (og girkassen) når eg vå inne på førkontroll når eg skulle bygga om E30'en med M50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2023 den 20.29, sveigis skrev:

Du må virkelig være tålmodigheten selv ,så mye som du står på med denne og så mye motgang ..

Jeg synes synd på deg faktisk nå .

Håper dette kan løse seg på en måte sånn at du får tatt i bruk denne .

For en ting er sikkert ,glemmer aldri når jeg fikk teste den ,helt sykt hvor gøy det var 😊

Begynner å miste motet nå Jan. Alt annet er på stell liksom med bilen. 
Absolutt en sykt morsom bil når den funker. Så lenge siden jeg har kjørt den nå at jeg ikke husker hvordan den er å kjøre en gang, annet enn at den er pinnestiv å kjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da var der brått gått 4 år siden denne herligheten ble hentet utenfor Haugesund. 
Den har gitt meg mye glede, nye bekjentskaper, flotte kjøretur og opplevelser og ikke minst frustrasjon😅

Livet med denne bilen er aldri kjedelig!

Har egt siden i våres gitt opp hele bilen og denne sesongen. Men tok meg selv i nakkeskinnet før ferien og sa at nå skal denne opp å gå. Nå er er det litt over ett år siden motoren røyk på Rudskogen, så nå er det på tide å få den ned fra bukkene og ut på veien. Husker nesten ikke hvordan det var å kjøre bilen lenger.

Sendte bort den ene toppen til Ski Motorverksted i starten av ferien og hentet nyoverhalt topp idag. Der var dem i full sving med alt av motorer egt. Både bil-, båt- og motorsykkelmotorer.IMG_7571.thumb.jpeg.4f56951f7163c4d86753b1637bf74880.jpegIMG_7570.thumb.jpeg.2c813b033d5abbb69b67d1d9e0b096ec.jpeg

Toppen er nå vasket og planslipt. Alle ventiltettninger er byttet. Alle ventiler er slipt og ventilseter er frest, pluss to eksosventiler er byttet da de var bittelitt skjeve.
IMG_7578.thumb.jpeg.049b9d735e21d3fe434702016cbf3984.jpeg

Toppen jeg leverte var i fin stand til tross for at den har gått 260’ km. Da holder den nok 260’ km til nå som den er nyoverhalt.
Blir ikke motoren tett og i orden nå da går den som delebil!

Synd man må grise til toppen igjen nå som den er nyvaska

IMG_7575.thumb.jpeg.fa78a4e1cf0d4d12bcfe102748707c78.jpegIMG_7573.thumb.jpeg.c347c0da11398cabcb04857a420e8f25.jpegNå ligger også halv annen motor utover garasjen. Skal bli godt å få rydda litt her!IMG_7576.thumb.jpeg.910c88cca4c82e5de6477df063c5e9b9.jpeg

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Slavearbeider'n changed the title to Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - Knekker til igjen

Nå må du få denne oppe og gå snart Christian, slik at vi endelig kan samles på Fokserød igjen 👀

Pris på overhaling av toppen så ikke så ille ut. Med det sagt, aner jeg egentlig ikke hva sånt kan koste :P

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Nå må du få denne oppe og gå snart Christian, slik at vi endelig kan samles på Fokserød igjen 👀

Pris på overhaling av toppen så ikke så ille ut. Med det sagt, aner jeg egentlig ikke hva sånt kan koste :P

 

Hehe ja. Jeg må det Armin. Føler jeg blir mindre og mindre petrol head jo mer jeg kjører elbilen🥲

Hvordan prisen er sammenlignet med andre motorverksteder aner jeg ingen ting om. Men Tom som driver verkstedet var ærlig, real og ga god service. Det er nesten viktigere for meg enn prisen. 
Han kan i hvert fall varmt anbefales til andre som trenger motorarbeid gjort

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første del av sammenmontering vol 5.

Da gir vi det ett nytt forsøk nr 5. Siden jeg har slitt med veldig høyt turtall de siste gangene jeg har fyra opp bilen så mistenker jeg at timingen kan ha vært noen grader feil. Ikke at jeg skjønner hvordan men kan være jeg har tatt feil av merkene på crankskiva. Tenkte derfor å starte med å merke cranken på nytt. Kjøpte meg ett micrometer og fikk rigga det til slik at det stod støtt på ett vis med ei tvinge. Fant stempelet på cyl 1 sitt absolutt øverste punkt med micrometer.

IMG_7592.thumb.jpeg.0531dc53e43f0370704a0cbaff62f68b.jpeg

Merka så cranken på nytt med teip og tusj. Så får vi se hvordan det blir denne gangen.IMG_7596.thumb.jpeg.94750e62c1c79a9c9012f78afa82f6ae.jpeg

Dette gjorde jeg da i går. Idag var det prosjekt topp sin tur. Får på toppen alene men kjekt å være to siden det er klønete å balansere toppen mens man prøver å få reg kjedet og kjedeguide gjennom toppen.
Tok ikke bilde av toppakninga men den er der. Gått for 1 mm pakning for å få lavest mulig kompresjon. Er jo barbert av noe når toppen ble plana og. Her er toppen løfta på plass.

IMG_7599.thumb.jpeg.a2e88cb2e2196002ce9422b008dc87ea.jpeg

Så var det alle ARP boltene. Etter at disse var satt inn med fett og skrud ned til. Var det bare å dra til. Å dra til strekkbolter har blitt det værste jeg vet med bil. Blir helt skjelven av å dra til med først 33 nm. Så 64 nm og tilslutt 102 nm. De to første stegene går fint. Men det siste er en kraftanstrengelse og en test mentalt. Når du står og strammer står du bare å venter og lytter etter en metallisk plung! når gjengene ryker. Men heldigvis holdt alle 9 time serter og 5 alugjenger.
Ferdig strammet.

IMG_7603.thumb.jpeg.7fc371745074884c8fa70ffa6de9e5f1.jpeg

Å demontere og montere løfterne er ganske klønete uten ta ut en og en. Og få det inn i krybba dem ligger i er også klønete. Men en enkel løsning er å bruke magneter og etter par, tre forlengere. Da går det som en lek.

IMG_7605.thumb.jpeg.e16b9c7961ab919e9a7853e4ebc49313.jpeg

Ferdig lagt ned over ventilene. Noe mer enn dette ble det ikke tid til i kveld. Fortsetter på fredag.IMG_7607.thumb.jpeg.c9c1552fb7ebd99c2fcfef0b35a02538.jpeg

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fortsettelsen…

Fortsetter med å legge nedi kammer og montering av lagerskålene.
Rikelig med assembly lube på skålene for minst mulig gnissing ved oppstart:

IMG_7619.thumb.jpeg.08f6c7a74e2b6e654e97e99d3b70504b.jpeg

Kammer ferdig montert:

IMG_7620.thumb.jpeg.f8bd98e62f31184f260e41b2bdfede70.jpeg
Når alle kammene var montert var det frem med kamlåsene:

IMG_7612.thumb.jpeg.34ce79bfe93ea3af7de3fc9457112dba.jpeg
Så var man i gang med timing av registeret. Har ikke noen flere bilder enn dette. Men monteringen gikk fint. 

IMG_7621.thumb.jpeg.74175eeaed3b7c5aa5a34095cd31a856.jpeg
Så var det å få selve timingen av vanosene korrekt. Så frem med vanosplaten:IMG_7624.thumb.jpeg.d794334a446fdf318417d0d396e18666.jpeg

Med alt strammet med korrekt moment var det enkelt å montere selve vanosen:

IMG_7627.thumb.jpeg.6fc436b04d7a4069c0eeb672ad969016.jpeg

Så var det bare å legge på toppdekselet. Beholder pakningene da disse fortsatt er fine og myke:

IMG_7628.thumb.jpeg.2d5ec22c760cd7126727111b6bc7a31c.jpeg

Kompressoren må jo på også. En stor og klønete klump å montere da det er fryktelig trangt å få på vannslangen på presse helt inne mot torpedoveggen:IMG_7637.thumb.jpeg.430701745e5723c71fafe62fca736702.jpeg

Så var dyser og fuel rail sin tur. Litt prøving og feiling med montering. Men endte opp med å bare sette dysene nedi pressa og legge fuel railen oppa dysene og stramme til. Ved å sette dysene i railen ble de fort montert for dypt i railen som gjorde at de ikke kom langt nok ned i pressa. Her ville det blitt lekkasjer ellers:IMG_7638.thumb.jpeg.4baa8d798c5eb2897b3221b54f4d0730.jpeg

Så er det egt bare småtteri igjen med gasspjeld, litt vakumslanger, luftfilter osv:IMG_7632.thumb.jpeg.81250136af181c760f6ec82e469fbc86.jpeg

Og da var man alt ferdig montert og klar til oppstart:IMG_7633.thumb.jpeg.a59311e054125b49967281a4022d0552.jpeg

Har fylt med 5w-30 Biltema olje. Gidder ikke bruke no dyr olje til første oppstart og i igangkjøring. Olja skal byttes uansett sammen med filter om ikke så lenge. 
Nappet ut sikring 54 til bensinpumpa og koblet fra coiler. Dro motoren rundt på starteren i to, tre minutter for å bygge opp oljetrykket. 
Etter litt hosting og harking kom bilen til live. Sliter fortsatt med høyt turtall på tomgang, typ 3000 omdreininger, så om noen har noen tips taes disse i mot med stor takk. 
Hvor lenge kan man forvente å vente til motoren får ‘’gått seg til’’ og oppfører seg som normalt?
Føler uansett at gassesponsen var bra og den virker frisk.

Fikk rulla bilen ut i regnværet for en liten kattevask. Hjalp å få litt vann på den igjen:IMG_7640.thumb.jpeg.5b476d721bb1accf31e0224431197115.jpegIMG_7643.thumb.jpeg.4390fa1d879bb9543c2e14d6a2549c4f.jpeg

Har splitter nye Pirelli dekk rund baut jeg enda ikke har kjørt en meter på hellerIMG_7645.thumb.jpeg.bb261be1828a515e07231acf87bc00f0.jpeg

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, e30 tic skrev:

Falsk luft kan gi høyere tomgang men ikke så høy, det er jo noe annet som er feil da, det har ikke noe med nybygd eller ikke å gjøre

Må være ett eller annet ja. Kan ikke skjønne hvor den trekker falskluft fra. Er 99% sikker på at jeg var fått på alle vakumslanger på kompressoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Slavearbeider'n changed the title to Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - kan ikke kaste inn håndklet enda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...